[Retro pc games]Welk OS is het beste hiervoor?

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10 17:38
Omdat ik al jaren (bijna) geen plezier meer heb in recente games op m'n pc en/of xbox360. Heb ik besloten al m'n oude gesloopte pc's weer uit de schuur te halen en hier weer één werkende pc van te maken. Emulators zijn toch anders dan de "real thing".
Hopelijk is het eindresultaat een 486 op 450mhz, een soundblaster AWE32, een Nvidia TNT kaart met Voodoo 1 add on kaart.

De games die ik weer eens wil spelen omdat ik daar ooit veel plezier aan beleefde zijn Unreal, alle Quake 1 games en zijn addon disks (stuk of 6 cd's), Starcraft, Doom, Dukenukem3D, Descent 1 en 2.

Maar nu komt het, ik heb echt geen idee meer waaronder die games liepen, DOs, Win95, Win98se of hoe dat werkte. Dos had altijd drivers die je in hoog geheugen moest laden. Win98 kon geloof ik wel DOS games aan, maar dan moest je op eea manier vanuit win98 naar dos booten. Of moet je eerst dos installeren en dan pas windows 98 met dualboot.

Iemand die wat beter in deze materie zit?

Oeps bedenk me net dat deze misschien beter naar games problemen had gekund :+ hij mag verplaatst worden hoor..

[ Voor 7% gewijzigd door ErikRo op 12-11-2006 23:34 ]

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Gewoon Win98 installeren en bij afsluiten kiezen voor 'opnieuw opstarten in MS-DOS-Modus' :?

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:19

Cyphax

Moderator LNX
Als je Starcraft wil spelen moet je sowieso aan de Windows. Ik zou in jouw geval gewoonweg Windows 98SE installeren. De meeste DOS-games draaien op zich wel onder W98 of anders quit je gewoon naar DOS. Alleen een 486 op 450MHz zie ik niet zo zitten. Je kunt beter een P2 of P3 pakken dan. :+
Een SB is een erg goed idee, of dat nou een AWE32/64 of een SB16 maakt niet zoveel uit op zich (behalve dat de AWE's een wavetable aan boord hebben waardoor MIDI wat beter klinkt). Moet je zorgen dat de instellingen goed staan, in je autoexec.bat en config.sys enzo maar dat kun je met een beetje zoekwerk wel vinden allemaal. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

meeste meuk die je noemt draait onder dos. Enkeling heeft versies onder windows. Qemm is wellicht een goed idee als memory manager.

/edit: als er stuff tussen zit die TOCH windows nodig heeft kun je eerst dos installeren en later windows en dan krijg je geloof ik vanzelf een multibooot optie. Zo heb ik lang gedraait.

486 op 450 Mhz? Dat heet gewoon een Pentium III of een AMD K6 toch? 8)7

[ Voor 31% gewijzigd door leuk_he op 12-11-2006 23:39 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-10 13:11

MBV

waarom installeer je geen vmware? Daarmee kan je volgens mij gewoon je geheugen terugbrengen, dat soort dingen. Kan je prima dos, win98 enzo naast elkaar laten draaien, suspenden zodat je niet opnieuw hoeft op te starten, en meer van dat soort gein. Gaaf toch?

En vmware kan desnoods op linux, waar volgens mij ook ondersteuning in zit voor oude nintendo's enzo :)

@hierboven: Pentium op 66 MHz was veel sneller dan een 486 op 133MHz :P

[ Voor 9% gewijzigd door MBV op 12-11-2006 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

@leuk he: my thoughts exactly... een 486 bestaat op max 100Mhz.
Dan heb je een DX-4, die niet eens door Intel gemaakt werd... Alleen AMD had die chips.
op 450Mhz heb je wss gewoon een AMD K6-2 of K6-3, of een Pentium3.

Verder is een originele Soundblaster kaart wel een goed idee. Zeker onder DOS weet je daarmee praktisch zeker dat elk spel dat digitale audio ondersteunt je kaart lust.
Voodoo kaart erbij is leuk, mits je onder windows games draait. Games die niet onder Windows draaien doen wss niks met de Voodoo kaart.
Een tweede Voodookaart icm een SLI brug is ook heel gaaf. maakt het geheel nog wat sneller.

