[enquete] Luchtfotografie

Pagina: 1
Acties:
  • 161 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Soundstorm
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-01 12:42
Hallo,

Op school moeten wij een soort van bedrijf oprichten en een eigen product ontwikkelen.

Wij hadden gedacht om een toestel te ontwikkelen waarmee op een gemakkelijke, maar vooral betaalbare, manier aan luchtfotografie gedaan kan worden.
Met luchtfotografie bedoelen we dan foto's van huizen (immobiliën), evenementen (festivals of (auto)meetings ed),...

De camera zou opgehangen worden aan een weerballon (met helium dus) en blijft op zijn plaats door een touw. Er zal ook een veiligheidssysteem inzitten zodat de camera niet van 80m hoog een vrije val kan maken. Wat motortjes zorgen voor stabiliteit en pan/tilt van de camera. Op de grond zal je met een afstandsbediening de camera kunnen pannen/tilten en zien wat er door de viewfinder te zien is op een LCD. De foto's die effectief getrokken worden (dook via de afstandsbediening) worden wel opgeslagen op het flashgeheugen in de camera, ze worden dus niet doorgestuurd naar een apparaat (laptop of zo) beneden.

We kregen ook de opdracht om hiervoor marktonderzoek te doen, zodat we toch kunnen aantonen dat er effectief wel belangstelling in is. Daarom hebben we een enquete opgesteld.
Moesten jullie die even willen invullen, dan zouden jullie ons al een stap verder helpen.
Hier vind je de enquete: http://www.team-fq.com/SBP/

Als jullie verder nog tips of ideeën hebben, mogen jullie die altijd kwijt.

Verwijderd

Ingevuld!

Wel raar dat dat via de mail moet..
En wat bedoel je met verbruikskosten?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2006 17:42 ]

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-01 16:03
Kleine opmerking, heb je rekening gehouden met het feit dat je een vergunning voor luchtfotografie zou moeten aanvragen?

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

Ingevuld, leuk idee. Succes iig.
Alleen raar dat ie het met de mail wil versturen idd, maar ok.
Heb je gelijk me adres voor spam :P

Gruwelijk gejatte Icoon!

• Soundstorm
Met een vergunning hebben we geen rekening gehouden, wist zelfs niet dat dat moest. Zal mij daar eens verder op indiepen. Waarschijnlijk zal dat wel vanaf bepaalde hoogte zijn.
Nuja, een vergunning is voor de gebruiker, dus die moet dat zelf regelen natuurlijk ;)

Met verbruikskost bedoelen we de helium. Het is praktisch onmogelijk voor ons om een systeem te maken dat de helium nog kan opslaan na gebruik (van ballon naar opslagtank). Dus dat wordt na gebruik in een bestelwagen vervoeren, of met heel de groep met een hoog stemmetje rondlopen :p
Maw, elke keer je het gebruikt, moet je hem opvullen met helium, en dat is de verbruikskost.

Ik weet niet goed hoe ik dat juist moet doen met forms in HTML, maar dit leek mij het gemakkelijkste. Afhankelijk van de browser opent hij dan een mail en zo.
Tips hierover zijn dus ook welkom ;)

• Soundstorm
RZor schreef op zondag 12 november 2006 @ 17:46:
Ingevuld, leuk idee. Succes iig.
Alleen raar dat ie het met de mail wil versturen idd, maar ok.
Heb je gelijk me adres voor spam :P
Ik ga zeker niet spammen op jullie adres :p Mijn adres staat trouwens ook in de sourcecode.
Maar als jullie weten hoe dit veiliger aangepakt kan worden, zeg het zeker.

Zelf vind ik het ook een leuk idee (anders zou ik het niet doen). Ik zat al heel de tijd met zoiets in mijn hoofd. Bijvoorbeeld als er meetings zijn, gelijk dat nu overal gedaan wordt, want op internet leer je veel mensen kennen, en dan doe je een meeting. Een overzichtsfotootje van wie er allemaal was is altijd leuk.

