[vista RC1 & 2] install en reboot problemen

Pagina: 1
Acties:
  • 252 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Quincy5
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-03 09:21
Ik heb dit topic in Windows clients geplaatst omdat de problemen zich alleen onder Vista voordoen en daardoor in eerst instantie niet hardwarematig lijken.

Als ik Vista RC1 of RC2 probeer te installeren op mijn nieuwe hardware, die zeker compatibel is (op misschien de onboard videokaart na), krijg ik telkens op een ander moment tijdens de setup een spontane reboot. Meestal tijdens het kopieren of expanden van files, maar ook een keer bij het scherm waar je de serial intikt. Ik denk (hoop) dat het niet aan de hardware ligt, want windows 2000 installeert zonder problemen.
RC1: De MD5 van de gedownloade ISO is goed, dus ik dacht dat het alleen nog aan mijn dvd kan liggen, maar een nieuwe branden bood ook geen soelaas.

Hardware:
Mobo MSI K9AGM (nieuw)
Processor AMD sempron 3000+ (nieuw)
512 MB DDR2 (nieuw)
300 watt Allied voeding (nieuw)
HDD Samsung spinpoint 160 Gb SATAII (nieuw) Deze word goed herkend door de Vista setup (geen driver nodig); de partitie waar win 2000 nu op staat is door deze setup gemaakt.
DVD speler en floppy.
De iso is gebrand mbv Nero 6.6. De combinatie van mijn brander, de gebruikte dvd's en de brandsnelheid (maximaal en later 2.4x) heeft niet eerder problemen gegeven.

RC1 is te installeren met dezelfde dvd door de setup vanuit windows 2000 te starten. Dit ging wel heel traag: files kopieren met 1% per minuut waardoor de hele installatie meer dan 2 uur duurde.
Maar nu krijg ik als ik in Vista bezig ben iedere 5-10 minuten dezelfde spontane reboots. Automatische reboot na bsod staat uit en in de eventviewer is niets te vinden behalve 1 error per keer met 'de vorige herstart was onverwacht' ofzoiets. RC2 wil niet installeren vanuit windows 2000

Heeft iemand enig idee waar dit door kan komen? De meeste hardware is nieuw en ik heb deze ook getest (voltlijnen en temps zijn goed volgens Everest , memtest en hdd testen met tooltje van fabrikant geven geen fouten, stresstest CPU mbv Prime95 gaat ook goed), want eventueel garantie claimen doe ik het liefst zo snel mogelijk.

Verder ga ik nog proberen een XP cd te lenen om deze ernaast te installeren en/of Vista vanuit daar te installeren.

Het is een heel verhaal geworden, maar ik hoop echt dat iemand mij kan helpen, want ik ben hier al een paar weken mee aan het rommelen en begin er moedeloos van te worden. Wat heb ik over het hoofd gezien?

PV Output

• Quincy5
Bescheiden kickje + aanvullende info: geleende XP wil prima installeren (na een probleem met de MBR gerepareerd te hebben); verder nog niet getest wegens tijdgebrek.

PV Output

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Spontane reboots, zeker zonder BSOD, doen mij al snel toch echt aan hardware denken :P

Dat Vista's install sneller reboot dan XP/2000's install is overigens ook niet zo gek, de install van Vista is namelijk gebaseerd op een "werkende" Vista CD als het ware, je boot dus al een Vista voor dat je ook maar gaat installeren, dat is natuurlijk een stuk zwaarder op je hardware dan de vorige install routines :)

• Quincy5
Heb Vista inmiddels weer weten te installeren via een upgrade vanaf XP vanaf een verse dvd (ander merk + andere brander), maar het reboot-probleem is nog onveranderd aanwezig. Vista start gewoon op, alles lijkt gewoon te werken, maar na iets minder dan 10 minuten (je kan er bijna de klok op gelijkzetten :P ) is het weer raak. Onafhankelijk van wat ik er verder mee doe.

Ik ga waarschijnlijk morgen terug naar de winkel waar ik mijn mobo, processor, voeding en geheugen vandaan heb en vragen of ze het willen onderzoeken (ik heb zelf geen hardware meer liggen, en ik ken ook niemand daarvoor, om het verder te onderzoeken)

PV Output

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-03 10:59
Maar, als je die vista upgrade 'test' draait, dan krijg je denk ik een onvoldoende op je processor en geheugen sowieso... je hardware is niet bepaald vista ready ;]...

• Quincy5
Vergeten te melden: ik krijg alleen een onvoldoende op de videokaart

PV Output

• Quincy5
Update (en tevens kickje): Gisteravond dus naar die winkel geweest; ze willen er wel naar kijken, maar dan duurt het meteen 2 weken. Met het risico dat ze niets vinden, want ik heb het vermoeden dat er überhaupt nog niet met Vista getest wordt. Ik denk dat ik maar gewoon ga afwachten tot Vista te koop is en als hij het dan nog steeds doet kan ik hem altijd nog wegbrengen.

Ondertussen blijven suggesties welkom.

PV Output

• Quincy5
Nog maar eens een kick.

Ik heb gisteren op de hcc-dagen nieuwe hardware gekocht. Maar met een nieuwe videokaart en extra geheugen (1 GB Kingston) heb ik het probleem nog steeds. Videokaart is een ASUS en6200tc (nVidea Geforce 6200tc gpu; Aero doet het hier prima op, overigens zonder een driver te installeren).
Nu ga ik hem misschien binnenkort toch door de winkel laten nakijken, maar daarvoor wil ik het liefst eerst weten of het aan power settings oid van Vista kan liggen. Is er een manier om alle power saving in een keer uitzetten of een andere instelling die ik kan proberen?
Ik denk dat het aan settings moet liggen omdat het elke keer na een x aantal minuten is (ca. 10).

PV Output

• Quincy5
Update: Opgelost! Ik typ dit nu vanaf de betreffende computer, onder Vista. :)
Hij is 2 weken geleden (nadat de koopversie van Vista hetzelfde probleem gaf) terug naar de winkel gegaan. Vandaag heb ik hem opgehaald en ze hebben alleen het bios geupdate en hij blijft het nu doen. Het frappante is dat ik al een tijdje tevergeefs naar bios-updates had gezocht bij MSI en deze update is uitgebracht op de dag dat ik hem weggebracht had!

PV Output

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-03 08:45
Quincy5 schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 17:35:
Update: Opgelost! Ik typ dit nu vanaf de betreffende computer, onder Vista. :)
Hij is 2 weken geleden (nadat de koopversie van Vista hetzelfde probleem gaf) terug naar de winkel gegaan. Vandaag heb ik hem opgehaald en ze hebben alleen het bios geupdate en hij blijft het nu doen. Het frappante is dat ik al een tijdje tevergeefs naar bios-updates had gezocht bij MSI en deze update is uitgebracht op de dag dat ik hem weggebracht had!
balen, maarjah je pc werkt nu :)

• Quincy5
Dutch2007 schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 17:39:
[...]

balen, maarjah je pc werkt nu :)
Valt wel mee; het enige is dat ik hem 2 weken kwijt was, want ik had oa het moederbord bij die winkel gekocht, dus het werd onder de garantie gedaan.

PV Output

Pagina: 1