Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Jaarcontract, aangenomen, en lopende sollicitaties

Pagina: 1
Acties:
  • 5.018 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Topicstarter
Aangezien ik een hekel heb om m'n handje op te houden (uitkering) ben ik voor erg weinig geld gaan werken. Heb inmiddels daar te horen gekregen dat ik een jaarcontract krijg, maar tot op heden nog niet gezien. Ik ga er dus vanuit dat ik die pas na m'n maand proeftijd ga krijgen. Opzich niet zo'n ramp.

5 dagen nadat ik dus te horen kreeg dat ik was aangenomen kom ik een vacature tegen die veel beter bij me past, en dus gereageerd per mail, en binnen 10 minuten werd ik terug gebeld en een afspraak voor een gesprek was gemaakt.

Dat bedrijf meldde ook netjes dat ze dus ook pas na de maand proeftijd een jaarcontract opstellen, ook geen problemen mee. Maar ik was niet de enige die gereageerd had. Ik hoor het dus einde van aankomende week. Hoop dus dat ik daar aangenomen ga worden.

Maar nu komt het. Ik las dus in een ander topic dit bericht: Verwijderd in "Geen verlenging jaarcontract"

Daar staat dus in grote lijnen in dat een contract voor bepaalde tijd niet tussentijds opzegbaar is. Althans, dat lees ik eruit.

Maar stel dat ik dus een telefoontje krijg, dat ik niet de gene ben die ze aannemen, wat ik eigenlijk niet verwacht, maar de kans is er natuurlijk wel. Bij het bedrijf waar ik nu werk ben ik dus wel zeker van een jaar inkomsten reiskostenvergoeding 8)7

Dus stel dat ik inderdaad niet word aangenomen, en dus het jaarcontract teken van het bedrijf die me dat heeft tegezegd, wat zijn de opties als ik bijvoorbeeld in januari tegen iets leukers en beters aan loop?

Als we kijken naar het financiele plaatje. Waar ik nu momenteel werk is 5% meer als wat m'n WW zou zijn als ik niet werk. En de baan waarvoor ik op gesprek ben geweest zou weer op het niveau van m'n oude salaris zijn. Dan hebben we het bijna een verschil van netto beuren wat ik nu momenteel bruto krijg. Geld verdienen is leuk, maar uitgeven is nog veel leuker. En hoe maar je kan uitgeven hoe leuker het allemaal is.

Tegenwoordig is het vaker regelmaat dan uitzondering dat je 3x een contract voor bepaalde tijd krijgt, en uit de post die ik eerder noemde staat er dus geen opzegtermijnen vermeldt.

Met goed overleg kan er natuurlijk een hoop. Maar even worstcase, ik word niet aangenomen, en ik teken het contract wat ik inmiddels aangeboden heb gekregen. Ik kom in december een andere baan tegen, ga op gesprek, en ik teken een contract, en hou in m'n achterhoofd gewoon 1 maand opzegtermijn, en de boel is bij de nieuwe werkgever rond.

Wat kan/gaat er gebeuren als ik een contract wat niet opzegbaar is wil opzeggen? Vieze spelletjes speel ik liever niet, dus dingen als de boel in de soep laten lopen als ze me niet willen laten gaan behoud ik me liever van.

Ey!! Macarena \o/

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

In mijn ervaring hebben de meeste contracten voor bepaalde tijd wel een clausule voor tussentijdse opzegging van de kant van de werknemer, bijvoorbeeld met een opzegtermijn van een maand.
Ik ben nog nooit ergens tegengekomen dat een contract niet tussentijds opgezegd kon worden, volgens mij zijn dat uitzonderingssituaties, maar ik kan er natuurlijk naast zitten.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:30

SmartDoDo

Woeptiedoe

RaZ schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 20:56:
Wat kan/gaat er gebeuren als ik een contract wat niet opzegbaar is wil opzeggen?
Dan ga je werk weigeren zodat je werkgever je op staande voet ontslaat. Althans, het is een mogelijkheid.

Overigens zou ik gewoon overeenstemmen met je huidige werkgever dat er een opzegtermijn in komt te staan. Ik zou niet weten waarom dat raar is om te bedingen.

