Vista : aanmaken nieuwe file in diverse folders

Pagina: 1
Acties:

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ben al een tijdje bezig met vista en alles lukt prima op 1 ding na, waarvoor ik nog geen oplossing heb weten te vinden :

Als je in de windows explorer een nieuwe file wilt aanmaken in een bepaalde dir, dan klik je normaal gesproken op de rechtermuisknop en daarna selecteer je "New". Hierdoor krijg je dan een lijst met aan te maken nieuwe files.

Tot mijn grote verbazing krijg ik in sommige folders wel de hele lijst met nieuw aan te maken files te zien, maar in andere folders weer niet. Daar beperk zich de lijst tot 1 entry, namelijk het aanmaken van een nieuwe folder.

Het overgrote merendeel van de folders waar ik een nieuwe file in wil aanmaken, laat alleen het aanmaken van een nieuwe folder zien. Bijzonder irritant, en ik kan niet vinden wat ik moet doen om het te verhelpen.

Ik draai overigens vista final.
Alvast bedankt voor tips !

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Tiens, wat voor folders zijn het? Speciale folders?

Lijkt me toch gek. Draai je build 6000? ( die heb ik nog niet tetest, zit bij 5840 ( en zou een key kunne gebruiken! ) )

Heb je misschien restricties op die folder? Zet bij User Management je Adminstrator eens aan, en log daar eens op in, en probeer dan eens :)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• HaseMike
  • Niet online
Ja ik draai build 6000 en ik ben al admin. Het probleem zit ook b.v. ook in de program files map die door vista zelf is aangemaakt. Ga maar eens naar een van de mappen in c:\program files en probeer een nieuwe file aan te maken. Het enige wat opkomt is de New -> Folder 8)7

Zoeken op internet naar dit probleem (of is het een feature van die vreselijke "ownership") is erg lastig omdat het moeilijk te verwoorden is in keywoords.

--edit-- Ik keek even bij de file/folder attributes en zag dat read-only aanstond. Dit uitzetten geeft geen verschil en leuker nog : De readonly attribute van de folder staat blijft aan staan ook al heb je hem net daarvoor uitgezet. (uac - allow enz) Ernstig weird.

[ Voor 45% gewijzigd door HaseMike op 13-11-2006 09:52 ]

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:09
Volgens mij is het niet de bedoeling om in de windows of "program files" zelf bestanden aan te maken. Je moet dat in de virtual store doen (c:\users\<naam>\AppData\VirtualStore\Program Files\"), Vista merged dan als het ware die virtual store met de "program files" folder (zodat applicaties dus jouw zelfgemaakte bestanden dus ook zien).

edit:
Dat folders de eigenschap 'read-only' hebben is by design, dat was al in XP. Zie ook You Cannot View or Change the Read-Only or System Attribute of Folders

[ Voor 24% gewijzigd door sewer op 13-11-2006 10:00 ]

• HaseMike
  • Niet online
sewer schreef op maandag 13 november 2006 @ 09:55:
Volgens mij is het niet de bedoeling om in de windows of "program files" zelf bestanden aan te maken.
edit:
Dat folders de eigenschap 'read-only' hebben is by design, dat was al in XP. Zie ook You Cannot View or Change the Read-Only or System Attribute of Folders
Ik nam de program files folder op c: even als voorbeeld. De virtual store wist ik ook nog niet, zal ik even doorlezen op internet. En bedankt voor de uitleg van het readonly probleem :)

De problemen lijken beperkt te zijn tot windows "system folders" zoals c:'\program files\ (wat ik overigens zelf geen system folder vind, maar goed) en de files op diverse hd's die aangemaakt zijn door xp.

Als ik rondmodder met het ownership gedoe dan krijg ik wel netjes een lijst met alle "new" mogelijkheden. Ik ben niet zo goed bekend met dit deel van vista er staan bij alle oude files nogal wat users vermeld :

- CREATOR OWNER
- SYSTEM
- S-1-5-21 29998373 (enz lang nummer)
- Administrators
- Users

De owner van al mijn oude folders is dat lange nummer, ik neem aan dat dat dus xp is geweest (?).
Waar kan ik de ownership van die oude folders het best op zetten op mijzelf of op de vista admin of vista user ?

Dan volgt dat ik dan waarschijnlijk de niewe owner volle toegang moet geven voor deze folders ?

Vista is op sommige zaken nu niet bepaald makkelijk voor medium-tweakers ;)