[Vista] Boot probleem

Pagina: 1
Acties:

• I
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-02 15:01
Ik wou even Vista proberen, dus ik maak een extra partitie aan van 25GB.
Hierop installeer ik Vista zonder problemen. Tijdens de installatie zie ik meerdere keren het boot menu voorbij komen (2 keer rebooten ofzo?). Uiteindelijk ben ik in Vista. Ik beetje rondspelen maar wil weer even terug naar XP. Dus ik reboot en nu komt het hele boot menu niet meer tevoorschijn. Nadat de BIOS geladen is blijft ie gewoon hangen en niets doen.

Boot via de Vista dvd naar de repair console. Hier heb ik een beetje lopen kloten met bcdedit.exe maar ik zie er geen fouten in.
De Boot Manager entry staat op de C: (dit is mijn XP partitie) en deze heeft ook de boot\ directory. Verder staat er een entry voor Vista op E: partitie (klopt ook als in de repair console ernaartoe ga) en een entry voor XP op C:. Verder heb ik nog een D: partitie voor Games etc. en een raid 5 array die niet standaard door Vista gevonden wordt (drivers nog niet geinstalleerd).
In Vista zelf was de Vista partitie C: en de XP partitie E:

Het zou leuk zijn om het nog aan de praat te krijgen, als het niet lukt zal ik waarschijnlijk via de XP repair console mbr moeten wissen ofzo?

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Maak via de Xp cd je c-drive weer XP-bootable (fixboot, Fixmbr), zodat je Xp weer kan booten. Installeer vervolgens Vistabootpro , http://www.vistabootpro.org/ ,onder XP en maak met dit freeware programma je Multi-Bootmenu weer in orde. Hiermee zal het moeten lukken.

• I
Toen ik terug in XP was begon die te zuren over bestanden die niet leesbaar waren en meer van dat soort onzin. Na een tweede reboot werkte XP niet meer.
Heb Vista er maar vanaf gehaald en ga XP herinstalleren. Voor mij voorlopig nog maar even geen Vista.

Toch bedankt, dat VistaBootPRO zag er erg handig uit.

• Pierre_nr1
  • Nu online
I schreef op zondag 12 november 2006 @ 16:51:
Toen ik terug in XP was begon die te zuren over bestanden die niet leesbaar waren en meer van dat soort onzin. Na een tweede reboot werkte XP niet meer.
Heb Vista er maar vanaf gehaald en ga XP herinstalleren. Voor mij voorlopig nog maar even geen Vista.

Toch bedankt, dat VistaBootPRO zag er erg handig uit.
Lijkt me sterk dat Vista hier iets mee te doen heeft, ik draai Vista sinds eergisteren en werkt echt prima en zonder enige problemen. Een soortgelijke configuratie als jij hebt, een C-partitie met XP, en een D-partitie met Vista. Had jij Vista op een andere fysieke schijf staan of een partitie van je XP-schijf?

• I
Pierre_nr1 schreef op zondag 12 november 2006 @ 17:22:
[...]

Lijkt me sterk dat Vista hier iets mee te doen heeft, ik draai Vista sinds eergisteren en werkt echt prima en zonder enige problemen. Een soortgelijke configuratie als jij hebt, een C-partitie met XP, en een D-partitie met Vista. Had jij Vista op een andere fysieke schijf staan of een partitie van je XP-schijf?
Op een partitie van me XP schijft. Moet wel erbij zeggen dat tijdens de installatie van Vista hij begon te zeuren dat er op de D: partitie fouten gevonden waren en dat ik CHKDSK moest draaien. Dit deed hij dan auto na herstart. Het was een beetje jammer dat ik me PC vandaaag eigenlijk hard nodig had. Als ik weer wat tijd heb ga ik het nog is een keer proberen. Bij me broertje draait ie zonder problemen en ziet er prima uit allemaal.

• Pierre_nr1
  • Nu online
Dat je tijdens de installatie al problemen had, is dus de oorzaak. Het is het zeker waard om Vista erbij te installeren. Ik moet vanwege het verbinding maken met mijn werk via het internet nog gebruik maken van XP, dat werkt onder Vista niet. De Network-connect drivers zijn niet geschikt voor Vista, helaas. Maar Vista is nu wel mijn primary OS, en kon het het zelfs activeren.
Pagina: 1