Toon posts:

Computer presteert ondermaats

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, ik heb een probleem met mijn pc, hij presteert ver onder de maat, ik weet zeker dat hij beter kan doen dan dit.

Specs:
ASRock 775-VSTA, BIOS 2.10
-CPU
-Geheugen
-XFX 7800GS

Gewoon, een lekker systeempje. Sinds kort dus een C2D :)

Nu de 'downside' van het hele verhaal. Mijn 3Dmark(05/06) scores. Deze zijn ver onder de maat! In 3Dmark05 krijgt mijn systeem 1385 marks, in 06 zijn dat er 1004. Daarnaast kan ik ook geen video afspelen, dan crasht mijn hele systeem (geen freeze, 100% CPU gebruik, als ik de videospeler nog kan afsluiten gaat hij daarna gewoon normaal door) en ik weet allebei niet hoe het komt. Hier al een opsomming van de dingen die ik heb gedaan, in chronologische volgorde.

Start from scratch - C: geformateerd, Windows XP Pro x64 herinstalleert.
Drivers - Bios/Videokaart/Geluidskaart drivers geupdate.
x64 software - ffdshow voor x64 voor video's af te spelen.
GoT Forum - Thread [Ervaringen] VSTA doorgelezen, maar vond alleen problemen qua instabiliteit, deze heb ik niet!

Om het nog wat lastiger te maken...
Bink video's spelen goed af, filmpjes in Homeworld2 ook (Divx gecodeerd). Divx filmpjes in windows crashen gewoon zoals boven beschreven.

Ik weet het nu echt niet meer, en hoop dat jullie mij kunnen helpen.

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Ik mis een essentieel onderdeel...de voeding :)

Ik weet niet of dit te herleiden is naar WinXP Pro x64...

Instagram / YouTube

Verwijderd

Topicstarter
Ah! Eerste post. 8)7

Voeding: AcBel - 450W ATX12V

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2006 22:32 ]

• aramdin
Welke drivers gebruik je voor je 7800gs?

[edit]
Voeding is volgens mij dik in orde :)

[ Voor 37% gewijzigd door aramdin op 12-11-2006 22:55 ]

Instagram / YouTube

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik de laatste drivers, 93.71 uit mijn hoofd, [edit]voor x64 natuurlijk.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2006 23:22 ]

• aramdin
Ik neem aan dat je ook al andere drivers hebt geprobeerd? Liefste uit een andere serie (8x.xx bv).

Instagram / YouTube

Verwijderd

Topicstarter
Deze kan ik hier niet vinden [edit] Althans niet geschikt voor de 7800GS.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2006 23:55 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-05 00:37

job

Voor drivers kan je het beste kijken bij www.guru3d.com Daar hebben ze veel oudere drivers gewoon ter download.

Verwijderd

Topicstarter
Maar die ondersteunen mijn videokaart helemaal niet. Zouden die een verbetering kunnen opleveren? [edit] Ik weet dat ik om hulp vroeg, ik zal het morgen proberen.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2006 00:42 ]

Verwijderd

ddr1 gebruik jij, dat is wel een hele bottleneck voor je processor, en dat mobo is niet een van de beste, waarschijnlijk ligt het daaraan dat hij zo weinig geeft bij 3dmark

Verwijderd

Misschien heb je een gelijk probleem zoals mij, ik heb het voor met een EVGA 7800GS AGPx8.

.wmv starten zorgt ervoor dat cpu naar 100% gaat en plots maar 1frame om de tien seconden.
Ik heb het ook voor wanneer ik met de Winamp TV plugin een kanaal wil starten, zelfde liedje. Als ik naar de instellingen van Winamp TV ga zijn m'n buttons om kanalen te scannen grijs gemaakt dus volgens mij blokkeerd het ook gewoon m'n tuner.
Kan je eventueel even proberen de demo van het spel Defcon te installeren? Als ik in het menu zit begint daar ook alles vreselijk traag te lopen. Het gaat hier dus over het spel Defcon dat in september 2006 is uit gegeven.

Als ik m'n oude 6800GT erin steek werkt alle voorgaande zaken gewoon weer goed.
Ik heb het ook al eens geprobeerd met de oude 91.31 drivers maar lost niets op dus misschien nog eens met vroegere drivers proberen maar zou me verbazen.

Ik zal in ieder geval de thread in het oog houden, als ik een oplossing tegen kom zal ik het melden.
Maar tot dan zal ik m'n 7800GS erin steken om te gamen en de 6800GT om tv te kijken 8)7

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-03 21:03
Misschien al bekeken maar: Chipset drivers geinstalleerd? Geen hardeschijf op Pio mode? IRQ conflict van videokaart met IDE controller (zeldzaam)? Misschien toch win32 draaien?

