Toon posts:

(wireless) LAN over 80 meter mogelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Is het mogelijk een afstand van 80 meter te overbruggen in een netwerk? zo ja wat is de beste optie. Met een kabel of wireless?

Ik wil namelijk graag mijn laptop 80 meter verderop "koppelen" aan m'n router met adsl-internet-verbinding.

Iemand enig idee wat de beste optie is om dit te doen?

alvast bedankt,

groet mark 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Dat is afhankelijk van het gebied.
Zit je in een grote fabriekshal, dan zal wireless waarschijnlijk gewoon werken, maar als er muren of andere blokkades tussen zitten, dan werkt een normale wireless niet.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Kabel is altijd het snelste/stabielste. Als dit mogelijk is dus gewoon daar voor kiezen.
Echter is voor een laptop draadloos wel zo makkelijk. Als je een goede router (linksys o.i.d) neemt en daarbij een externe richt antenne neemt moet het wel lukken. Mits er in de laptop ook een goed wifi kaartje zit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wireless zal waarschijnlijk niet werken. De meeste gaan maar tot 50 meter. En vaak is het op 40 meter al niet meer werkbaar.

Bekabeld kan je zonder problemen tot 100m aansluiten. En eventueel met nog 100m verlengen met een extra switch of hub (actief dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Metal schreef op zondag 12 november 2006 @ 14:52:
Kabel is altijd het snelste/stabielste. Als dit mogelijk is dus gewoon daar voor kiezen.
Echter is voor een laptop draadloos wel zo makkelijk. Als je een goede router (linksys o.i.d) neemt en daarbij een externe richt antenne neemt moet het wel lukken. Mits er in de laptop ook een goed wifi kaartje zit. :)
hij kan er natuurlijk ook nog voor kiezen om aan de andere kan (bij z'n laptop) nog een wireless accesspoint aan te sluiten. Met een kabel dan wel te verstaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BN
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-10-2024

BN

UTP moet met goede kabel wel gaan over 100 meter, is wel de limiet.
Wireless gaat ook wel met een tweede router/AP en WDS/Client mode mits je een Line of Sight hebt. Zou dan wel met Windsurfers (freeantennas.com) aan de slag gaan...
Meer info is overigens welkom hier.

"Grandma was slow, but she was old....!!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJoxer
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-05 22:40

TheJoxer

Nou ja, dat dus....

Met een kabel werken is gewoonweg het stabiel. 80 Meter moet zat lukken.
Alleen het wegwerken van de kabel is altijd wat lastiger.
Verwijderd schreef op zondag 12 november 2006 @ 14:53:
Wireless zal waarschijnlijk niet werken. De meeste gaan maar tot 50 meter. En vaak is het op 40 meter al niet meer werkbaar.
Je hebt natuurlijk oplossingen voor wireless, omni antenne's en richtantenne's.
Mijn verste wireless verbinding staat nu op 1,5 KM :)
Maarjah wel met BreezeNet apparatuur en niet met huis-tuin en keuken spul.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor alle reacties.

geef de voorkeur aan een draadje met aan het eind een extra wireless modem.

Maar heb (in tegenstelling tot al jullie goeie berichten) ook gehoord dat een netwerkkabel van meer dan +/- 20 meter voor slechte tot geen verbinding leidt?

Hebben jullie zelf ervaring met langere afstanden. zo ja wat voor netwerkkabel gebruiken jullie daarvoor? En verder geen extra hulpmiddelen zoals signaal versterkers (als die uberhaupt bestaan??) e.d.??

thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:01
100 meter moet met een degelijke kabel en goed geknepen connectoren makkelijk gaan. Ik heb zelfs stukken van richting de 200 meter zonder problemen gehaald.

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:52
heb zelf 25 meter kabel, werkt probleemloos op 100,0mbps...

Je kan wel 1km kabel hebben, mits je om de 100mtr een actieve hub/router plaatst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

mcandor: dat gaat niet werken. je komt namelijk na een meter of 500 aan een limiet te zitten mbt latencies en timeouts.
Je kan het signaal wel versterken maar je krijgt er hoge packetdrop door omdat de packets te laat aankomen en dan weer te laat een ACK terug gestuurd wordt.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinjataaa
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:52

Pinjataaa

Hit me!

