MacBookPro kopen in USA verstandig?

Pagina: 1
Acties:
  • 562 views sinds 30-01-2008

• PhoneTech
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-02 19:21
Een Mac Book Pro kost hier 2000 dollar exclusief 8.5% belasting. Omgerekend is het ongeveer 1680 euro, wat altijd nog 320 euro goedkoper is dan in Nederland.

Van de mac store heb ik al begrepen dat de garantie wereldwijd is en qua voltage zit het ook geod 110 - 240 volt. Verloopstekkertjes heb ik genoeg en ik geloof dat je de adapter gewoon kan bijbestellen.

Nu is mijn vraag; Is het wel verstandig om de MBP in de US te kopen? Krijg ik hem makkelijk door de duane?

• punica
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

punica

Longtime Member

Als je je laptop meeneemt moet je op een aantal dingen letten.

1. gooi de verpakking weg;
2. haal evt. opvallende reclamestickers van het apparaat af(behalve bij videocamera's ;))
3. probeer je laptop te gebruiken(alsof het lijkt dat je hem al geruime tijd gebruikt hebt) (data overzetten via usb, zodat er eigengemaakte files op de laptop staan die ouder zijn als je vakantie.)
4. factuur niet in de koffer stoppen, op je lichaam dragen.

Zelf nooit zoiets gedaan, maar wel regelmatig vragen erover hier op het forum gelezen.
aanvullingen zijn uiteraard welkom...

[ Voor 11% gewijzigd door punica op 13-11-2006 00:29 ]

• Neobender
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-02 10:31
Neem een verrote laptop mee en geef aan dat je die hebt mee genomen en gooi die weg in de USA, koop een Macbook Pro en als je terugkomt, zeg je dat het op je papieren staat en je hem dus al had voordat je vertrok.

ofzo

• Grbld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-11-2025
Tja, wat is makkelijk door de douane? De douane is redelijk happig op vluchten vanuit de USA omdat het daar goed shoppen is nu. Vergeet niet dat als je weer op reis gaat, dat je dan een jaar of drie toch een BTW-bon moet meenemen, want al die keren daarna dat je van de douane je tas moet openmaken moet je nog steeds een bon kunnen produceren. Je kunt altijd proberen om jezelf eruit te lullen, maar je loopt ook het risico dat ze aan de serienummers kunnen zien dat het geen Europees model is. Met andere woorden: risicovol en het kan redelijk stressvol zijn :) Die drie jaar is overigens de afschrijvingsperiode die men bij de douane neemt voor electronische apparatuur.

Als je wordt gepakt, dan mag je niet alleen de 19% belasting alsnog betalen, je krijgt dan meteen een (on)aardige boete van een paar honderd euro.

Succes d'r mee!

• PhoneTech
Goede tips allemaal! Waarschijnlijk niet onbelangrijk om te zeggen. Aangezien ik hier een maand blijf en de comptuer ook voor mijn werk zal gebruiken voor java development van een CVS server, zal het lijke alsof ik de computer al veel langer gebruik. Natuurlijk haal ik alle stickers er af, en laat de officiele verpakking daar. Omdat ik voor mijn werk hier zit, is het denk ik ook een stuk makkelijker te verkopen denk ik.

De factuur laat ik wel door ons kantoor versturen naar nederland :)

Maar afgezien met het last de duane komen, zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden? zoals software aanbod, ander EULA misschien?

• Eastman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Vergeet niet de adapter te voorzien van een nederlandse stekker en de amerikaans verloopstekkertje te dumpen.

Bonnetjes, boekjes en dergelijken per post versturen...

BMW i4 | Jaguar i-pace | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V153 BMS 215 met CT003 V114

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03-2025

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

(jarig!)
Zelf heb ik een keer een digitale camera in de USA gekocht (2004). Dit nadat mijn oude camera was gevallen en de geest heeft gegeven. Bij terugkomst in Nederland had ik de papieren in de backpack gemoffeld. Maar beide camera's (defecte + nieuwe) gewoon in de handbagage gestopt. Kon bij de Douna (schiphol) gewoon doorlopen. Trouwens ook geen douna gezien.
In 2005 ben ik weer naar de USA gegaan. Heb niets gekocht maar werd semi gecontrolleerd op Schiphol. Iedereen werd uit de rij gehaald en moest zijn/haar koffer openmaken.
Met een onschuldig gezicht probeer ik tussen de doune door te lopen. Wordt tegengehouden en gevraagd waar ik vandaan kom. Bij de woorden New York en het showen van mijn ticket kon ik zonder verdere problemen doorlopen.
Het blijft een gok natuurlijk. Maar zorg er in ieder geval voor dat het product gebruikt is. Aan de hand van serienummers kunnen ze het altijd checken natuurlijk.
De garantie van Apple is wereldwijd. Mijn Ipod welke uit de States komt heb ik in Nederland door Apple laten repareren. Geen probleem en een paar dagen later een doos met vervangende Ipod retour.

