[Excel] Dubbele verwijderen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.037 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• trixx
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-04 11:01

trixx

-CTU- SuiZide

Topicstarter
Ben helemaal niet bekend met Excel. Hoop dat jullie me kunnen helpen. Heb gezocht maar kom het nergens tegen.

Ik heb een lijst met gegeven in Kolom a van ongeveer 3000 emailadressen.
Ik heb Kolom B met ongeveer 12000 emailadressen.

De emailadressen in Kolom A staan ook in Kolom B. Met hier en daar een uitzondering. Maar om dubbele gegevens te voorkomen wil ik dat deze uit Kolom B wordn verwijderen. Iemand enig idee hoe ik dat snel kan realiseren.

Life is like a box of chocolate, it makes you sick.

Verwijderd

Achter kolom B een vlookup maken op kolom A, alles wat niet gevonden wordt mag bewaard blijven, de rest mag weg (kan je met een IF-je doen).

• trixx
  • Laatst online: 21-04 11:01

trixx

-CTU- SuiZide

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 13 november 2006 @ 16:32:
Achter kolom B een vlookup maken op kolom A, alles wat niet gevonden wordt mag bewaard blijven, de rest mag weg (kan je met een IF-je doen).
Ahum. Wil niet te suf overkomen. Maar kun je een korte beknopte uitleg geven hoe je dat doet?

Life is like a box of chocolate, it makes you sick.

Verwijderd

Kijk even naar wat de functie vlookup (danwel vert.zoeken) in Excel doet. Hiermee kan je controleren of een bepaalde waarde in een array voorkomt. Zo ja, dan krijg je de waarde terug, zo nee, dan krijg je een #N/B. Alles met N/B erachter zijn je eenmalig voorkomende mailadressen.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Welk deel snap je niet? Pak de F1-uitleg van vlookup / HORIZ.ZOEKEN er bij en je bent er. Maak een extra kolom aan, kijk in die kolom middels vlookup of wat in de cel ernaast in B, ook ergens in A staat. Alles dat iets oplevert in deze kolom C, gooi je in B weg.

Of ook goed; copy/paste alles naar 1 cel en sorteer resp. autofilter.

Of ook goed; simpel macrootje die weggooit wat dubbel is. Ook dan is het sneller als je eerst sorteert.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:03
Je kan een functie maken in (bijv.) kolom C die er als volgt uitziet (voor C1):
=IF(ISERROR(VLOOKUP(B1;A1:A3000;1;0));1;0)
Daarmee staat er bij ieder uniek adres in kolom B een 1 in C en iedere dubbele een 0. Vervolgens "copy - paste value" je kolom C en sorteer je kolom B en C op kolom C. alles waar een nul achterstaat kan nu weg.

Verwijderd

Volgens mij geven we alledrie een oplossing die werkt en die qua benodigde tijd weinig verschilt... :+

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2006 16:44 ]

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-07 09:52

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

gezien de reactie van ts kan hij net zo goed (beter?) de twee lijsten in aparte bestanden zetten en het programma compare hier vandaan downloaden :)

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

• Zware Unit
  • Laatst online: 09-01 22:32
Gewoon een advanced filter gebruiken icm unique records only.

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

• redyak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-07 17:53

redyak

Try and Fail

onkl schreef op maandag 13 november 2006 @ 16:42:
Je kan een functie maken in (bijv.) kolom C die er als volgt uitziet (voor C1):
=IF(ISERROR(VLOOKUP(B1;A1:A3000;1;0));1;0)
Daarmee staat er bij ieder uniek adres in kolom B een 1 in C en iedere dubbele een 0. Vervolgens "copy - paste value" je kolom C en sorteer je kolom B en C op kolom C. alles waar een nul achterstaat kan nu weg.
Maar wel eerste beide kolommen sorteren op alfabet of cijfer volgorde anders raak je zaken kwijt. vlookup = vert.zoeken

Vandaag gekocht morgen weer oud , dat is IT.

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:03
redyak schreef op maandag 13 november 2006 @ 17:00:
[...]

Maar wel eerste beide kolommen sorteren op alfabet of cijfer volgorde anders raak je zaken kwijt. vlookup = vert.zoeken
Op zich een goede tip, maar in dit geval niet nodig. Door vlookup als laatste argument een nul/FALSE/ONWAAR mee te geven, zal de functie niet benaderen en dan is een oplopende reeks niet nodig.
Pagina: 1