Toon posts:

Swap partitie zinvol?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Is het zinvol om een partitie aan te maken waarop je alle swap files zet. (Temp, internet en windows swap)
Zinvol dan in de zin van veiligheid en snelheid.

• Hyp Hyper
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2025
Voor snelheid is het alleen zinvol als je de swapfile op een andere fysieke drive zet dan de systeemfiles die de swap genereren.

Het veiligheidsdeel zie ik niet zo.

Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)

Verwijderd

Je kunt de swap het beste op de snelste partitie zetten, fragmentatie maakt niet uit.

Voortaan in het Windows forum posten trouwens, dit heeft niks met hardware te maken.

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

De optimale plaats voor een swapfile (En dat geld voor ieder OS) is op de meest gebruikte partitie van de minst gebruikte disk.

Dat klinkt wat vaag, maar het betekent dat de kans dat je koppen toevallig net boven de swapfile zweven het grootst is. En dus is de access tijd het laagst. Dus een disk met 5 partities en dan je veel gebruikte data op partitie 1 en je swapfile op partitie 5 is slecht. Dan weet je zeker dat de kop ver heen en weer moet.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nu OS (W2k) op C: op D: de het SWAP gebeuren en de meest gebruikte drive "door mij" is E:. Allemaal Fysiek 1 schijf, C: primairy, d: en e: zijn logicals op de extended.

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Je moet em op een aparte SCHIJF zetten... een aparte partitie heeft niet zoveel zin.

Zelf heb ik een 20 Gb en een 4 Gb, waarvan de 4 Gb geheel als TEMP is ingericht... o.a. mijn swapfile, temp dirs, internet files, en tijdelijke CD images komen op die schijf. En dan werkt het wel :)

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Verwijderd

Topicstarter
maar dan moet die 4 gig wel snel zijn.. waar haal je een snelle 4 gig hd vandaan? Mijn 20,4 gig hd is 7200.. ik zou niet willen dat m'n swap erg gaat vertragen.

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Het hangt er van af. Een trage schijf die niets anders doet dan zijn kop boven de swapfile houden met minimale bewegingen kan wel eens sneller zijn met swappen dan een snelle schijf die ook nog 20 andere dingen moet doen.

Vergeet niet dat als je aan het swappen slaat dat dat niet voor niets is. Je PC staat waarschijnlijk nog veel meer te doen op dat moment.

Je ontlast dan ook je snelle schijf omdat hij daar niet ook nog eens voor de swapfile moet zorgen.

Vergelijk het maar met een snelweg. Daar kan je beslist harder dan op een provinvciale weg. Zo van maximaal 120 op de een en 80 op de ander. Als ze tenminste alletwee leeg zijn. Als de snelweg vol zit zodat je gemiddelde snelheid naar 60 daalt, kan je beter gemiddeld 70 rijden op de andere weg.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Verwijderd

Ik zet ook altijd mijn swap file op een vers geformatteerde schijf/partitie met een vaste grootte (3 * intern geheugen) zodat deze helemaal aan het begin staat en niet fragmenteerd.

Verwijderd

Op vrijdag 02 februari 2001 13:17 schreef Woebes het volgende:
Ik zet ook altijd mijn swap file op een vers geformatteerde schijf/partitie met een vaste grootte (3 * intern geheugen) zodat deze helemaal aan het begin staat en niet fragmenteerd.
Same here

Verwijderd

Sorry voor de vraag, maar hoe zeg je in Windows -in Linux geen probleem!- waar precies de swap (en alleen de swap) moet komen. Ik dacht dat die automatisch in C:\Windows\ kwam te staan.

(Eens zijn we allemaal beginners...)

Is het Virtuele Geheugen, waarover (in W98) sprake in 'Configuratiescherm/Systeem/Prestaties/Virtueel Geheugen/' mischien de swap-file?

Hoeveel Mb zou die idealiter moeten bedragen? Vast of variabel aantal Mb?

• MaxxMark
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-08 21:28

MaxxMark

HT is Tof!

Op vrijdag 02 februari 2001 19:52 schreef Cranoly het volgende:
(Eens zijn we allemaal beginners...)
Eens _waren_ we allemaal beginners ....

:) :) :)

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

Pagina: 1