Asus V1j vs Asus F3ja

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• PCMedic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:18
Beste Tweakers,

Na een lange tijd te hebben gewacht op de Core 2 Duo's CPU en tientallen aanbiedingen voorbij te zijn gegaan. Heb ik geen zin meer om nog verder tegaan wachten op iets nieuws. Dus daarom ben ik van plan om de knoop door te hakken.

Nou heb ik dus al een lange tijd ervaringen/kennis op gedaan over diverse laptops merken/type en ben tot conclusie gekomen dat Asus een goede merk is die kwalitatief, goede laptops levert voor een redelijke aanvaardbare prijs.

Daarom heb hier twee Asus laptops, alleen kom ik er niet bepaald uit om een keuze maken en vraag daarom om jullie hulp.

Ten eerste ter info > Wat heb ik al gedaan:

- Informatie gelezen over de Asus F3ja en Asus V1j
- Asus F3ja is een mid end laptop
- Asus V1j is een High end laptop
- Informatie opgezocht over de Duo Core als de Core 2 Duo Cpu's
- Diverse merken nagegaan over alternatieven zijn, die dichtbij in de buurt komen.
- Verder heb ik een technische achtergrond, dus termen als HD/CPU/GPU/GHz/MB etc begrijp ik wel :+
- Prestatie van de videokaart.

Ten tweede ter info > Waar wil ik de laptop voor gebruiken:

- Als desktop vervanger, deze laptop wordt direct mijn hoofd pc.
- Office, internet, grafische ontwerpen van folders/posters, multimedia afspelen, games, weergeven van medisch materiaal bijv rontgenopnames.

Ten derde ter info > Wat eis ik van een laptop:

- Stilte of in ieder geval rust, mijn vorige laptop zat een P4 in, wanneer de ventilator aansloeg kon ik deze 3m verderop nog horen.
- Kwaliteit/ prestatie
- Laptop moet geen heet hoofd zijn. Bij mijn vorige laptop was het zo, wanneer deze 6 uur aanstond dat ik onder bureau hitte kon voelen. ( Gelukkig geen brandplekken op mijn bureau )
- Accu tijdsduur, ik ga namelijk soms tot regelmatig ermee op weg.
- Toekomst gericht, ik wil deze laptop minimaal 3 jaar voordat ik deze weer vervang.

De vergelijking:

Asus F3ja prijs: 1449 euro excl pixel garantie en verzendkosten

Intel Core 2 Duo T5600 (1.83GHz; 2MB L2 Cache; 667Mhz FSB)
120GB S-ATA harddisk 5400RPM
2048MB DDR2 667Mhz (2 x 1024)
8* DVD-SuperMulti Drive/ 4-in-1 cardreader
ATI Mobility Radeon X1600 256Mb VGA/ Interne Webcam
15.4" WXGA ColorShine TFT (1280 x 800)
1 x Headphone-out jack, 1 x Microphone-in jack, 1 x Line-in Jack, 1 x RJ11 Modem jack for phone line, 1 x RJ45 LAN Jack for LAN insert, 4 x USB 2.0 ports, 1 x IEEE 1394 port (Firewire), 1 x TV Out (S-Video), 1 x Express Card, 1 x DVI Port, 1 x VGA Port
Windows XP Home NL/UK/FR
Internal W-LAN 54Mbps/ Bluetooth 2.0
Li-Ion 9 cells: 7200mAh, 3S3P, 79.92WHrs
365 x 269.5 x 28-40.5 mm; 2.95kg
2 jaar pick-up & return garantie
Gratis Draagtas, Optische Muis

