Toon posts:

Nieuwe (Game) PC budged +/-850

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,
Na zo'n 5 jaar met mijn trouwe pctje (zie Specs) te hebben gegamed trekt hij het toch echt niet meer, zeker niet met de nieuwste spellen...
Zodoende dat ik wat verder op zoek ben gegaan. Na heel wat wikken en wegen dacht ik oppeen bij me zelf: "als ik nou eens een oude Best Buy Guide er bij pak, aan gezien mijn budged niet hoger ligt dan zo'n 850 a 900 Eutjes.
Wat wil ik ermee doen?
  • DVD's bewerken
  • Gamen
  • DVD's bewerken en Gamen te gelijk
  • Muziek luisteren
  • Office (maar dat kan natuurlijk met iedere PC)
  • En gewoon al het bovenstaande tegelijk
Tevens moet hij minstens nog 3 jaar mee kunnen gaan en het liefst ook nog de nieuwste spellen blijven draaien.
Natuurlijk zal hij over 2 jaar niet meer de snelste zijn, maar dan moet een simpele upgrade voldoende zijn om hem weer een beetje mee te laten draaien met de tijd.
En heel belangrijk: Stilte
Hij moet gewoon 's avonds aan kunnen staan zonder dat ik er al te veel last van heb.
Ik ben terecht gekomen op de Best buy guide van Juli. Hier heb ik dan weer wat aanpassing op gemaakt en zo ben ik bij het volgende systeempje gekomen:

Proc:
AMD Athlon 67 X2 4200+ prijs: 177.33

Dit omdat ik graag een dualcore heb, hij behoorlijk in de juiste prijsklasse ligt en het idee heb dat de Core2Duo nog boven mijn budget ligt.
Hij is dan wel te vergelijken (qua prijs) met de Intel Core 2 Duo E6300, maar ik heb het idee dat dit toch een betere keus is naar het aantal Ghz gekeken(correct me if I'm wrong)

Intel C2D E6300 Boxed prijs: 173.90
Na aanraden en wat reviews gelezen te hebben blijkt deze Processor toch beter uit te komen dan de eerder gekozen AMD. Het enige vervelende is nu wel dat ik nog het een en ander er bij moet aanpassen.

Koeler:
Artic Cooling Freezer 64 PRO prijs: 14.95

Lekker goedkoop, stil en goed koelend (aldus reviews)
Artic Cooling Freezer 7 Pro prijs: 16.75
Deze koeler moest mede aangepast worden m.b.t. de keuze van een andere processor. Deze schijnt goed uit de testen te komen en voldoet aan mijn eisen (stilte en lage prijs)

Mobo:

Asus SLI Premium prijs: 110.81

Dit bord lijkt mij intressant omdat hij sli uitbreidings mogelijkheden bied, behoorlijk goed uit reviews komt en 8 SATA aansluitingen en 2 PATA aansluitingen heeft. Dit is voor mij erg belangrijk aangezien ik een Data-freak ben en zoveel mogelijk aansluitingen op een goed Mobo wil hebben. Wat mij tevens ook erg aansprak was de heatpipe voor de Northbridge en de 2 Gigabit Lan aansluitingen (natuurlijk zijn er tegen woordig wel veel meer Boards met 2 Gig aansluitingen, maar het blijft prettig)

Nog geen vervangende gevonden...

Geheugen:
2X 1 GB PC 3200 TwinMos prijs: 90(ps) Totaal: 180

Dit is de goedkoopste van 1 GB en ik geloof dat PC 3200 goed genoeg is.

2X 1GB PC4300 DDR2 TwinMos totaalprijs:158

Videokaart:
Asus GeForce 7900 GT 256 MB prijs: 249.95

Deze Videokaart ligt binnen mijn budged en Heeft ook nog eens goede prestaties/reviews. Ik ga al heel lang met Asus mee en blijf het een fijn merk vinden. Ik heb ook aan ATI gedacht maar dan moet ik geloof ik weer allerlij aanpassingen qua Mobo doen enzo...

OF
MSI 7900 GTOPrijs: 234.37

Deze kaart is goedkoper, heeft betere prestaties. Het enige probleem is wel dat hij zeer moeilijk te verkrijgen is.
Hoop dus dat hij er nog is als ik mijn systeem ga bestellen.

