[X-FI] EAX en Vista Forum

Pagina: 1
Acties:
  • 4.324 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 182744

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.nordichardware.com/skrivelser_img/441/eax5.jpg

Het verhaal zoals het zich geschiedde:

Een tijd geleden werd het duidelijk dat Microsoft afscheid ging nemen van de traditionele DirectSound architectuur en dat Hardware Geaccelereerd geluid(onder de EAX vlag) voorlopig een ding van het verleden zou worden. Het afbreken van de DirectSound3D layers binnen de Direct Sound legacy van Windows vista betekende dat alle games met EAX ondersteuning in het slechtste (en meest voorkomende geval) enkelt nog stereo geluid wisten te produceren. Donkere wolken pakten samen boven Creative dat na jaren van uitbreiden, investeren in en verbeteren van de EAX standaard tot de huidige versie van EAX, 5.0, bleek dat EAX in combinatie met vista niet meer werkt.

Geen Directsound3D in vista, Waarom?

Microsoft heeft tijdens het ontwikkelen van Vista in een vroeg stadium besloten om de kernel zo schoon mogelijk te houden wat betekend dat ze zo min mogelijk software van 3e partijen toe willen laten om Vista zo stabieler te maken wat weer leid tot minder BSOD's en bugs die zij niet in de hand hebben. Voor ontwikkelaars is het nu makkelijker om audio bugs uit hun applicaties te halen omdat ze minder afhankelijk zouden zijn van de Geluidskaart-fabrikanten. Last but certainly not least zijn de Digital Rights Management perikelen. Dit is misschien nog wel de belangerijkste reden en microsoft omschrijft dit in vista als " Output Content Protection". (De link geeft informatie over deze nieuwe term) en waarom het is ingebouwd in Vista. Een gevolg hiervan is dat er, qua geluid, meer in user-mode word gedraaid i.p.v van kernel mode waardoor dit tot applicatie-crashes i.p.v van BSOD's.

Vista, het nieuwe Audio Model

In Vista is er niet, zoals in XP, een direct pad voor DirectSound applicaties naar audio drivers of de hardware zelf. DirectSound word nu geemuleerd via een Windows Audio Session zoals hier te zien is
Afbeeldingslocatie: http://forums.creative.com/attachments/creativelabs/Vista/1696/1/vista3.JPG

De diagram beneden laat de gehele Architectuur zien van geluid in Vista
De nieuwe DirectSound emulatie is rood omcirkeld

Afbeeldingslocatie: http://forums.creative.com/attachments/creativelabs/Vista/1696/2/vista4.JPG
Zoals je ziet stuurt Vista's geemuleerde Directsound gemixte audio-content naar het standaard OS audio pad en bied het geen direct pad naar de desbetreffende hardware. Het hele punt van Directsound volgens het oude model was om hardware toe laten om ruwe audio content vrij te verwerken. Directsound can niet via de hardware-geaccelereerd word in Vista's nieuwe Audio-Architectuur

Hoe zit het met ondersteuning in Vista?

De laatste van van de drivers voor vista dateren van 10 oktober en hanteren versie nummer 2.11.0000. Het positieve is dat het geluid niet gewoon goed werkt in Vista i.c.m de laatste drivers.
Het negatieve is uiteraard dat EAX gewoon niet werkt.
Ik heb al op forums gelezen dat het geluid in XP beter zou zijn dan in Vista en niets is minder waar. Het driver-pakket in Vista is vrijwel gelijk aan de drivers voor XP.
OpenAL werkt wel gewoon in Vista, aanpassingen daargelaten.

X-FI drivers voor Vista

George Thorn geeft in dit interview meer inzicht in de toekomst van Creative en Vista

Link naar interview met George Thorn (Director, Digital Media Relations)

OpenAL, de toekomst?