Asus V1j prijs: 1425 met ZBD garantie, echter excl verzendkosten

Intel Core Duo T2400 (1.86Ghz 2Mb L2 Cache; 667Mhz FSB)
80 GB S-ATA harddisk 5400RPM
1024MB DDR2 667 Mhz (1x1024)
8* hot swappable DVD SuperMulti Drive Dual Layer
ATI Mobility Radeon X1600 256/512MB
4-in-1 cardreader; fingerprint reader
15.4" WSXGA+ (1600x1050) TFT/ 1.3Megapixel webcam
1 x Express Card, 1 x VGA port, 1 x Headphone-out jack (SPDIF), 1 x Microphone-in jack, 1 x RJ11 Modem jack for phone line, 1 x RJ45 LAN Jack for LAN insert, 3 x USB 2.0 ports, 1 x IEEE 1394 port (Firewire), 1 x TV-Out, 1 x Infrared Port, 1 x μ-DVI, 1 x Docking Port (hot swappable)
Windows XP Home NL/UK/FR
363 x 263 x25-35.7 mm; 2.7 kg (with travel drawer)
8-cells Li-Ion 5200mAh
Internal W-LAN 54Mbps (2915abg)/ Bluetooth 2.0
2 jaar pick up & return garantie (Alleen in Nederland; buitenland: carry in)
Gratis Draagtas en Optische Muis

Extra info:
De Asus V1j heeft in 3dMark05 een score van 3995.
De Asus V1j heeft in 3dMark06 een score van 1783.

Conclusie:

Het verschil zit met name in de CPU / intern geheugen en de scherm. Wat ik weet van de Asus V1j is dat deze een barebone is en Laptops4U deze ook verkoopt met een Core 2 Duo CPU. Dit betekend dat deze volgens mij wel in de toekomst te upgraden valt. Verder krijg je bij de Asus F3ja volgens mij nog een coupon bij om te upgraden naar Vista. Andere verschillen tussen deze laptops zijn dat de Asus V1j een TPM en fingerprint beveiliging heeft. Ook is de toetsenbord vloeistof bestendig.

Mijn vraag nu is:

Welke kan ik beter kiezen, of zien jullie nog alternatieven? met dezelfde kwaliteit/prijs klasse.

Kortom is dit mijn grootste dillema ooit die ik heb gehad. :)

• Xer0X
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-01 18:54

Xer0X

Gotha know??

Ik zou zelf toch voor de Asus F3ja gaan. Vooral idd om dubbel geheugen een betere proc en de accu is een stuk beter,

• PCMedic
Wat is dan de max accutijdsduur die behaalt kan worden met Asus F3ja? Bij de V1j is dat namelijk ongeveer 3uur dacht ik zo. (ergens gelezen) Maar daarnaast kan je bij de V1j weer de DVD speler eruit halen en deze weer vervangen met een extra accu. echter gaat dit weer geld kosten. :(

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
- Asus F3ja is een mid end laptop
- Asus V1j is een High end laptop
Daar sla je de spijker op de kop. De V-serie is een high-end NB, de F-serie mid-range. Dat blijkt o.a. al uit de 'travel drawer' en de fingerprint reader. Klein beetje appels/peren gebeuren dus.
Ten tweede ter info > Waar wil ik de laptop voor gebruiken:

- Als desktop vervanger, deze laptop wordt direct mijn hoofd pc.
- Office, internet, grafische ontwerpen van folders/posters, multimedia afspelen, games, weergeven van medisch materiaal bijv rontgenopnames.
Lijkt me duidelijk, zeker gaan voor de V1, de hogere resolutie kan ik zeker aanbevelen. Daar komt bij dat het verschil in geheugen makkelijk op te lossen is, gewoon 1 GB er bij prikken. Dan kun je natuurlijk aandragen dat de V1 dan nog weer duurder wordt, natuurlijk is dat zo. Maar een scherm vervang je niet :)

Zelfs de CPU zou je in theorie kunnen wisselen (zolang er maar een BIOS is voor de V1 die de Merom ondersteund). (dag garantie)

De V1 is trouwens geen 'barebone' maar een normaal model van ASUS, 'barebones' kom je in het Intel programma ASUS NB de 'S' serie (m.u.v. de S6 natuurlijk ;) )

[off-topic]
Als dit je grootste dillema is waar je ooit voor gestaan hebt... pfff, ruilen ;)
[/off-topic]

If you didn't win today, you can always win tomorrow

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:24
Het verschil is simpel gezegd:

F3: laag resolutie scherm > betere cpu, ram en hdd

V1: hoog resolutie scherm > mindere cpu, ram en hdd

Zelf heb ik erg lopen twijfelen om 1 van deze 2 te kiezen, en heb het niet gedaan. Ik wacht op het model van Asus dat in 1680x1050 of 1400x1050 reso leverbaar is met bovenstaande specs. Nou kun je zeggen upgrade de V1: maar dan kom je richting de €2000, en dat is te veel.

