digitaal signaal.., welke is beter

Pagina: 1
Acties:

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-08 16:11

ReseTTim

Chocolate addicted

Topicstarter
hey ik moet voor mijn werkstuk van technologie een afbeelding plaatsen van een digitaal signaal en een analoog signaal. nu is mijn vraag welke van de afbeelding is het beste die weergeeft wat een digitaal signaal is.

Afbeeldingslocatie: http://www.geocities.com/linktolink2000/got/digitaal.JPG
1. of

Afbeeldingslocatie: http://www.geocities.com/linktolink2000/got/digitaal1.JPG
2.

help me aub.

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:52
nr 1. Het signaal is òf hoog òf laag.

Verwijderd

Dat signaal in foto 1 is een echt digitaal signaal alleen is zo als daar staat bijna onmogelijk ivm ruis, dat op pic 2 is gewoon een beetje vaag

• ReseTTim

ReseTTim

Chocolate addicted

Topicstarter
sorry ben er bij vergeten te zeggen dat dit signaal geluid dus bevat. ennuh foto 2 moest eigenlijk zoiets zijn. dit stond ook in het boek ong. zo maar d8 eerst ook dat digitaal signaal is zoals foto 1.

Afbeeldingslocatie: http://www.geocities.com/linktolink2000/got/digitaal2.jpg

de echte foto 2.

• cosmoOo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05:22

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

een digitaal signaal is 0 of 1 of te wel hoog of laag (dus foto 1)

alleen als je een analoog signaal (geluid) omzet in een digitaal signaal. krijg je dus ipv een sinus een trap achtig geval. dit komt omdat er bv 256 verschillende hoogtes zijn bij digitaal en bij analoog is dit onbeperkt.

maar het digitale signaal wat door een kabel gaat ziet er gewoon uit zo als foto1.

It's a known fact that one may train cats to do exactly what they want.

• ReseTTim

ReseTTim

Chocolate addicted

Topicstarter
Op woensdag 31 januari 2001 23:28 schreef cosmoOo het volgende:
een digitaal signaal is 0 of 1 of te wel hoog of laag (dus foto 1)

alleen als je een analoog signaal (geluid) omzet in een digitaal signaal. krijg je dus ipv een sinus een trap achtig geval. dit komt omdat er bv 256 verschillende hoogtes zijn bij digitaal en bij analoog is dit onbeperkt.

maar het digitale signaal wat door een kabel gaat ziet er gewoon uit zo als foto1.
uit jouw antwoord concludeer ik dus dat het foot 2. is want het gaat hierom: alleen als je een analoog signaal (geluid) omzet in een digitaal signaal. krijg je dus ipv een sinus een trap achtig geval. dit komt omdat er bv 256 verschillende hoogtes zijn bij digitaal en bij analoog is dit onbeperkt.

het digitaliseren van geluid.

thanx, nu ff nog de laatste hand leggen aan mijn werkstuk die morgen af moet zijn.

Verwijderd

Het zijn in allebij digitale signalen!
Het is maar wat je ermee wilt doen.

Maar voor school zou ik de bovenste nemen omdat leraren nogal dom zijn ;)

• FragDaddy
  • Laatst online: 26-08 16:53
het bovenste signaal is BINAIR (1 of 0)

het onderste signaal is DIGITAAL (kan een aantal verschillende waarden hebben)

Analoog => kan ONEINDIG veel verschillende waarden hebben

simple no ? :)

Have a wheelie good weekend!

• FragDaddy
  • Laatst online: 26-08 16:53
owja. Cosmo. en met dat geluid van jou, daar klopt echt bar weinig van. de onderste kan prima een gemoduleerd geluidssignaal zijn hoor.. (de informatie zou dan te vinden zijn in de hoogte van de digitale waarde)

hoe wou jij geluid versturen in het 1e signaal ? daar zit toch geen info in ? geen amplitude verschil en geen Frequentieverschil om wat mee te doen..

saai geluid wordt dat :)

(dat signaal dat door de kabel gaat is dus ECHT geen foto1 he, dat zou JUIST foto 2 kunnen zijn (als er AM gebruikt wordt))

Have a wheelie good weekend!

