Verschil AMD <> Intel moederborden

Pagina: 1
Acties:
  • 582 views sinds 30-01-2008

• Zubzub
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23-12-2023
Ik moet tegen uiterlijk volgende week een 20min durende presentatie geven over 'het' moederbord, meer bepaalde het verschil tussen amd en intel moederborden. Nu ben ik op zoek naar sites met goede documenten, ik heb google al wat afgeschuimd maar nog niet echt tegengekomen waar ik achter zoek. Weten jullie soms nog deftige sites met interessante documentatie?

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Het verschil is dat op het ene bord AMD processors passen en op het andere bord Intel processors? :? Of begrijp ik nou je vraag niet goed. Dat lijkt me wel een beetje een heel erg algemene vraag.

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Als je niet gericht zoekt kom je niet ver nee... en aan je startpost te zien heb je niet gericht gezocht. Uberhaupt wel gezocht? :X

- Architectuur processor (geintegreerde geheugencontroller hint!)
- Type geheugen
- Veel voorkomende chipsets
- Misschien fabrikanten die Intel/AMD only produceren
- Etc.

[ Voor 4% gewijzigd door Motrax op 13-11-2006 15:17 ]

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem de geschiedenis mee vanaf de Socket 7 (toen intel en amd nog op hetzelfde socket zaten). Verder moet je kijken naar de chipsets. op balusc.xs4all.nl kun je zat vinden over cpu types en chipset types :)

En duik ook even op het licentiegebeuren, de voornaamste reden dat amd een eigen socket moest kiezen.

• nAFutro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-04-2020

nAFutro

hmm

www.intel.com en www.amd.com
staan echt alle links op naar de partners en andere zaken.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Wauw, een sig!

• Zubzub
Ik heb het over het algemene verschil in architectuur tussen amd based moederborden en intel based moederborden, niet over het verschil tussen amd en intel cpu's, niet over hoe 1 bepaalde intel of amd chipset van via of nvidia werkt, maar over het verschil tussen een amd/intel moederbord, het verschil in south en northbridge, het verschil in geheugencontroller op de cpu of op het moederbord, etc.
Motrax en Terw_Dan's replies lijken me al intressant, ga ik zeker al eens uitspitten.

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-05 07:50
Zubzub schreef op maandag 13 november 2006 @ 16:05:
Ik heb het over het algemene verschil in architectuur tussen amd based moederborden en intel based moederborden, niet over het verschil tussen amd en intel cpu's, niet over hoe 1 bepaalde intel of amd chipset van via of nvidia werkt, maar over het verschil tussen een amd/intel moederbord, het verschil in south en northbridge, het verschil in geheugencontroller op de cpu of op het moederbord, etc.
Motrax en Terw_Dan's replies lijken me al intressant, ga ik zeker al eens uitspitten.
Dat zul je toch echt zelf meoten gaan doen ja.

We kunnen je wel alles voor gaan kauwen maar dat is niet echt de bedoeling als jij een presentatie moet gaan houden.

Tips:
- geheugencontroller
- sockets
- stroomverbruik processors en maatregelen daarvoor op het moederbord
- stukje geschiedenis zoals ook al werd gezet (socket 7 waar intel en amd dezelfde socket gebruikten)
- stukje toekomst waarin je verteld dat er toekomstplannen zijn om bijvoorbeeld grafische kaarten in een socket te zetten (hypertransport etc)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zubzub schreef op maandag 13 november 2006 @ 16:05:
De geintegreerde geheugencontroller is natuurlijk pas sinds de K8. De K7 had dat niet.

Het verschil in north en southbridge hangt natuurlijk weer heel erg af van de chipset (is het een singlechip ding of meerdere chips bijv).

Ik denk dat het voor jezelf belangrijk is van te voren goed af te bakenen wat je nou wilt weten, want er is zat over te vinden.

• Zubzub
GH45T schreef op maandag 13 november 2006 @ 16:09:
[...]

Dat zul je toch echt zelf meoten gaan doen ja.

We kunnen je wel alles voor gaan kauwen maar dat is niet echt de bedoeling als jij een presentatie moet gaan houden.

