Verouderen condensatoren in versterker?

Pagina: 1
Acties:
  • 6.066 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09-2025

TB

pompiedom

Topicstarter
Ik beschik over de volgende versterker:

Afbeeldingslocatie: http://img53.exs.cx/img53/6470/p10100232zy.jpg

Zoals je ziet zijn de condensatoren gigantisch (dikker dan mijn onderarm). Mijn vraag (eigenlijk puur uit interesse, maar ook mogelijk rekning houdende met toekomstige kosten) is de volgende: Kunnen de condensatoren in een versterker, en dus ook de mijne, verouderen? Zo ja, hoe merk je dit? En wat kosten condensatoren als in eerder genoemde versterker?

ben benieuwd!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-02 11:13

voodooless

Sound is no voodoo!

Alle condensatoren kunnen verouderen. Hun capaciteit neemt dan drastisch af, vermodelijk ook rimpelstroom en ESR. Hoe je dat merkt is lastig te zeggen. Niet iedere amp is daar even gevoelig voor. Echter lijkt het me dat de amp wat minder dynamisch gaat klinken, meer brom kan ook als capaciteit echt flink minder wordt.

Wat nieuwe gaan kosten is moeilijk te zeggen. Er zijn zoveel verschillende soorten en maten. Kun je eens kijken wat er op staat? Met voltage en capaciteit kom je al een heel eind :)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• heracles
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-12-2024
voodooless schreef op zondag 12 november 2006 @ 12:27:
Alle condensatoren kunnen verouderen. Hun capaciteit neemt dan drastisch af, vermodelijk ook rimpelstroom en ESR. Hoe je dat merkt is lastig te zeggen. Niet iedere amp is daar even gevoelig voor. Echter lijkt het me dat de amp wat minder dynamisch gaat klinken, meer brom kan ook als capaciteit echt flink minder wordt.

Wat nieuwe gaan kosten is moeilijk te zeggen. Er zijn zoveel verschillende soorten en maten. Kun je eens kijken wat er op staat? Met voltage en capaciteit kom je al een heel eind :)
Die brom waar je het over hebt dat zal waarschijnlijk pas komen als de voeding te onderbemeten word bij het verouderen van de condensatoren. Het is idd lastig te zeggen, wat je kunt doen om het verouderen/uitdrogen van condensatoren flink te verminderen is ervoor zorgen dat hij een niet te hoge temperatuur krijgt.

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-02 13:21
Je kunt dit zien aan de konus van je woofer bij luide passage's dan verschuift de gelijkstroom in stelling.
Dus als de konus bij luide passage,s gemmideld meer naar voren of naar achter is als bij stil(als je de speaker ompoolt is het verschil andersom) dan zou je eens met een scoop de voedingsspanning kunnen bekijken.

snameroc. Solar 6kW piek Warmtepomp Vaillant vwl75/6. Boiler wp boiler dimplex. Thuisaccu marstek venus ev3 fw146 hw p1 opnemer. En op zolder nog een savant die nu overbodig is omdat we gasloos zijn. Ook nog een 1 fase ev lader.

Verwijderd

Condensatoren vallen nog mee, maar de voedings Elco's waar de starter het over heeft wel, na 15 a 20 jaar is de capaciteit wel sterk verminderd.
Waar zie je dat aan, vaak gaat de bovenkant bol staan of ze gaan lekken, dan wordt het echt tijd om ze te vevangen.

Waar merk je dat aan in je geluid; het laag wordt minder gecontroleerd en strak, vaak ook veel minder laag, het geluidsbeeld wordt korrelig, als je VU-meter in de amp hebt, dan gaat de verlichting op de maat van de muziek mee knipperen, soms gebeurd het dat het even durt voordat er geluid komt uit de speakers, dan hoor je het langzaam opkomen in met vervorming.

Wat de kosten zijn, dat kan heel veel verschillen, die in jou amp zitten?, ik denk niet dat je die onder de 40 euro per stuk zal kunnen vinden.