Wat ook leuk is, is om een Thrustmaster ACM kaart op te scharrelen. Das een kaart met 2 gamepoorten. Kan je wat extra inputhardware kwijt aan je PC. (heb er nog 1 liggen, mail bij interesse)
Verder zou ik nog ff kijken hoeveel geheugen je er max in kan planten. Ik zou zeker even kijken naar een SuperSocket7 bord met SDRAM slots. SDRAM is veel gemakkelijker om aan te komen tegenwoordig. EDO is echt slecht te krijgen. (mobo aanrader: Asus P5A of P5A-B)

Trouwens, als je in Win98 een snelkoppeling maakt naar een spel, kan je in de eigenschappen van de snelkoppeling aangeven dat het systeem moet rebooten in DOS.
Gaat het allemaal automagisch.
Bij afsluiten van het spel, boot hij automagisch weer terug naar windows afaik.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
MBV schreef op zondag 12 november 2006 @ 23:40:
waarom installeer je geen vmware? Daarmee kan je volgens mij gewoon je geheugen terugbrengen, dat soort dingen. Kan je prima dos, win98 enzo naast elkaar laten draaien, suspenden zodat je niet opnieuw hoeft op te starten, en meer van dat soort gein. Gaaf toch?

En vmware kan desnoods op linux, waar volgens mij ook ondersteuning in zit voor oude nintendo's enzo :)
Ik weet niet of iets als Duke Nukem 3d echt lekker gaat draaien in VMWare, zelfs op een recente machine. Het is de moeite van het proberen waard maar ergens is een dedicated PC voor games toch wel net wat toffer. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
VMware?? Nooit aan gedacht, maar zal die ook Glide (soort voorloper op directx van 3DFX) aankunnen voor de Voodoo kaart (VMware geeft toch geen 3d ondersteuning)? Voor Quake 1 heb wel Glide nodig die heeft volgens mij nooit onder dx3 gelopen.

Die 486 was trouwens de eerste celeron 300A (P2/P3) overklokt op 450mhz, in die tijd waren celerons nog niet gehandicapt. Dus misschien is het dan toch een 586?? dacht idd eerst aan een 486 maar het was al zo lang terug :+

Afsluiten naar Dos bij afsluiten, dat is ook een goede. Nemen we mee. Ben al een beetje naar het zoeken naar drivers voor win98, grapig dat sommige sites gewoon nog bestaan en drivers ergens ver weg gestopt hebben. Diamond, matrox, soundblaster/creative labs. Lastiger is sommige kaarten nauwelijks aanknopingspunten bieden. Ik dacht bv dat het kaart model ABC was, maar ik zoek me een ongeluk naar iets herkenbaars op de kaart zodat ik weet het was inderdaad model ABC en niet XYZ.

[ Voor 13% gewijzigd door ErikRo op 13-11-2006 00:13 ]

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
McKaamos schreef op zondag 12 november 2006 @ 23:46:
Verder is een originele Soundblaster kaart wel een goed idee. Zeker onder DOS weet je daarmee praktisch zeker dat elk spel dat digitale audio ondersteunt je kaart lust.
Voodoo kaart erbij is leuk, mits je onder windows games draait. Games die niet onder Windows draaien doen wss niks met de Voodoo kaart.
Een tweede Voodookaart icm een SLI brug is ook heel gaaf. maakt het geheel nog wat sneller.
Verder zou ik nog ff kijken hoeveel geheugen je er max in kan planten. Ik zou zeker even kijken naar een SuperSocket7 bord met SDRAM slots. SDRAM is veel gemakkelijker om aan te komen tegenwoordig. EDO is echt slecht te krijgen. (mobo aanrader: Asus P5A of P5A-B)
Die AWE32 was dacht ik ook SB combatible en anders zag ik nog ergens een pro16 kloon kaart die compatible zou moeten zijn.