Zie verder deze link voor wat meer informatie :)

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:00
SmartDoDo schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 21:02:
[...]
Dan ga je werk weigeren zodat je werkgever je op staande voet ontslaat. Althans, het is een mogelijkheid.
Afgezien dat het natuurlijk niet zo netjes is om dat te doen (understatement..) loop je het risico dat je de resterende maanden van het contract een boete ter hoogte van je salaris krijgt.
Overigens zou ik gewoon overeenstemmen met je huidige werkgever dat er een opzegtermijn in komt te staan. Ik zou niet weten waarom dat raar is om te bedingen.
Idd. Maar begrijp ik het goed dat je op dit moment nog helemaal geen contract hebt?

Wat misschien ook wel nuttig is is om even aan een paar collega's te vragen of zij een opzegtermijn in hun contract hebben staan.

• Hugo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-11 11:03
Wettelijk is er altijd een opzegtermijn. Dit is dacht ik 1 maand. Er zijn werkgevers die het liever max 2 maanden hebben maar ook dan kun je nog 1 maand proberen te forceren. (Voor de relatie werknemer/werkgever is het echter af te raden is mijn ervaring)

TREQ Formula Rig || Fanatec CSL DD 8NM || MCLaren GT3 V2 || CSL Elite Pedals || 3x LG 27GL63T Ultragear || The Paddock Crew

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Topicstarter
Canaria schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 21:01:
In mijn ervaring hebben de meeste contracten voor bepaalde tijd wel een clausule voor tussentijdse opzegging van de kant van de werknemer, bijvoorbeeld met een opzegtermijn van een maand.
Ik ben nog nooit ergens tegengekomen dat een contract niet tussentijds opgezegd kon worden, volgens mij zijn dat uitzonderingssituaties, maar ik kan er natuurlijk naast zitten.
Geen idee, ik heb nog nooit een jaarcontract gekregen, zou het dus niet weten.
SmartDoDo schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 21:02:
[...]
Dat vind ik dan weer niet zo netjes. Staat tegen mijn princiepes eigenlijk.
Als ik dan de quote lees uit de link uit de OP, dan heeft dat voor de werkgever vrij veel nadelen als er een opzegtermijn in een contract staat. Of ik begrijp het verkeerd, dat kan ook. Maar zoals ik het lees, eindigd een jaarcontract waarin een opzegtermijn in staat nooit per rechtswege, en moet dan via het CWI / kantongerecht, en dat zijn gewoon geen geintjes.
Zie verder deze link voor wat meer informatie :)
Daar staat dat op staande voet ontslag genomen kan worden, maar moet een goeie reden voor zijn. Sexuele intimiteiten. Nu zal dat waarschijnlijk niet voorvallen. Anders zal het aan mijn kant vast wel Gewenste Intimiteiten zijn >:)

Ik heb een rechtsbijstand verzekering, en als ik niet aangenomen word, zal ik het contract wat ik ga krijgen wel eens faxen naar ze om te vragen hoe of wat. Ik vind de redenatie van een contract pas aanbieden na de maand proeftijd wel erg raar. Werk je er straks een maand, kom je niet tot een goede overeenkomst, gooi je dus wel een maand weg als het ware. Ik heb het eerlijk gezegd liever allemaal rond voordat ik ergens aan ga beginnen.
CubicQ schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 21:13:
[..]

Wat misschien ook wel nuttig is is om even aan een paar collega's te vragen of zij een opzegtermijn in hun contract hebben staan.
Geen optie, die werken er allemaal al dusdanig lang dat ze een contract hebben voor onbepaalde tijd. Dus automatisch een opzegtermijn in het contract hebben.
WorkForce schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 21:21:
Wettelijk is er altijd een opzegtermijn. Dit is dacht ik 1 maand. Er zijn werkgevers die het liever max 2 maanden hebben maar ook dan kun je nog 1 maand proberen te forceren. (Voor de relatie werknemer/werkgever is het echter af te raden is mijn ervaring)
Voor beide werkgevers geld 1 maand proeftijd. Dat maakt mij opzich geen drol uit. Maar vind het raar dat er dus niet eerste een contract komt voordat de proeftijd er op zit. Ik werk me nu helemaal uit de naat voor een bedrag waarvoor ik het zelfde zou krijgen als ik 40 uur lang niets doe.

