Toon posts:

Enkele S-ATA schijf op RAID

Pagina: 1
Acties:
  • 294 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Na al die topics over RAID en S-ATA kan ik door de bomen de bios niet meer zien; ik snap er geen RAID van :').

ik heb slechts één simpele vraag:

Kan ik een enkele S-ATA schijf aansluiten op een S-ATA RAID aansluiting? Ik heb al 2 schijven mijn S-ATApoorten zitten maar wil nog een S-ATA schijf aansluiten. Onder de gewone S-ATA poorten zitten nog 2 dezelfde poorten, maar er staat dus RAID bij.. Kan ik mijn nieuwe schijf hier gewoon op aansluiten en welke stappen moet ik dan ondernemen?

Bedankt :).

• Oof
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15-02 09:28

Oof

Word volgens mij ook wel in de faq uitgelegd. Maar het zou gewoon moeten werken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik quote de FAQ even:
Ja, dat kan. Gewoon even de HDD aan de controller hangen. Bij sommige RAID controllers (bijv. Highpoint) hoef je verder niks te doen, terwijl je bij andere RAID controllers (bijv. oudere Promise exemplaren) eerst een array moet toewijzen eer je van de HDD gebruik kan maken. Duik hiertoe de RAID BIOS in, selecteer de harddisk en maak een single-disk RAID0/1/whatever array aan.
Zover als dit was ik dus al. Ik kom in de RAID Bios (Fasttrack heet-ie volgens mij) maar hier kan ik niet kiezen voor een single-disk array. Ik heb de manual van mijn mobo (p4c800-e deluxe) uiteraard doorgelezen maar er staat niks over in.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Welke problemen ondervind je dan? Wordt de schijf niet in Windows herkend? Om welke schijf gaat het precies?
maar hier kan ik niet kiezen voor een single-disk array
Het heet niet letterlijk zo. Maak een nieuwe RAID array en selecteer 1 schijf. Of selecteer 1 schijf en maak een nieuwe RAID array :+

[ Voor 47% gewijzigd door BalusC op 14-11-2006 08:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een array aangemaakt maar windows ziet geen nieuwe schijf.
Ik zal ff rebooten en alle settings opschrijven en hier posten, misschien is het dan duidelijker :)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

maar windows ziet geen nieuwe schijf.
Waar heb je gekeken? Toch wel in de schijfbeheer? :)

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 16:12:
[...]
Waar heb je gekeken? Toch wel in de schijfbeheer? :)
Haha, uiteraard.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Zijn er wel de drivers geïnstalleerd voor de Fastrak?

Dit kun je zien in apparaatbeheer onder SCSI- en RAID controllers daar zou dan bijv. Promise Fastrak 378 Controller en Promise RAID console SCSI Processor Device moeten staan.

[ Voor 62% gewijzigd door Guardian Angel op 14-11-2006 16:25 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Guardian Angel schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 16:22:
Zijn er wel de drivers geïnstalleerd voor de Fastrak?

Dit kun je zien in apparaatbeheer onder SCSI- en RAID controllers daar zou dan bijv. Promise Fastrak 378 Controller en Promise RAID console SCSI Processor Device moeten staan.
Onder SCSI- en RAID controllers staat alleen 'SCSI/RAID Host Controller'.
Er staat niks over Fastrak over Promise RAID console bij.

Wel heb ik ff de settings uit mijn BIOS geplukt:
code:
1
Configure SATA as RAID [NO]

moet dit zo staan, of moet dit naar YES veranderd worden? Of dit heeft dit geen invloed op wat ik wil?
Verder geeft de BIOS bij de HDD detectie wél wat aan, namelijk het volgende:
code:
1
4th Drive: FT TX Ary 1

Dit betekent dus dat de BIOS wel in de gaten heeft dat ik een array heb aangemaakt toch?

Verder, uit de FT BIOS:
De array die ik aangemaakt heb heeft de volgende settings:
RAID mode: Stripe (1+0)
Stripe block: 64 kb
GB Boundary: off
Status: Functional

Ik hoop dat dit voldoende informatie is om te weten wat er nou aan de hand is. Vooralsnog bedankt voor de hulp in elk geval :)

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Ik denk (ken dit MB niet dus zou ik het manual moeten downloaden) dat Configure SATA as RAID op YES moet staan als je een ARRAY hebt gemaakt.