Voodoo heb ik nog niet gevonden in de puinhoop. Misschien is het dan idd leuk om 2 voodoo 2 kaarten op de koop te tikken om in SLI mode te zetten voor 1024x768 resoutie. Vraag me dan alleen wel af of
A. Al die voodoo1 compatible games die hoge resolutie wel ondersteunen
B. Kan de de cpu die data wel aanlveren en is die niet te langzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
ErikRo schreef op maandag 13 november 2006 @ 00:10:
[...]
Die AWE32 was dacht ik ook SB combatible en anders zag ik nog ergens een pro16 kloon kaart die compatible zou moeten zijn.
Ja vooral doen, die AWE. Mooie dingen zijn dat.
Voodoo heb ik nog niet gevonden in de puinhoop. Misschien is het dan idd leuk om 2 voodoo 2 kaarten op de koop te tikken om in SLI mode te zetten voor 1024x768 resoutie. Vraag me dan alleen wel af of
A. Al die voodoo1 compatible games die hoge resolutie wel ondersteunen
B. Kan de de cpu die data wel aanlveren en is die niet te langzaam.
A: Neuh maar dat hoeft ook niet.
B: CPU is snel zat. 'k Heb ook met een C500 en 2xVoodoo2 zo'n game-PC opgebouwd en die draaide erg snel. Warcraft 3 draaide bijna lekker, om je een idee te geven. ;)

Over VMWare dan nog dit: die emuleert een PC, zonder 3Dfx-kaart, helaasch. De hardware die VMWare emuleert heeft niets met grafische acceleratie van doen, wederom: helaasch.

[ Voor 9% gewijzigd door Cyphax op 13-11-2006 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-10 11:35
hmm Dosbox is danwel een emulator, maar ik zie niet in waarom je dat niet goed zou kunnen gebruiken om dat soort oude games te spelen eigenlijk, het werkt echt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

DOSBox? Daar onder kreeg m'n zuske de originele TombRaider nog niet lekker draaiend...
Das van ongeveer dezelfde systeemeis als Duke3D en lager als Quake1... lijkt me niet dat dat fijn gaat werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordMithril
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-10 11:44
ravenger schreef op maandag 13 november 2006 @ 01:11:
hmm Dosbox is danwel een emulator, maar ik zie niet in waarom je dat niet goed zou kunnen gebruiken om dat soort oude games te spelen eigenlijk, het werkt echt goed.
Omdat die alles moet emuleren en je dan zeker met 3DFX games niet lekker uitkomt.

Wil zelf ook al tijden een retro pc maken, maar mis nog wat cruciale onderdelen (cpu en mobo). Heb al wel 2 Voodoo2's liggen voor SLI _o_
Wordt dan een P1/P2 rond de 400 Mhz, 32 a 64Mb ram en Win98SE(Custom build).

Dosbox werkt trouwens wel lekker voor games als Raptor:COTS _o_ en Tyrian2K _o_

Bier, Whiskey en Metal!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Raptor werkt ook wel direct onder WindowsXP hoor ;) moet je ff VDMSound installeren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:30
Mja snap wat je bedoelt, ik vind nieuwe games ook minder dan de oudere..

Wss neem ik een Pentium2 266 als basis, die overclocken naar 300 of 333 MHz.
Hierbij wil ik dan 64 of 128 MB SDRAM, heb 64 hier wel liggen. Mobo kan 3x256MB aan... Verder heb ik nog 48MB EDO liggen, maar die kan ik dus niet gebruiken.
Hier komt een legale win98 bij, die officieel ook bij de basis pc zat.
2x 4GB HDD
cd-brander dual speed van Philips en gewone cd-lezer...
En de graka ben ik nog niet over uit..
Diamond Viper V330 (riva128chip)
Of een GF2 MX200
Mss kan ik via een vriend nog een Voodoo5 5500 (pci) krijgen. Zit bij hem nog in een ongebruikte p3 450
Het is een AGP bordje dus.
PCI kaarten heb ik helaas niet, naja een S3 Virge..
En verder heb ik nog een VESA-bus graka liggen, echter wat die allemaal kan weet ik niet
Ik heb een AWE64, en deze is idd SB compatible :)

Heb gewoon veel onderdelen over..
P1 200MHz met 32MB EDO en S3 Virge (dit mobo kan zowel EDO als SD-RAM aan..)
AMD80486 100MHz, met 16MB EDO, en die VESA-slot kaart, echter die heb ik nooit aan de praat gekregen, wegens een HDD tekort..

