Hieronder staat de inleiding, als je die wil overslaan, begin bij de tekst vraag
Ik bezit een 4 jaar oude pc met de volgende specs:
Amd XP 1800+
Asus A7V 266-E
2 IDE HDD's van 80Gb
PCI-kaart voor SATA interface
1 SATA 250Gb HDD.
ATI Readon 9800 Pro Grafische kaart.
Het moederbord ondersteund RAID 1 en RAID 0.
Nu ga ik na de kerst een nieuwe PC halen, ik wil deze oude ombouwen naar Server voor IIS/Apache/FTP voor Windows en als file server en back-upserver.
Deze server dient als back-up voor beide andere PC's die ik heb.
Mogelijk ben ik van plan Linux te installeren, in eerste instantie komt windows er op.
Het idee is om de HDD's die er nu inzitten er uit te halen, 1 IDE HDD zal als boot-partitie gebruikt worden, daarnaast wil ik er een 500 Gb++ ruimte voor Backup, FTP, MP3 en Avi in plaatsen. De HDD's wil ik nieuw gaan halen, die gene die er in zit is vrij oud en lawaaierig.
Aangezien het mijn back-up medium wordt en ik geen zin heb om Avi's of Mp3-tjes kwijt te raken wil ik graag redundancy gebruiken om data verlies bij een kapotte HDD te voorkomen. Snelheid is niet echt een issue, bij FTP en MP3 is de HDD niet de vertragende factor.
vraag:
Ik zat er aan te denken om 4 nieuwe Sata HDD's te kopen en deze in een Raid 5 ta hangen. Het voordeel wat ik zie in Raid 5 is redundancy, meteen een groot aantal Sata (150 of 300) aansluitingen, snelheid en uitbreidbaarheid.
Nu heb ik gezocht maar de combinatie Sata-raid5 kaart, 4+ Sata aansluitingen en PCI (Ik heb geen express of PCI 64-slot op het moederbord), maar kan ik in de pricewatch niets vinden.
• Is mijn oplossing wel zo slim en zit ik niet te moeilijk te doen?
• Anders waren er toch wel PCI kaarten met RAID 5 aansluitingen?
• Waarom zijn alle kaartjes PCI-e of iets dergelijks?
Ik bezit een 4 jaar oude pc met de volgende specs:
Amd XP 1800+
Asus A7V 266-E
2 IDE HDD's van 80Gb
PCI-kaart voor SATA interface
1 SATA 250Gb HDD.
ATI Readon 9800 Pro Grafische kaart.
Het moederbord ondersteund RAID 1 en RAID 0.
Nu ga ik na de kerst een nieuwe PC halen, ik wil deze oude ombouwen naar Server voor IIS/Apache/FTP voor Windows en als file server en back-upserver.
Deze server dient als back-up voor beide andere PC's die ik heb.
Mogelijk ben ik van plan Linux te installeren, in eerste instantie komt windows er op.
Het idee is om de HDD's die er nu inzitten er uit te halen, 1 IDE HDD zal als boot-partitie gebruikt worden, daarnaast wil ik er een 500 Gb++ ruimte voor Backup, FTP, MP3 en Avi in plaatsen. De HDD's wil ik nieuw gaan halen, die gene die er in zit is vrij oud en lawaaierig.
Aangezien het mijn back-up medium wordt en ik geen zin heb om Avi's of Mp3-tjes kwijt te raken wil ik graag redundancy gebruiken om data verlies bij een kapotte HDD te voorkomen. Snelheid is niet echt een issue, bij FTP en MP3 is de HDD niet de vertragende factor.
vraag:
Ik zat er aan te denken om 4 nieuwe Sata HDD's te kopen en deze in een Raid 5 ta hangen. Het voordeel wat ik zie in Raid 5 is redundancy, meteen een groot aantal Sata (150 of 300) aansluitingen, snelheid en uitbreidbaarheid.
Nu heb ik gezocht maar de combinatie Sata-raid5 kaart, 4+ Sata aansluitingen en PCI (Ik heb geen express of PCI 64-slot op het moederbord), maar kan ik in de pricewatch niets vinden.
• Is mijn oplossing wel zo slim en zit ik niet te moeilijk te doen?
• Anders waren er toch wel PCI kaarten met RAID 5 aansluitingen?
• Waarom zijn alle kaartjes PCI-e of iets dergelijks?
Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.