Ik heb zelf ook lang nagedacht over dit onderwerp. Hieronder even wat uitleg en persoonlijke suggesties, ingedeeld naar budget:
Zoals hierboven geschreven zijn de eerste DX10 kaarten net uit, en zijn ze duur. Het zijn wel echte snelheidsmonsters die hun geld wel waard zijn. Als je op dit moment een pc wil kopen en je hebt een ruim budget (1500+ euro), neem dan een Geforce 8800GTX of 8800GTS, dan kun je alle spellen wel weer 3 jaar spelen, en de eerste 2 jaar op hoge instellingen (is een gegronde schatting). Je bent dan op de toekomst voorbereid omdat DX10 volledig ondersteund wordt. En DX9 games spelen ook sneller en mooier dan ooit. Kost wat, maar dan heb je ook wat.
Heb je een laag of middelhoog budget (tot 1400 euro ofzo) en wil je nu kopen, neem dan een DX9 kaart, maar niet de duurste kaarten. Elke DX9 kaart wordt over ongeveer 1 jaar behoorlijk overbodig en verouderd, omdat dan veel games echt voor DX10 gemaakt worden. Je kunt die spellen dan nog wel gewoon spelen, maar je mist dan zeker een deel van de visuele ervaring. Een DX9 kaart van hooguit 250 euro is geen slecht idee (bijvoorbeeld de Geforce 7900GTO of de Radeon X1900GT), daar heb je zeker nog wel 18 maand plezier van. Toch zou ik dan vrij snel overstappen op DX10, bijvoorbeeld na 9 tot 12 maand. Tegen die tijd zijn er vast erg veel DX10 kaarten in alle prijsklassen.
Als je een laag tot middelhoog budget hebt (tot 1400 euro ofzo) en je bent bereid nog even te wachten, koop dan rond maart een nieuwe PC, tegen die tijd wordt verwacht dat nVidia de hele G80-reeks heeft uitgebracht (9 kaarten in verchillende prijsklassen), en ATi/AMD ook de eerste DX10 kaarten op de markt heeft. De prijzen zullen dan ook lager zijn omdat het nieuwe eraf is, en misschien zijn er dan zelfs snellere kaarten dan de 8800GTX. Dit laatste ben ik zelf van plan. Ook al wil ik eigenlijk niet meer wachten, ik dwing mezelf ertoe, omdat ik dan voor minder geld een echte DX10 pc heb.
In principe is wachten op nieuwe hardware meestal niet slim. Er is altijd wel iets leuks wat nog net niet uit is, en zo kun je wel bezig blijven. Maar met DX10 is dit anders. Er is nu nog maar erg weinig keuze in DX10-kaarten, de lagere prijsklassen zijn nog niet vertegenwoordigd. Dus ik raad aan te wachten als je een redelijk budget hebt en niet echt in nood zit met je huidige systeem. Dan heb je straks een DX10 kaart voor bijvoorbeeld 250-300 euro in plaats van 400+ euro, en die kaarten zijn dan waarschijnlijk bijna net zo goed als de 8800 van nVidia. Maar het hangt zoals gezegd van je situatie af. Ik hoop dat dit de keuze iets makkelijker maakt. Succes ermee!