Als ik volgende week te horen krijg dat die sollicitatie van afgelopen vrijdag op niets is uitgedraaid, krijg ik ergen in december m'n jaarcontract voor de baan wat ik nu doe. En stel dat het contract me totaal niet bevalt. Beetje rare gang van zaken eigenlijk. Een contract is een overeenstemming van 2 partijen, en daar moeten dus beide partijen zich wel in kunnen vinden voordat er gestart wordt met het verrichten van arbeid lijkt me.

[ Voor 25% gewijzigd door RaZ op 11-11-2006 21:30 ]

Ey!! Macarena \o/

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-11 15:13

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

WorkForce schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 21:21:
Wettelijk is er altijd een opzegtermijn. Dit is dacht ik 1 maand.
Niet voor een contract met bepaalde tijd. In een zo'n contractsvorm moet een opzegtermijn opgenomen worden. Gebeurt dit niet, dan is tussentijds opzeggen niet mogelijk.

Zie ook onderstaand topic:
Contract voor bepaalde tijd uitdienen?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ben ik de enige die het ook erg raar vindt dat je pas een contract krijgt na je maand proeftijd? Meestal krijg je een contract en in dat contract staat je maand proeftijd. Ik heb het ieder geval nog nooit gezien dat je pas na je proeftijd je contract krijgt ( Of hoogstens door de traagheid van de administratie ).

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:52
rwb schreef op zondag 12 november 2006 @ 11:58:
Ben ik de enige die het ook erg raar vindt dat je pas een contract krijgt na je maand proeftijd? Meestal krijg je een contract en in dat contract staat je maand proeftijd. Ik heb het ieder geval nog nooit gezien dat je pas na je proeftijd je contract krijgt ( Of hoogstens door de traagheid van de administratie ).
Precies. Het ondermijnt ook nog eens enorm je onderhandelingspositie. De werkgever weet vrijwel zeker dat je geen alternatief direct voor handen hebt.

Zorg er dus altijd voor dat je een contract hebt (bepaalde of onbepaalde tijd) en dat een evt. proeftijd daarin vermeld wordt. Zorg er daarnaast voor dat je bij een contract voor bepaalde tijd een opzegmogelijkheid (termijn) voor de werknemer bevat. Onder een contract voor bepaalde tijd uitkomen kan erg kostbaar zijn omdat je schadeplichtig wordt tov de werkgever.

Met betrekking tot de mogelijkheid om bij een andere werkgever te beginnen tegen een veel hoger salaris: grijp die kans aan, maar wel door vooraf een contract overeen te komen. Dat is prima onderhandelbaar: de potentiele werkgever heeft iemand nodig en weet dat jij nu ergens anders werkt en niet zomaar risico gaat nemen.

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 12-11-2006 13:24 ]

Verwijderd

Val je, bij het bedrijf waar je nu in je proeftijd zit, binnen een bepaalde CAO? Zoja, lees die dan ook even door. Er kunnen nuttige dingen instaan over dit onderwerp.

Ik val zelf bijvoorbeeld in de CAO voor de thuiszorg en, als ik me niet heel erg vergis, is in die CAO opgenomen dat een contract voor de periode van maximaal 12 maanden altijd een opzegtermijn kent van 1 maand en voor contracten voor een langere periode (ook onbepaalde tijd) een opzegtermijn van 2 maanden.
rwb schreef op zondag 12 november 2006 @ 11:58:
Is inderdaad niet "zoals het hoort", maar helaas komt dit maar al te vaak voor. Bij mijn huidige baas heeft het ook een hele tijd geduurd voordat het contract rond was. (Mijn eerste contract was ook voor een jaar.) In mijn geval was het allemaal niet zo'n ramp, omdat de inhoud van het contract al wel voor 100% bekend was en ik daarmee accoord ben gegaan. Ik heb het contract toen ook pas net na mijn proeftijd getekend.

Toen ik, na een tweede jaarcontract, overgeheveld werd naar een andere divisie van het bedrijf (en onder een andere CAO ging vallen) heb ik een contract voor onbepaalde tijd gekregen. Ook dat contract heb ik pas ondertekend ruim nadat het ingegaan was. (Maar wederom vooraf alles duidelijk afgesproken.)

