[VB6] Verschillende benaderingen van Meer users op 1 file

Pagina: 1
Acties:

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10 16:43
Voordat ik begin met mijn vragen stellen wil ik even het volgende duidelijk maken :)

De Programmeertaal die ik gebruik is VB6 en is waarschijnlijk niet de meest geschikte programmeertaal hiervoor, maar dat maakt even niet uit :+

Ik ben een programma aan het schrijven wat dossiers over jeugdigen met problemen bij houd. De dossiers staan op een FTP server in een zelf gemaakt bestandstype.

Het is de bedoeling dat die dossiers overal ingezien, en met de juiste rechten, gewijzigd kunnen worden via mijn Visual Basic Programma.

Er zullen maximaal 3 mensen tegelijkertijd het programma open hebben.

Mijn probleem is het volgende:

Hoe zorg ik ervoor dat er niet 2 mensen op verschillende computers tegelijkertijd met 1 file bezig zijn, waardoor na het terug-uploaden de wijzigingen van de eerst terug-upgeloade niet meer aanwezig zijn.

Mijn eigen idee

• Na het inloggen de user meteen de keuze te geven om een bestand met alleen leesrechten, of lees en schrijf rechten te downloaden. Als voor lees en schrijf wordt gekozen, een bestand uploaden naar het ftp bijv "dossier1__locked.txt" zodat andere clients kunnen zien dat de het bestand in gebruik is. Na dat het bestand weer klaar is en terug upgeload, dit bestand weer weg halen/ overschijven met "dossier1__unlocked.txt" etc...

Natuurlijk heeft dit nog wat afvangen nodig e.d., maar het lijkt mij de enige manier om dit werkend te krijgen.

Heeft iemand nog enige ideeën of input? Dit zou zeer op prijs gesteld worden, omdat deze oplossing boven eigenlijk een beetje lelijk is :P

~ Mijn prog blog!

• roy-t
*schopje*

Niemand?? Ik hoopte echt op een wat betere manier :P'

oh adjes, :) vb6 mag uit de titel, dat hoeft bij SEA er natuurlijk niet bij, was ik vergeten

[ Voor 42% gewijzigd door roy-t op 14-11-2006 17:18 ]

~ Mijn prog blog!

• BertS
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-10 13:12
maar het lijkt mij de enige manier om dit werkend te krijgen.
Mij ook. als je beperkt bent tot FTP kun je weinig anders dan bestandjes aanmaken. En ja, dan moet je een escapefunctie inbouwen voor als iemand niet upload, om toch de lock er af te kunnen halen.

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:13

ThunderNet

Flits!

Kun je ipv een FTP server niet beter iets van een Database gebruiken? Dit bied toch enkele grote voordelen in jou situatie :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• roy-t
ThunderNet schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 17:44:
Kun je ipv een FTP server niet beter iets van een Database gebruiken? Dit bied toch enkele grote voordelen in jou situatie :)
Het probleem is vooral dat ik vastzit aan vb6, en dat het echt eigenlijk absoluut niets mag kosten, behalve mijn programmerwerk, maar dat is toch gewoon in werktijd. Een database zou oplossingen kunnen bieden, maar het enige wat een database eigenlijk toe zou voegen is dat ik zelf niet bestanden hoef te locken. Ten minste, welke voordelen zie jij nog meer? :) en is er dan gratis windows database software (zit vast aan windows op de server) die ik kan koppelen aan vb6?

Ik zal er zelf ook nog even naar kijken, ik had eigenlijk databases meteen afgeschreven

~ Mijn prog blog!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

therat10430 schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 17:51:
[...]

Het probleem is vooral dat ik vastzit aan vb6, en dat het echt eigenlijk absoluut niets mag kosten, behalve mijn programmerwerk, maar dat is toch gewoon in werktijd. Een database zou oplossingen kunnen bieden, maar het enige wat een database eigenlijk toe zou voegen is dat ik zelf niet bestanden hoef te locken. Ten minste, welke voordelen zie jij nog meer? :) en is er dan gratis windows database software (zit vast aan windows op de server) die ik kan koppelen aan vb6?

Ik zal er zelf ook nog even naar kijken, ik had eigenlijk databases meteen afgeschreven
MS VB.NET Express of C# Express ICM SQL Server Express?
http://msdn.microsoft.com/vstudio/express/default.aspx

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• roy-t
Kwijl!:S ik moet echt beter op gaan letten, gratis SQL server express, en gratis Visual Web developer, ik ga dit meteen installeren op mijn thuis computer, en kijken hoe ver ik kom, het zal wel net een andere benadering zijn dan VB6 met ftp, maar het lijkt me super, en een stuk professioneler om het zo te doen. Echt ontzettend bedankt, ik zal mijn ervaringen hier snel posten!

