Thuisserver partitioneren

Pagina: 1
Acties:

• martennis
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-01 14:17
beste linux-gebruikers,

ik ben nogal een noob met linux/partitioneren, mar ik ben aan aan het uitzoeken wat voor partitionering ik op mijn thuisservertje zal toepassen.
het gaat om het volgende systeem:

P3 350 MHz
512 MB geheugen
2 harde schijven: master => 10 gb, slave => 15 gb

op deze pc wil ik een webservertje en cvs-servertje laten draaien (meer is niet echt nodig voor nu).
kan iemand mij advies geven?

Verwijderd

Ik zou in ieder geval niet teveel partities maken. In dit geval een partitie voor je OS (2 GB moet daar ruim voldoende voor zijn) en een partitie voor je data. Als 't alleen voor web en cvs is heb je denk ik zelfs ruim voldoende aan die ene schijf van 10 G, dan heb je 2 GB voor je OS, 1 GB voor swap en 7 GB voor de web- en svn-data. Knappe jongen die dat vol krijgt (tenzij je binaries gaat hosten natuurlijk :-)

• martennis
bedankt voor je advies
ik heb echter nog een vraag: je hebt het over een data partitie, maar in welke linux folder zou die data dan komen?

• sarcast
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-02 22:28
welke distro gebruik je?

Laatste Debian distro's maken grotendeels zelf een partition scheme voor je..

/
tmpfs part. voor swap file.
/home
/tmp
/usr
/var

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

• moto-moi
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Ik zou voor lvm gaan en de beide schijven dan bijelkaar trekken, al dat gedoe met partities gaat je op een gegeven moment alleen maar in de weg zitten imo.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• martennis
see ts: ubuntu (6.10)

edit

@moto-moi: daar heb ik nog geen ervaring mee, wat houd dit precies in?

[ Voor 66% gewijzigd door martennis op 12-11-2006 17:25 ]

Verwijderd

sarcast schreef op zondag 12 november 2006 @ 17:23:
welke distro gebruik je?

Laatste Debian distro's maken grotendeels zelf een partition scheme voor je..

/
tmpfs part. voor swap file.
/home
/tmp
/usr
/var
Dat is allemaal wel leuk en aardig, die opgesplitste schijven, maar eigenlijk heb je er in 9 van de 10 gevallen niks aan. Om in /home een andere partitie te mounten is nog wel aardig te verdedigen, mocht je nog eens switchen naar een andere distro, maar /usr, /var en /tmp mogen natuurlijk best allemaal op de basispartitie staan.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Probeer die disks elk op een eigen IDE kanaal te krijgen, dan de volgende layout:

disk1 (10GB):
- 512MB swap
- rest /

disk2 (15GB):
- 512MB swap
- rest /home

Al dat gesplits heb je over het algemeen niet veel aan. Ga je andere directories dan /home veel gebruiken (denk aan /var voor een mailserver), dan uiteraard de /home partitie van de 2e disk ergens anders neerzetten.

Wat betreft 2x512MB swap: zet de beide partities met optie "prio=0" in je fstab en je hebt een interleaved swap configuratie, waarbij je in theorie dus dubbele snelheid haalt bij het swappen.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 12 november 2006 @ 17:27:
[...]

Dat is allemaal wel leuk en aardig, die opgesplitste schijven, maar eigenlijk heb je er in 9 van de 10 gevallen niks aan. Om in /home een andere partitie te mounten is nog wel aardig te verdedigen, mocht je nog eens switchen naar een andere distro, maar /usr, /var en /tmp mogen natuurlijk best allemaal op de basispartitie staan.
Mail gaat vaak in /var en wellicht is een apart FS geoptimaliseerd voor bijv veel kleine files daar handiger, dan de partitie voor bijv /usr. /tmp wil je éigenlijk op een aparte partitie hebben, zodat je hem kunt mounten met noexec, nosuid en/of nodev (of nog wel andere zut) ivm security-issues. Veel rootkits schijnen al dan niet tijdelijk van /tmp gebruik te maken bijvoorbeeld.

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

moto-moi schreef op zondag 12 november 2006 @ 17:23:
Ik zou voor lvm gaan en de beide schijven dan bijelkaar trekken, al dat gedoe met partities gaat je op een gegeven moment alleen maar in de weg zitten imo.
En dan je HD helemaal vol zitten. EN het systeem je geen email alert kunt sturen omdat het geen email meer aan kan maken

>.< >.< >.< >.<

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

daft_dutch schreef op zondag 12 november 2006 @ 17:40:
[...]

En dan je HD helemaal vol zitten. EN het systeem je geen email alert kunt sturen omdat het geen email meer aan kan maken
100GB gaat minder snel plots vol dan 2GB

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• martennis
_JGC_ schreef op zondag 12 november 2006 @ 17:34:
Probeer die disks elk op een eigen IDE kanaal te krijgen, dan de volgende layout:

disk1 (10GB):
- 512MB swap
- rest /

disk2 (15GB):
- 512MB swap
- rest /home
lijkt me een goede opzet.
op disk2 misschien nog een /opt (1 GB ofzo) voor linux progjes die ik voor mn opleiding wel es nodig ben, of kan ik die ook op de 'root' van de filesystem zetten?

Verwijderd

Als ik TS's situatie goed begrijp denk ik dat de kans dat zijn schijf vol gaat zitten met mailtjes 0 is.

• martennis
wat niet is kan nog komen ;)

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Hoewel server nu even niet draait (zie ubuntu topic), kan ik vertellen wat ik met mijn server heb gedaan

swap ; 2-2,5 keer het ramgeheugen
(root) / ; 2GB, waarvan ca 300MB gebruik, dat ga ik de volgende keer aanpassen naar 1GB
/var ; 500MB, ca 50% gebruikt, volgende keer 1GB
/home; 500MB ca 0% gebruikt
/servers; 2GB

Ik draai ubuntu 6.06, en het was mijn eerste install hiervan dus vandaar dat ik nog dingen wil aanpassen

/servers is dus mijn eigen mount point waaronder ik alle configuratie van de webserver, de htdocs etc zet. Het enige wat ik nog moet doen is de mysql database hierop zetten.
Het voordeel hiervan is dat je je gehele OS kunt vervangen en dat je je (webserver) data & config niet kwijt raakt.

Idem voor home, bij ene nieuwe install heb je all je eigen cconfigs, email en data nog.

/var op een aparte locatie, als de logs vol lopen, crashed je systeem niet. Daarom zou je /tmp ook appart moeten zetten

Ik draai het zelf in lvm met daarop reiserfs, zodat je alle partities on the fly kunt uitbreiden, echter ga er maar vanuit dat een reboot wel nodig is.

Everything is better with Bluetooth

• moto-moi
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

daft_dutch schreef op zondag 12 november 2006 @ 17:40:
Als je HD helemaal vol zit en je daar niets van gemerkt hebt ben je sowieso niet handig bezig, daar helpt geen partitieschema tegen ;)
Verder is dat eenvoudig te fixen door iets als nagios te draaien :)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Pagina: 1