Alleen nog maar blauw en groen, waar is rood?

Pagina: 1
Acties:

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:18
Ik heb een Trust 15" monitortje waarvan een 3/4 jaar geleden de rode kleur verdwenen was. Ik heb natuurlijk in het begin geprobeerd de stekker een beetje te morrelen met de kabel buigen etc. Het hielp allemaal niks, dus ik dacht, dit is een definitief probleem.

Verder eigenlijk weinig aandacht aan geschonken en 3 maanden nog achter die beeldbuis zitten werken, daarna een heel goedkoop 17" monitortje gekocht, waar ik overigens nog steeds heel veel plezier van heb.

Maar toch... ben ik benieuwd... Valt die ouwe monitor nog te repareren. Het zou toch niet zo moeilijk moeten zijn lijkt mij. Ik heb al eens binnenin gekeken, maar er zit niks los ofzo.

Iemand ervaring met de electronica van monitors?

• cosmoOo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:54

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

er zit gewoon een rgb signaal door de kabel. als je dus een pinnentje van je aansluiting afbreekt zou dat de kleur rood kunnen zijn.

ik heb dat zelf gehad toen ik nog geen kvm switch had en per dag een aantal keer de monitor stekker aan het verplaatsen was.

waarschijnlijk ligt het dus aan de kabel en niet in de monitor zelf.

zit de kabel aan de monitor vast of kan je gewoon een nieuwe kabel aansluiten ?

It's a known fact that one may train cats to do exactly what they want.

• tiguan
Het is een goedkope trust monitor (nou ja, toen nog 500 piek :() maar de kabel zit vast ja. En er zijn ook geen omgebogen pinnetjes. Ik heb het allemaal nagekeken.

Mijn vermoeden is dat het ergens IN de kabel zit. Maar ja, ik ben geen expert ofzo.

Verwijderd

vaak is het zo als de computer tegen de muur aan heeft gestaan dat de kabel van de monitor dan haaks gebogen word. hierdoor kan er een draadbreuk ontstaan.
zou zeggen schroef hem een keer open en zoek op internet ff naar de pin out van een vga prug en meet ff door of de rode pin nog contact maakt met de draad in de monitor

HAAL WEL DE STROOM ER VAN AF !!!!!!!!

• erickov
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-07 18:44
Ik heb dat ooit met mijn CTX scherm gehad. Geef eens een tik aan de zijkant van je scherm. Dat werkte toen voor mij. Bij mij lag het dus niet aan de kabels, maar aan het scherm zelf.... Geef een ram (niet te hard) en wat is dan het resultaat?

Uncomfortable silence can be so loud...

• tiguan
Ik heb hem al een flink pak rammel gegeven >:) maar dat hielp dus niet. Het ligt echt aan de kabel.

Als ik hem doormeet en de kabel blijkt dus echt kaput te zijn, wat moet ik dan doen?

Het lijkt me zo'n priegel werk om een nieuwe kabel er op te solderen. :r

• erickov
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-07 18:44
Koop een nieuwe kabel, ZO duur zijn die dingen volgens mij niet....

Uncomfortable silence can be so loud...

• cosmoOo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:54

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

volgens mij is een nieuwe kabel vast solderen best goed te doen, zo'n klein is het nou ook weer niet.

en wat heb je te verliezen ?

It's a known fact that one may train cats to do exactly what they want.

Verwijderd

En wat is duur ? Ik dacht dta die dingen nog vrij prijzig waren, meer dan 100 piek.

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 09:16
Ik heb pas ook een halve dag besteed aan het fixen van een nieuwe kabel. Mijn idee was simpel: ik knip de oude halverwege door, koop een nieuwe kabel en soldeer die er aan. Paar kleine probleempjes die ik tegenkwam:

1) Uiteraard hadden de aders kleuren die absoluut niet op elkaar leken. Nog sterken, als je dezelfde kleuren op elkaar probeerde werkte dat echt voor geen meter.

2) Toen dacht ik, multimeter uit de kast en gewoon ff meten welke ader aan welk pinnetje zat. Alleen waren bij mij dus iets van 4 aders kapot, en bovendien meet het echt heel rot met van die pennetjes.

Maar goed, het was uiteindelijk wel te doen. Veel soldeerwerk op irritant dunne adertjes, maar verder werkt alles nu weer.

• tiguan
Eigenlijk dus degraderen tot een server-monitortje. 100 piek is inderdaad duur voor een monitor die amper de moeite waard is om op te lappen.

Oh, overigens. Laat ik dan meteen een advies geven.

Koop nooit een Trust monitor!!!

Ik heb nu een MAG Innovision 17" voor 400 piek op de pc dumpdag gekocht. Ben benieuwd hoe lang die het uithoudt.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:11
Op woensdag 31 januari 2001 23:49 schreef Wannapuf het volgende:
Ik heb een Trust 15" monitortje waarvan een 3/4 jaar geleden de rode kleur verdwenen was. Ik heb natuurlijk in het begin geprobeerd de stekker een beetje te morrelen met de kabel buigen etc. Het hielp allemaal niks, dus ik dacht, dit is een definitief probleem.

Verder eigenlijk weinig aandacht aan geschonken en 3 maanden nog achter die beeldbuis zitten werken, daarna een heel goedkoop 17" monitortje gekocht, waar ik overigens nog steeds heel veel plezier van heb.

Maar toch... ben ik benieuwd... Valt die ouwe monitor nog te repareren. Het zou toch niet zo moeilijk moeten zijn lijkt mij. Ik heb al eens binnenin gekeken, maar er zit niks los ofzo.

Iemand ervaring met de electronica van monitors?
Is iets binnenin die monitor. Ik heb het ook gehad met een trust 14". Ik zat er rustig achter te werken, ineens een blauwe waas. ff in DOS kijken, geen zwarte achtergrond, maar ook blauw. Was groen die bij mij gedeeltelijk miste. Als je de windows desktop had in win95, was de achtergrond windows ME kleur.

• Glenfiddich
  • Laatst online: 21:46
Beeldschermkabels zijn niet duur.

Ik heb zelf eens op een beurs een monitorverlengkabel gekocht voor 2,50. Daar zou je zo een monitorkabel van kunnen maken

Catch a smile out there!

Verwijderd

Ik zou de moeite niet meer nemen. Overal staan van die klote schermen voor niks weg te stoffen. Gewoon effe zoeken. Toevallig heb ik nog twee monitoren weg moeten gooien omdat niemand ze wilde hebben. Helaas ...

• Glenfiddich
  • Laatst online: 21:46
Wat zeg jij nou? de moeite niet meer nemen? Al is een schermpje wat oud, daarom hoeft hij niet meteen klote te zijn!!

ik heb zelf ook een monitortje die oorspronkelijk van een 486 af komt. Tot nu toe heeft hij nog nooit dienst geweigerd! een prima ding is het! resolutie 1024x768@75Hz, prima om nog mee te gamen!

bovendien, als je zo'n schermpje voor een paar piekjens kan repareren, waarom zou je dan niet?

Catch a smile out there!

Verwijderd

[Beeldschermkabels zijn niet duur.
Dan zou ik het toch maar proberen, tenzij je natuurlijk genoeg geld hebt voor een nieuwe.

Verwijderd

de kabel afknippen op 10cm ofzo van het beelscherm zelf af(wel ff meten of het draadbreukje niet in dat stuk zit), en dan met een monitor verlengkabel er aan vast maken.(met een kroonsteentje ofzo)
Pagina: 1