Verwijderd

Leuk idee en als het ding er werkelijk komt koop ik er ook een als de prijs interessant is. Het is trouwens niet geheel nieuw, er bestaan namelijk al dergelijke systemen voor zowel fotografie als filmen met complete afstandbediening om op de grond te kunnen zien wat de camera voor kader heeft en om dit kader aan te passen door zoomen, draaien enz.

Een vergunning is trouwens alleen nodig boven een bepaalde hoogte en niet als je onder die hoogte blijft, net als met vliegeren (het gewicht is ook van belang, maar met een helium ballon weet ik zeker dat je daar onder blijft). Ik ga maandag voor je opzoeken welke hoogte dat is, want daar heb ik info over in mijn lesboeken.

Leuk project :*)

• Soundstorm
Bedankt dat je dat eens wil opzoeken!

Ik weet dat er zo dingen al bestaan. Heb ook al ze een soort zeplins gezien, maar dat kost allemaal veel geld.

Het project zelf is meer een 'fake' bedrijf starten en een prototype ontwikkelen, eventueel al een definitief product afleveren. We moeten ons niet echt bezig houden met productie processen en andere lastige zaken. Dus om achteraf dit op de markt te brengen moet onze groep al enorm veel zin hebben. Zelf zou ik dat wel doen, maar als student heb ik hier denk ik te weinig tijd voor.
Enkele kunnen we er natuurlijk wel maken, maar dan denk ik dat het 'goedkoop zijn' teniet zal gaan.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Je zult hiervan niet op de hoogte zijn geweest, maar voor dit soort "eigenbelang" topics hoor je even toestemming te vragen. Onze gebruikers hebben er namelijk weinig aan als er geen resultaten worden gepost en als ik het goed begrijp gaan jullie de weerballoncamera niet bouwen? Daarom gaat je topic (voorlopig) ook op slot.

Mocht je toch tot bouw overgaan, mail dan even, dan mag je topic wel blijven staan op voorwaarde dat je updates post zodat onze gebruikers wat hebben aan jouw onderzoek. Dan heeft het invullen van de enquete ook voor hun zin :)

Edit: Na uitleg via privé bericht kan deze weer open. Er gaat een prototype gebouwd worden, maar er wordt niks verkocht. Soundstorm heeft beloofd jullie op de hoogte te houden van de vorderingen, dus bij deze weer open...

[ Voor 16% gewijzigd door Grrrrrene op 13-11-2006 14:14 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Soundstorm
Bedankt om hem weer te openen.

Ik ga hier zeker wat updates plaatsen zodat jullie er ook iets aan hebben. Als jullie mij helpen, moet je dat niet voor niks doen natuurlijk ;)
Normaal starten we officieel met het bouwen in februari. Nu moeten we ons vooral bezig houden met papierwerk.

Als we ons nu al wat bezig houden met onderzoek, dan zal het bouwen natuurlijk sneller gaan.

• pvdplanet
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-08-2023
Zo'n idee bestaat min of meer al: http://www.hoogtefoto.nl/

Er wordt gebruikt gemaakt van een Landrover met een uitschuifbare paal op de achterkant

• Archer_VC10
Verwijderd schreef op zondag 12 november 2006 @ 18:34:Een vergunning is trouwens alleen nodig boven een bepaalde hoogte en niet als je onder die hoogte blijft, net als met vliegeren (het gewicht is ook van belang, maar met een helium ballon weet ik zeker dat je daar onder blijft). Ik ga maandag voor je opzoeken welke hoogte dat is, want daar heb ik info over in mijn lesboeken.
Daar ben ik dan wel benieuwd naar, want als je op overheid.wetten.nl naar 'Besluit luchtfotografie' zoekt (wel even 'alle soorten regelingen' aanvinken) staat daar niets in over uitzonderingen.

