Beste Tweakers,
Na een lange tijd te hebben gewacht op de Core 2 Duo's CPU en tientallen aanbiedingen voorbij te zijn gegaan. Heb ik geen zin meer om nog verder tegaan wachten op iets nieuws. Dus daarom ben ik van plan om de knoop door te hakken.
Nou heb ik dus al een lange tijd ervaringen/kennis op gedaan over diverse laptops merken/type en ben tot conclusie gekomen dat Asus een goede merk is die kwalitatief, goede laptops levert voor een redelijke aanvaardbare prijs.
Daarom heb hier twee Asus laptops, alleen kom ik er niet bepaald uit om een keuze maken en vraag daarom om jullie hulp.
Ten eerste ter info > Wat heb ik al gedaan:
- Informatie gelezen over de Asus F3ja en Asus V1j
- Asus F3ja is een mid end laptop
- Asus V1j is een High end laptop
- Informatie opgezocht over de Duo Core als de Core 2 Duo Cpu's
- Diverse merken nagegaan over alternatieven zijn, die dichtbij in de buurt komen.
- Verder heb ik een technische achtergrond, dus termen als HD/CPU/GPU/GHz/MB etc begrijp ik wel
- Prestatie van de videokaart.
Ten tweede ter info > Waar wil ik de laptop voor gebruiken:
- Als desktop vervanger, deze laptop wordt direct mijn hoofd pc.
- Office, internet, grafische ontwerpen van folders/posters, multimedia afspelen, games, weergeven van medisch materiaal bijv rontgenopnames.
Ten derde ter info > Wat eis ik van een laptop:
- Stilte of in ieder geval rust, mijn vorige laptop zat een P4 in, wanneer de ventilator aansloeg kon ik deze 3m verderop nog horen.
- Kwaliteit/ prestatie
- Laptop moet geen heet hoofd zijn. Bij mijn vorige laptop was het zo, wanneer deze 6 uur aanstond dat ik onder bureau hitte kon voelen. ( Gelukkig geen brandplekken op mijn bureau )
- Accu tijdsduur, ik ga namelijk soms tot regelmatig ermee op weg.
- Toekomst gericht, ik wil deze laptop minimaal 3 jaar voordat ik deze weer vervang.
De vergelijking:
Asus F3ja prijs: 1449 euro excl pixel garantie en verzendkosten
Intel Core 2 Duo T5600 (1.83GHz; 2MB L2 Cache; 667Mhz FSB)
120GB S-ATA harddisk 5400RPM
2048MB DDR2 667Mhz (2 x 1024)
8* DVD-SuperMulti Drive/ 4-in-1 cardreader
ATI Mobility Radeon X1600 256Mb VGA/ Interne Webcam
15.4" WXGA ColorShine TFT (1280 x 800)
1 x Headphone-out jack, 1 x Microphone-in jack, 1 x Line-in Jack, 1 x RJ11 Modem jack for phone line, 1 x RJ45 LAN Jack for LAN insert, 4 x USB 2.0 ports, 1 x IEEE 1394 port (Firewire), 1 x TV Out (S-Video), 1 x Express Card, 1 x DVI Port, 1 x VGA Port
Windows XP Home NL/UK/FR
Internal W-LAN 54Mbps/ Bluetooth 2.0
Li-Ion 9 cells: 7200mAh, 3S3P, 79.92WHrs
365 x 269.5 x 28-40.5 mm; 2.95kg
2 jaar pick-up & return garantie
Gratis Draagtas, Optische Muis
Asus V1j prijs: 1425 met ZBD garantie, echter excl verzendkosten
Intel Core Duo T2400 (1.86Ghz 2Mb L2 Cache; 667Mhz FSB)
80 GB S-ATA harddisk 5400RPM
1024MB DDR2 667 Mhz (1x1024)
8* hot swappable DVD SuperMulti Drive Dual Layer
ATI Mobility Radeon X1600 256/512MB
4-in-1 cardreader; fingerprint reader
15.4" WSXGA+ (1600x1050) TFT/ 1.3Megapixel webcam
1 x Express Card, 1 x VGA port, 1 x Headphone-out jack (SPDIF), 1 x Microphone-in jack, 1 x RJ11 Modem jack for phone line, 1 x RJ45 LAN Jack for LAN insert, 3 x USB 2.0 ports, 1 x IEEE 1394 port (Firewire), 1 x TV-Out, 1 x Infrared Port, 1 x μ-DVI, 1 x Docking Port (hot swappable)
Windows XP Home NL/UK/FR
363 x 263 x25-35.7 mm; 2.7 kg (with travel drawer)
8-cells Li-Ion 5200mAh
Internal W-LAN 54Mbps (2915abg)/ Bluetooth 2.0
2 jaar pick up & return garantie (Alleen in Nederland; buitenland: carry in)
Gratis Draagtas en Optische Muis
Extra info:
De Asus V1j heeft in 3dMark05 een score van 3995.
De Asus V1j heeft in 3dMark06 een score van 1783.
Conclusie:
Het verschil zit met name in de CPU / intern geheugen en de scherm. Wat ik weet van de Asus V1j is dat deze een barebone is en Laptops4U deze ook verkoopt met een Core 2 Duo CPU. Dit betekend dat deze volgens mij wel in de toekomst te upgraden valt. Verder krijg je bij de Asus F3ja volgens mij nog een coupon bij om te upgraden naar Vista. Andere verschillen tussen deze laptops zijn dat de Asus V1j een TPM en fingerprint beveiliging heeft. Ook is de toetsenbord vloeistof bestendig.
Mijn vraag nu is:
Welke kan ik beter kiezen, of zien jullie nog alternatieven? met dezelfde kwaliteit/prijs klasse.
Kortom is dit mijn grootste dillema ooit die ik heb gehad.
