Huidige systeem behouden of iets anders ?

Pagina: 1
Acties:

• -Thunder-
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-10-2024

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Topicstarter
Er zijn meerdere topics om te vragen of iemand een systeem gaat kopen e.d. dus ik dacht ik maak ook eens een topic aan want ben erg nieuwsgierig wat ik het beste kan gaan doen met mijn huidige systeem.

Wat doe ik op het moment met mijn computer :
- Gamen ( Maar dat word met de dag al minder eigenlijk )
- Internetten
- Filmpjes kijken / Muziek luisteren
- Fotobewerking
- Videobewerking ( Opnames die ik maak bewerken en dan op een dvd zetten voor eigen gebruik ).

Wat ben ik van plan te gaan doen :
- Gamen ( Zal wel minder worden, als ik dan echt wil gaan gamen heb ik de ps2 ook nog staan, ik doe het niet om de graphics maar om de gameplay meerendeels )
- Internetten
- Fimpjes kijken / Muziek luisteren
- Misschien programeren ( Het lijkt mij leuk maar ik weet nog niet in welke taal ik het wilt gaan doen )
- Foto/Videobewerking.
- Windows Vista draaien

Mijn specificaties op dit moment zijn :

Moederbord: Asus A7v880
Processor: Amd Athlon xp 3000+ ( Om de vreemde manier ziet mijn bios na een update dat het een 3100+ is ) ( Gekoeld door 1 of andere zalman koelertje )
Videokaart: Sapphire Ati Radeon 9600Pro 256mb Advantage Edition
Voeding: 350watt, ik weet zo niet welk merk maar een redelijk goedkope, koste iets van 35 eurie
Geheugen: 2x 512mb DDr Pc3200 ( Merk weet ik zo niet maar dat boeit niet, iets van Kingston oid )
Schijfruimte: 1x Western Digital IDE 7200rpm 160gb, 1x Hatachi IDE 7200rpm 160 in een Externe Coolermaster Xcraft behuizing.
Geluid: Soundblaster Audigy
Tv kaart:Hauppauge Pvr150
Overige/Randaparatuur: Niet boeiend bij dit onderwerp.

Mijn vraag komt denk ik wel duidelijk over zo... is het nodig dat ik ga upgraden of kan ik hier nog wel een jaartje mee door ? Of kan ik beter het geheugen/videokaart of iets anders gaan upgraden ?

Edit : Voeding bijgezet

[ Voor 3% gewijzigd door -Thunder- op 13-11-2006 22:19 ]

Blij Met Wilco

• BRAINLESS01
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 31-01 09:02
als je al gaat upgraden moet je bijna alles in 1 keer doen (ik neem aan dat je AGP hebt). Ik stond zelf ook voor die keus, hoewel ik een wat oudere P4 2.53GHz had. Een nieuwe AGP kaart is het eigenlijk niet meer waard (vind ik). Misschien kun je er nog een betere processor in prikken, maar in dat geval is je videokaart de bottleneck en gaat het in games niet veel uitmaken. Ik heb gekozen om alles te vernieuwen, maar afhankelijk van jou budget is dat misschien geen goede optie.

Als je echt wilt upgraden zou ik zeggen: koop een nieuw moederbord (mogelijk een waar deze processor ook nog op past) met PCI-Express. Koop een nieuwe videokaart en als het moet ook nieuw geheugen. Als het goed is kun je dan voor 300-400 euro een redelijk eind op weg zijn. Later kun je dan altijd de processor nog upgraden, en als je een CrossFire of SLi moederbord gebruikt kun je er later een extra videokaart bijzetten. Het is niet dubbel zo snel met 2 videokaarten, maar het is wel een stuk sneller dan 1 videokaart.