Harddisk:
Western Digital Raptor 73GB 16MB prijs:138.95

Ik zat de denken aan deze schijf aangezien hij 10000rpm heeft, dus lekker snel is. En ik denk dat 73GB genoeg is voor een Win schijf.
Verdere HD's heb ik al of zullen nog snel komen.

Deze schijf haalt toch mijn budged niet en zal toch te veel herrie maken vandaar dat ik waarschijnlijk overga op:
Maxtor10 320 GB prijs: 88,49
Ik ben nou eenmaal een Maxtor fan, maar zou toch een zeer stille willen hebben. Ik kon niet echt iets beters vinden dan deze.
Mijn min is toch wel 300 GB voor een nieuwe HD

Voeding:
Tagan TG530 U15 prijs: 98.50

Aangezien er nieuwe hardware is moet je natuurlijk ook een matchende Voeding hebben. Ik heb hier nog verschillende voedingen liggen maar geen van allen ondersteund PCI-e.
Ik weet niet of 530W een overkill is, maar als dat minder kan is dat natuurlijk perfect.

Goed, ik had me toch iets te weinig verdiept... Het blijkt dus dat je bijna alle nieuwe voedingen PCI-e ondersteunen.
Zo ben ik op de volgende uitgekomen:
Zalman ZM460 prijs:69,-
Deze Voeding heeft voldoende Watt en kan goed tegen wat extra HD-tjes...
Tevens heeft hij een grote fan aan de onderkant en een bijenwas structuur aan de achterkant wat voor goede ventilatie zorgt.

De Rest:
Heb ik al...

Totaal: 970.40
Totaal:740.51 EXCL. Mobo

Zoals jullie kunnen zien zit ik boven mijn budged. Mijn vraag is dan ook of jullie een goede oplossing hier voor hebben? Bepaalde dingen die minder kunnen of misschien totaal vervangen kunnen worden.
BVD

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2006 14:22 . Reden: Aangepaste onderdelen ]

• Q00101100
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-01 20:35
Ik denk dat de voeding wel wat minder kan. Als je een voeding neemt van een goed merk die ongeveer 50 euro kost, zit je ook wel goed. Scheelt toch weer 50 euro.

Bijvoorbeeld de Cooler Master RS-430 Extreme Power

Ik heb verder geen ervaring met deze voeding, maar het is een goed merk en hij is populair in de price watch, dus misschien is het iets. In die richting zou ik tenminste zoeken.

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:59
Ik zou toch voor c2d gaan ipv amd, als dit haalbaar is binnen je budget.
Verwijderd schreef op zondag 12 november 2006 @ 10:21:
.
Hij is dan wel te vergelijken (qua prijs) met de Intel Core 2 Duo E6300, maar ik heb het idee dat dit toch een betere keus is naar het aantal Ghz gekeken(correct me if I'm wrong)
Qua prijs wel, prestaties van e6300 zijn stuk beter, let wel op dat je dan wel ander geheugen (dual channel pc4300) (hoger voor OC'en) en ander mobo nodig hebt.

[ Voor 76% gewijzigd door asfaloth_arwen op 12-11-2006 10:40 ]

Specs

• richard_1st
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-01 10:23
Daarnaast zou ik ook je raptor laten vallen en een 'normale' schijf nemen. Scheelt je weer

• kapert
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-01 06:32
C2d E6300 zou ik toch zeker overwegen.. Krijg je meeer voor ong. hetzelfde geld :) (Kijk niet naar de GHZ maar naar de prestaties :))

En probeer toch de MSI VGA GeForce NX7900GTO 512 MB ergens te krijgen, want die is vele malen beter, en aardig goedkoop :)

[ Voor 32% gewijzigd door kapert op 12-11-2006 10:42 ]

• eSCe
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-01 10:24
Persoonlijk zou ik voor een 7600GT gaan en binnen een paar maand een DX10 kaart kopen.
En een SLI-mobo zou ik ook niet steken, Je zegt van uitbreiding maar denk je echt dat je dat gaat doen? ik zou dan 1 betere kopen

Verwijderd

Die X2 zou ik ook idd inruilen vooreen E6300. De videokaart zou ik vervangen voor een 7900GTO. Voorhetzelfde geld krijg je meer snelheid en meer videogeheugen. Voor de rest ben ik het redelijk eens met je config.