Ik heb op dit moment 100Mbit over bijna 90 meter. (Tussen mijn huis en die van mn kameraad)
Werkt uitstekend, mijn kabel ligt nu al meer dan een jaar onder de grond :p

[ Voor 14% gewijzigd door Pinjataaa op 14-11-2006 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4ourty2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik zou voor snelheid voor de kabel kiezen
heb je geen zin in kabels trekken kies wifi met een externe richt antenne dat werkt ook
Ik heb een project voor school gedaan om video te streamen over wifi hiermee hebben we met de standaard antennes en linksys wrt54gl routers met standaard firmware meer als 300 meter gehaalt
met richtantennes en bijv dd-wrt (andere firmware waarmee je het vermogen van de wrt54gl kan opvoeren) moet je makkelijk 2 km kunnen halen kijk anders is even op www.wifishop.nl daar kun je richt antennes kopen
let wel op als je met richtantennes werkt ben je volgens de wet zendpiraat wat dus officeel niet mag als je het vermogen van je draadloze router omhoog doet ben je ook zendpiraat
in nederland is het maximale zendvermogen voor wifi 100mW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:52
McKaamos schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 15:15:
mcandor: dat gaat niet werken. je komt namelijk na een meter of 500 aan een limiet te zitten mbt latencies en timeouts.
Je kan het signaal wel versterken maar je krijgt er hoge packetdrop door omdat de packets te laat aankomen en dan weer te laat een ACK terug gestuurd wordt.
daar had ik ff niet aan gedacht :P You're right

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kzin
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:01
Kijk eens op http://www.wirelessnederland.nl . Daar vind je wel e.e.a. over technieken met richtantennes waarbij men dergelijke afstanden wel overbrugd, en ook wel verder. Zo loopt er een thread over een afstand van 750 m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

mcandor schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 15:24:
[...]

daar had ik ff niet aan gedacht :P You're right
routers wil wel trouwens, maar met switches/hubs niet. anders zou internet ook niet werken natuurlijk ;)
maar voor local LAN's heb je de 5 segmenten regel. kwenie of je die kent.
weet em zelf ook niet uit mijn hoofd, behalve dan dat er max 500 meter overbrugd kan worden, in 5 segmenten van 100 meter, waarvan max 3 segmenten bezet met clients.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJoxer
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-05 22:40

TheJoxer

Nou ja, dat dus....

offtopic:
[quote]kzin schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 15:26: Zo loopt er een thread over een afstand van 750 m.
[/quote]

Zo weinig maar ;)

Ik zou toch wel buitenkabel gebruiken, Outdoor FTP.
Kost alleen wel wat meer maar de kans dat het kapot gaat is dan ook erg klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Denk dat een kabel de oplossing is voor mij. :) Heb al een buisje in de grond liggen met telefoon kabel, daar past vast nog wel een netwerkkabeltje naast...

Wat voor (netwerk) kabel kan ik het beste aanschaffen en wat kost het per meter??

Hoeveel aderig is netwerkkabel eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinjataaa

Pinjataaa

Hit me!

Je moet een rol kopen van 100 meter.
Gewoon standaard UTP :) Zoiets als hieronder (€21.-)
https://www.1to0.nl/productinfo.php?id=300&cat=9

Oja, let op dat je wel zelf je kabel met connectoren moet voorzien, dus je hebt ook een tang nodig
Daarvoor is deze site wel handig: http://www.knudde.be/inde...age_name=utp_kabel&page=5

[ Voor 44% gewijzigd door Pinjataaa op 14-11-2006 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BN
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-10-2024

BN

Verwijderd schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 16:14:
Denk dat een kabel de oplossing is voor mij. :) Heb al een buisje in de grond liggen met telefoon kabel, daar past vast nog wel een netwerkkabeltje naast...

Wat voor (netwerk) kabel kan ik het beste aanschaffen en wat kost het per meter??

Hoeveel aderig is netwerkkabel eigenlijk?
Komt ie nu mee!! Meteen een kabel erbij trekken dan, desnoods even de telefoon kabel opnieuw meetrekken. Kijk voor een rol Cat5e 100m kost 30 euri even connectors krimpen en klaar!!
Hoewel wireless natuurlijk een grotere uitdaging is, vooral met eigengemaakte parabole reflectors natuurlijk!

"Grandma was slow, but she was old....!!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
BN schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 16:22:
[...]

Komt ie nu mee!! Meteen een kabel erbij trekken dan, desnoods even de telefoon kabel opnieuw meetrekken. Kijk voor een rol Cat5e 100m kost 30 euri even connectors krimpen en klaar!!
Hoewel wireless natuurlijk een grotere uitdaging is, vooral met eigengemaakte parabole reflectors natuurlijk!
lol :*)

over die uitdaging van jou. heb jij daar ervaring mee of een tip waar ik meer info kan vinden? Maar ben dan vast niet klaar voor 30 euri???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
is het mogelijk om telefoonkabel te gebruiken voor netwerken? ik heb zoals gezegd al een telefoonkabel liggen waarvan maar 2 van de 8 draden in gebruik zijn.

heb nameiljk gelezen dat je voor de meeste netwerken maar 4 draden nodig hebt.

zou t gaan interferen omdat ook de telefoon door de zelfde kabel loopt?

wat is verschil tussen cat 5 en cat 3 kabel.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinjataaa

Pinjataaa

Hit me!