Wat is je budget?

misschien ook maar een nieuwe voeding, in ieder geval als je er later een extra videokaart bij zet ;)

[ Voor 5% gewijzigd door BRAINLESS01 op 13-11-2006 22:21 ]

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Alleen upgraden als je ergens niet tevreden mee bent. Gaat er iets te traag? Werken de games niet op de instellingen die jij wilt (lijkt me niet, als ik de TS zo lees) gaat het videobewerken te langzaam?
Mocht je willen upgraden zou ik voor een C2D setje gaan met 2GB geheugen en een middelmatige videokaart (7600GT oid). En vergeet de voeding niet natuurlijk.

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Topicstarter
Er is nu nog geen budget vast gesteld, omdat meer de vraag eigenlijk is of ik het nog een jaartje zou redden met mijn systeem met mijn eisen die ik wilt, als dat echt niet te doen valt dan ga ik begin volgend jaar rond de tafel hier zitten met het vrouwtje.

Cpu is trouwens een Socket A, dus een ander bord met pci-e bestaat hier voor niet en een snellere cpu hier opprikken heeft weinig nut ( ga ik naar 3200+, dat is geloof ik snelste van socket a ).

Blij Met Wilco

• BRAINLESS01
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 31-01 09:02
Ah sorry, verkeerd gelezen. Voor videobewerking is je pc nooit snel genoeg, dus die schrap ik even. De andere eisen moet je nog makkelijk op jou pc kunnen doen. Als games echt te traag worden zul je moet en kiezen: lagere settings of upgraden. Vista kun je volgens mij wel vergeten met deze pc, omdat je geen DX10 hebt en je 'maar' 1GB hebt. Het lijkt me ook erg zonde om daar geld aan uit te geven, wat kan Vista wat je met XP niet kunt?

Ik kan me voorstellen dat je 320GB te weinig gaat vinden als je veel met videobewerking doet, maar dat kun je het best zelf inschatten. Een extra harde schijf is zo gekocht, dus als ze te klein worden is dat zo opgelost.

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Topicstarter
Zoals ik vermelde... ik doe het op dit moment niet echt voor de games eigenlijk. Als de boel maar een beetje soepel blijft draaien, zal het misschien helpen als ik er nog 512mb ram volgend jaar bij inzet ?

Kwa schijfruimte heb ik nooit geen probleem ;) Ben een man die graag backups maakt op dvd's :) Ik heb altijd ruimte zat over :) De 2 schijfen zaten eerst ook allebij intern in mijn pc maar heb er 1 extern gemaakt zodat ik hem ook wel eens bij de laptop van me kan gebruiken want daar zit 60gb in.

Hoezo zal ik Vista kunnen vergeten eigenlijk ? Ik lees in het ervaringen topic iets heel anders daarover...

Blij Met Wilco

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Zoals RoD al zegt; "alleen upgraden als iets te langzaam gaat"

Je geeft zelf al aan dat je steeds minder gaat gamen, internetten, msn-en e.d. gaat naturllijk niet sneller op een nieuw systeem (afgezien van de .5sec die het scheelt in het openen van een programma ;) )

[off-topic]
In jouw geval vindt ik dat je haast niet eens kunt spreken van upgraden, je vervangt zo'n beetje alle kern componenten uit je systeem, vind ik niet echt upgraden. Maar dat terzijde.
[/off-topic]

Videobewerken zal wat vloeiender gaan op een nieuw systeem, maar daar ben je met een paar weken aan gewend en dan zul je weer sneller willen.

Mijn advies, alleen upgraden als je, je erg gaat irriteren aan je huidig systeem (als je vrouw je dus tegen moet houden omdat je anders dat ding door 't gaat gooit) Anders lekker afwachten wat komen gaat :)

[add]

Waarom wil je eigenlijk Vista draaien als je Win XP (?) nog voldoet. Wil je dat draaien zul je dus wel moeten investeren omdat je een te grote performance drop krijgt als je dat wil draaien op je huidige systeem.

[ Voor 11% gewijzigd door dizzytal op 13-11-2006 22:46 ]

If you didn't win today, you can always win tomorrow

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Topicstarter
Misschien is videobewerken een te groot woord voor wat ik doe.