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2006 13:39 ]

Verwijderd

Het linkje van mij in de TS is meer voor aan het einde van het contract, voor een opzegtermijn kan je idd, zoals hierboven staat, beter naar de CAO zoeken van de branche waar je in gaat werken. Kijk hier maar eens tussen of er een is. En als er geen bestaat gewoon vragen of het opgenomen kan worden in het contract.

Het is ook een rare manier van werken, eerst proeftijd uitzitten en dan pas een contract tekenen. Stel dat ze je een streek willen leveren door gewoon niet uit te betalen, dan heb jij nergens op papier staan dat je daar werkzaam bent. Het is natuurlijk dan wel weer aan te vechten, maar dat kost veel tijd/geld/moeite en noem maar op.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:21
Geen contract aanbieden voor het begin van de proeftijd is vooral heel erg dom (voor beide partijen): waneer een proeftijdbeding niet schriftelijk overeengekomen is, is 't niet geldig.

Omdat er al wel gezegd is dat TS een jaarcontract zou krijgen, heeft TS nu al een jaarcontract en aangezien er geen opzegtermijn afgesproken is, kan dit contract niet tussentijds opgezegd worden, behalve door de rechter.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Verwijderd schreef op zondag 12 november 2006 @ 13:31:
Is inderdaad niet "zoals het hoort", maar helaas komt dit maar al te vaak voor. Bij mijn huidige baas heeft het ook een hele tijd geduurd voordat het contract rond was. (Mijn eerste contract was ook voor een jaar.) In mijn geval was het allemaal niet zo'n ramp, omdat de inhoud van het contract al wel voor 100% bekend was en ik daarmee accoord ben gegaan. Ik heb het contract toen ook pas net na mijn proeftijd getekend.

Toen ik, na een tweede jaarcontract, overgeheveld werd naar een andere divisie van het bedrijf (en onder een andere CAO ging vallen) heb ik een contract voor onbepaalde tijd gekregen. Ook dat contract heb ik pas ondertekend ruim nadat het ingegaan was. (Maar wederom vooraf alles duidelijk afgesproken.)
Ja daarom had ik ook tussen haakjes de traagheid van de adminstratie staan. Het wil inderdaad regelmatig voorkomen dat het langer duurt. Netjes en handig is dit niet. Maar in princiepe heb je dan wel een contract afgesproken maar nog niet schriftelijk bevestigd.

Maar zoals ik het hier lees moet hij eerst een proef periode doen en daarna gaan ze pas eens onderhandelen over een contract. IMHO mag dat zelfs niet eens. Met een contract kunnen ze je tenslotte in je proeftijd ook al zonder enig pardon er uit flikkeren.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• StevenK
rwb schreef op zondag 12 november 2006 @ 22:02:
Maar zoals ik het hier lees moet hij eerst een proef periode doen en daarna gaan ze pas eens onderhandelen over een contract. IMHO mag dat zelfs niet eens. Met een contract kunnen ze je tenslotte in je proeftijd ook al zonder enig pardon er uit flikkeren.
Het mag wel, maar wanneer er geen contract is, dan is er *wel* een arbeidsovereenkomst. Omdat bepaalde bedingen schriftelijk overeengekomen *moeten* worden, betekent dat dat er geen sprake is van een proeftijd.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Topicstarter
StevenK schreef op maandag 13 november 2006 @ 08:38:
[...]

Het mag wel, maar wanneer er geen contract is, dan is er *wel* een arbeidsovereenkomst. Omdat bepaalde bedingen schriftelijk overeengekomen *moeten* worden, betekent dat dat er geen sprake is van een proeftijd.
Nou, ik zie straks de bui al hangen. Wat als blijkt dat er na de proeftijd niet tot een contractuele overeenstemming komt? Heb je wel er een maand gewerkt, terwijl de andere partij iets anders op papier zet.

Als er een contract is voorafgaande van de proeftijd, weten beide partijen waar ze aan beginnen. Stel dat je na je proeftijd in eens blijkt dat de nieuwe werkgever vind dat je niet 10,- per uur krijgt, maar 7,50. Dan sta je wel even met je oren te klapperen denk ik. (bedragen zijn fictief trouwens).

