Hard Disk Camrecorder wel betrouwbaar?

Pagina: 1
Acties:
  • 491 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesish3d
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-10-2023
Beste mensen en lui,

Ik ga binnenkort een camera kopen, maar ik zit met een dilemma. Ik heb zelf ongelooflijk veel problemen altijd met harde schijven. Wat ik ook koop, hitachi, maxtor, western digital, mijn harde schijven houden het vaak niet langer uit dan 1 à 2 jaar. Ik zal ook de eerste zijn die een RAM harde schijf aan gaat schaffen als deze op de markt komen.

Nu zie ik dat de luxere camera's zijn uitgerust met een ingebouwde harde schijf. Zolang je schijf het blijft doen zal het beest heel vet zijn, maar als ik em ook ben ik bang dat de schijf binnen 1 à 2 jaar ook stuk gaat. Ik heb eigelijk 3 vragen:

1 - Is de harde schijf in zo'n camera net zo'n schijf als in een iPod (een echte metalen ronddraaiend rotding) of maakt het gebruik van chips (usb-sticks/SSD cards etc.)
2 - Als bij 1 blijkt dat het een schijf is van platters, hoe betrouwbaar is deze denken jullie?
3 - Zit er wel altijd een mogelijkheid op om direct op dvd te brande? Dus dat je de tussenstap op HD branden overslaat. Of verschilt dit weer per type?

Hopelijk kunnen jullie me wat meer duidelijkheid geven.

Tx, Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ik weet niet wat jij met je schijven doet dat ze het nog geen twee jaar bij je uithouden, heb je niet gewoon een voeding die ze sloopt of zo?

En ook, hoe vaak staan jouw harde schijven aan? Een béétje harde schijf kan bij normaal gebruik (als in 8 uur per dag 'aan') makkelijk 3-5 jaar probleemloos werken.

Wat betreft het type schijf in zo'n camcorder: dat zal wel bij de productinformatie van de fabrikant van de camcorder staan, lijkt me?

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heracles
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-12-2024
CodeCaster schreef op zondag 12 november 2006 @ 17:53:
Ik weet niet wat jij met je schijven doet dat ze het nog geen twee jaar bij je uithouden, heb je niet gewoon een voeding die ze sloopt of zo?

En ook, hoe vaak staan jouw harde schijven aan? Een béétje harde schijf kan bij normaal gebruik (als in 8 uur per dag 'aan') makkelijk 3-5 jaar probleemloos werken.

Wat betreft het type schijf in zo'n camcorder: dat zal wel bij de productinformatie van de fabrikant van de camcorder staan, lijkt me?
Idd, of je schijven worden te warm in je behuizing? Ik heb schijven van 8 jaar oud die het nog doen hier thuis liggen(welliswaar in de kast, maargoed).

Denk dat de fabrikant er echt wel rekening mee heeft gehouden dat een camera bewogen word ed bij de ontwikkeling van een HD camcorder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesish3d
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-10-2023
okay, bedankt voor reacties iig.

Neeh, schijven worden niet te warm. Ik heb de kast zelfs open én er staan 2 ventilatoren op. Vroeger gingen harde schijven ook lang mee bij mij. In m'n server zit een Maxtor schijf van inmiddels 6 jaar ofzo. Het zijn de nieuwe schijven die onbetrouwbaar geworden zijn bij mij. Lijkt wel of de fabrikanten zich meer richten op kwantiteit dan kwaliteit...

Tja, maar uit jullie reacties begrijp ik dus dat zo'n harde schijf zo 8 jaar mee moet kunnen gaan. Stel we gaan van dat gunstige geval uit... die schijf gaat gewoon een keer kapot :P hoe dan ook, vroeg of laat. Dat vind ik dus zo riskant aan een ingebouwde HD...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heracles
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-12-2024
Nemesish3d schreef op zondag 12 november 2006 @ 18:09:
okay, bedankt voor reacties iig.

Neeh, schijven worden niet te warm. Ik heb de kast zelfs open én er staan 2 ventilatoren op. Vroeger gingen harde schijven ook lang mee bij mij. In m'n server zit een Maxtor schijf van inmiddels 6 jaar ofzo. Het zijn de nieuwe schijven die onbetrouwbaar geworden zijn bij mij. Lijkt wel of de fabrikanten zich meer richten op kwantiteit dan kwaliteit...

Tja, maar uit jullie reacties begrijp ik dus dat zo'n harde schijf zo 8 jaar mee moet kunnen gaan. Stel we gaan van dat gunstige geval uit... die schijf gaat gewoon een keer kapot :P hoe dan ook, vroeg of laat. Dat vind ik dus zo riskant aan een ingebouwde HD...
Lijkt me dat je er toch ook wel een tijdje garantie op hebt? ;)
Maar elke camera kan kapot gaan, dat is het risico dat je hebt bij het kopen van een electrisch apparaat. Maar HD camera's staan er niet bekend om ofzo dat ze vaak kapot gaan, alhoewel dat natuurlijk ook weer moeilijk te zeggen is omdat we ze 5 jaar geleden nog niet hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-07 01:10
Nemesish3d schreef op zondag 12 november 2006 @ 17:51:
Nu zie ik dat de luxere camera's zijn uitgerust met een ingebouwde harde schijf.
Onzin, er is totaal niets luxe aan een HDD camera. Met uitzondering van enkele modellen zijn het stuk voor stuk waardeloze dingen. Een goede cam gebruikt gewoon tape, betrouwbaar, duurzaam, makkelijk en goedkoop. De HDD cams zijn duur omdat het hip is, niet omdat ze luxe zijn. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Tape is allesbehalve duurzaam, en waar haal je vandaan dat de meeste harddisk-camcorders waardeloos zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandyJC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-08 14:29
Ik denk dat het zijn mening is ;)

RandyJC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Wel even een idee.