[ Voor 6% gewijzigd door Archer_VC10 op 14-11-2006 09:29 ]

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-01 23:49

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Een weerballon met helium lijkt me een beetje duur. Waarom gebruiken jullie geen grote vlieger? Dat wordt al veel meer gedaan. (Google met kite photography)

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Soundstorm
Dat van die vlieger is interesant, maar dan heb je natuurlijk (veel) wind nodig. Uiteindelijk zal dat ook mogelijk zijn omdat je de camera houder overal aan kan hangen. Wij gaan gewoon beginnen met en ballon, dat lijkt ons iets veiliger aangezien die door de 'wetenschap blijft hangen'. Als d wind plots wegvalt, valt de vlieger ook.

Die Land Rover is ongeveer hetzelfde doel, alleen staat hij op een paal. Wij willen iets hoger gaan, 50 tot 100m hoog. Ook denk ik dat je die moet huren, niet kopen.

Wat ik mij juist afvraag, in mijn enquête staat er een vraag over details en panorama's. Hiermee bedoel ik of je een zoomfunctie wil of niet. Blijkbaar is die vraag niet goed genoeg gesteld. De meesten gaan een (D)SLR gebruiken waarbij de lensen dus veranderd kunnen worden en direct gekozen kan worden tussen details en panorama's.
Misschien best de vraag gewoon te veranderen in:
Wilt u kunnen zoomen? Ja/Nee

• BaasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 29-01 09:51

BaasG

Spiral out. Keep going

Zomaar ter info, deze mededeling kreeg ik vorige week in mijn inbox op de TU Eindhoven:
Vandaag kreeg ik een bericht van onze gasleverancier dat er wereldwijd schaarste aan Helium is. Leveranciers hebben intussen besloten geen Helium voor fun aangelegenheden (ballonnen etc.) meer te leveren. Alleen ziekenhuizen, universiteiten en onderzoeksinstituten die absoluut Helium nodig hebben, worden nog voorzien zolang de bevoorrading voortduurt . Ik word door de leverancier direct geïnformeerd zodra leveringstagnatie kan optreden.
Don't shoot the messenger, het is maar dat je het weet...

member of the Dark side: black Nikon gear

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-01 20:15

Barrycade

Through the...

Ik denk dat een dSLR gebruiken een beetje lastig wordt als je wilt zien wat je op de foto zet.

De voorbeelden die ik heb gezien zijn allemaal gemaakt met compactcams. Dat heeft een reden:
een dSLR heeft geen elektrische viewfinder dus hoe denk je het beeld te kunnen framen?

De compactcams hebben een video out die met een transmitter naar een compact tv-tje van de bediener de beelden door de lens stuurt. Als je een dSLR wilt gebruiken zal je alleen het resultaat van de foto zien.

(trouwens ook een beetje duur om een camera van minimaal 500 euro de lucht in te sturen).

Op kapshop.com kan je je trouwens helemaal uitleven (en vooral geld kwijt raken). Daar hebben ze turnkey spulletjes. Alleen nog een camera en je kan aan de slag.

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-01 21:23

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Soundstorm schreef op zondag 12 november 2006 @ 17:37:
Wat motortjes zorgen voor stabiliteit en pan/tilt van de camera. Op de grond zal je met een afstandsbediening de camera kunnen pannen/tilten en zien wat er door de viewfinder te zien is op een LCD.
Ik vraag me af hoe je dat wilt doen, de ballon is geen vast voorwerp waaraan je een camera hangt. Dus als je de camara gaat bewegen, bv omhoog richten, zal de ballon gewoon meekantelen. Het zwartepunt zal op dezelfde plaats blijven liggen. En de camera bepaalt in zijn eentje toch ongeveer waar dat punt ligt. Aangezien het 90% (?schatting?) van het totale gewicht is.

Snap je wat ik bedoel??

