• Kevin1Bravo
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-02-2023
Hallo,

Ik heb de Velbon CX686 op het oog, op de officiële site staat dat het eigenlijk een model voor videocamera's alleen ik wil hem gebruiken voor mijn digitale camera. Kan ik mijn digitale camera er gewoon op bevestigen?

Verwijderd

Kevin1Bravo schreef op maandag 13 november 2006 @ 18:08:
Hallo,

Ik heb de Velbon CX686 op het oog, op de officiële site staat dat het eigenlijk een model voor videocamera's alleen ik wil hem gebruiken voor mijn digitale camera. Kan ik mijn digitale camera er gewoon op bevestigen?
Misschien is het handig als je ook even een linkje naar die site geeft en eventueel een afbeelding beschrijving enz. Dat maakt het voor ons een stuk makkelijker en scheelt ons een hoop werk. :)

• Kevin1Bravo
Dit is de Velbon CX686 (voor videocamera's volgens de officiële site):

Afbeeldingslocatie: http://www.camerastore.nl/vshop/images/art6885.jpg

Dit is Velbon CX660:

Afbeeldingslocatie: http://fotomag.com.ua/Velbon_CX-660big.jpg

Details 686:
Afbeeldingslocatie: http://www.velbon-tripod.com/pict/PICT_VIDEO_CX-686.gif

Tweestanden draaikop met olie gevuld, snelkoppelingsplaatje, centrale zuil met tandheugel, waterpas, radiale steunen, driedelige poten met rubberen voetjes.

SPECIFICATIES
Max. hoogte: 163 cm
Min. hoogte: 60 cm
Gewicht: 2 kg
Draagvermogen: 3 kg
Snelkoppelingsplaat: QB 6RL

Details 660:
Afbeeldingslocatie: http://www.intro2020.co.uk/newphotos/pict-CX-660.gif

Driestanden draaikop met snelkoppelingsplaatje, hefinrichting met tandheugel, radiale steunen, waterpas, driedelige poot met rubberen voetjes. Brede vijfhoekige plaat met met aërodynamisch vorm. Een grooter model statief.

SPECIFICATIES
Max. hoogte: 162 cm
Min. hoogte: 58 cm
Gewicht: 1,84 kg
Draagvermogen: 3 kg
Snelkoppelingsplaat: QB 5W

Hoop dat jullie me kunnen helpen wat de beste keuze is ;).

[ Voor 6% gewijzigd door Kevin1Bravo op 13-11-2006 19:14 ]

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://www.camerastore.nl/vshop/images/art6885.jpg
Ik heb hier een Velbon die _precies_ hetzelfde eruit ziet (type CX 480) en ik kan je vertellen die prima geschikt is voor fotocamera's.

Verwijderd

Je digitale camera pas wel hierop, maar een video statief kan de kop alleen van voor naar achter bewegen en draaien natuurlijk.
Een statief voor fotocamera's kan de kop ook links/rechts laten bewegen voor schuine opnamen of
90 gr. kantelen voor portret opnamen.

Dus antwoord is eigenlijk Ja en Nee.

past wel, maar beter is het om een fotostatief te kopen.
Ik weet niet wat voor een camera je hebt, maar een tip van mijn kant.
Koop een degelijk statief, veel goedkope lichtgewicht dingen zijn leuk zeker op vakantie, maar als je een wat zwaardere camera hebt en je zet zo'n statief helemaal uit, beweegt het bij de minste wind.

Ik heb zelf een KM 7D met grip, en heb vorig jaar de velbon Sherpa 750R gekocht....
2 weken geleden via marktplaats heb ik gedaan wat ik al lang had moeten doen....
Een manfrotto 3 poot (55clb) en kop 141RC, Nu kan het gaan waaien..

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-01 17:48
Afbeeldingslocatie: http://www.velbon-tripod.com/pict/PICT_VIDEO_CX-686.gif

Als je nou dat laatste plaat ziet, wat denk je dan? ;)

Maar even serieus; ik heb al heel wat Velbon statieven gezien, maar ik vind ze allemaal te licht en te instabiel.
Je kan beter iets meer uitgeven voor een Manfrotto ofzo.

