Toon posts:

Tweede geheugenreepje niet herkend in Windows

Pagina: 1
Acties:
  • 791 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, ik heb laatst een nieuw reepje geheugen erbij gekocht en dit wordt niet herkend onder windows 2000. :( Als ik mijn comp opstart ziet ie het wel, maar taskmanager beweert dat ik slechts 512mb tot mijn beschikking heb. :?

Specs:
processor: athlon XP 2200+ _/-\o_
moederbord chipset: VIA KT400
geheugen: 2 x 512mb DDR

Weet iemand misschien waar het aan kan liggen? Google en search leverden mij niets op.

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-05 18:33
hebben ze dezelfde speed timings?

Carpe Diem

Verwijderd

Topicstarter
De ene is 333MHZ at 2.5 cls en de ander is 400 at 3 cls. Bedoel je dat?

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Eventjes kijken dat beide reepjes toevallig niet op 400MHz DDR proberen te draaien want dat kan het oudere reepje waarschijnlijk niet aan. Als dat het geval is, even proberen alles handmatig op 333MHz @ 2,5 te zetten. Ja, het nieuwe reepje is wel PC3200 met een CAS latency van 3 maar het is zeer waarschijnlijk dat die 2,5 op 333MHz zonder problemen kan.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

maar taskmanager beweert dat ik slechts 512mb tot mijn beschikking heb. :?
Waar leid je dat uit af? :)

Wat zie je hieronder bij A ?

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/pmg/taakbeheer.gif

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-05 16:54
Admiral Freebee schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 08:22:
Eventjes kijken dat beide reepjes toevallig niet op 400MHz DDR proberen te draaien want dat kan het oudere reepje waarschijnlijk niet aan. Als dat het geval is, even proberen alles handmatig op 333MHz @ 2,5 te zetten. Ja, het nieuwe reepje is wel PC3200 met een CAS latency van 3 maar het is zeer waarschijnlijk dat die 2,5 op 333MHz zonder problemen kan.
:? Volgens mij krijg je dan gewoon blue screens/crashes etc. Je geheugen gaat op dat moment gewoon fouten genereren.

Ik kan me overigens ook niet voorstellen dat windows geheugen niet kan vinden als het moederbord het geheugen wel kan vinden.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Inderdaad, dan zou je al problemen vanaf de BIOS hebben.

Verwijderd

De kt400 chip kan vaak maar 1 module aan op pc3200 speed.
Kijk ff in de manual van het moederbord welke geheugenbankjes je moet gebruiken bij 2 modules (wel als pc2700 instellen in het bios)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De BIOS herkent de beide modules dus wel .. Ik heb gewoon het idee dat de topistarter verkeerd kijkt in de taakbeheer :)

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Klik anders eens rechts op Deze Computer --> Eigenschappen. Zie je het iig zeker staan ;)

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de info! Mijn taskmanager ziet bij "A" 512 MB, maar als ik de pc opstart telt ie toch echt 1024 mb. Er staat inderdaad iets in het moederbordboekje dat ie maar 1 400 mhz aankan? Erg vaag vind ik dat. Als ik ze namelijk handmatig op 333 zet in de bios, werkt het wel. Wazig, maar bedankt voor de info!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Verwijderd schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 15:22:
Dank voor de info! Mijn taskmanager ziet bij "A" 512 MB, maar als ik de pc opstart telt ie toch echt 1024 mb. Er staat inderdaad iets in het moederbordboekje dat ie maar 1 400 mhz aankan? Erg vaag vind ik dat. Als ik ze namelijk handmatig op 333 zet in de bios, werkt het wel. Wazig, maar bedankt voor de info!
Logisch toch,
1 reep = 400mhz = OK
2 repen 400 mhz en 333 mhz worden 333mhz uiteindelijk en jij wilt ze op 400mhz laten draaien? Dat kan niet want alle repen in je mobo nemen de snelheid aan van de traagste reep.
En schijnbaar had je hem niet op 333mhz staan maar 400mhz oid van de vorige reep (of de nieuwe dat je met settings hebt lopen klooien) en dat hij daardoor de fout ingaat.

[ Voor 19% gewijzigd door MensionXL op 14-11-2006 15:34 ]

Goedkoop bellen via VoIP

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 15:22:
Ik vind het nog waziger dat de BIOS de totaalhoeveelheid wel correct weergeeft? Ik heb werkelijk nog nooit een huis-tuin-keuken desktopmoederbord gezien dat de geheugenbanken afzonderlijk kan uitschakelen wanneer een reepje niet voldoet aan de spec 8)7

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-05 16:54
BalusC schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 15:59:
[...]

Ik vind het nog waziger dat de BIOS de totaalhoeveelheid wel correct weergeeft? Ik heb werkelijk nog nooit een huis-tuin-keuken desktopmoederbord gezien dat de geheugenbanken afzonderlijk kan uitschakelen wanneer een reepje niet voldoet aan de spec 8)7
En dan ook nog eens wel kan weergeven in de post-info en uitschakelen op het moment dat windows wordt gestart.....

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Twynn schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 16:01:
[...]

En dan ook nog eens wel kan weergeven in de post-info en uitschakelen op het moment dat windows wordt gestart.....
Of de ts is gewoon een liegebeest? B)

Goedkoop bellen via VoIP

Verwijderd

Topicstarter
MensionXL schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 18:06:
[...]

Of de ts is gewoon een liegebeest? B)
Hahaha, ja eigenlijk wel! Ik heb zoveel tijd over dat ik een beetje at random topics ga plaatsen bij GOT! Maar ontopic: Ik blijf het raar vinden dat de bios het dus wel lust, maar windows niet. Maar goed, het werkt nu in ieder geval.
Pagina: 1