De uitweg van dit probleem voor Creative lijkt beperkt. OpenAl lijkt de enige uitweg en zoals George Thorn in het interview eigenlijk al weggeeft, gaat Creative, mits er geen wonder-oplossing komt, zich richtten op OpenAl. Het is inmiddels al bekend dat OpenAl nog wel volledig functioneel is in Vista. In verschillende forums zijn er ook al suggesties gemaakt over EAX via OpenAl te laten lopen. Dit zou ik mogelijk moeten zijn door of de drivers aan te passen of de games zelf te patchen zodat ze via de OpenAL geluid produceren i.p.v via EAX. OpenAL is een vrijstaande API wat betekend dat deze vrijwel niets te maken heeft met het model wat vista voorschrijft.

OpenAL en vista, de uitleg

EAX, een vroege dood?

Dat DirectSound geemuleerd zou worden in Vista is lange tijd bekend en Creative weet dit misschien al langer. Creative heeft zichzelf in een moeilijke positie geworsteld door met EAX volledig afhankelijk te zijn van microsofts wil. De beslissing van microsoft om DirectSound te emuleren en daardoor vista stabieler te maken is ook niet zo gek. En dan de hamvraag: Waarom niet een vrijstaande EAX api maken? Dan zou je in theorie EAX nog veel complexer kunnen maken en je eigen architectuur kunnen ontwikkelen. Het grote probleem hiervan is dat je dan alle games die op dit moment EAX ondersteunen zou moeten patchen en het zou alsnog betekenen dat EAX zoals we dat vandaag de dag kennen een somber lot is beschoren. Of dit correct is moet de toekomst uitwijzen maar het lijkt me sterk dat EAX daadwerkelijk dood is. Dit is dan ook pure speculatie.

_/-\o_ EAX support onder vista _/-\o_
In light of this, Creative stated that it has been working on a driver for Windows Vista. The new driver will intercept DirectSound 3D calls and translate them into OpenAL on the fly, thus allowing the Creative X-Fi to work its magic. Therefore, all games that are coded with EAX support will continue to play with it enabled on Windows Vista.
lees verder

of hier

Creativelabs ALchemy zorgt voor EAX in Vista!

Op de site van creativelabs is een programma vrijgegeven dat het mogelijk maakt om weer EAX te gebruiken in vista. Ik heb het hoogstpersoonlijk getest en in Medieval Total War 2 vlogen de ledematen weer letterlijk langs m'n oren! Hulde! Op dit moment is het nog een lijst van circa 30 ondersteunde titels waaronder CoD 1,2; Total War (Medieval en Rome), Prey, Quake 4, etc.

Check de site voor meer info!

http://preview.creativelabs.com/alchemy/default.aspx

VISTA SUPPORT VOOR AUDIGY 2 EN LAGER!
Dus mijn Audigy 2 ZS kaartje gaat het moeilijk krijgen onder Vista? Of zie ik dat helemaal verkeerd?
_/-\o_ Het KxProject _/-\o_

Dit is een bestaand Project voor oudere geluidskaarten (audigy 2, live, etc.) dat (waarschijnlijk eenmalig) opgepakt is door de dev-ers om ze 64-bits compatible te maken.

32-Bits werkt dus al prima onder vista!

Er wordt gewerkt aan x64 / Vista compatible kX drivers:

http://www.driverheaven.net/showthread.php?t=118620
http://www.driverheaven.net/showthread.php?t=127534

You- Pax Software suite 2007 (Alle creative-programmas in vista en ze werken!)

Alle programmas's van de creative-suite zijn weer functioneel door een software-pakket dat een van de 1.4 miljard chinezen in elkaar gezet heeft. Zeer professioneel en het ziet er strak uit maar bovenal, alles werkt weer!

You-Pax

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 182744 op 04-04-2007 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:57
Hmm uit dat interview blijkt dat we alsnog gebruik kunnen maken van alle features van de X-Fi. Ik ben benieuwd, want als EAX en hardware acceleratie niet werkt, is het voor mij redelijk nutteloos deze kaart te bezitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Under Vista, the only way developers can continue to add EAX effects to their titles is via the OpenAL API.
Dit betekend dus dat alle titles van het verleden, die EAX ondersteunen, alleen nog stereo geluid produceren, mits OpenAL ondersteunt word. Maar dat is nog in een beperkt aantal games beschikbaar

Lijst met Titles die OpenAL ondersteunen

Anoniem: 172621

Ik maar denken dat ik snel over zou gaan op Vista. Nu blijkt opeens van niet... Call of Duty 2 zonder EAX spelen is niet echt een optie...

