Cool'n'Quiet met een AMD Athlon64 X2

Pagina: 1
Acties:

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:16

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Ik ben bezig m'n nieuwe pc te installeren met Gentoo.
Bijna alles gaat goed. Tot m'n verbazing werkte geluid, video en netwerk (de laatste nadat ik een foute in de kernel config had aangepast, wat m'n eigen schuld was).
Nu is bijna alles geïnstalleerd en wil ik eens gaan kijken of Cool'n'Quiet wil werken. In de kernel staat alles goed ingesteld, zoals ik op de site gentoo-wiki las en net zoals de powernow instellingen van m'n laptop ook werken. Maar helaas wil het niet werken.
Ik heb het kunnen herleiden tot een Bios die niet de goede ACPI_PSS tabelen heeft... Daarnaast werkt de PSB versie ook niet, omdat deze niet aanwezig is voor dual-core processoren...

In mijn dmesg staat deze opmerking:
code:
1
2
3
powernow-k8: Found 2 AMD Athlon 64 / Opteron processors (version 1.60.0)
powernow-k8: MP systems not supported by PSB BIOS structure
powernow-k8: MP systems not supported by PSB BIOS structure

Ik heb nu een website gevonden waarin staat hoe je ACPI_PSS tabelen met de hand kan invoeren in een alternatieve DTST, die via de kernel geladen kan worden en daarmee de tabel van de bios vervangt.

Ik loop alleen vast bij het maken van een eigen tabel. In deze howto wordt gesproken over het volgende stukje in de aanwezige tabel:
code:
1
2
Processor (\_PR.CPU0, 0x00, 0x00000000, 0x00) {}
Processor (\_PR.CPU1, 0x01, 0x00000000, 0x00) {}

Ik kan dit totaal niet terug vinden in mijn DTST, en daardoor weet ik ook niet hoe ik het stukje aangepaste code moet invoegen...

Ook op de website met aangepaste DTST's, waar op de website naar gerefereerd wordt, komt mijn moederbord niet voor...

Voor de duidelijkheid, ik heb een MSI k9ngm2 moederbord met een nForce5 chipset en een AMD Athlon64 X2 4200+

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

interessant topic :)

mijn (dual core) mobo trekt trouwens wel met gentoo zelf zijn fanspeeds omlaag als ze niet nodig zijn, dit zonder dat ik hem heb geconfigd. Daarom gok ik dat het in de BIOS gebeurt.

is dat niet ook een nette oplossing?

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Mijn cpu-fan blijft op 2100 rpm draaien... ongeacht belasting of temperatuur (ik had dit weekend m'n kast open, en het koelblok was maar 35 graden en de core temp iets van 40 graden, terwijl er 2 compileer sessies liepen 8) )
Maar hij blijft dus op 2.2 Ghz draaien, en zou dat samen met de fan graag willen kunnen beïnvloeden... Ik heb niet voor niets een 65Watt cpu met Cool'n'Quite technologie gekocht...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
ok, schiet mij maar lek... (liever niet eigenlijk)
Gister de DSDT aangepast, en gecompileert met de (ongeveer) goede waarden.Het bestand in de kernel gebakken en opnieuw opgestart. Geen verschil...
Herstart met de gewone kernel, en ik heb ineens ondersteuning voor throtteling 8)7 maar helaas ook vastlopers.
De DSDT aanpassen, en weer opnieuw ermee opstarten... Weer wordt het niet geladen, maar herstarten met een gewone kernel gaat nu ineens wel goed en throtteling werk! :D
Waarom het nu wel werkt, heb ik echt geen idee over....

Maar het is wel prettig om naast een pc te zitten die je ook echt niet hoort als hij geen intensieve taken aan het uitvoeren is. Zelfs de 350Watt Qtec voeding blijft stil en koud :D. Idle is m'n cpu maar 35 graden :D

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Het verhaal begint nog interessanter te worden...
Ik heb op een andere partitie WinXP geïnstalleerd. Als er 1 OS is waarvan ik zou verwachten dat Cool'n'Quiet direct zou werken, dan is het WinXP wel.
Maar tot mijn verbazing werkt het onder WinXP helemaal niet 8)7 (en is het gehele OS trager dan Gentoo 64bit...)

Wie zei dat WinXP altijd werkte :p

Verwijderd

deepbass909 schreef op donderdag 16 november 2006 @ 01:44:
Het verhaal begint nog interessanter te worden...
Ik heb op een andere partitie WinXP geïnstalleerd. Als er 1 OS is waarvan ik zou verwachten dat Cool'n'Quiet direct zou werken, dan is het WinXP wel.
Maar tot mijn verbazing werkt het onder WinXP helemaal niet 8)7 (en is het gehele OS trager dan Gentoo 64bit...)

Wie zei dat WinXP altijd werkte :p
Alle Bill-Gates vriendjes :+ Maar heb je wel de cool & quiet driver geinstalleerd :o

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
De enige cool'n'quiet driver die ik kan vinden, is die van AMD, en die heb ik geïnstalleerd (tenminste, als hem nu probeer te installeren, zegt het installatieprogramma dat hij al aanwezig is).
Maar dit is een Windowsprobleempje, en niet NOS (wat onder linux werkt alles uiteraard gewoon zoals het hoort :+ en loopt hij idle op 30 - 35 graden core temp met een kamer temperatuur van ongeveer 20 graden :+ )

offtopic:
De opmerking dat WinXP altijd werkt komt van m'n pa, die altijd een beetje sarcastisch is als er met name dingen op m'n server niet lekker werken (wat overigens bijna altijd een conflict met WinXP is en waar ik met m'n linux machine geen last van heb 8) ).
Vooral het C'n'Q verhaal en 3d zijn nogal opvallend en helemaal omdat het zwaar in het nadeel van WinXP is :o :+

[ Voor 32% gewijzigd door deepbass909 op 16-11-2006 09:24 ]

Pagina: 1