Bovenstaande over CAO of iets is een optie. Maar het enige wat mij verteld is, is dat ik aangenomen ben, en een jaar contract krijg. Meer weet ik nog niet. We zijn nu dus 9 dagen verder, en weet nog steeds net zoveels als dat ik te horen kreeg: ' we gaan je een jaarcontract geven'.

Ik vind het gewoon raar dat er na de proeftijd dus een contract komt. Wie zegt dat je als werknemer je kan vinden in wat er in het contract staat. Kom je dalijk niet tot een overeenkomst, gooi je eigenlijk gewoon een maand weg. In die periode had je dan dus op iets anders kunnen reageren.

Ey!! Macarena \o/

• StevenK
RaZ schreef op maandag 13 november 2006 @ 09:05:
Ik vind het gewoon raar dat er na de proeftijd dus een contract komt.
Maar daar ben je toch zelf bij ?
Wie zegt dat je als werknemer je kan vinden in wat er in het contract staat. Kom je dalijk niet tot een overeenkomst, gooi je eigenlijk gewoon een maand weg. In die periode had je dan dus op iets anders kunnen reageren.
Als dat zo is, kun je met succes argumenteren dat er nooit een arbeidsovereenkomst tot stand is gekomen. Uiteraard is de werkgever dan wel verplicht te betalen voor de periode dat je gewerkt hebt, maar hij zal je dan niet aan het 'jaarcontract' kunnen houden.

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-11 00:17

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Wat heel veel mensen vergeten is dat die maand opzegtermijn altijd loopt van betalingsmaand naar betalingsmaand.
Wanneer je werk verricht waarvan de werkgever bijvoorbeeld een opleiding betaald dan ben je verplicht een bepaalde tijd te blijven hangt natuurlijk ook af van de opleiding.
Dit staat dan contractueel vastgelegd voor beide partijen.
Wanneer er geen sprake is van een investering van de werkgever naar de werknemer toe dan heb je gewoon 1 maand opzegtermijn.

Er zal niet 1 bedrijf zijn die het hard zal kunnen maken dat jij binnen een jaar niet weg zou mogen.
Volgens mij is dit tegen de wet ook trouwens.

computer voor alle werkzaamheden

• StevenK
Edwin van Cleef schreef op maandag 13 november 2006 @ 09:34:
Wat heel veel mensen vergeten is dat die maand opzegtermijn altijd loopt van betalingsmaand naar betalingsmaand.
Wanneer je werk verricht waarvan de werkgever bijvoorbeeld een opleiding betaald dan ben je verplicht een bepaalde tijd te blijven hangt natuurlijk ook af van de opleiding.
Wanneer er geen sprake is van een investering van de werkgever naar de werknemer toe dan heb je gewoon 1 maand opzegtermijn.

Er zal niet 1 bedrijf zijn die het hard zal kunnen maken dat jij binnen een jaar niet weg zou mogen.
In welk land is dat ? iig niet in Nederland.

Zoals al eerder gezegd: in Nederland is het heel goed mogelijk dat een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd *niet* tussentijds opgezegd kan worden.

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

StevenK schreef op maandag 13 november 2006 @ 09:36:
[...]

In welk land is dat ? iig niet in Nederland.

Zoals al eerder gezegd: in Nederland is het heel goed mogelijk dat een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd *niet* tussentijds opgezegd kan worden.
Dan moeten ze daar een hele goede reden voor hebben.
Betaalde opleiding oid.
Bedrijfsgeheimen

Er zijn werkgevers die gewoon met wat bangmakerij personeel willen 'dwingen' te blijven maar zo werkt dat ook niet.
Stel ik heb een baan en ik kan een andere job krijgen dan zou ik niet eens mijn huidige baan op kunnen zeggen 8)7
Ik weet zeker wanneer een bedrijf een dergelijke koers vaart dat hij te maken zal krijgen met personeel wat niet echt zal willen werken.

Er zijn teveel bedrijven die denken eigen wetten te maken en ik weet natuurlijk niet om wat voor baan het gaat maar deze praktijken zijn niet wettelijk zonder dat ze een goede opgaaf van reden hebben.

