Hub tussen kabelmodem en router mogelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik heb nu de huidige netwerkindeling:

Benedenverdieping
Binnenkomend signaal Chello en kabelmodem (bedraad)
UTP-kabel naar bovenverdieping

Bovenverdieping
Linksys WRT54G router
2 PC's zonder wifi-kaart gekoppeld aan de router

Nu wil ik een XBox kopen, en deze komt beneden te staan (praktisch naast het kabelmodem). Nu kan ik een aantal dingen doen als ik het goed heb gelezen:

- Een Wifi-bridge kopen voor de XBox om deze wireless aan de Linksys te connecten
- Een UTP kabel trekken naar de bovenverdieping (maar dit lijkt me een beetje dubbelop)
- Een hub naast de kabelmodem zetten en deze verbinden met de Linksys router (UTP) en de XBox (UTP).

Bij met name de 3e oplossing vraag ik me af of dit een werkbare oplossing is? Het is in ieder geval de makkelijkste en goedkoopste, maar gaat het ook werken? Kan ik vanaf mijn PC (boven) dan nog wel FTP-en naar de XBox, en hoe gaat het met DHCP via deze weg?

Andere oplossing voor deze situatie zijn uiteraard ook welkom!!!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

dan zoe je wel beide kanten van je router in de hub moeten drukken (wan op je lan kant inpluggen)
slordig maar theoretisch mogelijk

(waarchijnlijk onder voorbehoud dat je fixed ip adressen gebruikt op je lan )

[ Voor 24% gewijzigd door Fish op 12-11-2006 19:34 ]

Iperf

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
3de oplossing gaat niet werken als zowel de Xbox en Linksys tegelijk aanstaan. Je krijgt van Chello nl. maar 1 IP adres. Dan zou je ipv. een hub/switch een 2de router neer moeten zetten, maar dat is niet zo netjes omdat je dan 2 routers achter elkaar krijgt... (werkt wel, maar beetje overbodig ;))

Ik zou gewoon die Linksys beneden neerzetten naast de xbox/kabelmodem en dan boven op de plek waar de Linksys stond een hub/switch neerzetten. Moet je alleen even in de gaten houden of je boven nog wel goed wireless bereik hebt als de linksys beneden komt te staan (indien je daar wireless uberhaupt gebruikt).

[ Voor 25% gewijzigd door Palomar op 12-11-2006 19:38 ]

• mrwolf
  • Niet online
Palomar schreef op zondag 12 november 2006 @ 19:35:
Ik zou gewoon die Linksys beneden neerzetten naast de xbox/kabelmodem en dan boven op de plek waar de Linksys stond een hub/switch neerzetten. Moet je alleen even in de gaten houden of je boven nog wel goed wireless bereik hebt als de linksys beneden komt te staan (indien je daar wireless uberhaupt gebruikt).
Dat zou inderdaag een oplossing zijn. Over een maandje zal naast de XBox ook een Nintendo Wii staan, en dan weet ik zeker dat die een goed wireless bereik heeft.

Maakt het nog heel veel uit of ik dan boven een hub of een switch neerzet? Er staan dus 2 pc's, waarvan er 1 redelijk veel downloadt, maar de andere wordt alleen voor surfen/e-mail gebruikt, maar wel allebei tegelijkertijd.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Het maakt in principe niet uit waar de router op je netwerk zit, zolang al het verkeer maar langs de router komt!

Dit gaat dus gewoon werken:
Afbeeldingslocatie: http://codecaster.nl/got/modem_hub_router.gif

En zolang de PC's onderling niet zoveel tot geen data uitwisselen, zul je de 100 MBit die je Hub aankan niet gauw voltrekken met je internetverbinding. Stel, al je PC's staan volop te downloaden met jouw (bijvoorbeeld) 10 MBit, heb je intern nog 90 MBit ongebruikte bandbreedte. Hierover hoef je je dus geen zorgen te maken.

[ Voor 43% gewijzigd door CodeCaster op 12-11-2006 20:09 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Toevallig heb ik van de week ongeveer hetzelfde gedaan. Mijn situatie: Beneden nieuwe kabelmodem (voor digi-telefonie), terwijl het oude modem op zolder naast m'n server stond. Van beneden een nieuwe utp-kabel naar de switch gelegd, en daar rechtstreeks het kabelmodem op aangesloten. De lokale netwerkkaart heb ik vervolgens 2 ip-adressen gegeven, nml 192.168.0.1 & 192.168.100.2 (wat aangegeven is door mijn isp). En sindsdien kan ik met 1 kabel zowel internet op, als m'n lokale netwerk.

Modem: PPPOE(Docsis) van Caiway
Switch: 3Com office-connect, maar zou imho niet uit moeten maken.
Server: Win2k3 met NAT

Met deze setup is het dus mogelijk. Of je het ook met je (linux-)router voor elkaar krijgt, en wat voor type modem het is, dat is een beetje de vraag.

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Inderdaad, gewoon de router naar beneden en boven een switch.

Waarom een switch? Het is gewoon in principe beter en kost volgens mij nauwelijks meer, voor zover je tegenwoordig nog hubs kunt kopen. Dus alleen als je die HUB al hebt is het interessant om een HUB te gebruiken ipv een Switch. Dan maakt het qua keuze ook niet meer uit. Als je merkt dat die HUB voor problemen zorgt kan je em nog vervangen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:18
2de doen

kabel vanaf je router naar xbox trekken

of......

router naar beneden daar je xbox op insteken en dan boven de hub plaatsen

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• mrwolf
  • Niet online
Ik ben net op zoek naar de oude hub, en wat kom ik tegen in de stapel oude maar nog werkende hardware? een sweex broadband router! Die kan ik dus gewoon beneden neerzetten en koppelen aan het kabelmodem, de bestaande UTP-kabel (naar boven) en de XBox, right?

