Toon posts:

wachten op directx 10 of direct x9 kaart kopen ?

Pagina: 1
Acties:
  • 241 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Wat kan ik beter doen als ik de komende paar jaar nog spellen met een nieuwe videokaart wil spelen.. Een directx9 kaart of kopen of wacten tot dat er kaartjes uit zien die 10 ondersteunen ?

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

De 8800GTS/GTX ondersteunt DX10.

• Barre_Code
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 29-07 08:58
Je zit nu precies op de overgang van DX9 naar DX10. Ik zou dus 1/2 maandjes wachten en dan ondersteunen heel veel (Nvidia) kaarten DX10. Nu zijn ze (8800GS/GTX) nog wel erg duur. Binnen enkele weken(!) zullen ze tientallen euros dalen omdat dan het hele 'nieuwe' eraf is

(Het ligt er btw natuurlijk ook aan wat voor een kaart met DX10 je vanplan bent aan te schaffen. Bij een kaartje van onder de 125 euro zul je er niets aan hebben want deze is toch te langzaam om toekomstige DX10 ondersteudende games goed te spelen.)

[ Voor 15% gewijzigd door Barre_Code op 11-11-2006 23:49 ]

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-07 23:11
Is budget afhankelijk. Voor een kaart van 250 euro met DX10 zul je toch zeker meer dan 1/2 maandjes moeten wachten. Reken op een half jaar minstens.

Voorlopig zul je echter geen DX10 spellen aantreffen. Er is immers ook geen besturingssysteem wat DX10 ondersteunt. En zelfs al zou Vista morgen uitkomen, dan nog zul je maanden moeten wachten op veel DX10 spellen.

Alles hangt dus eigenlijk een beetje van je budget af.

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-07 01:48
Pak snel nog even een high-end DX9-kaart. Die lust de eerste generatie DX10-spellen ook nog wel. De 7900GTO is een geweldige koop op dit moment.

^ Wat hij zegt.

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:03
Z-Dragon schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 23:54:
Pak snel nog even een high-end DX9-kaart. Die lust de eerste generatie DX10-spellen ook nog wel. De 7900GTO is een geweldige koop op dit moment.
Hij zal hem inderdaad wel lusten ja, maar kan geen gebruik maken van de DX10 features. Of je dat de moeite waard vind moet je maar even doorlezen... Anders gewoon voor een DX9 kaart gaan...

http://tweakers.net/reviews/656/2
http://windowsvistablog.c...ista/articles/447226.aspx

[ Voor 7% gewijzigd door Saeverix op 12-11-2006 00:31 ]

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Saeverix schreef op zondag 12 november 2006 @ 00:28:
[...]
Hij zal hem inderdaad wel lusten ja, maar kan geen gebruik maken van de DX10 features. Of je dat de moeite waard vind moet je maar even doorlezen... Anders gewoon voor een DX9 kaart gaan...

http://tweakers.net/reviews/656/2
http://windowsvistablog.c...ista/articles/447226.aspx
Well alleen een reviews zullen we erachter komen of games zo mooi er uit gaan zien. Wees en blijf sceptisch, ik herinner nog een bepaalde videokaart serie, de FX. Prachtig gewoon prachtig ( en langzaam )

There is no place like ::1

Verwijderd

Het hangt helemaal af van wat je nu hebt en wat je budget is.

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-07 15:06
Als je de tekst bij dat geweldige plaatje van het landschap leest, zie je:
Windows Vista wallpaper rendered in DirectX10

Het zegt dus niets over de real-time render kwaliteit. Bovendien zijn de eerste generatie DX10 kaarten toch te langzaam om zo'n beeld in-game te produceren op een fatsoenlijke resolutie.

Met andere woorden, die linkjes zeggen niet echt veel...behalve dat de kaart meer detail (indien aanwezig) en meer objecten kan renderen. Standaard verhaal voor een nieuwe 3D kaart dus.

Dit wil uiteraard niet zeggen dat je geen DX10 kaart moet kopen als je er de kans voor hebt... :9

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-07 23:55

aex351

I am the one

Het zal nog wel even duren voordat er DX10 kaarten in 250 euro prijs segment zitten. Denk dat het nog wel een maand of 5/7 zal duren.

< dit stukje webruimte is te huur >

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-07 15:06
aex351 schreef op zondag 12 november 2006 @ 15:12:
Het zal nog wel even duren voordat er DX10 kaarten in 250 euro prijs segment zitten. Denk dat het nog wel een maand of 5/7 zal duren.
Ik denk het niet. nVidia wil 9 versies van de G80 core brengen. Daar zitten uiteraard ook low- en mid-end kaarten bij.

Het is gewoon even wachten op Vista.

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-07 23:55

aex351

I am the one

FrenzyFreak schreef op zondag 12 november 2006 @ 15:15:
[...]

Ik denk het niet. nVidia wil 9 versies van de G80 core brengen. Daar zitten uiteraard ook low- en mid-end kaarten bij.

Het is gewoon even wachten op Vista.
En waar lees je dat ?