• Nap
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Nap

Ik zou wat meer geheugen erin stoppen, voor als je gaat gamen op hoge settings; games die vandaag de dag uitkomen zitten namelijk meestal op de grens van 800MB geheugen die ze innemen (rest voor windows)

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-01 19:41
Voor een keer ga ik iemand ipv een C2D een AMD aanraden. De reden, ik heb de topicstart gelezen ;) De TS heeft ongeveer ene halve TB aan pata schijven. Deze gaan NOOIT en te nimmer op een C2D mobo passen of je moet alweer een dure pata controller erbij duwen. Omdat je budget door een C2D zowieso al kleiner is, kan die controller er waarschijnlijk niet meer bij.

Verder raad ik je aan om een AM2 bord te halen + DDR2 en een AM2 proc. Beter op de toekomst voorbereid (voor zover je dat kan zeggen).
Nap schreef op zondag 12 november 2006 @ 11:06:
Ik zou wat meer geheugen erin stoppen, voor als je gaat gamen op hoge settings; games die vandaag de dag uitkomen zitten namelijk meestal op de grens van 800MB geheugen die ze innemen (rest voor windows)
De TS heeft 2GB geheugen er in zitten momenteel. Nog meer?? 8)7

[ Voor 27% gewijzigd door -ErikE- op 12-11-2006 11:12 ]

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-01 11:27
je kiest nu voor een amd s939 systeem het is veel slimmer om voor core 2 duo te gaan van intel, en als je voorkeur toch bij amd ligt dan voor am2 dat is een stuk nieuwer dus ook ivm met upgraden veel beter. Je hebt dan andere proc moederbord en ddr2 geheugen nodig. En ik zou toch een andere videokaart kopen een goedkopere omdat over een korte tijd dx10 komt, neem bv een 7600gt of 7900gs.

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
-ErikE- schreef op zondag 12 november 2006 @ 11:11:
Voor een keer ga ik iemand ipv een C2D een AMD aanraden. De reden, ik heb de topicstart gelezen ;) De TS heeft ongeveer ene halve TB aan pata schijven. Deze gaan NOOIT en te nimmer op een C2D mobo passen of je moet alweer een dure pata controller erbij duwen. Omdat je budget door een C2D zowieso al kleiner is, kan die controller er waarschijnlijk niet meer bij.
zo duur zijn die dingen ook weer niet:
pricewatch: Conceptronic SATA/IDE converter

of nog beter:
pricewatch: Conceptronic CSATACOMBO PCI Adapter (2x SATA, 1x IDE)
(want dan verlies je geen sata-poort)

De processor is tevens even duur: pricewatch: Intel Core 2 Duo E6300 (S775, 2x1.86GHz, 2MB, 1066MHz FSB, Boxed) als die amd-processor.
Dus moet je nog 15 euro besparen.
En ook dit is weer erg simpel, want je kan geen raptor nemen, als je een stil systeem wilt. Een andere harde schijf is weer goedkoper, waardoor je geld overhoudt voor je pata-controller.

Nu nog een moederbord voor C2D met veel sata-poorten.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Verwijderd

Topicstarter
Mensen, Wat zijn jullie heerlijk alert op deze vroege zondag morgen :)
SUPER!
Goed, Na al jullie reacties te hebben afgewacht en ook nog eens goed wat andere topics door gelezen te hebben denk ik toch dat ik maar overstap op de C2D. Het brengt natuurlijk wel behoorlijk wat nieuwe dingen met zich mee, maar dat moet ik dan maar even goed uitzoeken. Het Mobo gaat denk ik toch het grootste probleem worden aangezien ik toch echt min 8 SATA aansluitingen en 2 Gbit aansluitingen wil. Ik heb idd wel aardig wat PATA schijven liggen, maar ik zat al te denken die in een server te gooien en dan langzaam maar zeker mijn eigen pc vol te gooien met SATA schijven... Tja ik heb de ruimte dan he? :P
Ik heb ook nog eens flink over de video kaart na gedacht en heb al eerder overwogen om een 7600gt te nemen. De reden dat ik dat niet doe is omdat er nog geen enkel spel is dat DX10 vereist en het er niet naar uitziet dat dit heel spoedig gaat gebeuren. Verder zullen wel de huidige games en die van het komende jaar een stuk beter draaien op een 7900GT(O).
Ik heb dus ook nog eens goed gekeken naar een 7900GTO en hij lijkt mij zeer intressant, het enige is dat hij zo super beperkt leverbaar is. En ik totaal geen ervaringen met MSI heb... Tuurlijk sta ik altijd open voor nieuwe dingen maar het blijft lastig.
De harddisk: Als ik nog eens goed nadenk en naar reviews kijk denk ik dat ik inplaats van de Western Digital Raptor 73GB 16MB toch maar een Maxtor DiamondMax 10, 320GB aanschaf. Ik ben persoonlijk nogal fan van Maxtor (nog nooit enig probleem mee gehad) dus het was voor mij al een grote stap om naar WD over te stappen.
Tot zover mijn huidige conclusies,
Graag dus nog wat tips over Mobo's

Verwijderd

Ik vind dat je nogal een mager budget hebt voor zulke eisen.