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Verwijderd

Ik heb het zelf in Singapore gedaan. Woonde daar een half jaar en had mijn laptop kapot laten vallen. Heb daar voor een leuk prijsje een Powerbook gekocht. Uiteraard ook verpakkingen daar gelaten, veel bestanden over kunnen zetten van de nog geredde HD en gewoon in mijn handbagage gestopt. Redelijk uitgebreide controle gehad op schiphol ivm dvd's enzo (die gelukkig alle 100 per post waren verstuurd ;) ) maar geen haan die naar de laptop heeft gekraaid.

• PhoneTech
Eastman schreef op maandag 13 november 2006 @ 09:06:
Vergeet niet de adapter te voorzien van een nederlandse stekker en de amerikaans verloopstekkertje te dumpen.

Bonnetjes, boekjes en dergelijken per post versturen...
Geniale tip! Nu maar hopen dat ik europese stekkerjtes hier kan kopen.

Ook nog iets. Morgen vlieg ik naar Japan. Wat is daar dan weer veel goedkoper? de PS3's zullen allemaal wel weg zijn ;). Tijd voor shoppen heb ik niet, want ik vlieg de volgende dag al terug.

Maar de een week later zit ik er weer ;)

Verwijderd

PhoneTech schreef op maandag 13 november 2006 @ 21:59:
[...]

Geniale tip! Nu maar hopen dat ik europese stekkerjtes hier kan kopen.
Daar hebben ze een internationale travel adapter kit voor. Heb ik toen ook in Singapore gehaald ivm reisjes naar andere Aziatische landen en natuurlijk gebruik in NL.

Linkje Travel Kit in Apple Store

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-02 13:46
Laten we maar niet doen.

[ Voor 109% gewijzigd door leon1e op 14-11-2006 08:43 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• PhoneTech
En ook niet netjes ;).

[ Voor 84% gewijzigd door leon1e op 14-11-2006 08:44 ]

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Van die 'hoe smokkel ik elektra langs de douane' topics zijn in feite al op het randje, maar je vraagt nu mensen openlijk om je te helpen om valsheid in geschriften te plegen... Lijkt me niet zo verstandig hier op GoT ;)

• PhoneTech
Kurkentrekker schreef op maandag 13 november 2006 @ 22:53:
Van die 'hoe smokkel ik elektra langs de douane' topics zijn in feite al op het randje, maar je vraagt nu mensen openlijk om je te helpen om valsheid in geschriften te plegen... Lijkt me niet zo verstandig hier op GoT ;)
haha...ja...had het in mijn opwinding niet echt door ;) Zal mijn post maar verwijderen...we moeten het natuurlijk wel netjes houden ;)

• Uberprutser
Vergeet ook niet dat de douane ook niet achterlijk is.
Wat vandaag nog kan werken is morgen hangen.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• 3mph
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-08-2024
Houd er wel rekening mee dat je de adapter niet mee moet nemen.. amerikaanse adapters zien er anders uit... Ik zou hem per post naar nederland sturen..

• Uberprutser
3mph schreef op maandag 13 november 2006 @ 23:53:
Houd er wel rekening mee dat je de adapter niet mee moet nemen.. amerikaanse adapters zien er anders uit... Ik zou hem per post naar nederland sturen..
Is exact dezelfde adapter alleen met een andere plug erop die je kan verwisselen en / of voor 10 euro kan kopen bij een Apple winkel hier in Nederland

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-02 23:26

alienfruit

the alien you never expected

10euro? Dan kan je beter die World Travel Kit kopen voor 35euro :) Heb je meteen de stekkers voor als je naar Engeland of Frankrijk gaat.

[ Voor 34% gewijzigd door alienfruit op 14-11-2006 00:59 ]

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:40
Er zijn al veel topics geweest over deze vraag zie ook: http://gathering.tweakers...rchtimeout%5D=30#hitstart dit topic loopt wel erg op het randje, het lijkt me niet eerlijk om te gaan knoeien met facturen. En hier werken we op got ook echt niet aan mee.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.