Toon posts:

Pc's duurder?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ligt het aan mij of worden pc's steeds duurder ipv goedkoper? Is dat altijd in deze periode of is de trend inmiddels doorbroken dat componenten steeds goedkoper worden dan duurder? Vroeger was je pc na een maandje alweer tientallen zoniet honderden euro's (guldens!) goedkoper te koop. Nu kan het zelfs voorkomen dat je pc meer waard lijkt te zijn naarmate de tijd vordert.

Iemand die dit kan verklaren of kan bevestigen dat dit het geval is?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Op basis waarvan baseer je dit?
Pcs worden nog steeds goedkoper naarmate de tijd verstrijkt. Alleen zitten we nu natuurlijk in de periode dat de verkopen toch wel goed lopen (sinterklaas, kerst) dus zullen de winkeliers de prijzen niet zo heel erg naar beneden gooien, dit zie je bijv. ook in de geheugenprijzen die nu wat hoger liggen gezien er meer vraag naar is.

Dit zal vanaf begin volgend jaar wel weer bijtrekken.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:04

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

meer waard? Das raar computers worden vanaf dag een meestal minder waard...
Er is wel af en toe een tekort aan onderdelen waardoor de prijs kan stijgen ja..

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/?ProduktID=141217
gewoon een willekeurige laptop als voorbeeldje..

I don't like facts. They have a liberal bias.

Verwijderd

Ik ervaar dit zelf niet zo echt. Het ligt er denk ik ook wel een beetje aan wat voor pc's je samenstelt/koopt. Als je nu budgetonderdelen gebruikt, ben je nog steeds goedkoop uit. Gebruik je high-end spul, zou het kunnen dan je wat duurder uit bent (in verhouding).Door de recente introduceringen van nieuwe technieken (Bijv. in processormarkt). Daarnaast zit je natuurlijk ook met de feestdagen enzo (waar mensen toch wel kopen ;) ). Maar volgens mij valt het allemaal wel mee... :)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2006 14:26 ]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:30
Ik heb ook het gevoel dat de prijzen dalen. Een buurjongen had een half jaar voordat ik mijn laptop kocht een laptop gehaald voor zo'n 1150 euro. Singlecore Turion, traag geheugen (DDR333) met 2 dimms (samen 1 GB) en een X700 met maar 128MB, verder een 4200 rpm hdd... Voor mijn studie moest ik ook eentje en wilde ook een multimedia bakbeest die toch nog draagbaar is 15.4" (mobiele-DTR in mijn ogen). Zelf rekende ik er op dat dat een half jaar na zijn aankoop voor mij 1300 euro zou gaan kosten. Ik rekende daar op een AMD Turion 64 X2 icm een GeForce Go 7600 256MB die mijn voorkeur had. Toen het zo ver was koste mijn laptop ook 1150 euro. De laptop met onderstaande specs die toch stukken beter is!

Verwijderd

Topicstarter
Martin Sturm schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 09:19:
Bij deze de concept-versie van het multimediasysteem voor de BBG van november. Helaas zijn de prijzen van componenten tegen de gebruikelijke trend in niet gedaald maar juist gestegen. Hierdoor was er weinig ruimte om veel veranderingen door te voeren ten opzichte van de vorige BBG.
Kijk daar doel ik op. :|

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Tja... dan hebben we het over een periode van slechts 2 maanden. Dat is imho niet echt iets dat door zal zetten. Het kan altijd zijn dat dingen wat duurder worden. De vraag naar DDR2 geheugen is bijvoorbeeld gigantisch gestegen, dus stijgt de prijs. Dit is een normale marktwerking... dus wat dat betreft niet iets waarvan je echt hoeft te staan kijken.

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-12-2025
er zijn altijd marktschommelingen waardoor onderdelen (vooral geheugen is vrij gevoelig voor wat up's en downs) duurder/goedkoper worden, uiteraard zorgen ze er ook voor dat er altijd nieuw materiaal komt zodat het duurste product +/- even duur blijft (zie GF8800GTX :P )
maar globaal gezien wordt een pc alsmaar goedkoper:
een bakbeest rond 1990 was nauwelijks/niet betaalbaar voor gewone consumenten
rond 1995 begonnen prijzen redelijk te worden
rond 2000 was dit gewoon betaalbaar
op dit moment kan je gewoon zeggen dat een zware multimedia pc gewoon goedkoop is
(in de vergelijking natuurlijk)
dat een student het nog steeds duur vindt is vrij logisch, maar 10 jaar geleden kon een student er nog bijna niet aan denken een eigen pc te gaan kopen
vergeet ook niet dat je tegenwoordig pc's kan kopen voor minder dan 500,- dat sommigen hier wat veeleisender zijn, tja een Ferrari is nog altijd duurder dan een Volkswagen, maar relatief gezien over de tijd is ook die Ferrari goedkoper geworden