~ Mijn prog blog!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Als je dan ook van dit .Net magazine, het Blob+Stream stuk leest, kun je direct zien hoe je een bestand in een database kunt laden :)
http://www.microsoft.com/...zine/code/magazine12.aspx

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Je kunt MSDE / SQL Server Express ook gewoon met VB6 benaderen hoor ;)

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• roy-t
ThunderNet schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 18:11:
Als je dan ook van dit .Net magazine, het Blob+Stream stuk leest, kun je direct zien hoe je een bestand in een database kunt laden :)
http://www.microsoft.com/...zine/code/magazine12.aspx
[Mod] Behulpdzaam +10 [/Mod]

@ RobIII, ja ik bedoelde eigenlijk het verschill tussen random file acces en een databaasje :) met VB.

~ Mijn prog blog!

• roy-t
Zo, ben er nu helemaal achter hoe Visual Web Developer 2005 Express editon (voor VB) werkt, en denk dat het zelfs een heel stuk makkelijker is dan doorgaan met het VB6 programma, (vooral door de standaard anti-data collision codes) Maar ik heb nog verwarring over 1 ding, (miss beetje ot. maar leek me een beetje niet nuttig om daar een nieuw topic voor te openen.

Ik heb hier gewoon een pc staan met XP-Pro die in mijn ogen makkelijk voldoet om zo'n website te draaien, meer dan 3 personen tegelijkertijd zal de pc niet hoeven te dienen, dus cpu genoeg.

Maar wat heb ik nodig om ervoor te zorgen dat er een ASP2.0 enabled web server op draait? op www.asp.net kan ik alleen maar de downloads voor het asp.net 2.0 framework vinden, niet een speciale server editie. Ik heb ook gezocht op www.learnvisualstudio.net maar kon het daar ook niet vinden. (asp.net2.0 server software, leek nogal algemeen met 100+ hits) weet iemand hoe ik dit kan doen, ik weet dat ik de website ook met de IIS services van XP-Pro kan draaien, maar dit gebruik ik liever niet, hoewel als iemand een duidelijk stuk heeft over IIS en ASP2.0 dan zou ik dat ook graag willen lezen.
Additional Information
Server Installation Requirements:

If you have been directed to do a server installation, you must have the following software installed in addition to the typical installation requirements:

• Microsoft Data Access Components 2.8 or later is recommended.
• Internet Information Services (IIS) version 5.0 or later. To access the features of ASP.NET, IIS with the latest security updates must be installed prior to installing the .NET Framework. ASP.NET is supported only on the following platforms: Microsoft Windows 2000 Professional (Service Pack 3 recommended), Microsoft Windows 2000 Server (Service Pack 3 recommended), Microsoft Windows XP Professional, and Microsoft Windows Server 2003 family.

Note: Most users will perform a typical installation and can ignore these requirements. If you are unsure which type of installation to perform, meet only the typical installation requirements.

If you plan to develop .NET Framework version 2.0 applications, the Microsoft .NET Framework version 2.0 Software Development Kit (SDK) includes tools, documentation and samples you need to write, build, test, and deploy .NET Framework applications
Vond dit op de microsoft website, maar ik ben er nog niet uit of ik nu nog meer software nodig heb...

[ Voor 38% gewijzigd door roy-t op 16-11-2006 16:29 ]

~ Mijn prog blog!

• BertS
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-10 13:12
Waarom zou je IIS niet willen gebruiken?
Dat is namelijk de 'enige' mogelijkheid, en in ieder geval de standaard webserver voor het hosten van ASP-applicaties...

• roy-t
Oh dit wist ik niet, ik wilde iis eigenlijk niet gebruiken omdat ik het zo'n crime vond om daar een ftp server mee op te zetten terwijl dit met cerberus, of bulletproofftp zo ging, dan zal ik me daar in verdiepen, zo ver ik het nu snap moet je gewoon via IIS alles instellen en zorgen dat .Net framework 2.0 en de nieuwste versie van ADO is geinstalleerd.

(correct me if I'm wrong!) :) allemaal hardstikke bedankt.

~ Mijn prog blog!

Verwijderd

therat10430 schreef op donderdag 16 november 2006 @ 20:47:
Oh dit wist ik niet, ik wilde iis eigenlijk niet gebruiken omdat ik het zo'n crime vond om daar een ftp server mee op te zetten terwijl dit met cerberus, of bulletproofftp zo ging, dan zal ik me daar in verdiepen, zo ver ik het nu snap moet je gewoon via IIS alles instellen en zorgen dat .Net framework 2.0 en de nieuwste versie van ADO is geinstalleerd.

(correct me if I'm wrong!) :) allemaal hardstikke bedankt.
Als je VS 2005 gaat gebruiken, dan zul je je complete applicatie opnieuw moeten schrijven. VB 6 is namelijk niet een op een te converteren naar .NET. Wel zit er in VS 2005 een conversie tool die VB 6 converteert naar VB.NET. Maar niet alles kan dan geconverteerd worden en volgens mij levert die conversie tool geen goede code.

Een oplossing voor je probleem zou een access database die je met ADO aan zou kunnen spreken vanuit je bestaande VB 6 applicatie. Weet alleen niet hoe het gaat met FTP, daar heb ik geen ervaring mee. Als het een probleem is om aan Access te komen, zou je naar MySQL kunnen kijken Of SQL Server 2005 Express in VB 6 aan spreken. Maar met beide heb ik geen ervaring.
Pagina: 1