< dit stukje webruimte is te huur >

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
FrenzyFreak schreef op zondag 12 november 2006 @ 15:11:
Als je de tekst bij dat geweldige plaatje van het landschap leest, zie je:
Windows Vista wallpaper rendered in DirectX10

Het zegt dus niets over de real-time render kwaliteit. Bovendien zijn de eerste generatie DX10 kaarten toch te langzaam om zo'n beeld in-game te produceren op een fatsoenlijke resolutie.
Inderdaad. Zodra DX10 een beetje de mainstream wordt, zijn de eerste DX10 kaarten alweer te langzaam. Ik zou het gewoon er vanaf laten hangen wanneer jij die nieuwe videokaart wilt. Wil je hem nu, koop er dan nu een, ga niet onnodig wachten.

• Klaus_1250
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-07 00:10
Ik zit met hetzelfde. DX9 kaart of wachten op DX10 kaarten. Voordeel van de volgende generatie kaarten is dat ze een stuk beter zullen zijn in MPEG2/4 playback (deinterlacing/post-processing) en aangezien ik digitaal tv kijk met mijn computer, wacht ik nog even.

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
In de T.net link erboven.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-07 11:46
Ik heb eergister nog een DX9 kaartje gekocht (6600GT). Ik had een Radeon9600 en kon kiezen om hier nog een poos mee door te blijven modderen, en straks een low-end DX10 kaartje kopen, of nu een redelijk mid/high-end kaartje kopen (voor €53 in MyCom veiling) waar ik minstens 2 jaar mee verder kan (ben niet zo heel veeleisend in games).
Dus wat wil je ermee, wanneer wil je dat, en hoeveel heb je daar voor over? :)

• geert1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-07 15:30
Ik heb zelf ook lang nagedacht over dit onderwerp. Hieronder even wat uitleg en persoonlijke suggesties, ingedeeld naar budget:

Zoals hierboven geschreven zijn de eerste DX10 kaarten net uit, en zijn ze duur. Het zijn wel echte snelheidsmonsters die hun geld wel waard zijn. Als je op dit moment een pc wil kopen en je hebt een ruim budget (1500+ euro), neem dan een Geforce 8800GTX of 8800GTS, dan kun je alle spellen wel weer 3 jaar spelen, en de eerste 2 jaar op hoge instellingen (is een gegronde schatting). Je bent dan op de toekomst voorbereid omdat DX10 volledig ondersteund wordt. En DX9 games spelen ook sneller en mooier dan ooit. Kost wat, maar dan heb je ook wat.

Heb je een laag of middelhoog budget (tot 1400 euro ofzo) en wil je nu kopen, neem dan een DX9 kaart, maar niet de duurste kaarten. Elke DX9 kaart wordt over ongeveer 1 jaar behoorlijk overbodig en verouderd, omdat dan veel games echt voor DX10 gemaakt worden. Je kunt die spellen dan nog wel gewoon spelen, maar je mist dan zeker een deel van de visuele ervaring. Een DX9 kaart van hooguit 250 euro is geen slecht idee (bijvoorbeeld de Geforce 7900GTO of de Radeon X1900GT), daar heb je zeker nog wel 18 maand plezier van. Toch zou ik dan vrij snel overstappen op DX10, bijvoorbeeld na 9 tot 12 maand. Tegen die tijd zijn er vast erg veel DX10 kaarten in alle prijsklassen.

Als je een laag tot middelhoog budget hebt (tot 1400 euro ofzo) en je bent bereid nog even te wachten, koop dan rond maart een nieuwe PC, tegen die tijd wordt verwacht dat nVidia de hele G80-reeks heeft uitgebracht (9 kaarten in verchillende prijsklassen), en ATi/AMD ook de eerste DX10 kaarten op de markt heeft. De prijzen zullen dan ook lager zijn omdat het nieuwe eraf is, en misschien zijn er dan zelfs snellere kaarten dan de 8800GTX. Dit laatste ben ik zelf van plan. Ook al wil ik eigenlijk niet meer wachten, ik dwing mezelf ertoe, omdat ik dan voor minder geld een echte DX10 pc heb.

In principe is wachten op nieuwe hardware meestal niet slim. Er is altijd wel iets leuks wat nog net niet uit is, en zo kun je wel bezig blijven. Maar met DX10 is dit anders. Er is nu nog maar erg weinig keuze in DX10-kaarten, de lagere prijsklassen zijn nog niet vertegenwoordigd. Dus ik raad aan te wachten als je een redelijk budget hebt en niet echt in nood zit met je huidige systeem. Dan heb je straks een DX10 kaart voor bijvoorbeeld 250-300 euro in plaats van 400+ euro, en die kaarten zijn dan waarschijnlijk bijna net zo goed als de 8800 van nVidia. Maar het hangt zoals gezegd van je situatie af. Ik hoop dat dit de keuze iets makkelijker maakt. Succes ermee!

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
* Welkom in V&B : lees dit eerst aub ! *

Dit is niet de manier om een topic te starten. Elke vorm van informatie of eigen inzet ontbreekt.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.