"That was left handed..." - JJH

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op maandag 13 november 2006 @ 13:06:
ddr1 gebruik jij, dat is wel een hele bottleneck voor je processor, en dat mobo is niet een van de beste, waarschijnlijk ligt het daaraan dat hij zo weinig geeft bij 3dmark
Ga jij eens alsjeblieft wat reviews lezen voordat je dit soort marketingblaat napraat :/

Op www.anandtech.com hebben ze onderzoek gedaan naar verschillend geheugen bij Conroe, conclusie was dat een i865 bord met PC3200 (Asrock geval met Conroe support) zich moeiteloos kon meten met een i945 bord met PC5300 DDR2. Pas vanaf de i965 en PC6400 kreeg DDR2 een voordeel. Zeker bij de E6300 met z'n lagere FSB is de meerwaarde van de bandbreedte van DDR2 twijfelachtig, maar heb je wel baat bij de lagere latencies van DDR1

Wat echter wel bleek: de Via chipset van de 775-VSTA is gewoon een flink stuk trager dan de i865 met DDR1 en trager dan de i945 met DDR2. Maar dan nog niet zo traag als hier beschreven.

Met de crashes e.d. in de TS denk ik eerder aan geen mobodrivers geinstalleerd oid

[ Voor 7% gewijzigd door dion_b op 13-11-2006 17:37 ]

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb alles geinstalleerd, hele cd-rom van ASRock en nog even op die site gekeken. In Computer Management staat nu alles zonder mooi geel uitroeptekentje. Ik heb ook de PMG FAQ doorgelezen, alles gedaan wat daar stond bij "Mijn PC is traag, de CPU verbruik is 100%, hoe komt dat?". Geen verbetering. Ik zat ook aan Win32 te denken, aan de andere kant, waarom? :S

@ Rizon:
Mijn probleem lijkt inderdaad heel erg op dat van jou, alleen speelt er hier helemaal niets af (hij komt nog geen eens bij het begin van het filmpje). Ik heb geen andere videokaart om even te testen.

[edit]
Hoeveel is "een stuk trager"? (Dit neem ik wel op de koop toe voor die euro's) Het is een budgetbord, dat ik niet voor niets heb gekocht, toch maar gewoon voor de P5B gaan? Voor de rest draait mijn pc trouwens goed hoor. Alle spellen op lekker hoog, korte laadtijden, heerlijk. Alleen die 3Dmark score zet mij toch aan het denken. Haal ik niet alles eruit wat erin zit? Dat videoprobleem is trouwens zeer hinderlijk. Vooral ook omdat video's wel afspelen in Adobe Premiere, Homeworld 2 en Bink Video Player, maar niet in Winamp/WMP/DivX/WMPClassic/watdanook.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2006 20:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Drivers gedeinstalleerd, ik denk, laat ik het is voor de gein proberen.

1 keer raden. :| :X

Wat moet ik nu doen? Steeds mijn drivers deinstaleren? ( @ Rizon: Het is minder vermoeiend dan steeds je videokaart veranderen. ;), probeer het ook is).

Ik weet dat deze thread ging over mijn lage 3Dmark score, maar de filmpjes waren voor mij ook een groot probleem. Ik dacht dat het gerelateerd was aan de decoders, maar het zijn dus de drivers, blijkbaar...

Toch zou het fijn zijn als ik gewoon én filmpjes kan kijken én kan gamen. :+

Iemand suggesties?

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2006 17:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Okee, 84.~~ geinstalleerd. Nu kan ik video afspelen EN haal ik maarliefst 1063 punten in 3Dmark06. Nog niet om over naar huis te schrijven. Maar, het is in ieder geval verbetering. ;)

Filmpjes werken weer, nu nog mijn 3Dmark score. Mijn processor haalt ~1750 punten, mijn videokaart ~400 en ~400. Dit kan vast veel hoger, ik heb een goede videokaart. Het gaat me niet om de score, maar puur om het idee of alles wel naar behoren werkt. Als ik dan naar de score van mijn setup kijk, vergeleken met de score van andere mensen, denk ik dat hij veel beter kan. Kan 3Dmark fout zitten?