Ik heb zelf een 20 jaar oude versterker gereviseerd, daar zaten veel kleinere voedings Elco's in, de Elco's koste mij 22 euro per stuk, waren dan wel van het merk Aerofox.

Koop geen goedkope cheap Elco's bij een electronica boer, die zijn niet van die kwaliteit dat je versterker nog klinkt zoals hij nieuw was, gebruik Panasonic, Philips, BCC of Aerofox.
Ik heb er eerst goedkope Elco's in gedaan, dat klonk werkelijk voor geen meter, nadat ik er Aerofox en Panasonics in had gesoldeerd, klonk de amp zoals hij ook klonk toen hij nieuw was.

Suc6 met de revisie als het nodig mocht blijken ;)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op maandag 13 november 2006 @ 07:07:
Condensatoren vallen nog mee, maar de voedings Elco's waar de starter het over heeft wel, na 15 a 20 jaar is de capaciteit wel sterk verminderd.
Een elco is natuurlijk ook gewoon een condensator ;) . Maar inderdaad, de elko's slijten het snelst, meest.
Wat de kosten zijn, dat kan heel veel verschillen, die in jou amp zitten?, ik denk niet dat je die onder de 40 euro per stuk zal kunnen vinden.
Ik durf te wedden dat dat voor veel minder geld kan. Je hoeft toch niet de zelfde erin te doen! Een beetje goed zoeken, en je kunt erg leuke elko's vinden voor niet al teveel geld, die ook nog eens top prestaties leveren :) Zelfs mijn "high-end" T-net elko's in mijn Classe D amp kosten geen 40 euro/stuk.

Je kunt ook een berg kleine elko's parallel zetten. In sommige gevallen kan dat flink goedkoper zijn, en kwa ripple current en ESR heeft dat vaak voordelen, echter ook nadelen, want er kunnen zich resonanties vormen door de vele lussen tussen de elko's.

Dus, zoek ff spanning en capaciteit (of gewoon het type nummer) van de elkos, dan kunnen we kijken naar een betaalbaar alternatief :)

[ Voor 3% gewijzigd door voodooless op 13-11-2006 09:45 ]

• DJ Vincento
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-02 10:49

DJ Vincento

1422055

Bij mij knipperd de verlichting ook flink met de maat mee van de muziek,als ik mijn PHILIPS(ja,philips ja) super(naar mij idee super) tuner-versterker combi meer dan de helft open gooi met loudness aan.Echter is het laag wel mooi gecontroleerd,aan lage tones echt geen gebrek dus de elco's zullen als aleen naar die punten kijkt wel goed zijn. Ik denk eerder dat mijn amp een beetje te lastige speakers heeft voor 2x25 prima watts.

Dus het is niet automatisch zo,als de verlichting van de VU-Meters of andere meters gaat knipperen dat elco's naar zijn kapot zijn.Vaak zit er dan gewoon al een onderbemeten slechte voeding in,maar dat lijkt me niet het geval bij de amp van de topic starter.

ps: voor dat iemand me komt vertellen dat philips versterkers zowieso geen gecontroleerde bass geeft,omdat het volgens hun troep is,ik heb ook een dure onkyo integra,en die philips is zeker niet slechter kwa geluid)

[ Voor 15% gewijzigd door DJ Vincento op 13-11-2006 19:25 ]

• Akino
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-12-2025

Akino

Dr. Opteron

voodooless schreef op maandag 13 november 2006 @ 09:42:
[...]

Een elco is natuurlijk ook gewoon een condensator ;) . Maar inderdaad, de elko's slijten het snelst, meest.

[...]

Dus, zoek ff spanning en capaciteit (of gewoon het type nummer) van de elkos, dan kunnen we kijken naar een betaalbaar alternatief :)
Stel ik heb 2 x 100V 10000uF elco's dan zou je die toch kunnen vervangen door 4 x 4700uf 100V

als ik het me goed herinner????

[ Voor 38% gewijzigd door Akino op 19-01-2007 00:04 ]

Wat tweak ik...... http://www.amels-holland.com/range/amels-272/#1

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Natuurlijk kan dat. 20x1000uF kan ook ;)

Pagina: 1