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:26

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Zo, dat is een behoorlijke tegenvaller voor Creative. Behoorlijk iritant dat Microsoft EAX ondersteuning laat verdwijnen uit Directx 10. Verder kan ik er eigenlijk weinig van zeggen.

[ Voor 14% gewijzigd door _Dune_ op 16-11-2006 17:54 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op het creative forum word gesuggereerd dat Creative nu bezig is met een vergelijkbare API als OpenAL. De suggestie word geopperd dat creative nu de ´Oude´ protocollen van DirectSound op de een of andere manier eruit gefileerd heeft en als zelfstandige API neerzet, waardoor dus feitelijk een, voor games, geemuleerde DirectSound layer komt die nog direct kan communiceren met de desbetreffende hardware. Programmas en games denken dan dat de geemuleerde DirectSound hetzelfde is als vanouds waardoor EAX weer volledig actief word.
Als dit zo is zou er feitelijk niets aan de hand zijn totdat Creative met bijv. EAX 5.0Vista/6.0 een zelfstandige SoundAPI maakt of volledig op OpenAL overstapt. Maar dit is pure speculatie zonder enige officiele bevestiging

Word Vervolgd!!

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 182744 op 17-11-2006 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
Het is ze geraden dat ze het doen :o. Heb niet voor niets zo'n dure kaart gekocht en de ondersteuning die we gehad hebben, is ook niet altijd even rooskleurig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat is omdat creative zich te afhankelijk heeft opgesteld ten opzichte van Microsoft. Maar ik ben het met je eens dat de veranderingen in vista al grotendeels bekend waren ten tijd van toen het nog Longhorn heette. Maar ik ga er vanuit dat ze er hard mee bezig zijn want de markt ligt nu open voor andere fabrikanten om hun eigen kaarten(op OpenAL gebaseerd) te ontwikkelen of misschien met een eigen standaard te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
Hmm MS zit zelf ook niet stil: DirectX 9L of tegenwoordig DirectX 9Ex zal via de protocollen van DX10 gewoon DX9 ondersteunen, dat net zo snel als niet sneller is dan DX9 op XP (aldus een nieuwsbericht). Hoop dat daar ook gelijk sound ondersteuning in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Directx9L of ex is een versie van directx9c die speciaal gemaakt is voor vista om. Het zou gaan om een snellere versie van Directx9c die het nieuwe driver model van vista ondersteunt. Of daar dan ook weer EAX ondersteuning inzit probeer ik nu te achterhalen maar omdat Directx9L op het drivermodel van Vista is gebaseerd zou ik daar niet van uitgaan

Er bestond wat misconceptie over het feit dat directX9L voor XP was en dat is dus niet zo want the inquirer heeft wederom haar berichtten gerectificeerd wat ik ook heb gedaan want ik zat er ook naast.

Rerectificeerd artikel

[ Voor 96% gewijzigd door Anoniem: 182744 op 17-11-2006 19:41 ]

Topicstarter
EAX support onder vista
In light of this, Creative stated that it has been working on a driver for Windows Vista. The new driver will intercept DirectSound 3D calls and translate them into OpenAL on the fly, thus allowing the Creative X-Fi to work its magic. Therefore, all games that are coded with EAX support will continue to play with it enabled on Windows Vista.
lees verder

of hier

*O* EDIT: En openAL als nieuwe standaard! *O*

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 182744 op 30-11-2006 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:27

HaterFrame

Well... Poo came out!

Dat ziet er mooi uit, had me ook wel flink genaaid gevoeld als ik mn kaartje niet meer volledig kon benutten....

