Toon posts:

(help) Sissend geluid en chemische geur uit computerkast

Pagina: 1
Acties:
  • 307 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Vanochtend ging mijn thuiscomputer niet aan toen ik op de aan-knop drukte. Na alle stekkertjes te hebben gecontroleerd probeerde ik het opnieuw en sprong hij wel aan.
10 minuten later (ik was even weg bij de computer) hoorde ik een hard sissend geluid uit mijn computer komen. Toen ik richting computer liep kwam een sterke chemische geur me tegemoet. Het was niet mijn monitor, die vertoonde nog gewoon mijn out-lookscherm, maar het kwam uit de computerkast. Ik heb de stekker maar uit het stopcontact getrokken.

Bij een nadere inspectie enkele tijd later, kon ik niets zo snel niet iets raars ontdekken in mijn kast (maar ik heb er ook niet al te veel verstand van).

Heeft iemand enig idee welk onderdeel het kennelijk heeft begeven?

Verwijderd

Dat klinkt als een geklapte elko, misschien iets in je voeding?

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Wat ^^ zegd maar kijk eens op je moederbord naar die tonnetjes of ze lek bol of prut vertonen ( ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet hoe een geklapte elcoo eruitziet maar lijkt me aardig herkenbaar).

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:50

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Klink als een lekke elco.

Waarschijnlijk is er dus een elco (elektrolyt condensator) kapot. Dit kwam nog wel eens voor bij moederborden, controleer deze dus goed.
Daarna zou je naar hetzelfde euvel kunnen zoeken in de voeding (is wel je garantie er van af), of op de insteekkaarten die je in je pc hebt zitten.

Dit is een elco:
Afbeeldingslocatie: http://www.kleiber.org/audio/44/44-capacitor.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door DrivinUCrazy op 13-11-2006 16:51 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
"Electriciteit loopt op rook; als de rook eruit is, doet hij het niet meer" 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Eusebius op 13-11-2006 16:53 ]

==
hoi

• peeter123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-01 14:14
Nee eigenlijk was het electronica loopt op rook, als de rook eruit is doet hij het niet meer. O-)

Maar even serieus, kijk ook even naar die blokjes, of die geen brandsporen vertonen. Ik vrees dat er iest goed is doorgebrand ala chip ofzo.

28x 430Wp ZW | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de snelle reacties en de uitleg wat een Elco is. Als ik vanavond thuis kom ga ik hier eens goed naar kijken.
Ik heb de computer al zo'n vijf jaar dus garantie zit er volgens mij niet meer op.
Dat citaat over electriciteit, snap ik trouwens niet :-(

• peeter123
We bedoelen daarmee, als je iets ruikt dat het niet goed is.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:30
Offtopic: Ik kan helaas niet zeggen hoe een kapotte elco eruit zag. Laatst bij een practicum op de opleiding elektrotechniek had iemand uit de andere practicum groep een elco verkeert om gezet en dat vind de elco niet leuk, echt jammer dat ik dat heb gemist :(

• peeter123
Ja dan zegt hij boem, maar bij een kapotte elco komt er allemaal chemische drap uit de top zetten, daarom zit er ook een kruisje op de top dan knalt hij minder gevaarlijk/hard.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:05

Thandor

SilverStreak

CSL policy
Vragen over problemen horen hier niet thuis alsmede vragen en/of discussies over een bepaald hardware onderdeel, daar zijn de andere fora voor.
Dit topic hoort hier dus niet thuis :o
Ik ga het niet verplaatsen. Bekijk eerst eens waar het geluid ongv. vanaf komt. Indien het van een condensator afkomt dan weet je het antwoord. Heb je verdere vragen daarover: éérst even zoeken ;) (over het vervangen van een condensator is ook wel het e.e.a. te vinden. Zoek dan eens naar 'bad caps' (ook met Google)). Heb je tóch nog een relevante vraag stel deze dan in het juiste subforum (het subforum past bij het onderdeel met het defect) en vermeld wat jouw bevindingen zijn en met welke hardware we te maken hebben :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.