Het zou wel kunnen, maar zal het ook meteen afraden ivm storing.
Cat3 is een langzamere variant van cat5..
Zoals allemaal te lezen is op die link die ik je zojuist gegeven heb.... zie:

Omdat 10BaseT of 100BaseTX hetgene is dat het meest voorkomt, zou je in feite de 2 resterende draadparen voor andere doeleinden kunnen gebruiken. (Telefoon, andere netwerkkabel, ...) Dit is echter af te raden. Het kan voor storingen zorgen en je netwerkkabel is niet meer compatibel met andere systemen.
Het is dus aan te raden om de T568B standaard te volgen zodat je je kabel kan gebruiken op bijna iedere soort van netwerksystemen.

en:

Categorie Baudrate Typisch gebruik
Cat 1 Audio, DC Luidsprekerdraad, deurbellen ;-)
Cat 2 <1,5MHz Analoge telefoon
Cat 3 <16MHz 10BaseT
Cat 4 <20MHz 10BaseT
Cat 5, Cat 5E* <100MHz 100BaseTX
Cat 6 <200MHz 1000BaseTX
Cat 7? <?MHz ???

[ Voor 68% gewijzigd door Pinjataaa op 14-11-2006 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mhhhh, klinkt allemaal goed

hoe weet ik dat ik niet het "100BaseT4 netwerk" gebruik. Dit maakt nl gebruik van 4 draadparen ipv 2

wat is overigens het vershcil tussen 100BaseT4 netwerk en 10/100baseTX?? (neem aan dat 10 en 100 met de mbitjes te maken heeft?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
en weet iemand in welke catergorie 8 aderig telefoondraad normaal gesproken valt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
als ik mn bestaande kabel ga gebruiken voor zowel netwerk als telefoon, zou ik dan ook last van storingen krijgen als ik steeds maar 1 van de twee (foon of netwerk) tegelijk gebruik?

moet er wel bij zeggen dat aan het begin van de lijn (voor de aftakking van genoemde 80 meter foonkabel) wel telefoon gebruikt zal worden. de aftakking zit overigens direkt achter de hoofdaansluiting.

met andere woorden zit er ook "signaal" in de foonkabel op momenten dat er niet gebeld word?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:39

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Verwijderd schreef op zondag 12 november 2006 @ 14:49:
Is het mogelijk een afstand van 80 meter te overbruggen in een netwerk? zo ja wat is de beste optie. Met een kabel of wireless?

Ik wil namelijk graag mijn laptop 80 meter verderop "koppelen" aan m'n router met adsl-internet-verbinding.

Iemand enig idee wat de beste optie is om dit te doen?

alvast bedankt,

groet mark 8)7
En wat heb je zelf al gevonden tijdens je ongetwijfeld lange zoektocht naar mogelijke oplossingen, en waarom waren deze voor jou niet van toepassing :?

De vraag tussen Wireless en wired is al zo vaak langsgekomen dat je onmogelijk kan zeggen dat je niets hebt kunnen vinden in de search.

Wired is altijd het stabielste en kan tot 300 feet (ca 100 meter) gewoon gebruikt worden.
McKaamos schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 15:28:
[...]

routers wil wel trouwens, maar met switches/hubs niet. anders zou internet ook niet werken natuurlijk ;)
maar voor local LAN's heb je de 5 segmenten regel. kwenie of je die kent.
weet em zelf ook niet uit mijn hoofd, behalve dan dat er max 500 meter overbrugd kan worden, in 5 segmenten van 100 meter, waarvan max 3 segmenten bezet met clients.
De 5,4, 3 regel heeft niet direct iets te maken met de afstand die je kan overbruggen. (ook al is het er wel mee verbonden, maar wie gaat er in godsnaam een 500m overbruggen met ehternet. 8)7 neem dan gewoon glas, of frame-relay)
5 componenten (hub's / switches), 4 fysieke netwerken, en slechts
3 daarvan mogen kunnen er maar clients bevatten.
Verwijderd schreef op woensdag 15 november 2006 @ 00:56:
en weet iemand in welke catergorie 8 aderig telefoondraad normaal gesproken valt?
Als je de tabel 2 posts hoger bekijkt zou ik zeggen cat1 of cat2
Verwijderd schreef op woensdag 15 november 2006 @ 01:02:
als ik mn bestaande kabel ga gebruiken voor zowel netwerk als telefoon, zou ik dan ook last van storingen krijgen als ik steeds maar 1 van de twee (foon of netwerk) tegelijk gebruik?

moet er wel bij zeggen dat aan het begin van de lijn (voor de aftakking van genoemde 80 meter foonkabel) wel telefoon gebruikt zal worden. de aftakking zit overigens direkt achter de hoofdaansluiting.

met andere woorden zit er ook "signaal" in de foonkabel op momenten dat er niet gebeld word?
Zie de Netwerken FAQ hoe je je kabel kan spitsen. 100Mbit ethernet kan wel over 4 aders. De andere 4 aders kan je gebruiken voor telefonie of nog een PC.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.