Toon posts:

Welk (compact) OS voor muzieksyteem?

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik ben een (hobby) DJ en heb pasgeleden afstand gedaan van mijn oude (en eerste :D) muziekcomputer. Dit was een oude Dell pentium 3 in een gewone desktopbehuizing. Aangezien deze computers ook niet gebouwd zijn om elke vrijdagavond en weekend mee te sleuren, viel hij op het laatst dan ook van ellende uit elkaar.

Ik wil graag nu een moderner muzieksysteem gaan bouwen. Ik heb gekozen voor een VIA Epia moederbord in een 19' inch behuizing met 120GB laptop HDD, slim line CDrom en 512MB geheugen. Bij dit systeem gebruik ik een externe MP3 controller welke alleen werkt met het programma PCDJ. Nu ben ik dus op zoek naar een heel compact OS welke ik op mijn systeem kan installeren. Het enigste wat ik nodig heb is een "opstart"OS en een internetverbinding om de maandelijkse muziekupdate's binnen te halen.

Aangezien mijn controller en de update's alleen geschikt zijn voor PCDJ, en PCDJ alleen onder Windows draait, ben ik dus (jammergenoeg) gebonden aan een Windows based OS. Ik heb inmiddels al diverse OS'en geprobeerd, waaronder 98Micro (die 40MB hdd ruimte welke de ontwikkelaar beloofd daar klopt dus niks van, ze zijn een "1" vergeten want ik krijg hem niet kleiner als 140MB, ook leek het bij de installatie op een gewone 98 versie), ook ben ik aan het experimenteren geweest met Windows PE (oeps :P) en BartPE, maar ik heb gewoon te weinig programmeer ervaring om hier wat mee te kunnen. Hetzelfde geld voor n-Lite, daar staan zoveel termen in die mij niets zeggen, dat ik ze niet durf te verwijderen. Zo houd je uitendelijk een OS over wat bijna niets scheelt met het "ongestripte" OS.

Ook wil ik het graag allemaal zo legaal mogelijk houden, dus echt veel mogelijkheden om te kopen zijn er ook niet, het moet in 1x goed! Zoals gezegd, ik heb alleen een OS nodig om op te starten, een minimaal internet en PCDJ (welke ik zelf al heb uiteraard). Iemand enig idee welk OS ik kan gebruiken? Alvast mijn dank!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2006 16:23 ]

• Totaalgeflipt
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-03 02:46

Totaalgeflipt

De enige echte

Offtopic, een paar enters in je verhaal zou het wel een stuk leesbaarder maken.

Windows xp home, doet het toch perfect met zulke specs?

Verwijderd

Topicstarter
Totaalgeflipt schreef op maandag 13 november 2006 @ 16:21:
Offtopic, een paar enters in je verhaal zou het wel een stuk leesbaarder maken.

Windows xp home, doet het toch perfect met zulke specs?
Ja dat werkt prima, maar ik wil het OS zo kaal mogelijk houden om zoveel mogelijk ruimte en bronnen beschikbaar te houden. Outlook express en al die stuff mogen eruit!

(Enters heb ik erbij gezet)

• Totaalgeflipt
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-03 02:46

Totaalgeflipt

De enige echte

Je kan gewoon bij software een hele riedel verwijderen. Ook, van de standaard geinstalleerde packages. Ook als hij niet verbonden gaat worden met internet, hoef je hem ook niet te updaten

Verwijderd

Topicstarter
Totaalgeflipt schreef op maandag 13 november 2006 @ 16:26:
Je kan gewoon bij software een hele riedel verwijderen. Ook, van de standaard geinstalleerde packages. Ook als hij niet verbonden gaat worden met internet, hoef je hem ook niet te updaten
Heb ik geprobeerd, maar dan nog blijft er een hoop instaan welke ik echt niet nodig heb.

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-12-2025
er zijn een aantal minder-legale versies van windows online te vinden (struin de al-dan-niet bekende p2p en zo sites af), die regelmatig zeer weinig ruimte in beslag nemen. installeer die, zet je eigen officiele sleutel er in, klaar.

echter, waarom zo moeilijk doen over het os? je hebt een 120g harddisk, dat er 2g van af gaat voor het os maakt toch niet zo veel uit? en anders plug je er een 250-750g hd in.

dit lijkt me moeilijker doen dan nodig is....