Ik maak opnames.. met mijn tv kaart, ik knip er een beetje in en zet er af toe een tekstje in. Zogauw ik klaar ben dan laat ik hem op de achtergrond draaien en wacht wel op het geluidje PLING dat hij klaar is :), en ja dat kan soms ook irriteren als je snel klaar wilt zijn maarja je kan niet alles hebben...

Mijn reden om Vista te draaien:

Ik ben zelf een ict'r en ik doe de opleiding ict. Ik wil graag een beetje bij de tijd blijven met de software, niet dat ik straks bij een bedrijf kom en dat ik er niet uit komt.

offtopic:
Jaartje terug was het veel makkelijker om zon keuze te maken toen woonde ik nog bij me ouders.. nauwelijks kosten.. pfuu huisje is duur :p

[ Voor 16% gewijzigd door -Thunder- op 13-11-2006 22:49 ]

Blij Met Wilco

• dizzytal
  • Niet online
Misschien is videobewerken een te groot woord voor wat ik doe.
Ik zat meer te denken aan zelf video-opnames maken, knippen, bewerken, geluid er onder, overgangetje hier en daar....
Ik ben zelf een ict'r en ik doe de opleiding ict. Ik wil graag een beetje bij de tijd blijven met de software, niet dat ik straks bij een bedrijf kom en dat ik er niet uit komt.
Straks, wanneer is dat? Wat wil je gaan doen. Ga er niet vanuit dat er bedrijven die direct overstappen op een nieuw OS. En dan nog, het is en blijft natuurlijk Windows. Dat heb je snel genoeg door. Bij mijn vorige werkgever een aantal stagaires in het bedrijf gehad, sommige totaal geen idee van Windows, na een paar weken zat het meeste er in. Volgens mij is dit een 'excus' om een eventuele aanschaf goed te praten ;)

Aan je laatste off-topic opmerking te zien zou ik het wel weten...

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Topicstarter
Ik denk dat ik Vista gewoon eens op mijn systeem ga uitproberen, beta oid valt toch ? Dan kan ik eens kijken hoe mijn systeem reageerd en hoe de boel draait, ik denk dat ik dan het makkelijkste mijn oplossing zou kunnen vinden.
Aan je laatste off-topic opmerking te zien zou ik het wel weten...
Ik denk dat je er mee bedoeld.. laten zo als het is en blijven door gaan tot het gewoon niet meer wilt.

Klopt denk ik ? :)

Blij Met Wilco

• needless to say
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-01 13:19
-Thunder- schreef op maandag 13 november 2006 @ 23:07:
Ik denk dat ik Vista gewoon eens op mijn systeem ga uitproberen, beta oid valt toch ? Dan kan ik eens kijken hoe mijn systeem reageerd en hoe de boel draait, ik denk dat ik dan het makkelijkste mijn oplossing zou kunnen vinden.

[...]

Ik denk dat je er mee bedoeld.. laten zo als het is en blijven door gaan tot het gewoon niet meer wilt.

Vista zou geen probleem moeten zijn zolang je 1GiB RAM hebt. Je processor is zeker snel genoeg. Als je Aero wil draaien, heb je een DX9-videokaart nodig met liefst 256MiB geheugen (alhoewel het ook zeer goed draaide op mijn ASUS V9999GT (= een 6800GT met 128MiB))

Ik zie dus echt niet in waarom je zou moeten upgraden? Tenzij je toch nog geïnteresseerd zou zijn in games. Dan kan een 2e hands 6600gt of 6800gt wonderen doen. Beide vind je makkelijk op e-bay voor minder dan 100€. Op termijn kun je misschien ook 1GiB geheugen bijkopen. Dit acht ik echter minder nodig. Nuja, je kan zelf ontdekken of je iets hebt aan 2GiB geheugen. Laat de task manager open terwijl je op je pc zit. Houd het geheugengebruik in het oog. Als het zelden of nooit boven 1024MiB komt is er geen reden om dat up te graden.