Je bent aangenomen als systeembeheerder en je bevalt niet.
Ze nemen een andere systeembeheerder aan na 2 maanden en jij mag de komende 10 maanden de wc's schoonmaken :o
Denk dat je dat niet leuk zal vinden of zie ik dat verkeerd want je mag immers niet weg.
Een dergelijk bedrijf die deze contracten geeft zou ik links laten liggen en niet eens voor willen werken.
Heb nog nooit concreet zonder werk gezeten en ook alles aangepakt wat ik krijgen kon tot ik een job en werkgever kon krijgen die mij kon geven wat ik zocht.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Topicstarter
Edwin van Cleef schreef op maandag 13 november 2006 @ 09:34:

Een contract is een contract. Als ik een 1 jaar contract/abo aan ga voor een mobieltje, kan ik dus ook niet na 1 maand opzeggen. Princiepe is gewoon het zelfde. Neem de contracten bij voetballers. Als hun weg willen voordat het contract afloopt zit je met transfers ed.

Verder van betalingsmaand klopt ook niet. Je hebt werkgever die om de 4 weken betalen, dat is dus een 13de maand. 1 maand opzegtermijn heb je in 2 varianten. gewoon de 1 maand opzegtermijn, waarbij de datum van melding + 1 maand de laatst gewerkte dag zal zijn. Of een kalender maand. Opzeggingen gaan dan pas in bij de 1ste van de nieuwe maand. Dus 2 december opzeggen, terwijl je een kalendermaand opzegtermijn hebt, gaat pas 1 januari in, en kan je 1 februari elders beginnen.

Even in de volgende situatie: Ik heb werk, zeg me baan op, begin aan een andere baan waar ik pas het contract krijg na de proeftijd. Proeftijd voorbij, en ik ben het met een aantal dingen gewoon niet eens wat er in het contract staat. Kortom, er komt geen contract. De werkgever kan dan natuurlijk voor die maand ook gewoon het minimumloon lappen voor die maand, en zeggen dat dat is afgesproken.

Ga je naar het CWI om je in te schrijven als werk zoekende, en tevens aanvraag voor de WW. Maarja, je hebt je baan zelf opgezegd, geen nieuw contract, dus aanspraak maak je er niet op. Rare gang van zaken.
Edwin van Cleef schreef op maandag 13 november 2006 @ 09:54:
[..]
Er zijn werkgevers die gewoon met wat bangmakerij personeel willen 'dwingen' te blijven maar zo werkt dat ook niet.
[..]
Misschien is het handig voor je reageerd, het hele topic te lezen. Dan had je een link gezien waar duidelijk in staat wat de gevolgen kunnen zijn als je een jaarcontract die niet opzegbaar is wel opzegt.

Het draadje gaat over een jaarcontract, en niet over concurentie beding of contracten voor onbepaalde tijd. Er zijn gewoon veel verschillen tussen deze 2 vormen van contracten.

[ Voor 13% gewijzigd door RaZ op 13-11-2006 10:01 ]

Ey!! Macarena \o/

• StevenK
Edwin van Cleef schreef op maandag 13 november 2006 @ 09:54:
Stel ik heb een baan en ik kan een andere job krijgen dan zou ik niet eens mijn huidige baan op kunnen zeggen 8)7
Ja, en ? Als je 't niet met de wet eens bent, ga dan de politiek in. Maar ga niet dingen zeggen die absoluut onjuist zijn.

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Het tussentijds niet mogen opzeggen van een jaarcontract heb ik nog nooit van gehoord eerlijk gezegd.
Nu is mijn job er 1 waar altijd personeel in gezocht wordt dus kan ik zelf ook nog wat afdwingen anders ga ik gewoon naar een ander.
En als die ander nog niet kan geven dan kan ik het nog doen als zelfstandige wat ik ook enkele jaren gedaan heb.

Een dergelijk bedrijf zou ik niet willen werken omdat ze na onderteking van contract je alles kunnen laten doen wat ze willen al is het de wc schoonmaken.
Ik heb dit al in een eerder voorbeeld aangegeven dat dit niet de juiste weg is om personeel te binden aan een bedrijf maar dat je hier personeel mee afschrikt.