I am the great Cornholio!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-05 09:07
Hoe zit dit met de kaarten die geen EAX 5 ondersteunen maar EAX 3 of 4? Zijn deze kaarten ook snel genoeg om directsound calls om te zetten naar openal ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kid1988
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-05 13:07
dit moet allemaal in de drivers verandert worden.
en creative is niet van plan zoveel moeite te doen voor drivers van hun oude producten..
X-fi gebruikers (zoals ikzelf) moeten blij zijn dat ze een van de nieuwste creative kaarten bezitten, anders konden ze ook fluiten naar de functionaliteit van hun kaarten...

inmiddels zijn er nieuwe drivers uit, waarbij ook CMSS3D werkt..
ook de microfoon werkt, dus je zou eindelijk de spraakherkenning kunnen testen

kid1988 wijzigde deze reactie 26-11-1998 04:19 (101%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107573

Dus mijn Audigy 2 ZS kaartje gaat het moeilijk krijgen onder Vista? Of zie ik dat helemaal verkeerd?

Niet dat ik héél erg zou vinden, zo duur is een Xtrememusic nou ook weer niet, maar toch.

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 107573 op 06-01-2007 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kid1988
als je de 32bit versie van vista gebruik zal het je wel lukken
voor de 64bit versie zul je toch wat moeten knutselen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107573

Ja het liefste wil ik natuurlijk voor de 64bit versie gaan. Ik hoop alleen dat nVidia goeie driverondersteuning zal gaan bieden voor Vista 64bit icm 8800GTX...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kid1988
Anoniem: 107573 schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 20:06:
Ja het liefste wil ik natuurlijk voor de 64bit versie gaan. Ik hoop alleen dat nVidia goeie driverondersteuning zal gaan bieden voor Vista 64bit icm 8800GTX...
daar kun je wel van uit gaan, aangezien vista het enige OS is wat DX10 zal ondersteunen, en de 8800GTX een DX10 kaart is..
misschien is alles niet top noch op 30 jan, maar ik denk dat ze alles in maart toch wel op het goede spoort moeten hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
*O* NewsFlash! *O*

EAX SUPPORT ONDER VISTA

Op de site van creativelabs is een programma vrijgegeven dat het mogelijk maakt om weer EAX te gebruiken in vista. Ik heb het hoogstpersoonlijk getest en in Medieval Total War 2 vlogen de ledematen weer letterlijk langs m'n oren! Hulde! Op dit moment is het nog een lijst van circa 30 ondersteunde titels waaronder CoD 1,2; Total War (Medieval en Rome), Prey, Quake 4, etc.

Check de site voor meer info!

Dit is een bestaand Project voor oudere geluidskaarten (audigy 2, live, etc.) dat (waarschijnlijk eenmalig) opgepakt is door de dev-ers om ze 64-bits compatible te maken.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 182744 op 22-01-2007 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:05

Shuriken

Life is all about priorities

Anoniem: 182744 schreef op maandag 22 januari 2007 @ 07:44:
[VISTA SUPPORT VOOR AUDIGY 2 EN LAGER!

[...]

Het Kxproject ondersteund nog steeds geen enkele vorm van EAX. Dus dat zal weinig toevoegen gok ik zo.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• punica
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

punica

Longtime Member

voor support van Directsound3d in games die geen OpenAL ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Shuriken schreef op maandag 22 januari 2007 @ 16:54:
[...]

Het Kxproject ondersteund nog steeds geen enkele vorm van EAX. Dus dat zal weinig toevoegen gok ik zo.
Ik refereerde ook naar vista support voor audigy 2 en lager, niet EAX. Dat was de kop daarboven... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-05 23:32
Is het misschien een idee om een soort van database bij te gaan houden met werkende alchemy settings voor games die niet (nog) niet standaard ondersteund worden?
Mischien kunnen we die hier of in een appart toppic posten. Als het er veel worden zet ik hier wel een site(je) voor op.

of wordt alchemy binnekort in de drivers ingebakken?