Een camcorder vind het (of het nu een dvd of hd is) niet aangenaam om mee te gaan op wintersport. Misschien vind ie het apres-skien wel gaaf, maar op de pieste heeft ie het erg koud en kan het zo zijn dat ie onderkoeld raakt en overlijd.

Maar wie neemt zijn camcorder dan ook mee op de pieste 8) 8)

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf een sony hdr sr1, 30G harde schijf, er zit ook een dropsensor in dus dat geeft wat extra veiligheid. Over betrouwbaarheid kan ik nog niet veel zeggen, ik ga er in Januari mee skieen dus als hij dat overleeft, lage temps en ik val nogal eens dan zit het wel goed.

Opmerking over voorgaande post,
Ik neem hem mee, ik heb geen camcorder voor de show gekocht, maar om leuke dingen die ik samen met mijn vriendin doe vast te leggen.
ik zie niet waarom hij zou moeten overlijden als het koud is, hij kan weigeren (staat in de handleiding dat dat kan gebeuren) maar overlijden lijkt me niet. Ik heb extra grote baterijen gekocht vanwege de kou. Op youtube staat een figuur Yamaha o.i.d die een hele zooi gave skifilmpjes heeft gemaakt, dus het is mogelijk. Zoek maar op youtube.

edit: Ik neem ook mijn laptop mee en mijn externe harde schijf dus aan backup ruimte geen gebrek.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2006 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Verwijderd schreef op maandag 13 november 2006 @ 17:27:
Ik heb zelf een sony hdr sr1, 30G harde schijf, er zit ook een dropsensor in dus dat geeft wat extra veiligheid. Over betrouwbaarheid kan ik nog niet veel zeggen, ik ga er in Januari mee skieen dus als hij dat overleeft, lage temps en ik val nogal eens dan zit het wel goed.

Opmerking over voorgaande post,
Ik neem hem mee, ik heb geen camcorder voor de show gekocht, maar om leuke dingen die ik samen met mijn vriendin doe vast te leggen.
ik zie niet waarom hij zou moeten overlijden als het koud is, hij kan weigeren (staat in de handleiding dat dat kan gebeuren) maar overlijden lijkt me niet. Ik heb extra grote baterijen gekocht vanwege de kou. Op youtube staat een figuur Yamaha o.i.d die een hele zooi gave skifilmpjes heeft gemaakt, dus het is mogelijk. Zoek maar op youtube.
Ik geloof graag dat het mogelijk is... Het is mij dus overkomen.

Natuurlijk heb je zo'n ding niet voor de show gekocht...
Wat ik gewoon wil zeggen: Pas er mee op...

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuke gast
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15-11-2021
Ik gebruik een Camera met mini DVD schijfjes, en dan maak ik steeds een drie dubbele backup op HD,

het scheelt een hoop werk, want met zo'n bandje of HD camera moet je steeds de film naar je PC overstreamen. zo'n mini-DVD-tje kun je eenvoudig naar DVD of HD copieren. en ook nog eens direct op je DVD speler afspelen.

[ Voor 4% gewijzigd door leuke gast op 13-11-2006 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandyJC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-08 14:29
Met een dure cam die al gauw wat centen kost ben je er zoiezo alwel voorzichtig mee lijkt me.
of je hebt de jackpot gewonnen en je koopt ff zo een nieuwe maar dat zal dan wel niet.

RandyJC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MissingDog
  • Niet online
Ik denk dat een HDD cam best betrouwbaar zal zijn, maar wat mij er van weerhouden heeft er een aan te schaffen is dat ik graag op vakantie etc veel uren aan tape bij me wil hebben om in alle vrijheid op te nemen, daar kan geen 60Gb harddisk tegenop. Sowieso is het makkelijker je footage te scheiden als je per onderwerp/dag een tape gebruikt, dan is ook niet in 1x al je werk weg als je harddisk er mee ophoudt of iemand op 't idee komt je cam te stelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:20