Verwijderd

Ok dan zal ik vast morgen ook eens met die drivers proberen. Maar ik ga in ieder geval liever af op performance ingame ipv benchmarks zoals 3Dmark waar al te veel mee is gefoefeld ^

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 20:54:
Maar ik ga in ieder geval liever af op performance ingame ipv benchmarks zoals 3Dmark waar al te veel mee is gefoefeld ^
Dat ga ik ook maar is doen. Zelfs als ik 3Dmark05 op 320x240 zet heeft hij nog soms schokkerig beeld. Ik speel gewoon HL2 op z'n mooist, zelfde voor BF2, enz. Jammer voor mijn markjes, maargoed; het maakt me ook weer niet zoveel uit.

Ik vind het probleem nu opgelost. Alles gedaan wat ik kon doen nietwaar? (naast andere onderdelen kopen ;) )

Bedankt iedereen voor zijn/haar bijdrage!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Staat je AGP wel op 8X of je PCI-e hoger dan 4X?

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:15

Thandor

SilverStreak

dion_b schreef op maandag 13 november 2006 @ 17:33:
[...]
Wat echter wel bleek: de Via chipset van de 775-VSTA is gewoon een flink stuk trager dan de i865 met DDR1 en trager dan de i945 met DDR2. Maar dan nog niet zo traag als hier beschreven.
Dat valt volgens mij nog wel mee :)Althans, anders gezegd: De i865 zet uitstekende prestaties neer en de VIA PT880Pro min of meer normale prestaties. ;)
OCWorkBench - ASRock 775Dual-880Pro. De ASRock 775Dual-880Pro is de oudere broer en afgezien van VRD11 praktisch hetzelfde. Hetzelfde ontwerp en dezelfde chipset.

Ik zie tussen de DA, DP (DDR-SDRAM AGP en PCIe) en de D2A, D2P (DDR2-SDRAM AGP en PCIe) helemaal geen grote verschillen. De verschilen die er zijn, zijn te vinden tussen het verschil van de AGP kaart en de PCIe kaart. Ze benchmarken niet met dezelfde kaarten.

Andere verschillen kunnen aan het PCIe slot (dat fysiek wel een 16x slot is maar technisch slechts een 4x slot) liggen. Echter zit daar bij de 775Dual-VSTA (en dus bij de 775Dual-880Pro met de nieuwere BIOS'sen) maar een klein bottleneck. Men benchmarked met een ASUS EN7900GT TOP en haalt daarmee nog best aardige scores. Enkele applicaties/games waaronder Doom III lijken meer effect te hebben van de nauwere verbinding.

Om de goede geheugenprestaties van de VIA PT880Pro nogmaals te bevestigen: Anandtech - ASRock 775Dual-VSTA: Does DDR2 matter?. Daar zie ik dat men goede scores haalt :). Een derde bevestiging (die enigzins afwijkt vanwege de andere processor en daarmee de lagere FSB van 200MHz (QDR800) is dat ik zelf de ASRock 775Dual-880Pro heb gehad en deze erg lekker liep.

Anandtech - Intel Core 2 Duo: Memory Performance Part Deux.
Hier zien we dat de VIA PT880Pro lichtelijk achter kan lopen op - inderdaad - de i865 (die zelfs met trager geheugen wordt gebenchmarked :o). De VIA PT880Pro lijkt ook in te zakken bij het gebruik van 333MHz DDR2-SDRAM (PC2-6400, DDR2-667). Toch zijn de prestaties met 200MHz DDR-SDRAM (PC3200, DDR400) en 266MHz DDR2-SDRAM (PC2-5300, DDR2-533) gewoon prima te noemen B)

Aan Klokuil:
Hoe draait Microsoft Windows XP 32bits versie? Hoe gaat het met een Knoppix LiveCD (Linux) ?
Naast dat adviseer ik je om de instellingen in het BIOS eens door te lezen. Daar zul je wellicht geheugen gerelateerde zaken tegen komen. Bij de ASRock 775Dual-880Pro zat er een optie bij met 'Compatibility-mode' (o.i.d.) welke bij standaard gebruik niet aan moet staan omdat dit de geheugen prestaties nadelig beïnvloeden zal. Verder is het uiteraard van belang dat zowel de klokfrequentie van het geheugen alsmede de latencies correct staan ingesteld.