[ Voor 9% gewijzigd door martijnve op 29-01-2007 00:03 ]

Mini-ITX GamePC: Core i5 3470 | 16GB DDR3 | GTX 970 4GB | Samsung 830 128GB | Dell u2711 (27", IPS,1440p), 2343BW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon2107
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-09-2022

Falcon2107

DUTCH-FALCON

Het zou wel een beetje k** zijn voor al die tweakers die een Audigy of X-FI bezitten. Ik neem aan dat Creative vanzelf met een oplossing komt. Anders is het snel het einde van de Soundblaster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-05 20:30
Als ik het goed begrijp is dat ALchemy project dus alleen voor EAX op X-Fi kaarten onder Vista. Heb je een Audigy 2 kaart dan kun je EAX 2 en 4 geluid bij niet-OpenAL games dus vergeten en moet je het met simpel stereogeluid doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8819

audigy 2ondersteunt toch ook openal?
Is dacht ik een gewoon een anderen manier van geluidskaart aan sturen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haay
Anoniem: 8819 schreef op maandag 29 januari 2007 @ 21:43:
audigy 2ondersteunt toch ook openal?
Is dacht ik een gewoon een anderen manier van geluidskaart aan sturen ?
Ja, maar OpenAL is vrij recent, en oudere games hebben geen OpenAL ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

tja je kan voor je ouwe games altijd een dual boot maken
Zie daar het probleem niet zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Haay schreef op maandag 29 januari 2007 @ 13:42:
Als ik het goed begrijp is dat ALchemy project dus alleen voor EAX op X-Fi kaarten onder Vista. Heb je een Audigy 2 kaart dan kun je EAX 2 en 4 geluid bij niet-OpenAL games dus vergeten en moet je het met simpel stereogeluid doen?
Klopt. De x-fi is het (zinkende) vlaggenschip van Creative dus die drivers krijgen altijd prioriteit. Ik weet echter zeker dat er voor de audigy 2 en alle eax ondersteunende kaarten oplossingen komen.
De techniek die de alchemy wrapper gebruikt glittert om z'n eenvoud. Zijnde EAX naar OpenAL vertalen en die het geluid laten produceren. OpenAL kan weer wel met de hardware communiceren omdat die API weer vrij staat maar daarvoor moet je de TS maar lezen. Je kan er echter al je geld op inzetten dat creative binnenkort met zijn eigen openAL achtige API komt want al die miljoenen die ze in EAX hebben gestoken zullen ze ook terug willen zien.

[ Voor 48% gewijzigd door Anoniem: 182744 op 07-02-2007 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 8819 schreef op maandag 29 januari 2007 @ 22:59:
tja je kan voor je ouwe games altijd een dual boot maken
Zie daar het probleem niet zo
Helemaal mee eens.

Ik gebruik vista nu al sinds augustus en nog altijd staat XP op m'n 2e harde plaat. Nu heb ik vista ultimate gekocht omdat m'n Msdn licentie ten einde kwam. Ik kan iedereen ook de volledige versie aanraden i.p.v de upgrade omdat die gewoon gegarandeert gezeik oplevert en mits je een beetje slim bent maar partitioneren je niet meer kan downgraden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
Bij mij andersom: ik had Vista op 2 staan. Na een herinstall van XP kon ik er niet meer inkomen en ben ook niet van plan het te repareren. Had het eerst geprobeerd, wat resulteerde in bestandsverlies (complete partitie gewoon gewist, alles stond gelukkig nog in de mappen file000.chk en 002). Echt waardeloos.
Verder was ik niet tevreden over Vista met name vanwege het geluid, maar ook dat spellen uberhaupt al niet goed lopen. Ik heb nu gewoon allemaal VM's boven op mijn 'game-Windows' en kan dus evt. Vista zo gebruiken, maar ik zie er eigenlijk totaal geen nut in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ok... De geluid problemen zijn opzich goed opgelost voor mij. Maar ik gebruik hoofdzakelijk een stereo-headset dus dat had vanaf het begin al weinig problemen. Voor de games met EAX is er de Alchemy Wrapper en die werkt super. Gewoon weer vlekkeloos geluid etc. Met games heb ik eigenlijk geen problemen tot nu toe. Enkelt in de beta fase ging het vaak mis. Alleen met GTR 2.0 ging het fout met de installatie. Maar die kon ik oplossen door een -silent tag toe te voegen. Gelukkig is er met vista overal nu wel een workaround voor. Had net wel m'n eerste BOSD. Maar dat was omdat ik liep te kutten met de BitLocker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haay
Anoniem: 182744 schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 23:38:
Ok... De geluid problemen zijn opzich goed opgelost voor mij. Maar ik gebruik hoofdzakelijk een stereo-headset dus dat had vanaf het begin al weinig problemen. Voor de games met EAX is er de Alchemy Wrapper en die werkt super.
Maar dat is dus omdat je een X-Fi hebt, toch? Voor mensen zoals ik met een Audigy 1 (of 2) is er voorlopig nog geen hoop op EAX ondersteuning in Vista ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:12