En als die toch niet blijkt te werken, dan gaat de Linksys naar beneden, de hub boven tussen de pc's, en ik ben weer klaar! Bedankt allemaal tot zover!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Correct.

Wel even zorgen dat die router dus als gateway ingesteld wordt op je PC's en XBox (middels DHCP) en in de router je modem dan weer als gateway instellen.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Palomar
  • Niet online
Ik heb toevallig laatst mn 'Sweex broadband router' omgeruild voor een Linksys WRT54GL. Dit omdat die Sweex vaak vastliep en veel online toepassingen (vnl. games en p2p) hier niet goed mee werkten. Lijkt me dus niet zo'n goed plan om die superieure Linksys nu als het ware om te wisselen voor een brak Sweex-ding :X (ja ik begrijp dat je de linksys nog gebruikt, maar in feite is de sweex nu jouw toegang tot internet).

Ik zou er nog steeds voor gaan om die Linksys bij het modem te zetten en dan een switch op de bovenverdieping. Die sweex kun je wel als switch gebruiken door de ingebouwde DHCP-server uit te zetten en de WAN-poort niet te gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door Palomar op 12-11-2006 21:51 ]

• mrwolf
  • Niet online
Ik ga er in ieder geval mee aan de slag van de week. De sweex heb ik ooit weggedaan omdat daar een irritant hoge piep uitkwam, voor gaming heb ik 'm nooit gebruikt. Ik zal eens kijken wat de beste opstelling is, desnoods haal ik op marktplaats voor <20 euro een andere router/switch.

Ik weet in ieder geval wat mijn opties zijn mbt de netwerkconfiguratie, waarvoor hartelijk dank _/-\o_

• mrwolf
  • Niet online
Ik heb het bovenstaande uitgevoerd, en de configuratie is nu als volgt:

Beneden staat het kabelmodem en de Linksys router, met daaraan gekoppeld de Xbox. Vanuit de router gaat een kabel naar boven, naar de Sweex router die nu dus als switch dienst doet. Hier zijn weer 2 pc's aan aangesloten.

Internet vanaf beide pc's werkt prima, maar ik kan nu vanaf mijn pc de Xbox niet meer benaderen (en andersom). Toen ze beiden aan dezelfde router (Linksys) gekoppeld waren werkte dit wel, maar nu dus niet meer. Ik heb het gevoel dat ik ergens iets vergeten ben, maar ik kan er niet achterkomen wat dat precies is.

Ik probeer overigens nu de config van de Sweex router/switch in te komen, maar hoe kom ik aan het IP-adres van dit ding? Ik kan wel direct inloggen op de admin-module van de Linksys beneden, maar hoe kom ik die Sweex in om wat instellingen te checken?

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-03 11:28

Jimbolino

troep.com

gewoon 2x100mbit over een UTP draadje, eentje heen, eentje terug.
Beneden een switch voor je 2 consoles (gebruik nooit een hub)

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
ehuurman schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 13:09:
Ik heb het bovenstaande uitgevoerd, en de configuratie is nu als volgt:

Beneden staat het kabelmodem en de Linksys router, met daaraan gekoppeld de Xbox. Vanuit de router gaat een kabel naar boven, naar de Sweex router die nu dus als switch dienst doet. Hier zijn weer 2 pc's aan aangesloten.

Internet vanaf beide pc's werkt prima, maar ik kan nu vanaf mijn pc de Xbox niet meer benaderen (en andersom). Toen ze beiden aan dezelfde router (Linksys) gekoppeld waren werkte dit wel, maar nu dus niet meer. Ik heb het gevoel dat ik ergens iets vergeten ben, maar ik kan er niet achterkomen wat dat precies is.

Ik probeer overigens nu de config van de Sweex router/switch in te komen, maar hoe kom ik aan het IP-adres van dit ding? Ik kan wel direct inloggen op de admin-module van de Linksys beneden, maar hoe kom ik die Sweex in om wat instellingen te checken?
Als die Sweex dienst doet als switch, waar heb je dan de kabel van beneden naar boven in gestoken ? Toch niet in de WAN UPLINK of wel soms ? Je moet om de switch te gebruiken het hele WAN gedeelte vergeten en gewoon de kabels op het SWITCH gedeelte steken. Dan kan je overal bij, dus ook bij je XBOX.

https://discord.com/invite/tweakers

• mrwolf
  • Niet online
redfoxert schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 13:20:
[...]

Als die Sweex dienst doet als switch, waar heb je dan de kabel van beneden naar boven in gestoken ? Toch niet in de WAN UPLINK of wel soms ? Je moet om de switch te gebruiken het hele WAN gedeelte vergeten en gewoon de kabels op het SWITCH gedeelte steken. Dan kan je overal bij, dus ook bij je XBOX.
Nee, zover was ik al wel :)
De kabel vanaf de Linksys naar de Sweex zit aan beide kanten in een 'gewone' poort, niet de WAN of Uplink poort.

• Palomar
  • Niet online
Waarschijnlijk staat de DHCP server in de Sweex nog aan. Daardoor krijgen de computers die aan de sweex hangen een ander type IP adres etc. en daarom zien ze elkaar ws. niet. Het IP van die router is wel op te sporen (probeer eens 192.168.2.1) en de DHCP is ook uit te zetten, maar het is misschien veel nuttiger voor jouw en onze tijd om gewoon even voor 10-15 euro een switch te kopen en dan ben je klaar.

Verwijderd

Waarschijnlijk is nu wel je mac adres van je router bekend bij chello, zorg er dan wel voor dat je goede mac adres bij chello aangemeld komt anders hebben je pc's achter het goede device geen verbinding
Pagina: 1