Edit: conlusie: de F3 is ideaal, behalve het scherm.

[ Voor 6% gewijzigd door KhaZ op 12-11-2006 20:03 ]

• PCMedic
[off-topic]
Als dit je grootste dillema is waar je ooit voor gestaan hebt... pfff, ruilen ;)
[/off-topic]
Toch maar even wat meer duidelijkheid geven, anders lijkt het zo raar. :+ Ik bedoel eigenlijk dat dit mijn grootste computer keuze dilemma is.

• PCMedic
KhaZ schreef op zondag 12 november 2006 @ 20:02:
Het verschil is simpel gezegd:

F3: laag resolutie scherm > betere cpu, ram en hdd

V1: hoog resolutie scherm > mindere cpu, ram en hdd

Zelf heb ik erg lopen twijfelen om 1 van deze 2 te kiezen, en heb het niet gedaan. Ik wacht op het model van Asus dat in 1680x1050 of 1400x1050 reso leverbaar is met bovenstaande specs. Nou kun je zeggen upgrade de V1: maar dan kom je richting de €2000, en dat is te veel.

Edit: conlusie: de F3 is ideaal, behalve het scherm.
Over de ram en de hdd maak ik mij eigenlijk niet zo druk over. Als ik deze in de garantie periode ga vervangen, dan lijkt mij toch dat de garantie niet vervalt, aangezien deze gewoon door bedrijven ook vervangen wordt, tegen betaling?

Verder was ik nog benieuwd naar de scherm resolutie, aangezien ik de V1j alleen nog maar van gedetaileerde foto's ken. Worden trouwens de lettertype's en de icontjes niet te klein weergeven door de hoge resolutie van deze scherm?

By the way, nog vergeten te vermelden in de topic, is dat de V1j een matte scherm heeft ipv aan glanzende scherm zoals bij de F3Ja

Verwijderd

Nou, ik zou gewoon voor de F3ja gaan. Bij een 15 inch scherm heb je naar mijn mening niets aan een scherm met zo'n hoge resolutie. Ik bezit zelf een IBM T43p met een 15 inch scherm met een resolutie van 1600x1200. Deze resolutie gebruik eigenlijk nooit omdat dan alles net een maatje te klein is om prettig te kunnen zien/lezen. Hij staat bij mij dus standaard een resolutiestand lager, met als gevolg dat het beeld toch niet helemaal scherp is. Ik zou zeggen: als je programma's draait waarmee je voordeel kunt behalen met die extra hoge resolutie, dan zou dat het enige geval zijn om die hogere resolutie te prefereren, maar in het normale dagelijkse gebruik ervaar ik het meer als een nadeel. Ik zou gewoon voor de betere prestaties gaan en voor de F3ja kiezen, wel een prima ding, die heb ik ook voor m'n zusje besteld.

• dizzytal
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 12 november 2006 @ 21:30:
Ik zou zeggen: als je programma's draait waarmee je voordeel kunt behalen met die extra hoge resolutie, dan zou dat het enige geval zijn om die hogere resolutie te prefereren, maar in het normale dagelijkse gebruik ervaar ik het meer als een nadeel.
Werken met diverse grafische programma's en het bekijken van rönthgenfoto's lijkt mij hier wel onder vallen.
Verder was ik nog benieuwd naar de scherm resolutie, aangezien ik de V1j alleen nog maar van gedetaileerde foto's ken. Worden trouwens de lettertype's en de icontjes niet te klein weergeven door de hoge resolutie van deze scherm?
Dit is zoals, al hierboven staat natuurlijk persoonlijk, ik ben van 15" met 1600x1200 naar 15,4" 1920x1200 gegaan. Ik wil i.t.t Marco niet anders meer dan een high-res scherm. Het niet werken op de native resolutie is imho 'not done' dat 'lijkt helemaal nergens op' . (geen flame naar Marco hoor ;) )

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:16

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
dizzytal schreef op zondag 12 november 2006 @ 22:35:
[...]