Woohooo

Smilie, James Smilie

Die KX drivers werken bij mij niet echt lekker.

Als je de orginele XP drivers download en bij compatabiliteit aangeeft dat deze voor Windows XP SP2 moet starten doet die het hier perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-05 15:59
Is er al nieuws over evt beta drivers? Mijn EAX werkt nog steeds niet goed met de huidige drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CerandoX.nl
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:07

CerandoX.nl

Vides

Begin niet goed te worden van Creative, je koopt een kaart van 230 euro en je krijgt er geen fuck voor terug als je vista gebruikt, met de nieuwste crappy drivers krijg ik echt geen geluid over 5 boxen, maximaal over 3........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik las net dat de R600 van ATI een geintregeerde geluidskaart krijgt. Volledig DRM/hiv compliant en hij krijgt bills stamp of approval. Weten we ook gelijk waarom Directsound uit de kernel-mode gelazerd is, vanwege DRM/hiv dus. Opzich wel prima zo'n 2 in 1 oplossing. Afwachtten die handel.

Voor de mensen die alles trouwens weer werkend willen hebben onder Vista You-Pax

Dit is een software-suite gebaseerd op die van creative. Lees de thread zelf voor meer info. \

De Samenvatting:

- Console Starter (including audio creation mode)
- THX Console (including bass-redirection)
- 3D MIDI Player
- MediaSource 5
- Vienna Soundfront Studio
- WaveStudio 7
- SmartRecorder
- Karaoke Player

Alles werkt dus weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 189883

Dat is wel zwaar vervelend, ik heb een week geleden een mooie mediacenter in elkaar gezet met de Creative X-Fi XtremeMusic, dure kaart, maar hij was dan ook veel belovend. Dus vandaag vista erop, maar ik krijg er niet eens veel beter geluid uit dan m'n sweex 5.1 kaartje in m'n desktop! Waarom dan deze dure aankoop?

Had ik net zo goed weer zo'n goedkoop ding kunnen kopen, of Windows XP MCE kopen, maar dat gaat me dan opnieuw 95 euro kosten, plus dat die mediacenter er een stuk minder mooi uitziet. :(

Er moet echt snel iets komen om alles werkend te kunnen krijgen onder vista, anders is het gewoon weggegooid geld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-05 23:32
Anoniem: 189883 schreef op zondag 29 april 2007 @ 21:51:
Dat is wel zwaar vervelend, ik heb een week geleden een mooie mediacenter in elkaar gezet met de Creative X-Fi XtremeMusic, dure kaart, maar hij was dan ook veel belovend. Dus vandaag vista erop, maar ik krijg er niet eens veel beter geluid uit dan m'n sweex 5.1 kaartje in m'n desktop! Waarom dan deze dure aankoop?