Verder wil ik nog even iets anders aankaarten.
voor zover ik weet mag je max 3 contracten aangeboden krijgen om vervolgens in vaste dienst te kunnen komen bij een bedrijf.
Het hangt natuurlijk helemaal van het bedrijf af maar ook dit word niet altijd nageleefd.
Ik hoor van diverse collega's dat ze een verlenging van een jaar hebben gekregen terwijl ik gewoon in vaste dienst gekomen ben na een jaar.
Alles hangt af van hoe je presteert en hoe je instelling is ten opzichte van je werk.

en wat betreft CWI in combinatie met UWV kan ik 1 ding zeggen en dat is :r
Heb er ooit eens mee te maken gehad en dat was een regelrechte nachtmerrie wat een ongeregeld zooitje daar.
Alleen al met het invullen voor al die troep en het geregel kom je haast niet toe aan het zoeken van een baan.
Dan ook nog eens de arrogante houding van diverse medewerkers van het CWI die je behandelen als oud nutteloos stuk vuil en het maakt de nachtmerrie compleet.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-11 22:59

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Edwin van Cleef, zolang er in een tijdelijk contract geen afspraken zijn gemaakt over een opzeg termijn is het contract niet tussentijds opzegbaar. Het is tenslotte een overeenkomst met een bepaalde looptijd. Die looptijd is een onderdeel van de afspraak. Vaak wordt er echter wel een clausule opgenomen voor het tussentijds opzeggen.

@TS: Je weet dat die maand proeftijd voor beiden is? Jij kunt ook na die maand zonder opgaaf van redenen aangeven dat je neit verder gaat met die werkgever. De vraag is echter of je voor die tijd zekerheid hebt over of je bij die andere werkgever aan de slag kunt. Je zou natuurlijk, omdat er toch niks op papier staat, kunnen proberen te beweren dat je 2 maanden proeftijd had.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• StevenK
Janoz schreef op maandag 13 november 2006 @ 10:27:
@TS: Je weet dat die maand proeftijd voor beiden is? Jij kunt ook na die maand zonder opgaaf van redenen aangeven dat je neit verder gaat met die werkgever. De vraag is echter of je voor die tijd zekerheid hebt over of je bij die andere werkgever aan de slag kunt. Je zou natuurlijk, omdat er toch niks op papier staat, kunnen proberen te beweren dat je 2 maanden proeftijd had.
Maar formeel kan er helemaal geen sprake zijn van een proeftijd, omdat deze schriftelijk overeen moet zijn gekomen.

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:38
Een jaarcontract bij een werkgever is absoluut niet hetzelfde als bij een mobieltje een contract afsluiten. Je kunt ten alletijden opzeggen dan wel ontslag nemen laat dat absoluut duidelijk zijn! Je kunt bijvoorbeeld ontslag nemen omdat je nieuwe werkgever betere toekomst perspectieven bied.

Het is zeer jammer voor de werkgever dat er in het contract geen opzegtermijnen zijn opgenomen. Inprincipe zou je dus direct kunnen opzeggen in dat geval, echter om gezonde verstandhouding is het handig om goed uit elkaar te gaan en een opzegtermijn te bespreken. Een opzegtermijn van 2 weken binnen 3 maanden moet redelijk zijn -je bent immers nog niet voledig productief lees:ervaring-, na een halfjaar is een maand tot 2 maanden redelijk. Deze waarden komen uit mijn huidige contract en zijn dus geen lariekoek.

Ps. voordat je ontslag neemt, zorg ervoor dat je al getekend hebt bij je nieuwe werkgever en dat je ook het contract in bezit hebt!

• StevenK
Miki schreef op maandag 13 november 2006 @ 10:28:
Een jaarcontract bij een werkgever is absoluut niet hetzelfde als bij een mobieltje een contract afsluiten. Je kunt ten alletijden opzeggen dan wel ontslag nemen laat dat absoluut duidelijk zijn!
Ik word een beetje moe van dit soort ongetwijfeld goedbedoelde, maar onjuiste adviezen.
Burgerlijk Wetboek, Boek 7, artikel 667

1. Een arbeidsovereenkomst eindigt van rechtswege, wanneer de tijd is verstreken bij overeenkomst, bij de wet of door het gebruik aangegeven.
2.<knip over opzegging bij einde contract>
3. Een arbeidsovereenkomst als bedoeld in lid 1 kan slechts tussentijds worden opgezegd indien voor ieder der partijen dat recht schriftelijk is overeengekomen.
Wat begrijpen jullie nu niet aan dat derde lid ?