- goeie game PC
- Stil
- Performance
- en er moeten 8 schijven aan gehangen worden

Ik ben niet zo'n mobo expert, maar een P5B Delux is een optie. Deze heeft 6 Sata schijven op een controller. Dan nog 2 waarvan 1 met externe poort. Je kunt dan evt. een extra controller aanschaffen voor je overige schijven, maar goedkoper wordt het er allemaal niet op.

Miss dat andere meer weten en je mobo's kan aanraden met meer features naar jouw smaak, maar goedkoop zal het niet zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 12 november 2006 @ 11:39:
Ik vind dat je nogal een mager budget hebt voor zulke eisen.

- goeie game PC
- Stil
- Performance
- en er moeten 8 schijven aan gehangen worden

Ik ben niet zo'n mobo expert, maar een P5B Delux is een optie. Deze heeft 6 Sata schijven op een controller. Dan nog 2 waarvan 1 met externe poort. Je kunt dan evt. een extra controller aanschaffen voor je overige schijven, maar goedkoper wordt het er allemaal niet op.

Miss dat andere meer weten en je mobo's kan aanraden met meer features naar jouw smaak, maar goedkoop zal het niet zijn.
Och, moet zeggen dat ik het wel mee vind vallen, kijk die schijven hoef ik nu niet aan te schaffen, dus die vallen buiten het budged. Verder denk ik wel dat je een aardig goede Game PC stil kan krijgen en ook nog een aardige Performance kan hebben... Het hoeft toch niet allemaal het beste van het beste te zijn. Verder spaar ik toch ook weer aardig wat uit aan kast, monitor en geluid, dus het moet wel te doen zijn denk ik zo.
Q00101100 schreef op zondag 12 november 2006 @ 10:35:
Ik denk dat de voeding wel wat minder kan. Als je een voeding neemt van een goed merk die ongeveer 50 euro kost, zit je ook wel goed. Scheelt toch weer 50 euro.

Bijvoorbeeld de Cooler Master RS-430 Extreme Power

Ik heb verder geen ervaring met deze voeding, maar het is een goed merk en hij is populair in de price watch, dus misschien is het iets. In die richting zou ik tenminste zoeken.
Heb nog eens uitgebreid naar Voedingen gekeken... Ik kan toch bij de meeste niet vinden of ze wel PCI-E ondersteunen, dit is natuurlijk wel een must... als ik dan een beetje rond kijk blijkt die Tagan er toch wel redelijk uit te komen

(Ik zal ff wat weizigingen in de SP doorvoeren)

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2006 13:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zou iemand misschien toch nog wat tips willen geven?
(sorry voor de kick)

Verwijderd

Als je de 7900GTO niet vindt, misschien een X1950XT of X1950pro in gedachte houden. Eerstgenoemde levert ruwweg de performance van een 7900GTX/X1900XT, laatstgenoemde is ongeveer zo snel als een 7900GT.

Qua mobo zou ik 't gewoon bij een msi k9n houden en dan een pci-e sata kaartje kopen wanneer je je acht schijven aankoopt.

Denk dat samsung spinpoints zowat de stilste hdd's zijn die er te vinden zijn, mss es aan denken aangezien je stilte hoog in 't vaandel draagt.

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:33
Als je SLI wilt en een core 2 duo mobo dan moet je toch echt naar 680i moedeborden van nvidia kijken.

Ik heb zelf een ASUS P5B bevalt goed als je wat meer functies wil kan je naar de ASUS p5b deluxe kijken de MSI p965 Platinum of de gigabyte D4

HD4Life @ Full-HD

Verwijderd

Ja, want een mobo van meer dan 200€ past in z'n budget :>

Verwijderd

Heb je je pc al gekocht? Ben je al uitgekomen welke mobo je gaat nemen?

Ik zit namelijk ook met ong. hetzelfde budget en wat ik ermee wil doen. :)
Pagina: 1