[ Voor 41% gewijzigd door Marco op 13-11-2006 19:26 ]

• Kevin1Bravo
Ik heb zelf een redelijk simpele Fujifilm FinePix S5600 (370g zonder batt.) dus dat weegt niet veel. Ik denk dat ik dan beter voor de CX660 kan gaan. Die kost 56 euro, is dat goed genoeg voor een 15-jarige amateur? Als er een betere is in die prijsklasse met vergelijkbare afmetingen (ben nogal groot) en dat je het makkelijk mee kunt nemen voor op vakantie dan zeg het maar graag :).

Verwijderd

Marco schreef op maandag 13 november 2006 @ 19:21:
[afbeelding]

Als je nou dat laatste plaat ziet, wat denk je dan? ;)
Dat zijn standaard plaatjes en geven het gewicht weer wat er maximaal op kan.
Dit statief staat specifiek bij video statieven en niet bij foto statieven.

Verwijderd

Kevin1Bravo schreef op maandag 13 november 2006 @ 19:25:
Ik heb zelf een redelijk simpele Fujifilm FinePix S5600 (370g zonder batt.) dus dat weegt niet veel. Ik denk dat ik dan beter voor de CX660 kan gaan. Die kost 56 euro, is dat goed genoeg voor een 15-jarige amateur? Als er een betere is in die prijsklasse met vergelijkbare afmetingen (ben nogal groot) en dat je het makkelijk mee kunt nemen voor op vakantie dan zeg het maar graag :).
Je bent nogal groot!, de maximale lengte incl kop is 1m63, dat is als hij helemaal uit staat..

• Kevin1Bravo
Verwijderd schreef op maandag 13 november 2006 @ 19:27:
[...]

Je bent nogal groot!, de maximale lengte incl kop is 1m63, dat is als hij helemaal uit staat..
Maar die kop kun je nog 33cm omhoog draaien...

Verwijderd

Kevin1Bravo schreef op maandag 13 november 2006 @ 19:30:
[...]

Maar die kop kun je nog 33cm omhoog draaien...
Nee, de maximum lengte incl uitdraai 1m63.
dus de 3 poot zonder uitdraai is 1m33
(heb even gecontroleerd met mijn sherpa 750. deze is helemaal uitgedraait 1m55)

• Kevin1Bravo
Verwijderd schreef op maandag 13 november 2006 @ 22:47:
[...]

Nee, de maximum lengte incl uitdraai 1m63.
dus de 3 poot zonder uitdraai is 1m33
(heb even gecontroleerd met mijn sherpa 750. deze is helemaal uitgedraait 1m55)
Ik heb gisteren bij de lokale fotoboer de CX-586 uitgetest, ik kon die kop uitdraaien tot een ideale lengte voor mij. Ik ben zelf bijna 1.90 dus dan snap ik niet dat die dan wel zo ver omhoog kon worden gedraait tot ik het goed kon zien. En de CX-660 is dus nog groter dan die 586, dan zal het wel aan mij liggen.

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:02

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

lengtes worden vaak aangegeven zonder het middenstuk omhoog te draaien, dit omdat het middenstuk omhoog draaien vaak resulteert in een minder stabiel statief.
Ik weet dat niet zeker, maar dit heb ik wel eens vaker gehoord.
Misschien dat dit in jouw geval dus ook zo is.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Verwijderd

Hey, nog een Fujifilm Finepix s5600 eigenaar die op zoek is naar een statief!

Ik heb hetzelfde probleem. Ik heb een budget van rond de 50 euro. Ik zoek een statief die behoorlijk hoog gaat - rond de 150~160cm zonder het middenstuk uit te schuiven (dus rond de 180~190cm met uitschuiven). Het liefst natuurlijk zo stabiel mogelijk etc, maar dat spreekt voor zich. Zoals Kevin al aangaf is het inderdaad een lichte camera, dus het hoeft niet het beste van het beste te zijn. Voorlopig upgrade ik mijn camera nog niet, dus tegen die tijd zie ik het wel weer verder. Gewicht en materiaal maakt mij niet zoveel uit, ik kan met de auto overal wel heen en dat kleine stukje slepen lukt dan ook wel ;)