Werken met diverse grafische programma's en het bekijken van rönthgenfoto's lijkt mij hier wel onder vallen.

[...]

Dit is zoals, al hierboven staat natuurlijk persoonlijk, ik ben van 15" met 1600x1200 naar 15,4" 1920x1200 gegaan. Ik wil i.t.t Marco niet anders meer dan een high-res scherm. Het niet werken op de native resolutie is imho 'not done' dat 'lijkt helemaal nergens op' . (geen flame naar Marco hoor ;) )
Dan ben je gezegend met hele goede ogen, of zit je wel heel erg dicht op je scherm ;)

Ik vind 1280x800 ideaal op 15,4"... vind 1680x1050 op mn 20" BB Desktop TFT ook prima werken... in verhouding is dat vergelijkbaar met elkaar... en dat is weer vergelijkbaar met 1280x1024 op een 17" TFT...

[ Voor 3% gewijzigd door BiG-GuY op 12-11-2006 22:59 ]

Home Assistant Configuratie V&A

• dizzytal
  • Niet online
BiG-GuY schreef op zondag 12 november 2006 @ 22:58:
[...]

Dan ben je gezegend met hele goede ogen, of zit je wel heel erg dicht op je scherm ;)

Ik vind 1280x800 ideaal op 15,4"... vind 1680x1050 op mn 20" BB Desktop TFT ook prima werken... in verhouding is dat vergelijkbaar met elkaar...
;)

Ik ben bril dragend (al jaren, netjes elk jaar naar de opticiën) werk afstand, zoals ik dit nu typ, is een arm lengte naar 't scherm (ben +/- 1.76m kun je wel na gaan hoe lang mn armen ongeveer zijn)

Wat mij wel opvalt is dat in de 4.5 jaar dat ik op deze hoge resoluties werk en ik heb het er met iemand over de eerste reactie is: 'jij bent niet goed wijs'. Vervolgens gaan ze achter mijn NB zitten en zij ze verkocht....

[off-topic]
de Dell schermen zij dus niet zo slecht :)
[/off-topic]

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Ik heb zelf de V1j. De schermresolutie is erg fijn. Mijne is met een C2D T7400, dus C2D is geen probleem. Ivm hitte, dit is hier een beetje een probleem, ventilator slaat vrij vaak aan, en batterij duur is 2 uur ongeveer. Kwalitatief wel dik in orde.

Tip. als je bestelt zeg er meteen bij dat je de levering weigert als de cdrom speler niet goed sluit. (is bekend probleem).

• Garfield
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-01 09:55
Ik heb ook de V1J en kan zeggen dat dit een zeer degelijke laptop is, het scherm is een heel groot pluspunt van deze laptop, de WSXGA resolutie is heel goed te doen. (ik had hiervoor een laptop met 1920x1200 resolutie)

In mijn optiek is 1280x800 een erg lage resolutie, als je eenmaal met hoge resolutie schermen hebt gewerkt wil je nooit meer anders(ik in ieder geval niet).

• PCMedic
XTerm schreef op zondag 12 november 2006 @ 23:07:
Ik heb zelf de V1j. De schermresolutie is erg fijn. Mijne is met een C2D T7400, dus C2D is geen probleem. Ivm hitte, dit is hier een beetje een probleem, ventilator slaat vrij vaak aan, en batterij duur is 2 uur ongeveer. Kwalitatief wel dik in orde.

Tip. als je bestelt zeg er meteen bij dat je de levering weigert als de cdrom speler niet goed sluit. (is bekend probleem).
Accutijdsduur van 2 uur vindt ik wel erg kort, mijn vorige laptop met een P4 kon nog 2.30 uur halen. Maar even een vraag tussen door, als je de resolutie van de F3ja vergelijkt met de V1j, wat moet ik hierbij voorstellen kwa grootte van de lettertype etc? Is het zoiets als wat lettertype 12 is op de F3ja ineens lettertype 10 lijkt bij de V1j?

