Novell pool verkleinen/vergroten

Pagina: 1
Acties:

• eXcyle
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-02 09:08
We zitten hier op me werk (sysop op een school) met het volgende probleem :

we hebben een aantal Novell Netware 6.5 servers draaien, hierbij is tijdens de eerste installatie gekozen voor de volgende pool/partitie indeling :
300 MB dos partitie, (nodig voor Netware server boot)
30 GB Data partitie
-- 4 GB pool (SYSpool)
---- SYS volume (nss)
-- 26 GB pool (DATApool)
---- Data Volume (nss)
---- Prog Volume (nss)
Nu is het probleem dat het sys volume langzaam aan vol begind te lopen door nieuwere versies zen, service packs (wel de installatie daarvan en de backups op data geschopt) en dat soort spul.

Nu zouden we dus graag die pool vergroten, wat ook gewoon een optie in nssmu is, dus dat is het probleem ook niet ... maaaar .. dit houd wel in dat er nog ruimte vrij moet zijn op de schijf , ruimte die er gewoon niet is, nu heeft de DATAPool nog zo'n 10 GB aan ruimte vrij, hier zou dus wel een aantal GB van kunnen opschuiven naar de SYS pool, echter kunnen we nergens concreet vinden of een pool uberhoubt wel te verkleinen is, en zo ja welke utils hier voor te gebruiken zijn.

Nu hebben we zelf al zitten te denken om het data volume opnieuw aan te maken, alleen staan hier nu de nodige files op, qua ruimte kunnen we die uiteraard wel ergens kwijt (en ze staan uiteraard ook in de dagelijkse backup wel) alleen zit je met het terug zetten dan uiteraard met file rights die dan weer opnieuw ingesteld moeten worden , en dat zijn er nog al wat, dus dat is eigenlijk ook geen goede optie.

Dus kort gezegd, is er op een "volle" schijf een manier om een pool te verkleinen (waarna de 2e pool vergroot kan worden) , of is er een snellere/betere manier om het sys volume groter te krijgen.

• JoetjeF
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-11-2012

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Zover ik weet kan het alleen maar met Portlock Storage Manager. Wat je ook kan doen is de Server Consolidation Migration Toolkit downloaden en hiermee de volume naar een andere server/hardisk copieren (file rechten e.d. worden dan behouden).

Overigens vindt ik het zelf makkelijker om maar 1 pool te hebben zodat je volumes dynamisch vergroot/verkleind kunnen worden, uiteraard wel een mimimum size voor de SYS volume instellen ;)

• eXcyle
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-02 09:08
hehe, ja we hadden in de eerste instantie zo iets van als sys in een aparte pool zit kan dat ding nooit vol raken door prog en data , maar dat is inderdaad terug gekomen om ons het leven zuur te maken :X

Maar ik zal in elk geval even kijken wat we met de Server Consolidation Migration Toolkit kunnen :)

• Scraper
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-02 11:56

Scraper

ErikJ

Voor de handigheid: trustee backup kan door middel van trustee.nlm. Zoek hier maar eens naar via de support knowledgebase op de site van Novell.

Netware heeft ook een cli tool genaamd rights om via de client een backup te doen, ik weet niet of die correct werkt onder 6.5.