Maar ionstalleer gewoon DOS en daarna win 98 :)

[ Voor 8% gewijzigd door GAIAjohan op 13-11-2006 14:45 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Raptor die komt me ook bekend voor, volgens mij heb ik die stukgespeeld, pittig maar goed te doen. Zelfs ik kon het einde halen. Maar eens even op internet zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatore.NL
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-10 13:50
Kan me niet voorstellen dat je er weer plezier aan zult hebben.
Ik had laatst C&C 1 geinstalleerd. Grafisch om te huilen, terwijl ik er in 95/96 veel lol aan had beleeft.

Anders veel plezier, ik denk alleen dat je het grafisch vind tegen vallen

Sei orbu, ceccu e sordu, e taci campi cent' anni in pace!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:44
welke gratis virtual machine-programma vinden jullie het fijnst werken? Ik wil namelijk Win95 virtueel installeren want ik wil die ouwe games weer spelen(Wipeout, mijn zusje wil LEGO Island etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
McKaamos schreef op maandag 13 november 2006 @ 09:14:
Raptor werkt ook wel direct onder WindowsXP hoor ;) moet je ff VDMSound installeren ;)
Net even gedload (shareware) hij deed het meteen, met hetzelfde blikkige geluid als vroeger :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Salvatore.NL schreef op maandag 13 november 2006 @ 17:58:
Kan me niet voorstellen dat je er weer plezier aan zult hebben.
Ik had laatst C&C 1 geinstalleerd. Grafisch om te huilen, terwijl ik er in 95/96 veel lol aan had beleeft.

Anders veel plezier, ik denk alleen dat je het grafisch vind tegen vallen
Net alle 4 levels van raptor uitgepeeld, blokkige resolutie 320x240. Maar wel veel lol aan gehad. Ik denk wel eens dat games van tegenwoordig te scherp zijn, waardoor je je fantasie niet meer gebruikt, je neemt de graphics maar voor kennisgeving aan.

Met die blokkige reso moet je iets meer je best doen waardoor je meer in de game komt 8)
Maar aan de andere kant misschien ben ik wel gek :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

mcandor schreef op maandag 13 november 2006 @ 18:31:
welke gratis virtual machine-programma vinden jullie het fijnst werken? Ik wil namelijk Win95 virtueel installeren want ik wil die ouwe games weer spelen(Wipeout, mijn zusje wil LEGO Island etc)
Vergeet virtualmachines. veel te traag voor spelletjes.
Probeer eerst je DOS games eens icm VDMSound (te vinden op sourceforge, opensource geval)
Vaak werkt dat wel iig.

andere optie zou ik gewoon een wisselframe kopen en dan op een oude HDD DOS installeren en dan daarmee booten als je graag oude games speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

McKaamos schreef op maandag 13 november 2006 @ 20:05:
[...]

Vergeet virtualmachines. veel te traag voor spelletjes.
Probeer eerst je DOS games eens icm VDMSound (te vinden op sourceforge, opensource geval)
Vaak werkt dat wel iig.
:?

Ik draai veel op Virtual PC (gratis: www.microsoft.com/virtualpc).

Dit draait prima, mits je een beetje pc hebt. Als je de VPC wat geheugen kan toewijzen, en het belangrijkst, kan booten van een andere schijf dan waar je Windows install op staat, heb je een hartstikke vloeiend systeem.

Nee, je gaat er geen Flight Sim X op draaien, maar de spellen die hij noemt, draaien meer dan prima.

Ik heb hier VPC met complete Windows Server, SQL en Exhange installs en die draaien prima op mijn laptop.s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:44
PWM schreef op maandag 13 november 2006 @ 20:10:
[...]

:?

Ik draai veel op Virtual PC (gratis: www.microsoft.com/virtualpc).

Dit draait prima, mits je een beetje pc hebt. Als je de VPC wat geheugen kan toewijzen, en het belangrijkst, kan booten van een andere schijf dan waar je Windows install op staat, heb je een hartstikke vloeiend systeem.

Nee, je gaat er geen Flight Sim X op draaien, maar de spellen die hij noemt, draaien meer dan prima.

Ik heb hier VPC met complete Windows Server, SQL en Exhange installs en die draaien prima op mijn laptop.s
moet lukken met mijn 2x 160gb hdd en 2x 512 gb geheugen icm met een Athlon 64 3500+ denk ik ;)

Ik ga virtual pc eens ff proberen, bedankt!
Pagina: 1