En wie kan trouwens mij vertellen wat de max accutijdsduur is van de F3ja met een T5600 cpu? In de topic van de Asus F3 serie wordt er gesproken van 4 uur werktijd bij een T2400 CPU, echter wil ik weten hoelang de F3ja met een T5600 over de accu doet. Aangezien de T5600 een hogere performance heeft, en dus meer energie nodig verbruikt.

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
PCMedic schreef op maandag 13 november 2006 @ 21:18:
[...]

Accutijdsduur van 2 uur vindt ik wel erg kort, mijn vorige laptop met een P4 kon nog 2.30 uur halen. Maar even een vraag tussen door, als je de resolutie van de F3ja vergelijkt met de V1j, wat moet ik hierbij voorstellen kwa grootte van de lettertype etc? Is het zoiets als wat lettertype 12 is op de F3ja ineens lettertype 10 lijkt bij de V1j?

En wie kan trouwens mij vertellen wat de max accutijdsduur is van de F3ja met een T5600 cpu? In de topic van de Asus F3 serie wordt er gesproken van 4 uur werktijd bij een T2400 CPU, echter wil ik weten hoelang de F3ja met een T5600 over de accu doet. Aangezien de T5600 een hogere performance heeft, en dus meer energie nodig verbruikt.
Ik moet even verduidelijken, ik draai GNU/Linux op het ding, heb nog niet gekeken naar power management, dus dat is ongeveer 2 uur met beide cores op 2.13, scherm brightness net zo hoog als ie op netstroom werkt... Dus ongeveer het maximale idle verbruik dat je kan hebben. In windows met goede power management moet dat makkelijk 3 of wel 4 uur zijn.

Ik schrok toen ik voor de eerste keer X opstartte, terminal letters waren piepklein, maar na een paar dagen wennen is dat wel okay. Resolutie is erg fijn, het is bijna een dual screen ;)

• PCMedic
Laptops4U maakt mijn keuze nu nog moeilijker, vanaf vandaag is namelijk de F3jp te verkrijgen voor 1399 euro. Dit met de volgende specificaties.

Intel Core 2 Duo T5500 (1.66GHz; 2MB L2 Cache; 667Mhz FSB)
100GB S-ATA harddisk 5400RPM
1024MB DDR2 667Mhz (1 x 1024)
8* DVD-SuperMulti Drive/ 7-in-1 cardreader
ATI Mobility Radeon X1700 512/1024Mb VGA/ Interne Webcam
15.4" WXGA ColorShine TFT (1280 x 800)
1 x Headphone-out jack, 1 x Microphone-in jack, 1 x Line-in Jack, 1 x RJ11 Modem jack for phone line, 1 x RJ45 LAN Jack for LAN insert, 4 x USB 2.0 ports, 1 x IEEE 1394 port (Firewire), 1 x TV Out (S-Video), 1 x Express Card, 1 x DVI Port, 1 x VGA Port
Windows XP MediaCenter NL/UK/FR
Internal W-LAN 54Mbps/ Bluetooth 2.0
Li-Ion 9 cells: 7200mAh, 3S3P, 79.92WHrs
365 x 269.5 x 28-40.5 mm; 2.95kg
2 jaar pick-up & return garantie
Gratis Draagtas, Optische Muis

Ik denk dat ik de V1j laat wegvallen uit mijn lijstje, omdat deze gewoon te duur word als ik deze helemaal samenstel aan mijn eisen. Nou is dus de vraag, zou ik voor de F3ja gaan of de F3jp?

De F3ja heeft een T5600 CPU met een x1600 GPU, maar de F3jp heeft weer een X1700 GPU!! met Windows MCE. Maar de F3jp heeft weer helaas een T5500 CPU.
Wordt steeds lastiger :+

Verwijderd

De F3Ja is ook leverbaar met een T5600 of sneller hoor.

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:24
Ik vind die processor niet direct indrukwekkend voor €1399.

• Empulse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-08-2023
Zelf heb ik afgelopen week een V1J besteld. Een belangrijk aspect in mijn overweging is de degelijkheid van de V1J's constructie. De constructie van de F3J is toch echt low-end vergeleken met de W3J en V1J

TK - Invisible Shield voor Macbook Pro 15'' Unibody in V&A

Pagina: 1