Op dat laatste - de klokfrequenties - ga ik nog even door. Ik zie dat jouw Intel Core 2 Duo processor niet op de standaard waardes loopt. Door de verhoogde FSB wordt ook de klokfrequentie van het geheugen aangepast. Deze loopt nu op 181MHz wat aanzienlijk lager is dan de FSB die z'n werk op 290MHz doet. Probeer deze waardes éérst eens gelijk te krijgen. Wellicht is de VIA PT880Pro niet zo geschikt voor a-synchrome FSB/RAM configuraties die enorm ver uit elkaar liggen met nadelige gevolgen van dien. (Al zouden de huidige Intel chipsets dan waarschijnlijk ook niet al te best presteren B))
333MHz DDR2-SDRAM i.c.m. een Intel Core 2 Duo die een FSB van 266MHz heeft laat slechtere prestaties ('slechtere' is nog een érg marginaal verschil!) zien dan dezelfde opstelling maar dan met 266MHz DDR2-SDRAM. Het kan dus zijn dat de VIA PT880Pro trager wordt bij a-synchrome configuraties (met sneller geheugen). Dit in tegenstelling tot duurdere Intel chipsets die enkel beter presteren met sneller geheugen (400MHz DDR2-SDRAM (PC2-6400, DDR2-800) en hoger)

Er zijn overigens meerdere chipsets die met sneller geheugen slechter presteren. O.a. de ECS K7S6A met een SiS745 zal met 133MHz DDR-SDRAM (DDR266, PC2100) beter presteren dan met 166MHz DDR-SDRAM (DDR333, PC2700)

[ Voor 5% gewijzigd door Thandor op 15-11-2006 00:02 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
FiXeR.nl schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 23:08:
Staat je AGP wel op 8X of je PCI-e hoger dan 4X?
Jup, 8x. :), ook staat mijn moederbord's standaard graphics adapter op AGP, want hij staat eerst op PCI. Het geheugen is ook goed ingesteld, 166MHz en compitalibiliteitsmodus staat uit.

Ik ben heel mijn BIOS al langsgelopen, ik zal nog is kijken naar de vergelijking FSB/RAM? (Tisda? :+ ) Daar moet ik nog even over inlezen :/ , tot voor kort had ik nog geen beetje verstand van stukjes hardware.

Win32, geen idee hoe die draait, daar wordt aan gewerkt. Van linux weet ik het wel, slackware draait gewoon heel goed (nieuwste versie @ 2.6 kernel).

FEAR gister even gecheckt met overclockte videokaart. Beide settings (Computer en Video in Performance) op max geeft een heel speelbare game, zelfs met de beroemde "Soft Shadows" aan @ 1024x768. :D

oftopic: ik ga nu naar stottertherapie toe, vanavond pas de kans om alles uit te proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Goed, FSB/RAM staan nu op 2:1, is dit beter dan een ander ratio? Ik kan ze onmogelijk gelijk krijgen, mijn geheugen is zo snel niet, en ik zou m'n CPU flink moeten underclocken. Hier ligt mijn kennisgebied ook niet, dat hield een beetje op bij het over/underclock gedeelte. Wat zou ik moeten doen voor optimale prestaties met deze hardware? Je zegt FSB/RAM 1:1 krijgen? Wordt mijn CPU dan niet veel trager?

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:15

Thandor

SilverStreak

Ga bij het troubleshooten altijd uit van standaard waardes en niet van overclockte waardes. Je hoeft niets onder te clocken. Het enige wat gebeuren moet is de FSB op 266MHz (op default) en het geheugen op 200MHz (DDR400). Wellicht kun je het geheugen zelfs ook op 'default' zetten :)

Ik had het in mijn vorige bericht over 'gelijk krijgen'. Ik bedenk mij nu dat gelijk krijgen niet zozeer mogelijk is om de FSB en het geheugen synchroom te laten lopen. Wel is het mogelijk om de FSB lager (naar default) en het geheugen op standaard (wat in dit geval hoger/sneller is) klokfrequenties te laten lopen. Uiteraard zou je ook kunnen proberen om een testje te draaien met de FSB op 200MHz (QDR800) maar dat lijkt mij niet zozeer nodig. Eerst die standaard waardes proberen ;)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• NNF
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-05 21:17

NNF

dion_b schreef op maandag 13 november 2006 @ 17:33:
Op www.anandtech.com hebben ze onderzoek gedaan naar verschillend geheugen bij Conroe, conclusie was dat een i865 bord met PC3200 (Asrock geval met Conroe support) zich moeiteloos kon meten met een i945 bord met PC5300 DDR2. Pas vanaf de i965 en PC6400 kreeg DDR2 een voordeel.
Dat is dan eerder toe te schrijven aan de chipset. DDR2-667 heeft namelijk vrijwel geen meerwaarde t.o.v. DDR2-533, omdat C2D een FSB heeft van 266MHz.
Pagina: 1