Had ik net zo goed weer zo'n goedkoop ding kunnen kopen, of Windows XP MCE kopen, maar dat gaat me dan opnieuw 95 euro kosten, plus dat die mediacenter er een stuk minder mooi uitziet. :(

Er moet echt snel iets komen om alles werkend te kunnen krijgen onder vista, anders is het gewoon weggegooid geld...
Warom heb je geen beter geluid als op je sweex?
Dat ligt dan toch echt aan je bron of je boxen/versterker want dit probleem heeft niets met de geluidskwaliteit te maken, alleen met eax over directsound wat je voor een multimedia pc helemala niet nodig hebt. En zelfs daar is al een (welliswaar niet al te handige) oplossing voor zoals in de Topicstart staat vermeldt.

Mini-ITX GamePC: Core i5 3470 | 16GB DDR3 | GTX 970 4GB | Samsung 830 128GB | Dell u2711 (27", IPS,1440p), 2343BW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 189883

martijnve schreef op zondag 29 april 2007 @ 22:00:
Warom heb je geen beter geluid als op je sweex?
Dat ligt dan toch echt aan je bron of je boxen/versterker want dit probleem heeft niets met de geluidskwaliteit te maken, alleen met eax over directsound wat je voor een multimedia pc helemala niet nodig hebt. En zelfs daar is al een (welliswaar niet al te handige) oplossing voor zoals in de Topicstart staat vermeldt.
Het geluid klinkt niet heel veel beter, ik merk niet echt duidelijk verschil. Maar dat kan opzich best wel aan de speakers liggen. Daarnaast is het wel zo dat bij het afspelen van muziek, alleen muziek uit de frontspeakers komt, alleen bij het kijken van een dvd komt het ook uit de achterspeakers. Ik heb al het een en ander geprobeerd met de geluidsinstellingen van windows maar het wil maar niet. (het speakersetje is een oud 5.1 setje van trust, van m'n desktop pc)

Daarnaast ging het mij eigenlijk meer om de CMSS-3D functie die in de geluidskaart zit, dus voor het optimaliseren van het geluid, waardoor je beter ('studio') geluid krijgt. En de crystalizer, die twee krijg ik dus ook niet aan de praat, ook omdat er alleen een driver beschikbaar is voor vista, dus niks extra. En ik kan niks vinden van een controle paneeltje om dingen in te stellen.

Trouwens, als je het creative alchemy project bedoeld; dat is voor alle creative kaarten behalve de XtremeAudio. :S

Nog een vraagje, misschien niet het meeste geschikte topic ervoor, maar ik wil geen nieuwe ervoor starten. Ik ben van plan deze speaker set te kopen: link. Alleen nu heb ik even nagevraagd, en de input hiervoor word gedaan via tulip pluggen. Dus dat is dan waarschjnlijk via een soort aux input, dus dan word het 2x tulip naar 1x 3.5mm jackplug, maar op dat moment word er toch alleen maar stereo geluid doorgegeven? Maakt die set er dan zelf 5.1 surround van ofzo? Of is er nog een mogelijkheid om vanuit de geluidskaart 5.1surround door te geven aan die twee tulip pluggen? Misschien een domme vraag maar ik heb er geen verstand van.

Probleem op dit moment: HDD geeft SMART error, en ik zou dus de hdd moeten backuppen en vervangen, maar die schijf heb ik een week geleden nieuw uit de verpakking gehaald. :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:50

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Ik lees hier veel info in de startpost over de X-Fi en Audigy 2 (en lager) kaarten maar hoe zit het precies met kaarten als de Audigy 4?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 189883 schreef op maandag 30 april 2007 @ 00:01:
[...]