Tips:
- geheugencontroller
- sockets
- stroomverbruik processors en maatregelen daarvoor op het moederbord
- stukje geschiedenis zoals ook al werd gezet (socket 7 waar intel en amd dezelfde socket gebruikten)
- stukje toekomst waarin je verteld dat er toekomstplannen zijn om bijvoorbeeld grafische kaarten in een socket te zetten (hypertransport etc)
Vraag ik ook niet, ik vroeg alleen of jullie me in de juiste richting konden zetten, en dat hebben jullie ondertussen al aardig gedaan. ;)

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ik raad ook aan om vanaf Socket 7 te beginnen (of nog iets vroeger). ff snel wat kort door de bocht typen.

Lang lang geleden had Intel de processor uitgevonden, maar Intel kon niet genoeg produceren. Dus andere processorbakkers kunnen Intel-processors onder licentie produceren. AMD was 1 van de vele fabrikanten die processors bakten.

Bij de 486 had Intel voldoende productiecapaciteit zodat Intel de processorproductie opeiste, alleen AMD bakte hardnekkig de processors. Volgens de rechtzaak kon het ontwerp van een product met een nummer niet beschermd worden. Dus AMD bakte vrolijk verder en Intel moest een naam verzinnen. 586 werd dus Pentium genoemd en AMD/Cyrix/anderen moeten hun processors zelf ontwerpen.

Pentiums werd op Socket 7 neergezet en Intel maakte ook de bijhorende chipsets. Chipsets van de concurrentie waren meestal inferieur in prestaties en stabiliteit (op enkele Ali-chipsets na). Dus AMD, Cyrix en andere processors profiteerde van de stabiliteit Intel-chipsets maw de processors van de concurrentie konden zo goed als een Intel processor draaien.

Intel besloot om de concurrentie van de stabiele en goedpresterende Intel-chipsets af te schoppen en introduceerde Slot 1. Het was nieuw en "totaal anders" dan de Socket 7. Intel had snellere cache-chips bij de processor op een printje gezet tov de cache op de Socket 7 mobo's. De concurrentie kreeg geen licenties meer om processors op Slot 1 uit te brengen. De concurrentie ging verder met Super Socket 7, FSB omhoog en meer cache op de mobo's. Maar zat met inferieure chipsets opgescheepd.

Dan het verhaal van AMD met Slot A. Inferieure chipsets zoals bepaalde Via-chipsets en inferieure mobo's beschadigde de imago van AMD. Intel wordt door vele gebruikers als stabieler beschouwd.

Return to the Sockets, processors met pootjes produceren blijkt goedkoper dan die Slot-dinges. Bovendien kon men de cache in de processor bakken en de nood aan een Slot-printje viel weg. Het probleem met Via-chipsets blijft, de chipsetbakkers beginnen eindelijk stabielere chipsets te leren bakken. nForce-chipsets zijn zowel stabiel als snel.

Verder gaan richting Pentium 4 met quadpumped FSB en Athlon 64 op Hypertransport, ingebakken geheugencontroller,... Inferieure chipsets probleem is ongeveer opgelost.

[ Voor 9% gewijzigd door rapture op 13-11-2006 16:38 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:00

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

In den beginne was er de microprocessor en Intel zag dat het 4004 was :+

Serieus: we zijn op GoT niet te beroerd om mee te helpen (denken) aan huiswerkopdrachten, zolang je maar duidelijk genoeg laat blijken er zelf moeite in gestoken te hebben en nog met deelvragen over blijft zitten. Helaas is dat hier niet echt het geval. Je komt gewoon met een vraag om een kant en klare antwoord (of minimaal met je eigen zoekwerk mooi uitgewerkt voor je). Neem het advies hier - en met name die van rapture - ter harte. Ik zou je aanraden om te beginnen met een moederbord op basis van een Intel i430NX chipset (de eerste Socket 5 chipset) - zo'n ding heeft een sloot aan losse chips erop. Zoek op wat elke chip doet en kijk vervolgens wat er met de functionaliteit van die chips gebeurd is. Als je dat doet kom je vanzelf bij je antwoord uit :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.