Ik heb eens rondgekeken op foto konijnenberg en vergelijk.nl op zoek naar redelijke prijzen, maar vooral op konijnenberg vind ik alleen hoge prijzen bij de eisen die ik zoek. Ik zat te kijken bij Giotto's, dat zijn opzich mooie statieven, maar die zijn niet te verkrijgen in Nederland? Dat merk vond ik in elk geval niet op vergelijk.nl. Manfrotto licht (ook tweedehands) net buiten het budget. Ik las ergens wat over een soort van Manfrotto namaak, dat zou prima zijn voor mijn doel, maar hoe moet ik die prijzen zien en waar zijn die statieven verkrijgbaar? Ik ben bovendien de naam kwijt. Kan iemand me helpen (en hiermee misschien ook de topicstarter)?

• mamahuhu
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-01 21:21
Misschien dat het statieven topic wel handig is voor jullie:
[Advies] Statief

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-10-2025
Marco schreef op maandag 13 november 2006 @ 19:21:
Maar even serieus; ik heb al heel wat Velbon statieven gezien, maar ik vind ze allemaal te licht en te instabiel.
Je kan beter iets meer uitgeven voor een Manfrotto ofzo.
Ik heb zelf een Velbon Sherpa Pro CF-640 en deze is alles behalve licht en instabiel. Dat een Manfrotto of Gitzo beter van kwaliteit zijn zal ik niet tegenspreken, maar daar staat (zeker bij Gitzo) wel een enorm prijskaartje tegenover.

De Velbon is nog gemakkelijk mee te nemen en tesamen met m'n Markins M10, wat Arcatech QR-platen is dit een prima combinatie voor de foto's die ik neem (landschap, vogels, klein/groot wild, macro).

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:16
Ik ben toch ook erg tevreden over de Velbon Sherpa reeks.. ;)

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-10-2025
Net gisteren m'n ThinkTank Bazooka binnen gekregen voor m'n Velbon Sherpa Pro CF-640 maar deze past niet. Volgens de site zou een statief van 13 cm doorsnede passen, maar m'n 12 cm Velbon dus niet. Darn!

• Kevin1Bravo
Verwijderd schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 16:51:
Hey, nog een Fujifilm Finepix s5600 eigenaar die op zoek is naar een statief!

Ik heb hetzelfde probleem. Ik heb een budget van rond de 50 euro. Ik zoek een statief die behoorlijk hoog gaat - rond de 150~160cm zonder het middenstuk uit te schuiven (dus rond de 180~190cm met uitschuiven). Het liefst natuurlijk zo stabiel mogelijk etc, maar dat spreekt voor zich. Zoals Kevin al aangaf is het inderdaad een lichte camera, dus het hoeft niet het beste van het beste te zijn. Voorlopig upgrade ik mijn camera nog niet, dus tegen die tijd zie ik het wel weer verder. Gewicht en materiaal maakt mij niet zoveel uit, ik kan met de auto overal wel heen en dat kleine stukje slepen lukt dan ook wel ;)

Ik heb eens rondgekeken op foto konijnenberg en vergelijk.nl op zoek naar redelijke prijzen, maar vooral op konijnenberg vind ik alleen hoge prijzen bij de eisen die ik zoek. Ik zat te kijken bij Giotto's, dat zijn opzich mooie statieven, maar die zijn niet te verkrijgen in Nederland? Dat merk vond ik in elk geval niet op vergelijk.nl. Manfrotto licht (ook tweedehands) net buiten het budget. Ik las ergens wat over een soort van Manfrotto namaak, dat zou prima zijn voor mijn doel, maar hoe moet ik die prijzen zien en waar zijn die statieven verkrijgbaar? Ik ben bovendien de naam kwijt. Kan iemand me helpen (en hiermee misschien ook de topicstarter)?
Ik heb de Velbon CX-660 gekocht, topmodel uit die serie. Ik denk dat hij goed zat is voor mij, hoeft niet beste van beste en duurste van duurste te zijn. Ik ben benieuwd en zo slecht zal het echt niet zijn.
Pagina: 1