Gebruikers postfix kunnen op meerdere domeinen.

Pagina: 1
Acties:

• Nimoleda
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-01 21:55
Hallo,

Na lang zoeken op zowel GOT als andere linux forums....

Ik heb een werkende postfix server met 2 domeinen. ( alles werkt, ik kan mailen etc )

laten we zeggen:

website1.nl en website2.nl

Nu heb ik een user "tom" en ik wil dat hij alleen kan inloggen (via bijvoorbeeld squirrelmail) op het domein website2.nl

Het probleem is dat "tom" op beide domeinen in kan loggen op het domein website1.nl en website2.nl.

Mijn vraag is nu dan ook, hoe maak ik "tom" vast aan het domein website2.nl zodat hij NIET in kan loggen op de andere domeinen.

Ik heb gewoon via "user add" een gebruiker aangemaakt. Maar alle gebruikers kunnen op alle domeinen inloggen. Wat doe ik fout O-)

Alvast bedankt

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-02 08:27

jep

Je zult moeten werken met postfix virtual users of gebruikers tom1, tom2, tom3 aan moeten maken met een regeltje in je /etc/postfix/virtual_users file (die je moet aanmaken).

• Nimoleda
jep schreef op maandag 13 november 2006 @ 18:10:
Je zult moeten werken met postfix virtual users of gebruikers tom1, tom2, tom3 aan moeten maken met een regeltje in je /etc/postfix/virtual_users file (die je moet aanmaken).
oke zo, maar zou je een voorbeeldje kunnen maken hoe dat er dan uit komt te zien?

Alvast vriendelijk bedankt!

Verwijderd

Het zal wel aan mij liggen, maar wat heeft Postfix hiermee te maken?
Postfix doet niks anders dan de inkomende mail in de juiste mappen stoppen?
En heeft Postfix een "user add"?

Ik denk dat je daarmee gewoon adduser/useradd van het systeem zelf bedoelt, dat zou dus impliceren dat de IMAP server gewoon authenticeert tegen /etc/passwd, en dat staat al helemaal los van Postfix.
En dan is het ook logisch, aangezien /etc/passwd geen onderscheid tussen domeinen kan maken, maar slechts tussen users en hun group.

Squirrelmail hangt aan een IMAP server, en die kijkt weer in bijvoorbeeld een MySQL database voor authenticatie. Of in een plain text file. Of naar de /etc/passwd zoals hier denk ik.

Je moet hier dus de IMAP server strenger/beter configureren om zijn authenticatie uit dezelfde file te halen als Postfix dat nu doet, al denk ik dat Postfix ook gewoon naar /etc/passwd voor de eindbestemming van mail kijkt.

Klopt het dat mail voor user1@domein1.nl op dezelfde plek eindigt als mail voor user1@domein2.nl?

Dus meer info over welke software je gebruikt en de setup zou handig zijn.
Waarschijnlijk moet je omschakelen naar een virtuele setup ipv gebruik te maken van systeemusers.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2006 18:35 ]

• jep

jep

Ik voorzag voortijdig het punt dat in zijn config tom@domein1.nl en tom@domein2.nl beide aankomen, ookal is dit niet het probleem. Op IMAP/Squirrelmail niveau moet je inderdaad niet bij postfix zijn.

• Nimoleda
Het probleem is dat de users bij alle domeinen die op het systeem zitten zich kunnen aanmelden en kunnen mailen.

Ik wil dat tom alleen bij tom@website1.nl kan en niet bij tom@website2.nl

Dus ergens moet ik invullen dat tom alleen bij website1.nl kan komen.

Maar waar?

Verwijderd

aj viasco schreef op maandag 13 november 2006 @ 19:36:
Het probleem is dat de users bij alle domeinen die op het systeem zitten zich kunnen aanmelden en kunnen mailen.

Ik wil dat tom alleen bij tom@website1.nl kan en niet bij tom@website2.nl

Dus ergens moet ik invullen dat tom alleen bij website1.nl kan komen.

Maar waar?
Lees mijn eerdere post eens en geef antwoord op mijn vragen.
Anders kunnen we je niet verder helpen.

• Nimoleda
>>Klopt het dat mail voor user1@domein1.nl op dezelfde plek eindigt als mail voor user1@domein2.nl?

Jah de mail komt gewoon bij user1 terecht.

