Toon posts:

meerdere soorten categorieen in 1 tabel?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo is het verstandig om meerdere soorten categorieen in 1 tabel categorieen te zetten?(aangezien ze dezelfde opbouw hebben)

zo heb ik bijvoorbeeld een categorie etniciteit en een cat. hobbies. (+ nog een aantal cat.)

moeten dit voor elke cat. een aparte tabel zijn of gewoon een type 1 2 of 3 etc achter zetten?

vb tabel categorieen:

id | titel | type
1 |Europees | 0
2 |Afrikaans | 0
3 | Voetbal |1
4 | Lezen |1

etc

idem voor het opslaan (dus alle keuzes uit bovenstaande tabel)

dus bv tabel user_choice

cat_id | user_id
1 | 1
4 | 1

etc

of allemaal aparte tabellen?

• PeterSelie
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-11 13:14
handig zou zijn als je verteld waar je het precies over hebt, ik ga ervan uit dat je het gewoon over SQL hebt en het hier over MySQL hebt om precies te zijn 8)

Het is afaik handiger om alles in één tabel te zetten, daarbij zal het waarschijnlijk ook een stuk sneller zijn (hij hoeft om te kijken welke user onder welke categorie valt maar één query uit te voeren en maar gegevens uit één tabel te halen), dit werkt echter alleen zo in bijvoorbeeld een userlist van alle users. Mocht je systeem echter meer werken met users per categorie weergeven kan je users beter in apparte tabellen zetten, zo hoeft hij zo min mogelijk gegevens op te halen (anders zou de rest er toch uitgefilterd worden, er wordt maar één categorie weergegeven).

Mocht dit echter gewoon een kleine huis-tuin site worden, zonder database als dat van GoT bijvoorbeeld, zet dan alles gewoon lekker in één tabel, dan maakt de tijd bij het ophalen van gegevens niet zozeer uit ;)

Verwijderd

Topicstarter
het gaat idd om mysql :)

de bedoeling is dat ik bebaalde dingen wil weten van mensen..dus etniciteit, hobbies, huidigebezigheid etc...

als een user dit opslaat dan gebruik dus dat laatste tabelletje

cat_id | user_id
1 | 1
4 | 1

"dit werkt echter alleen zo in bijvoorbeeld een userlist van alle users. "

wat bedoel je hiermee?

NB: het wordne best wel veel users.minimaal 500.000

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
Jouw opzet die in je je topic start hebt neergezet klopt helemaal. Zo hoort het.

Het lijkt me niet wenselijk om je code (veel) ingewikkelder te maken om een paar procentjes minder load aan mysql te geven, zonde van je tijd ;). Maak wel een index aan op deze tabel.