Nog een vraagje, misschien niet het meeste geschikte topic ervoor, maar ik wil geen nieuwe ervoor starten. Ik ben van plan deze speaker set te kopen: link. Alleen nu heb ik even nagevraagd, en de input hiervoor word gedaan via tulip pluggen. Dus dat is dan waarschjnlijk via een soort aux input, dus dan word het 2x tulip naar 1x 3.5mm jackplug, maar op dat moment word er toch alleen maar stereo geluid doorgegeven? Maakt die set er dan zelf 5.1 surround van ofzo? Of is er nog een mogelijkheid om vanuit de geluidskaart 5.1surround door te geven aan die twee tulip pluggen? Misschien een domme vraag maar ik heb er geen verstand van.
heb ik een week geleden nieuw uit de verpakking gehaald. :s
Er zitten 5tulip aansluitingen op
Vermoedelijke zijn er 3 voor een dvd speler aan te sluiten.
Deze speakers zijn gemaakt voor een dvd speler die 5,1voorversterkte uitgangen hebben

http://images.google.nl/i...m%3D10%26hl%3Dnl%26sa%3DG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinB
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09-2023
CerandoX.nl schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 00:14:
Begin niet goed te worden van Creative, je koopt een kaart van 230 euro en je krijgt er geen fuck voor terug als je vista gebruikt, met de nieuwste crappy drivers krijg ik echt geen geluid over 5 boxen, maximaal over 3........
Heb je de Youp-Pax-driverpack al es geprobeerd?

-edit-

Dit is Revision 2, release was op 6 april 2007.

[ Voor 5% gewijzigd door MelvinB op 30-04-2007 10:45 ]

| DELL XPS 15 Haswell QHD | APPLE iPhone X Silver | APPLE iPad Air |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-05 18:58

Format-C

Tracing Rays

Kunnen die drivers ook voor de Audigy2 gebruikt worden?
Ik heb geen zin om een nieuwe audiokaart te kopen eigenlijk. Welke drivers moet ik nu hebben voor mijn Audigy 2 icm Vista 64-bit? En zijn er wel drivers? :'(

Bij voorbaat dank.

[ Voor 70% gewijzigd door Format-C op 09-05-2007 20:30 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 226450

Ik was van plan om de X-Fi XtremeMusic in combinatie met Teufel Concept F en Vista 64-Bit aan te schaffen totdat ik op de problemen met Vista stuitte, (geen ondersteuning DirectSound3D). Nu weet ik dat met de Beta driver en het Alchemy-project van creative dit probleem deels wordt opgelost. Maar nu zit ik nog met de volgende vraag. Op de site van creative vond ik bij de beschrijving van de officiele vista driver (2.15.0002) het volgende:

Known issues:

This driver does not support the following:
Decoding of Dolby® Digital and DTS™ signals
DVD-Audio
DirectSound®-based EAX games
6.1 speaker mode
Applications from the original Sound Blaster X-Fi CD will not work with this download.

Aangezien ik veel films kijk vind ik het belangrijk dat ik daar ook goede surround sound (dolby Digital/DTS) bij heb. Is het voor de X-Fi kaarten mogelijk om dit te fixen? Of wordt dit in de nabije toekomst door creative opgelost?
Geldt dit trouwens voor alle geluidskaarten onder Vista? Of zijn er nog alternatieven? Zo ja, welke? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je onder Vista alleen maar stereo geluid kan afspelen.

P.S. Ik heb geen zin om hiervoor een externe decoder aan te schaffen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinu
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:03

Zinu

dat is gewoon hoe ik rol

Even dit topic reanimeren.

Heeft EAX tegenwoordig eigenlijk nog wel een meerwaarde? In de meeste games van tegenwoordig vind je geen EAX optie terug. Dat dit wel in CoD2 zit maar nu niet in CoD4 zegt overigens ook al genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E.T
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-05 18:13
Ik ben volgens mij echt blind geworden.

Ik kan niet eens drivers vinden voor mijn Extreme gamer fatality pro kaartje voor onder Vista 32 bit.

Kan iemand mij aub uit de brand helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinu
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:03

Zinu

dat is gewoon hoe ik rol

Is het niet zo dat X-Fi's problemen hebben onder Vista, vanwege de DirectSound implementatie? Volgens mij moet je dan zo'n programmadriver hebben van Creative, 'Alchemy' ofzo, en dan kun je dat wel allemaal.
Pagina: 1