[excel] Vergelijken van kolommen

Pagina: 1
Acties:
  • 912 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• appelsientje
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-07 16:56

appelsientje

Het beste onder de zon

Topicstarter
Ik heb een excel probleem... en ik kom er gewoon niet uit. Het is ook erg lang geleden dat ik met Excel gewerkt heb :P
het gaat om het volgende
Afbeeldingslocatie: http://www.hoeve.nu/mark/Fok/Excel.jpg

Het uiteindelijk doel is dat ik moet weten hoevaak een waarde in kolom X voorkomt (dus hier 5 keer).

Op bovenstaande plaatje is in Kolom U alleen "Take away te zien, maar deze lijst is veel langer.
Het gaat er om dat in Kolom A de waarde 1 is, dat (in dit geval) de waarde in Kolom U 'Take away" is en dat er in deze selectie wordt gekeken hoe vaak er een waarde in Kolom X staat.
Iemand ook maar enig idee??

LR | 4WD | Deep blue | 19" velgen | Trekhaak

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Met [google=excel woorden tellen] kom ik uit op:
Formules voor het tellen van tekst, tekens en woorden in Excel

Je moet niet dronken dat ik denken ben.
What seems to be the officer, problem?
Waar is de brand, meester?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Het gaat hier niet om strings :)

Hier kan je =SOM.ALS(checkbereik;check;sommatiebereik) voor gebruiken. Liever aantal.als, maar die kent AFAIK de derde parameter niet. Dus doe som.als()/3. Niet mooi, werkt wel.

Of begrijp ik het verkeerd en is het ook mogelijk dat A 1 bevat maar U geen 'Take away'? Dan wordt het lastiger en zou ik gaan voor een macrootje. (Of zet er geen string 'Take away' maar een getal, dan kan je wellicht nog wat berekenen als er niet al te veel mogelijke strings zijn).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• appelsientje

appelsientje

Het beste onder de zon

Topicstarter
F_J_K schreef op maandag 13 november 2006 @ 11:27:

Hier kan je =SOM.ALS(checkbereik;check;sommatiebereik) voor gebruiken. Liever aantal.als, maar die kent AFAIK de derde parameter niet. Dus doe som.als()/3. Niet mooi, werkt wel.

Of begrijp ik het verkeerd en is het ook mogelijk dat A 1 bevat maar U geen 'Take away'? Dan wordt het lastiger en zou ik gaan voor een macrootje. (Of zet er geen string 'Take away' maar een getal, dan kan je wellicht nog wat berekenen als er niet al te veel mogelijke strings zijn).
Het is het laatste, want Take away is een catogorie (het zijn er dus meer).
Ik selecteer dus een Catogorie, dan moet er gekeken hoe vaak de waarde 1 voorkomt in A en aan de hand daarvan moet er worden gekeken naar X hoe vaak daar een waarde voorkomt.

• appelsientje

appelsientje

Het beste onder de zon

Topicstarter
Oke ik heb de oplossing, eigenlijk was het heel simpel :P maar ik denk, vertel het jullie ook. Je weet tenslotte maar nooit ;)

Ik heb eerst een hulp kolom gemaakt, waarin 1 of 0 staat (wel een waarde op geen)
en toen vervolgens een som.als erop los gelaten... en het werk :)

Verwijderd

{=count(if(U1:U10000="take away";U1:U10000))}

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Ik zie nu pas dat het in CSA staat. Het hoort natuurlijk in Officesuites en -software, dus CSA->OFF. Dank voor de update.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

F_J_K schreef op maandag 13 november 2006 @ 11:27:

Voor meer complexere sommaties kent Excel de wizard 'voorwaardelijke som'. Die produceert een matrix formule á de oplossing van grizzlybeer, maar leidt je er doorheen zonder dat je iets van matrixformules af hoeft te weten. :) De wizard is een van de standaard meegeleverde invoegtoepassingen.

Om een aantal te krijgen moet je alleen het optelbereik vervangen door een waarde '1'. Je krijgt dan iets als:
code:
1
=som(als(a1:a100=1;als(u1:u100="take away";1;0);0))

en -want matrix formule= bevestigen met ctr+shift+ enter

[ Voor 15% gewijzigd door Lustucru op 13-11-2006 20:06 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Pagina: 1