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:30
Moet jij wachten, dat ding is over een paar 100 jaar een vermogen waard (mits hij nog draait) :)

Verwijderd

TS heeft wel een beetje gelijk.
Dell had 2 maanden geleden betere aanbiedingen.
De meeste pc`s hadden toen standaard meer geheugen, ik denk dat ze een beetje een voorraadje op willen bouwen voor de Vista pc`s. Ook moet je in verhouding heel veel betalen als je een snellere processor wil, soms bijna de prijs vd CPU zelf.
Veel fabrikanten zoals hp hebben ook maar 1 drive in een aantal pc`s ipv 2.
Dat is voor de gewone consument een nadeel, het lijkt alsof er 2 drives inzitten eentje is echter leeg en dan staat er in het engels op dat je hem kan uitbreiden- lol
:?

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:37
Toen er nog een PC-prive regeling was leken mij de prijzen voor mid-range hardware duurder dan dat er geen pc-prive regeling is.
Dan is het verschil tussen zomer en winter, de HCC dagen zijn in november dit luidde eigenlijk het nieuwe computerseizoen in. De prijzen zullen in de zomer wel lager liggen dan in de winter dit vanwege meer vraag op de markt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik vraag me af of de prijzen zullen dalen of dat wanneer vista er eindelijk is of er dan weer een run ontstaat, want ik kan me voorstellen dat bedrijven gewoon wachten todat ze laptopjes en pc's kunnen aanschaffen met Vista geinstalleerd ipv een vista-bonnetje erbij..

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 12 november 2006 @ 22:12:
Ik vraag me af of de prijzen zullen dalen of dat wanneer vista er eindelijk is of er dan weer een run ontstaat, want ik kan me voorstellen dat bedrijven gewoon wachten todat ze laptopjes en pc's kunnen aanschaffen met Vista geinstalleerd ipv een vista-bonnetje erbij..
Ik denk weer dat dat heel erg mee gaat vallen. Er zijn nog steeds zat bedrijven die nog met win2000 draaien en echt niet zitten te springen om te upgraden naar vista. binnen bedrijven wordt hardware vaak om de x jaar vervangen (3 jaar is standaard eigenlijk). Dus als ze nu zitten met hardware van 2 jaar oud dan wachten ze nog doodleuk een jaar.

De run zal er door de consumenten eerder komen, maar dat zal ook een klein deel zijn denk ik. Kerst is toch de tijd dat mensen nieuwe dingen gaan komen, als die tijd voorbij is dan zal de run wel weer flink afzwakken. Wellicht dat wat tweakers de run maken voor een nieuwe pc met vista, maar dat zullen er niet belachelijk veel zijn.

Verwijderd

Heel moeilijk te zeggen natuurlijk of het duurder wordt of niet.
De bekende merken proberen nog wel heel veel budget systemen weg te zetten.
Het lijkt alsof ze de vraag naar Vista pc`s en hardware zo willen uitsmeren.
Aan de bovenkant doen ze het ook, de snelle processors vind je nog weinig in nieuwe systemen.
Bij Dell moet je bijv voor een upgrade van de Core2Duo 6400 naar 6600 meer dan 200 euro bijbetalen.

• robvanderaart
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-12-2025
Dell :X

Alleen de prijs van het oudere DDR geheugen blijft of stijgt een beetje. DDR2 is de laatste tijd wat gestegen door de vraag. Ze hadden niet zoveel aanbod, wat gebeurt er dan inderdaad de prijzen gaan omhoog zodat de vraag wat omlaag gaat, zodat ze wel aan de vraag kunnen voldoen. Maar ik denk snel dat ze DDR niet meer gaan fabriceren en volledig overgaan op DDR2.

Specs | Wat is een bos zonder bomen, als je door de bomen het bos niet meer kan zien. | BF2 Stats

Pagina: 1