PS Dit is geen probleem, maar gewoon een nieuwe uitdaging :)

Edit: ook draaien van de camera onder een ronde ballon gaat vast niet goed, of je moet zorgen dat de ballon zich altijd tegen de wind inricht door een specifieke vorm en regelen dat de vorm van de camera er niet voor zorgt dat deze als een roer gaat werken en steeds de ballon weer terugdraait naar de startpositie.

[ Voor 17% gewijzigd door ajhaverkamp op 14-11-2006 11:24 ]

This footer is intentionally left blank

Verwijderd

Archer_VC10 schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 09:28:
[...]

Daar ben ik dan wel benieuwd naar, want als je op overheid.wetten.nl naar 'Besluit luchtfotografie' zoekt (wel even 'alle soorten regelingen' aanvinken) staat daar niets in over uitzonderingen.
Je spreekt pas over luchtfotografie als er wordt gefotografeerd uit een luchtvaartuig, dit betekend dat er geen contact meer is met de aarde en aangezien de ballon aan een touw bevestigd blijft en niet zelfstandig gaat vliegen is het dus GEEN luchtvaartuig. Vliegers en balonnen mogen aan een bevestiging (touw) vliegen tot op een hoogte van 300 meter tenzij de plaatselijke bepalingen anders voorschrijven. (je mag niet vliegeren bij schiphol) Die hoogte wordt trouwens gemeten vanaf groud level en niet vanaf sea level.

Er is nog een regel waar wettelijk op gelet moet worden en dat is dat het totale maximale gewicht dat de vlieger of ballon inclusief alles wat mee omhoog gaat mag wegen niet boven de 6 kilogram uit mag komen. Dit geldt voor de massa en niet voor het gewicht met helium vulling.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2006 14:10 ]

• Soundstorm
BaasG schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 10:22:
Zomaar ter info, deze mededeling kreeg ik vorige week in mijn inbox op de TU Eindhoven:

[...]

Don't shoot the messenger, het is maar dat je het weet...
Daar zullen wij dus ook rekening mee moeten houden. Er bestaan ook andere gassen die we kunnen gebruiken. Ook kan dit bericht een tijdelijk bericht zijn omdat een bepaalde leverancier zonder zit, en zo alle schade wat wil beperken (dat het niet waar is dus ;) )
littlejoannes schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 10:44:
Ik denk dat een dSLR gebruiken een beetje lastig wordt als je wilt zien wat je op de foto zet.
Dat dachten wij ook. Een compact camera heeft bijna alles al klaar zitten en weegt ook een stuk minder. Een extra (goedkope) camera kan wel dienen als zoeker voor een dslr.
ajhaverkamp schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 11:19:
[...]
Dit is inderdaad geen probleem, maar juist het leuke. Hem laten vasthangen dat de ballon niet meedraait is opzich niet zo moeilijk, daarvoor zijn al wat plannen/ideeën, hem stabiel houden is wat moeilijker. Als er wat wind is zal hij altijd wat schommelen/trillen/... dat moeten we ook oplossen.

Verwijderd

mischien dat je hier wat aan hebt: http://www.gumstix.com/

zeer kleine ARM computers die je makkelijk mee de lucht in kan latten. deze kun je gebruiken om de camera stabiel op het doel te houden, komen met zowel USB als wifi en met de Robostix kun je de motortjes bijstellen.

klinkt als een behoorlijke uitdaging, ben zeker benieuwd hoe het afloopt.

• Soundstorm
Verwijderd schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 14:41:
mischien dat je hier wat aan hebt: http://www.gumstix.com/

zeer kleine ARM computers die je makkelijk mee de lucht in kan latten. deze kun je gebruiken om de camera stabiel op het doel te houden, komen met zowel USB als wifi en met de Robostix kun je de motortjes bijstellen.

klinkt als een behoorlijke uitdaging, ben zeker benieuwd hoe het afloopt.
Wij zijn allemaal studenten elektromechanica, het is dus de bedoeling dat we de sturing zelf maken. Zo een ARM computer kan eigenlijk al veel te veel en kost dan natuurlijk ook meer.
Ik gok dat we een (of meerdere ) PIC gaan gebruiken.