Er moeten dan beslist ook de beide drivers worden geïnstalleerd die ik eerder heb aangegeven.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/d6570e7c46f45d3676d61500ca8e3f94/full.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door Guardian Angel op 14-11-2006 16:46 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Guardian Angel schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 16:42:
Ik denk (ken dit MB niet dus zou ik het manual moeten downloaden) dat Configure SATA as RAID op YES moet staan als je een ARRAY hebt gemaakt.

Er moeten dan beslist ook de beide drivers worden geïnstalleerd die ik eerder heb aangegeven.

[afbeelding]
Ik heb dit in apparaatbeheer staan nu (klik om te vergroten):

Afbeeldingslocatie: http://i4.tinypic.com/4byj3pi.jpg

'Dit apparaat start niet' ?

Verwijderd

Topicstarter
Heeft iemand anders misschien een manier om dit op te lossen... ?

Verwijderd

Topicstarter
Guardian Angel schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 16:42:
Dit werkte in elk geval niet, toen ik deze setting aanzette en windows opstartte was mijn hardwareconfiguratie zo veranderd dat ik zojuist windows opnieuw heb moeten activeren bij Microsoft _O-

Verwijderd

Topicstarter
Subtiel kickje.

Niemand die me kan helpen?

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik serieus een vraag gesteld die op GoT niet beantwoordt kan worden...? Da's ook een mijlpaal...

Verwijderd

Hoezo moet je een array maken etc?
Raid is alleen maar een extra mogelijkheid voor als je 2 of meer schijven hebt

Als je maar 1 schijf hebt is het gewoon aansluiten het zou moeten werken zonder dat je ook maar iets met raid nodig hebt?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 16 november 2006 @ 15:42:
Hoezo moet je een array maken etc?
Raid is alleen maar een extra mogelijkheid voor als je 2 of meer schijven hebt

Als je maar 1 schijf hebt is het gewoon aansluiten het zou moeten werken zonder dat je ook maar iets met raid nodig hebt?
In de RAID-FaQ hier op GoT staat dat er een zogenaamde single-disk array gemaakt moet worden. Maar dat terzijde: want mijn Promise SATA150TX IDE Controller start niet volgens apparaatbeheer. Het verwijderen en opnieuw installeren (met of zonder nieuwe drivers) werkt niet. Wat kan dit voor probleem zijn?

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Ik zie in het plaatje een uitroepteken staan. Die driver is dus niet aanwezig.

Mmmm had je zelf ook gezien. Nou ja, griepje....

[ Voor 25% gewijzigd door Guardian Angel op 16-11-2006 16:14 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Guardian Angel schreef op donderdag 16 november 2006 @ 16:13:
Ik zie in het plaatje een uitroepteken staan. Die driver is dus niet aanwezig.

Mmmm had je zelf ook gezien. Nou ja, griepje....
De Driver is wel aanwezig, maar hij 'start niet'. Ook niet met een nieuwe driver. Moet het dan een hardwareconflict zijn?

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Geen idee eigenlijk. Wat gebeurt er als je hem verwijderd, nieuwe HW laat detecteren en dan die driver installeert.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Guardian Angel schreef op donderdag 16 november 2006 @ 16:19:
Geen idee eigenlijk. Wat gebeurt er als je hem verwijderd, nieuwe HW laat detecteren en dan die driver installeert.
Zelfde verhaal... zelfde fout.

Verwijderd

Topicstarter
Kick.

Is wat ik gevraagd heb echt zo moeilijk?

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Check het boekje van je moederbord nog eens, en probeer RAID gewoon uit te zetten. Ik heb hier vier aansluitingen op m'n moederbord, die RAID kan. Ik heb gewoon RAID op 'disabled' gezet in m'n BIOS, en ondervind geen enkel probleem.

Ik denk trouwens niet dat het zozeer een moeilijke vraag is voor GoT, maar meer een vraag die je moeilijk kunt beantwoorden als je niet met dat systeem voor je neus zit, of er zelf geen hebt ;-)

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

^^ My thoughts exactly.

Het is zo kipsimpel dat het gewoon niet valt uit te leggen, raar en lullig maar waar

ARME AOW’er

Pagina: 1