Copy.com

Verwijderd

Je hebt toch zo'n WinXP versie die kan booten vanaf een USB stick? Wellicht is dat een optie voor je.. :)

Verwijderd

Topicstarter
sariel schreef op maandag 13 november 2006 @ 16:29:
er zijn een aantal minder-legale versies van windows online te vinden (struin de al-dan-niet bekende p2p en zo sites af), die regelmatig zeer weinig ruimte in beslag nemen. installeer die, zet je eigen officiele sleutel er in, klaar.

echter, waarom zo moeilijk doen over het os? je hebt een 120g harddisk, dat er 2g van af gaat voor het os maakt toch niet zo veel uit? en anders plug je er een 250-750g hd in.

dit lijkt me moeilijker doen dan nodig is....
Heb je een aantal namen van deze programma's voor me? Ik had in mijn oude Dell een 80 gig harddisk + een 10 gig harddisk in zitten. De 10 gig daar stond Win 2000 op, op de 80 gig de muziek. Binnen een half jaar zat ie gewoon vol... Dus elke GB wil ik zo zuinig mogelijk gebruiken! Daarnaast zijn 250+ gb laptopschijven gewoon onbetaalbaar en het is niet te doen om ze tijdens het draaien te wisselen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 13 november 2006 @ 16:33:
Je hebt toch zo'n WinXP versie die kan booten vanaf een USB stick? Wellicht is dat een optie voor je.. :)
Dat lijkt er meer op :D. Heb je enig idee hoe deze versie heet, en waar ik hem vandaan kan halen?

Verwijderd

Neem hier eens een kijkje :)

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:29
ik ben eens wat tegengekomen dat XP Lite heette. CD was iets van 200mb groot en was idd heel kaal, misschien moet je daar eens naar uitkijken. Met een legale key mag je da wel gebruiken natuurlijk. Is volgens mij gewoon een prof. install, maar dan heel kaal

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-12-2025
En het nadeel van een hele kale XP is dan dat je vaak geen drivers er bij krijgt, krakkemikkige geluidsondersteuning, etc.

enneeuhm.....XP booten van USB.....ik denk dat je je PC dan aan mag zetten als je de auto in stapt, en tegen de tijd dat je aan de andere kant van het land bent is ie klaar en kan je het gebruiken.

wees blij met je 140mb, echt veel kleiner wordt het niet.

http://www.911cd.net/forums//index.php?showtopic=16528
http://www.microsoft.com/windows/embedded/default.mspx

[ Voor 13% gewijzigd door sariel op 13-11-2006 16:57 ]

Copy.com

• barfieldmv
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-10-2025
Verwijderd schreef op maandag 13 november 2006 @ 16:24:
[...]

Ja dat werkt prima, maar ik wil het OS zo kaal mogelijk houden om zoveel mogelijk ruimte en bronnen beschikbaar te houden. Outlook express en al die stuff mogen eruit!

(Enters heb ik erbij gezet)
Windows XP gaat waarschijnlijk een stuk slimmer met die 512 MB geheugen om dan alle andere versies.Via administrative tools kan je alle overbodige programma's uninstallen (Outlook, Messenger etc)

Verwijderd

Topicstarter
barfieldmv schreef op maandag 13 november 2006 @ 16:46:
[...]

Windows XP gaat waarschijnlijk een stuk slimmer met die 512 MB geheugen om dan alle andere versies.Via administrative tools kan je alle overbodige programma's uninstallen (Outlook, Messenger etc)
Ja, dat denk ik ook... ff een vraagje tussendoor (voor een andere PC bedoeld) zou 98 of ME ook kunnen opstarten van een USB stick? Wat het muzieksysteem betrefd: ik denk dat ik toch maar ga voor een XP home, en die dan strippen. Is er een mogelijkheid om ervoor te zorgen dat hij al die dingen bij de setup al niet gaan installeren?

• Vagabonding
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Het lijkt mij het makkelijst om gewoon een eigen Windows XP CD te bakken met nlite. Dan kun je ook direct SP2 en de laatste updates met RyanVM integreren. Paar uurtjes werk en dan ben je klaar. :)

Verwijderd

Topicstarter
Pinata schreef op maandag 13 november 2006 @ 16:58:
Het lijkt mij het makkelijst om gewoon een eigen Windows XP CD te bakken met nlite. Dan kun je ook direct SP2 en de laatste updates met RyanVM integreren. Paar uurtjes werk en dan ben je klaar. :)
Zie mijn startpost... Of heb je of weet je een lijst of website waar opstaat waar alles voor is en of ik dat kan verwijderen?
Pagina: 1