• cosmoOo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05:22

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

digitaal is toch altijd 1 en 0 daarom heet het toch digi(is twee)taal.

tekst van mij is idd niet helemaal goed, maar was gisteren ook al laat.
hoe wou jij geluid versturen in het 1e signaal ? daar zit toch geen info in ? geen amplitude verschil en geen Frequentieverschil om wat mee te doen..
natuurlijk wel alleen zie je dat op zo'n klein stukje niet.
stel dat het geluid 44000 keer per seconden wordt gesampeld naar 16bit (cd kwaliteit) dan komer er dus 44000 keer per seconden een 16 bits getal over de lijn (dus 16 hoge of lage punten)
een decoder kan dat signaal weer omzetten in een analoog signaal.

digitaal is gewoon of een hoog signaal of een laag signaal, niet zoals op plaatje 2 een aantal verschillende nivuae's

op een cd zitten toch ook alleen maar putjes en bergjes. (hoog/laag) toch niet verschillende hoogtes.

It's a known fact that one may train cats to do exactly what they want.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:45
Ze zijn allebei digitaal.
Het ligt aan de lijncodering die je gebruikt hoe het signaal eruit ziet.
De meeste coderingen hebben 2 signaal niveau's waarbij '0' vaak van 0-1 volt is en '1' van 5-12 volt. Maar er zijn ook coderingen met 3 of meer niveaus, bijvoorbeeld 2B1Q. Bij 2B1Q codering zijn er 4 niveau's. dan is laag bijvoorbeeld '00', een stapje hoger '01', nog een hoger '10' en hoog '11' 2B1Q staat ook ongeveer voor 2 bits per 1 kwart.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-08 06:19
Afbeeldingslocatie: http://www.antw.nl/~matthijs.strating/zooi/analoog.gif

Dit is een analoog signaal, die 2e foto is dus een signaal wat is opgebouwd uit 1-en en 0-en

Verwijderd

ff 1 vraag he ???
WTF DOET DIT OP HET Die-hard Overclocking & Case Modding FORUM ??? =))
Kvind het nie erg dat het hier staat hoor, maar lijkt me handiger als je het in het vervolg op het audio hifi forum gooit =D
GreetzZ MaSsiE =)

Verwijderd

BINAIR = alleen 1 OF 0
DIGITAAL = bepaalde waarden
ANALOOG = ALLE (oneindig) waardes

(wat iemand al zei) en NIET digitaal = alleen 1 of 0!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:16

JT

VETAK y0

Op donderdag 01 februari 2001 07:47 schreef cosmoOo het volgende:
digitaal is toch altijd 1 en 0 daarom heet het toch digi(is twee)taal.

tekst van mij is idd niet helemaal goed, maar was gisteren ook al laat.
[..]

natuurlijk wel alleen zie je dat op zo'n klein stukje niet.
stel dat het geluid 44000 keer per seconden wordt gesampeld naar 16bit (cd kwaliteit) dan komer er dus 44000 keer per seconden een 16 bits getal over de lijn (dus 16 hoge of lage punten)
een decoder kan dat signaal weer omzetten in een analoog signaal.

digitaal is gewoon of een hoog signaal of een laag signaal, niet zoals op plaatje 2 een aantal verschillende nivuae's

op een cd zitten toch ook alleen maar putjes en bergjes. (hoog/laag) toch niet verschillende hoogtes.
hmmmm...1= wel geluid
0= geen geluid....
Dat zou toch niet kloppen ???
Die 2e is een goed voorbeeld van digitaal muziek signaal...
Maar je zou ze allebei kunnen gebruiken omdat het signaal zelf wel uit 1en of 0en bestaat, alleen de uiteindelijke muziek niet.....shit moeilijk uit te leggen wat ik bedoel...

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• worsie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02-2025
Op donderdag 01 februari 2001 16:40 schreef JT het volgende:

[..]

hmmmm...1= wel geluid
0= geen geluid....
Dat zou toch niet kloppen ???
Die 2e is een goed voorbeeld van digitaal muziek signaal...
Maar je zou ze allebei kunnen gebruiken omdat het signaal zelf wel uit 1en of 0en bestaat, alleen de uiteindelijke muziek niet.....shit moeilijk uit te leggen wat ik bedoel...
Lezen :)

Hij legt het uit aan de hand van een 44000hz, 16 bit signaal.

het geluid is dus opgeboud uit 16 bits
bijvoorbeeld 0000000001000101 (dit is dus een 16 bit string). Deze code representeerd een geluid. De decoder zet dit digitale stukkie code om in een analoog geluid.
Dus 16 X 0 of 1 is een geluid, niet 0 of 1 zelf.
Pagina: 1