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Tape is wel betrouwbaarder, het wordt niets voor niets voor backups van servers ed gebruikt..
Ik zou voor tape gaan, dat gebruiken de meer professionele camera's ook. Enig nadeel is wel dat het overzetten naar de computer lang duurt. Maar je kan makkelijk tape verwisselen, dat doe je niet met een hd..
Wat ik helemaal consumenten kansloos vind is die dingen die gelijk op dvd branden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MissingDog
  • Niet online
Mr_gadget schreef op maandag 13 november 2006 @ 18:48:
Tape is wel betrouwbaarder, het wordt niets voor niets voor backups van servers ed gebruikt..
Ik zou voor tape gaan, dat gebruiken de meer professionele camera's ook. Enig nadeel is wel dat het overzetten naar de computer lang duurt. Maar je kan makkelijk tape verwisselen, dat doe je niet met een hd..
Wat ik helemaal consumenten kansloos vind is die dingen die gelijk op dvd branden...
Tape voor backups is betrouwbaarder omdat 1 unit relatief weinig gebruikt wordt bij een goed backupschema (1 tape komt niet vaker dan eens 2 weken uit de kast, of sommigen zelfs maar 1x per maand/kwartaal), daarnaast zijn er geen motoren en ingewikkelde lagers die na 5 jaar vast kunnen zitten etc, waardoor een tape voor lange termijn backups geschikt is. Een goed backupschema bevat ook vervangingsmomenten voor de tapes (elke 50-100 uses) Bij veelvuldig gebruik slijt de tape langs de koppen, verliest z'n magnetische eigenschappen en kan deze knappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Men gebruikt tapes omdat je in 1 keer 40/80 GB of meer (afhankelijk van tape) kan wegschrijven en meenemen.
We zijn al een aantal jaren overgestapt op een backup server. Alle servers worden dagelijks naar 1 backup-server gekopieerd en vanuit de backup server wordt weer een tape backup gemaakt. Ik heb al een aantal tapes weggegooid omdat ze het niet meer deden, maar de HD van de backup server is nog prima. De tapes waren week-tapes: maandag, dinsdag, woensdag. etc dus 1x per week, terwijl de HD van de backup server dagelijks werd gebruikt.
Dus tapes betrouwbaarder dan HD... denk het niet... je zal het zelfs sneller moeten vervangen dan een HD.

Ik ben zelf van plan om een HD camcorder te kopen, alleen was (destijds) JVC de enige die het had, nu is er Sony bijgekomen. Nog ff wachten en meer merken + modellen zullen volgen.
Ik denk dat het wachten wel waard is, je krijgt iig meer keuze dan alleen JVC of Sony, waarvan Sony zelfs maar 1 model heeft (als ik me niet vergis).

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baquelappe
  • Laatst online: 29-07 01:10
GoT schreef op maandag 13 november 2006 @ 22:18:
Men gebruikt tapes omdat je in 1 keer 40/80 GB of meer (afhankelijk van tape) kan wegschrijven en meenemen.
We zijn al een aantal jaren overgestapt op een backup server. Alle servers worden dagelijks naar 1 backup-server gekopieerd en vanuit de backup server wordt weer een tape backup gemaakt. Ik heb al een aantal tapes weggegooid omdat ze het niet meer deden, maar de HD van de backup server is nog prima. De tapes waren week-tapes: maandag, dinsdag, woensdag. etc dus 1x per week, terwijl de HD van de backup server dagelijks werd gebruikt.
Dus tapes betrouwbaarder dan HD... denk het niet... je zal het zelfs sneller moeten vervangen dan een HD.

Ik ben zelf van plan om een HD camcorder te kopen, alleen was (destijds) JVC de enige die het had, nu is er Sony bijgekomen. Nog ff wachten en meer merken + modellen zullen volgen.
Ik denk dat het wachten wel waard is, je krijgt iig meer keuze dan alleen JVC of Sony, waarvan Sony zelfs maar 1 model heeft (als ik me niet vergis).
Alsje met HD een HDD bedoeld en niet High Definition dan heeft Sony 3 HDD cams, te weten de Sony DCR-SR100, de Sony HDR-SR1 en de Sony DCR-SR80. Zijn overigens al stukken beter dat die Everio dingen :) Het gaat de goede kant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

srry, met HD bedoel ik idd HDD mee. Ik wist niet dat Sony al 3 modellen heeft, ik zal ff wat reviews opzoeken.
De oudere JVC Everio modellen kwamen idd slecht uit de reviews, maar de nieuwere modellen zijn al een stuk beter. Als je gaat vergelijken dan zou je moeten vergelijken met de nieuwere modellen van JVC, want die Sony modellen bestaan ook maar sinds kort of dezelfde prijscategorie aanhouden.
Het topmodel van JVC heeft zelfs al native breedbeeld formaat met breedbeeld LCD scherm, maar dan praat je ook over € 800-900 ? :? ?

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

baquelappe schreef op maandag 13 november 2006 @ 23:35:
[...]

Alsje met HD een HDD bedoeld en niet High Definition dan heeft Sony 3 HDD cams, te weten de Sony DCR-SR100, de Sony HDR-SR1 en de Sony DCR-SR80. Zijn overigens al stukken beter dat die Everio dingen :) Het gaat de goede kant op.
Hard disk, or hard drive, a type of computer storage hardware (also HDD for hard disk drive)
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 13 november 2006 @ 17:27:
wat je er ook mee gaat doen, ik hoop dat jullie twee er plezier mee beleven :)
Pagina: 1