Na een lange tijd te hebben gewacht op de Core 2 Duo's CPU en tientallen aanbiedingen voorbij te zijn gegaan. Heb ik geen zin meer om nog verder tegaan wachten op iets nieuws. Dus daarom ben ik van plan om de knoop door te hakken.
Nou heb ik dus al een lange tijd ervaringen/kennis op gedaan over diverse laptops merken/type en ben tot conclusie gekomen dat Asus een goede merk is die kwalitatief, goede laptops levert voor een redelijke aanvaardbare prijs.
Daarom heb hier twee Asus laptops, alleen kom ik er niet bepaald uit om een keuze maken en vraag daarom om jullie hulp.
Ten eerste ter info > Wat heb ik al gedaan:
- Informatie gelezen over de Asus F3ja en Asus V1j
- Asus F3ja is een mid end laptop
- Asus V1j is een High end laptop
- Informatie opgezocht over de Duo Core als de Core 2 Duo Cpu's
- Diverse merken nagegaan over alternatieven zijn, die dichtbij in de buurt komen.
- Verder heb ik een technische achtergrond, dus termen als HD/CPU/GPU/GHz/MB etc begrijp ik wel
- Prestatie van de videokaart.
Ten tweede ter info > Waar wil ik de laptop voor gebruiken:
- Als desktop vervanger, deze laptop wordt direct mijn hoofd pc.
- Office, internet, grafische ontwerpen van folders/posters, multimedia afspelen, games, weergeven van medisch materiaal bijv rontgenopnames.
Ten derde ter info > Wat eis ik van een laptop:
- Stilte of in ieder geval rust, mijn vorige laptop zat een P4 in, wanneer de ventilator aansloeg kon ik deze 3m verderop nog horen.
- Kwaliteit/ prestatie
- Laptop moet geen heet hoofd zijn. Bij mijn vorige laptop was het zo, wanneer deze 6 uur aanstond dat ik onder bureau hitte kon voelen. ( Gelukkig geen brandplekken op mijn bureau )
- Accu tijdsduur, ik ga namelijk soms tot regelmatig ermee op weg.
- Toekomst gericht, ik wil deze laptop minimaal 3 jaar voordat ik deze weer vervang.
De vergelijking:
Asus F3ja prijs: 1449 euro excl pixel garantie en verzendkosten
Intel Core 2 Duo T5600 (1.83GHz; 2MB L2 Cache; 667Mhz FSB)
120GB S-ATA harddisk 5400RPM
2048MB DDR2 667Mhz (2 x 1024)
8* DVD-SuperMulti Drive/ 4-in-1 cardreader
ATI Mobility Radeon X1600 256Mb VGA/ Interne Webcam
15.4" WXGA ColorShine TFT (1280 x 800)
1 x Headphone-out jack, 1 x Microphone-in jack, 1 x Line-in Jack, 1 x RJ11 Modem jack for phone line, 1 x RJ45 LAN Jack for LAN insert, 4 x USB 2.0 ports, 1 x IEEE 1394 port (Firewire), 1 x TV Out (S-Video), 1 x Express Card, 1 x DVI Port, 1 x VGA Port
Windows XP Home NL/UK/FR
Internal W-LAN 54Mbps/ Bluetooth 2.0
Li-Ion 9 cells: 7200mAh, 3S3P, 79.92WHrs
365 x 269.5 x 28-40.5 mm; 2.95kg
2 jaar pick-up & return garantie
Gratis Draagtas, Optische Muis
Asus V1j prijs: 1425 met ZBD garantie, echter excl verzendkosten
Intel Core Duo T2400 (1.86Ghz 2Mb L2 Cache; 667Mhz FSB)
80 GB S-ATA harddisk 5400RPM
1024MB DDR2 667 Mhz (1x1024)
8* hot swappable DVD SuperMulti Drive Dual Layer
ATI Mobility Radeon X1600 256/512MB
4-in-1 cardreader; fingerprint reader
15.4" WSXGA+ (1600x1050) TFT/ 1.3Megapixel webcam
1 x Express Card, 1 x VGA port, 1 x Headphone-out jack (SPDIF), 1 x Microphone-in jack, 1 x RJ11 Modem jack for phone line, 1 x RJ45 LAN Jack for LAN insert, 3 x USB 2.0 ports, 1 x IEEE 1394 port (Firewire), 1 x TV-Out, 1 x Infrared Port, 1 x μ-DVI, 1 x Docking Port (hot swappable)
Windows XP Home NL/UK/FR
363 x 263 x25-35.7 mm; 2.7 kg (with travel drawer)
8-cells Li-Ion 5200mAh
Internal W-LAN 54Mbps (2915abg)/ Bluetooth 2.0
2 jaar pick up & return garantie (Alleen in Nederland; buitenland: carry in)
Gratis Draagtas en Optische Muis
Extra info:
De Asus V1j heeft in 3dMark05 een score van 3995.
De Asus V1j heeft in 3dMark06 een score van 1783.
Conclusie:
Het verschil zit met name in de CPU / intern geheugen en de scherm. Wat ik weet van de Asus V1j is dat deze een barebone is en Laptops4U deze ook verkoopt met een Core 2 Duo CPU. Dit betekend dat deze volgens mij wel in de toekomst te upgraden valt. Verder krijg je bij de Asus F3ja volgens mij nog een coupon bij om te upgraden naar Vista. Andere verschillen tussen deze laptops zijn dat de Asus V1j een TPM en fingerprint beveiliging heeft. Ook is de toetsenbord vloeistof bestendig.
Mijn vraag nu is:
Welke kan ik beter kiezen, of zien jullie nog alternatieven? met dezelfde kwaliteit/prijs klasse.
Kortom is dit mijn grootste dillema ooit die ik heb gehad.