Voor de verbinding tussen afstandsbediening en controller moeten we nog eens goed uitzoeken, maar er stond iets interesant in de elektuur van vorige maand.

• Archer_VC10
Verwijderd schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 13:38:
[...]

Je spreekt pas over luchtfotografie als er wordt gefotografeerd uit een luchtvaartuig, dit betekend dat er geen contact meer is met de aarde en aangezien de ballon aan een touw bevestigd blijft en niet zelfstandig gaat vliegen is het dus GEEN luchtvaartuig. Vliegers en balonnen mogen aan een bevestiging (touw) vliegen tot op een hoogte van 300 meter tenzij de plaatselijke bepalingen anders voorschrijven. (je mag niet vliegeren bij schiphol) Die hoogte wordt trouwens gemeten vanaf groud level en niet vanaf sea level.
Weer wat geleerd! Ik ben wel benieuwd of de autoriteiten het zo zullen blijven zien als er steeds meer mensen gebruik gaan maken van vliegers of ballonnen voor dit doel.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-01 23:49

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

ajhaverkamp schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 11:19:
[...]

Ik vraag me af hoe je dat wilt doen, de ballon is geen vast voorwerp waaraan je een camera hangt. Dus als je de camara gaat bewegen, bv omhoog richten, zal de ballon gewoon meekantelen. Het zwartepunt zal op dezelfde plaats blijven liggen. En de camera bepaalt in zijn eentje toch ongeveer waar dat punt ligt. Aangezien het 90% (?schatting?) van het totale gewicht is.

Snap je wat ik bedoel??

Edit: ook draaien van de camera onder een ronde ballon gaat vast niet goed, of je moet zorgen dat de ballon zich altijd tegen de wind inricht door een specifieke vorm en regelen dat de vorm van de camera er niet voor zorgt dat deze als een roer gaat werken en steeds de ballon weer terugdraait naar de startpositie.
Tja, moeilijke aanpak terwijl de oplossing zo simpel is. Zorg gewoon dat de camera rond zijn zwaartepunt draait en het probleem is weg. Het roteren is ook niet zo'n probleem. Het touw waarmee de ballon aan de grond zit gaat niet recht naar beneden (vanwege de wind) en kan daarom mooi als anker dienen.

Ik blijf er trouwens bij dat een vlieger 100x makkelijker en goedkoper is.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

vliegeren is een hobby van mij. op vliegers.pagina.nl is een apart kopje met 7 sites over vliegerfotografie.

Verwijderd

Om in de vliegersfeer te blijven:

http://www.vliegerfoto.nl en dan vooral hier: http://www.vliegerfoto.nl/html/apparatuur.html

Ik heb hier meer vetrouwen in dan in een ronde weerballon. Een ronde ballon wordt makkelijk tegen de grond geduwd door de wind, terwijl een vlieger juist naar het zenith toe wilt door de wind.

Een zeppelin vormige ballon is ook prima te doen.

• Soundstorm
Met een vlieger is het blijkbaar al veel gedaan. Probleem is dan wel dat je veel plaats nodig hebt en dat er wind moet zijn.
Als wij ons willen richten op imobieliën, dan zal dat niet lukken met een vlieger.
Als er te veel wind is voor de ballon, kan het geheel natuurlijk van de ballon worden losgekoppeld en aan een vlieger gehangen worden.

Ook is het de bedoeling dat hij een noodlanding kan maken. Alle systemen die ik tot nu toe heb gezien overleven geen enkele val. Bij de noodlanding moet de camera en de sturing het overleven, de stukken die de schok moeten opvangen zullen breken en gemakkelijk te vervangen zijn.
Maar dat is allemaal voor later ;) Nu eerst het saaie papierwerk...
Pagina: 1