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Topicstarter
needless to say schreef op maandag 13 november 2006 @ 23:19:
[...]

Vista zou geen probleem moeten zijn zolang je 1GiB RAM hebt. Je processor is zeker snel genoeg. Als je Aero wil draaien, heb je een DX9-videokaart nodig met liefst 256MiB geheugen (alhoewel het ook zeer goed draaide op mijn ASUS V9999GT (= een 6800GT met 128MiB))

Ik zie dus echt niet in waarom je zou moeten upgraden? Tenzij je toch nog geïnteresseerd zou zijn in games. Dan kan een 2e hands 6600gt of 6800gt wonderen doen. Beide vind je makkelijk op e-bay voor minder dan 100€. Op termijn kun je misschien ook 1GiB geheugen bijkopen. Dit acht ik echter minder nodig. Nuja, je kan zelf ontdekken of je iets hebt aan 2GiB geheugen. Laat de task manager open terwijl je op je pc zit. Houd het geheugengebruik in het oog. Als het zelden of nooit boven 1024MiB komt is er geen reden om dat up te graden.
Het grafische kaartje wat hier in zit heeft maar liefst 256mb geheugen en is Directx 9 :) _/-\o_

Blij Met Wilco

• Cheetah
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-06-2022

Cheetah

Try to live without WWW ;)

-Thunder- schreef op maandag 13 november 2006 @ 23:23:
Het grafische kaartje wat hier in zit heeft maar liefst 256mb geheugen en is Directx 9 :) _/-\o_
Ja... en is de midrange van 3,5 jaar geleden ;)
Als je nog goed mee wilt met games kun je een ATi X1900GT AGP overwegen. Daarmee zou je weer een tijd vooruit moeten kunnen... en ik zou - als je dat doet - 's een blik werpen op je voeding.

[ Voor 7% gewijzigd door Cheetah op 13-11-2006 23:31 ]

ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Crucial M550 512GB SSD, 2TB WD HDD, LG GGW-H20L Blu/HD, Panasonic 40" AX630 UHD
Full Specz

• dizzytal
  • Niet online
-Thunder- schreef op maandag 13 november 2006 @ 23:07:
Zeker, gewoon even kijken hoe dat draait.

:)

Ik zou niet direct geld in dit systeem steken, ook al is het maar een 100 euro voor een VGA kaart, juist daar kun je wel mee leven denk ik (gezien het gamen)

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Cheetah schreef op maandag 13 november 2006 @ 23:30:
[...]
Ja... en is de midrange van 3,5 jaar geleden ;)
Als je nog goed mee wilt met games kun je een ATi X1900GT AGP overwegen. Daarmee zou je weer een tijd vooruit moeten kunnen... en ik zou - als je dat doet - 's een blik werpen op je voeding.
Klopt, die kaart mag dan 256MB hebben, qua snelheid is ie erg traag. In games ed heb je ook niks aan 256MB met zo'n kaart. Maargoed, eerst maar eens kijken hoe Vista bevalt, dan kun je altijd nog zien of er geupgrade moet worden :)

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Topicstarter
Nou bij deze dan, me voeding is vandaag helemaal kapot gegaan, gaat nog wel aan met maakt een tering herrie. Ik heb bij deze besloten om mijn laptop te verkopen ( Belang bij ? Pm me ). Dus ga ik de pc gelijk aanpakken.

Blij Met Wilco

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Topicstarter
En er staat hier nu een nieuw systeem :) laptop is weg en ehb nu een mooi computertje

Asus A8v
Amd Athlon 64 3500+
2048mb DDR pc 3200
Xfx 6600GT 128mb Agp 8x
2x 160gb intern, 1x 160gb extern
Hauppauge pvr 150
Coolermaster 400watt voeding
Soundblaster Audigy
Acer 17" tft scherm
Extra Nec brander er bij in :) etc etc...ik kan iig voorlopig weer door :)

Blij Met Wilco

Pagina: 1