ervaringen met draytek 2700VG & 2800VG

Pagina: 1
Acties:
  • 174 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ph4t
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-05-2014
Hi,

Ik ben van plan om mijn smc 7204 modem/router en conceptronic AP te vervangen door een deftige router die aan de volgende eisen moet voldoen:
-ADSL2+
- geschikt voor p2p: ~300 connecties aankunnen
- wlan: goede ping, deftige range, stabiele verbinding
- geschikt voor VOIP

Ik heb verschillende threads over draytek hardware gelezen en meestal zijn mensen tevreden alhoewel er ook problemen zijn met nieuwere modellen.
2700VG heeft alles wat ik nodig heb en de PSTN lifeline is iets dat er bij 2800VG ontbreekt. 2800VG heeft wel een usb poort voor de printer maar ik ben niet zeker of mijn printer wordt ondersteund (hp deskjet 5740).

Mijn vraag voor de eigenaars van 2700 of 2800 modellen:
-gaat de router blokkeren wanneer jullie emule of een andere p2p programma gebruiken?
-welke afstand kan overbrugd worden met wlan? Last gehad van disconnects?
-problemen gehad met voip?
-enige andere opmerkingen of adviezen?

alvast bedankt

Verwijderd

Ik heb de 2800VG en het is een geweldig ADSL2-modem. Wireless signaal is erg goed. De printerport is ook super handig, nooit meer een extra PC aanzetten om te printen! Met meerdere PC's in huis is dat echt geweldig!
Waar ik nu ook tegenaanloop is het feit dat de 2800VG wel twee FXS poorten heeft voor VOIP, maar dat hij PSTN Loopthrough heeft. Op de PSTN loopthrough aansluiting van bijvoorbeeld een 2700VG zou je dan een analoge telefoonaansluiting van KPN kunnen aansluiten. Hierdoor is het mogelijk om buiten VoIP ook te telefoneren over een analoge telefoonlijn (via toetsencombinatie op je telefoon).
Dit is dus alleen nuttig als je je analoge telefonie abonnement van KPN wil behouden naast je VOIP aansluiting. Let er hierbij op dat de meeste VOIP aanbieders 9,50 voor de lijn doorberekenen als je geen KPN er naast hebt (en voor 9,67 heb je al BelBudget van KPN) en dat als ze de vastelijntoeslag niet kado doen, je beter KPN er naast kunt houden, en dus voor het gemak ook beter de 2700VG kunt nemen. Je kunt ook de 2800VG + extra VOIP product nemen, of 2700VG + extra printerserver.
Echter op de 2800VG heeft wel gewoon 2 FSX poorten waarop je 2 analoge telefoons kunt aansluiten.
Je kunt dan waarschijnlijk niet schakelen tussen VOIP en analoog (PSTN) vanwege het ontbreken van de PSTN Loopthroug, maar hier ben ik nog niet helemaal uit. Je moet dan VOIP-bellen dan waarschijnlijk via je PC regelen. Wil je dat dan door je hele huis, dan heb je in iedere kamer een netwerkaansluiting nodig en een telefoon die direct op UTP kan, of anders op je PC (USB).
Of je een analoge telefooncentrale op een van de FSX poorten kunt aansluiten weet ik ook nog niet (geldt ook voor de 2700VG).
Zo, een heel verhaal. Succes! :)

• _Rayman_
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-08-2023

_Rayman_

Verwacht het onverwachte.

Momenteel bezit ik een Vigor 2700 (isdsn)
- Emule draait zonder problemen. Meer dan 750 connecties is geen probleem (mits je in de Vigor aangeeft, dat dit aantal gehaald mag worden)

Je andere vragen kan ik over een paar dagen beantwoorden, want dan heb ik een Vigor 2700VG (isdn).
Ik heb gekozen voor de 2700 omdat deze een FXO poort heeft en verder geen dingen zoals een printserver (waar het modem komt te staan, kan geeneens een printer staan namelijk). Daarbij is de 2700 een stuk goedkoper ;)

• XunFar
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

XunFar

bye bye c'est fini

Ik heb een 2800vg modem/router.
Het eerste waar ik tegen aan liep was het feit dat de modem standaard vanuit de fabriek met wireless enabled aanstond zonder enige vorm van security. Aangezien ik bekabeld ben had ik destijds niet naar deze functie gekeken. Vond ik ook niet logisch want alle andere functies van de modem stonden op disabled. Had daar een opmerking overgemaakt bij draytek en dat vonden ze niet zo leuk, kreeg een vrij dramatische e-mail terug. Maar goed, ook wel mijn naieve denkfout.

Voor de rest werkt het apparaat perfect. Vooral VPN ben ik zeer tevreden over. Lan to lan via ipsec is binnen no time ingesteld.

Zit alleen nog met wireless. Ik heb boven geen verbinding. Adsl aansluiting zit beneden. Het is een meter of 30 naar mijn werkkamertje. Voor de rest geen betonnen muren. Er zit alleen een trap tussen die in een bocht naar boven loopt.
Misschien dat het signaal verbroken wordt door het kastje van mijn draadloze huistelefoon. Maar ook als ik dat uitzet heb ik boven geen signaal. Ben me in wireless aan het verdiepen voor een oplossing. Antenne of een versterker ofzo. Ik wil van die lange kabels af.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:42
Voor de rest werkt het apparaat perfect. Vooral VPN ben ik zeer tevreden over. Lan to lan via ipsec is binnen no time ingesteld.
Dat heb ik nou nog niet voor elkaar gekregen. Welke ADSL provider heb je?

• XunFar
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

XunFar

bye bye c'est fini

djluc schreef op woensdag 20 december 2006 @ 23:13:
[...]

Dat heb ik nou nog niet voor elkaar gekregen. Welke ADSL provider heb je?
Xs4all. Heb gewoon de support site op draytek.nl op na gehouden. Pas alleen op dat je niet een algemene ipsec key ingeeft Ipsec general settings). Op profiel basis een key genereren. En let erop dat je interne netwerk niet hetzelfde is als op lokatie 1 (het netwerk waar je dus op wilt komen). v.b. Lokatie 1: 192.168.1.XXX lokatie 2: 192.168.2.XXX

En als er een software matige firewall is op lok. 1 dat je op lok.1 in de firewall aangeeft dat je netwerk van thuis (lok. 2) als veilig ingeeft.

[ Voor 12% gewijzigd door XunFar op 21-12-2006 12:55 ]

• _Rayman_
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-08-2023

_Rayman_

Verwacht het onverwachte.

_Rayman_ schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 18:43:
Momenteel bezit ik een Vigor 2700 (isdsn)
- Emule draait zonder problemen. Meer dan 750 connecties is geen probleem (mits je in de Vigor aangeeft, dat dit aantal gehaald mag worden)

Je andere vragen kan ik over een paar dagen beantwoorden, want dan heb ik een Vigor 2700VG (isdn).
Ik heb gekozen voor de 2700 omdat deze een FXO poort heeft en verder geen dingen zoals een printserver (waar het modem komt te staan, kan geeneens een printer staan namelijk). Daarbij is de 2700 een stuk goedkoper ;)
Sinds gisteren is de Vigor 2700VG (isdn) aangesloten. Emule draait perfect en tevens heb ik nog geen problemen ondervonden met het wireles gedeelte. Ons huis heeft gewapend staal als plafond/vloer, maar geen probleem. Overal in huis heb ik een 54Mbit verbinding.

Voip heb ik wel ingesteld in het modem, maar verder nog niet mee getest.

Het modem maakt gebruik van firmware versie 2.7.1
Pagina: 1