Hulde aan P4 thermal Throttle

Pagina: 1
Acties:

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-05 08:17
Mijn pc was al tijden erg traag, ik dacht dat het aan een vervuilde Windows instalatie lag, maar had nog geen tijd gevonden om de zooi leeg te gooien.

Ik ben geen overclocker, en kijk (dus) ook nooit echt naar de temperaturen.

Door stom toeval starte ik IA Booster (dat Asus overclock programma) op, en zag dat mijn cpu rond de 80 graden liep! (P4 2.8Ghz, 1mb L2, welke core etc weet ik ff nie).

Een jaar terug had ik wel is wat gelezen over die Thermal Throttle, maar nooit echt aandacht aan besteed, tot nu.

En wat blijkt, de enigste reden dat de boel niet iedere 5 minuten uitviel was dat die throttle (TM1) precies op tijd ingreep. De prestaties gingen wel enorm achteruit, maar uitvallers / vreemde resultaten van berekeningen etc heb ik nooit gehad.

Hulde dus, al zou er best wel een waarschuwing in Windows gegooit mogen worden ^^

p.s.: Met "Throttlewatch" kwam ik erachter.

[ Voor 0% gewijzigd door Nijn op 13-11-2006 08:43 . Reden: Het gaat bij mijn cpu om TM1 ]

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-05 16:38
Casefannetje er in, PC eens grondig afstoffen en kijken of de boel nog goed vast zit en draait.

De wijzen komen uit het Oosten!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:00

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

CPU koeler eens loshalen. Nieuwe warmtepasta erop en opnieuw erop zetten. En goed controleren dat alles goed aansluit zonder kieren.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:37

XyS

0.o.O

Vooral je heatsink ff opnieuw erop zetten met wat koelpasta.

Maar idd, way to go intel ;)
Wel vaag dat windows er geen melding van geeft idd.. maargoed je cpu leeft nog :)

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-05 08:17
Nee, ben d`r al achter ;) De koeler liep niet goed meer.

Dit is puur een waarschuwing voor anderen. Je krijgt geen enkele waarschuwing als je cpu aan het throttlen is. Bovendien is het ook lastig merkbaar omdat ie dat meestal verdomde snel doet, 1 sec aan is bv geen uitzondering. Dus net als je een zwaar programma opstart.

Moeilijk te zien dus.

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-05 17:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Intel FTW. :Y)

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• Bullebas
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-03-2025
Ehm ja, dat doet mijn Athlon 64 ook als het nodig is, maar die heeft dan als bijkomend voordeel dat
'ie nooit zo heet zal worden als een p4;-) Installeer anders Asus Probe ook even; dat heeft een instelbaar temperatuuralarm.
Pagina: 1