En nee postfix heeft geen useradd, ik bedoel het unix commando : -)

Maar het moet toch mogelijk zijn dat user1 alleen bij domein1 kan inloggen en niet bij alle domains op de server?

Verwijderd

aj viasco schreef op maandag 13 november 2006 @ 19:41:
>>Klopt het dat mail voor user1@domein1.nl op dezelfde plek eindigt als mail voor user1@domein2.nl?

Jah de mail komt gewoon bij user1 terecht.

En nee postfix heeft geen useradd, ik bedoel het unix commando : -)

Maar het moet toch mogelijk zijn dat user1 alleen bij domein1 kan inloggen en niet bij alle domains op de server?
Tuurlijk is dat mogelijk.
Maar daarvoor moet om te beginnen Postfix het verschil snappen tussen user1@domein1.tld en user1@domein2.tld.

Wat er nu gebeurt is dat Postfix "weet" dat hij de MTA voor domein1 en domein2 is, en mail doorvoor moet afleveren aan de lokale systeemgebruikers, in dit geval user1.
Zie het als mail aan user1@12.23.12.12.
Het domein doet er nu niet toe.
De mail gaat gewoon naar /var/mail/user1.
Of misschien wel naar /home/user1/.maildir.

Om te beginnen zal Postfix de mail dus in verschillende inboxen moeten stoppen.
Bijvoorbeeld /var/mail/domein1.tld/user1 en /var/mail/domain2.tld/user1.
Om Postfix zover te krijgen zal je wat meer moeten leren over virtual mailsetups met Postfix, zoals een paar posts eerder al aangegeven wordt.

Vervolgens zal je de IMAP server die je gebruikt zo moeten instellen dat de users die inloggen niet meer tegen /etc/passwd worden gehouden, maar tegen een database/file met daarin elk domein en zijn bijbehorende users.

Zodat elke user moet inloggen met username user1@domein1.tld en de IMAP server vervolgens mailbox /var/mail/domain1.tld/user1 opent.
Idem met user1@domein2.tld, die logt in met user1@domein2.tld, en de IMAP server opent dan mailbox /var/mail/domein2.tld/user1.

In het ideale geval zouden zowel Postfix als de IMAP server uit dezelfde database lezen, hier kan je een MySQL database voor gebruiken.
Ik heb alleen geen idee hoever je kennis reikt, dit is niet iets wat in 3 commando's op te zetten is en er komt vrij veel kennis bij te kijken.
Alhoewel er prima tutorials voor op het internet te vinden zijn.

Squirrelmail is niets anders dan een IMAP webclient welke inlogged op de IMAP server, als je de IMAP server zo ingesteld hebt dat de juiste mailboxen geopend worden, zal Squirrelmail dit ook zo weergeven.

Welke IMAP server gebruik je overigens?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2006 21:12 ]

• jep

jep

Squirrelmail is overigens niet alleen een IMAP client. Ik gok dat hij gewoon POP3 gebruikt, hetgeen nog meestal standaard is als je niet goed weet wat je allemaal doet. :P

• Nimoleda
Allereerst harstikke bedankt voor je uitgebreide uitleg, het is mij nu al een stuk duidelijker.

Ik heb gebruik overigens DOVECOT als imap server.

Ik ga een goeie howto op zoeken en ik ga daar mee stoeien ; -)

• jep

jep

Ik zou dus ook voornamelijk naar virtusertables zoeken. :)

Verwijderd

aj viasco schreef op maandag 13 november 2006 @ 21:14:
Allereerst harstikke bedankt voor je uitgebreide uitleg, het is mij nu al een stuk duidelijker.

Ik heb gebruik overigens DOVECOT als imap server.

Ik ga een goeie howto op zoeken en ik ga daar mee stoeien ; -)
Dovecot kan ideaal samenwerken met Postfix, als je deze 2 documenten volgt en tot op de letter naleest, krijg je een voor jou perfecte setup:

Dit deel legt je uit hoe je een virtuele Postfix setup opzet, met verschillende mailboxen en domeinen:
http://www.howtoforge.com/linux_postfix_virtual_hosting

en
Dit deel legt uit hoe je daar een Dovecot IMAP server aan hangt, met authenticatie vanuit plaintext files, geen moeilijk gedoe met MySQL of LDAP.
http://www.howtoforge.com/linux_postfix_virtual_hosting_2

Ideaal voor kleinschalige setups waar waarschijnlijk niet heel veel mee aan gewijzigd gaat worden.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2006 23:05 ]

Pagina: 1