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-11 15:13

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Je kunt ten alletijden opzeggen dan wel ontslag nemen laat dat absoluut duidelijk zijn! Je kunt bijvoorbeeld ontslag nemen omdat je nieuwe werkgever betere toekomst perspectieven bied.
Lees het topic nu eerst even voordat je wat roept, en dan met name de link die geplaatst is door SmartDodo.
Een tijdelijk contract geldt in principe voor de hele tijd die in het contract staat. Hebt u een jaarcontract, dan zit u daar dus voor een jaar aan vast.

Buiten deze gevallen mag u het contract alleen eerder opzeggen als u dat van tevoren met uw werkgever hebt afgesproken.

....als er op papier niets over geregeld is, hoeft uw werkgever u niet te laten gaan.
Als er geen opzegtermijn in een contract (of CAO) geregeld is, dan geldt gewoon de contractduur.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Ik weet niet wat voor je baan je hebt voor het minimumloon,
blijf vriendelijk en zeg dat je een betere baan hebt en binnen enkele weken weg bent,
en als hij daar niet mee instemt neem je ontslag op staande voet.

Ik moet nog tegenkomen dat een werkgever daar nog moeilijk over gaat doen, en dan heb ik mijn twijfels of een rechter uberhaupt die claim gaat als deze je de kans ontneemt om aanzienelijk meer te gaan verdienen.

Er staat ook namelijk iets in van goed werknemer-goed werkgever in de wet, en het lijkt me bij lange na niet plausibel dat een werkgever die je enkele tientjes meer dan het minimumloon gunt maar enigzins kans heeft in een rechtbank.

• TheZoo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-11 13:53

TheZoo

Animals Behind Bars

Je kunt ten alletijden opzeggen dan wel ontslag nemen laat dat absoluut duidelijk zijn!
Je hebt helemaal gelijk, maar als er niets op papier staat hierover, kan dit nare financiële consequenties hebben. [edit]Als ik mij goed herinner, was dit wettelijk geregeld (tenminste 4 jaar geleden): een boete te hoogte van je salaris voor elke maand van je niet uitgediende contract.

Ik heb mij in een dergelijke situatie bevonden. Mijn toenmalige werkgever heeft mij zonder problemen laten gaan. Mijn huidige werkgever heeft me daar ook bij geholpen. Als je aangeeft dat je weg wil, dus nog geen ontslag neemt, kan een werkgever wel moeilijk doen, maar hij weet dan eigenlijk ook wel, dat hij niet al te veel inzet meer van je hoeft te verwachten.

Geef bij de werkgever, die je een contract gaat aanbieden, aan hoe jij over de situatie denkt. Vertel hem dat je de mogelijkheid wil hebben om tussentijds weg te gaan. Als je daar onder je niveau zit, weet een werkgever dat ook, en zal dan ook begrip hebben voor het feit dat je ergens anders wil gaan werken, omdat je er dan op vooruit gaat. Als hij er geen begrip voor heeft, zou ik er nog eens over denken of je er überhaupt wel moet gaan werken.

[ Voor 7% gewijzigd door TheZoo op 13-11-2006 13:55 ]

We may be humans, but we are still animals.
We are immortal for a limited time.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Topicstarter
Even een worst-case situatie schets:

Vrijdag gaat de telefoon, met de melding dat ik niet word aangenomen bij de lopende sollicitatie. Ik acht die kans klein, maar niets in het leven is zeker, dus even wat hersenkronkels laten werken.

Ik ben momenteel niet in de positie om het werk wat ik nu doe te zeggen na m'n proeftijd, het was leuk, gezellig, de koffie was ook lekker, maar hier laten we het verders bij. Oftewel, ik ben genoodzaakt om ten allertijde te tekenen. Waarom is niet belangrijk, en zal ik ook niet vertellen, dus vraag er ook maar niet om :P

Een aantal feiten op een rijtje:
Opzegtermijn in een contract voor bepaalde tijd is meer uitzondering dan regel (dit terug te vinden in de link in de OP)
Contract voor bepaalde tijd dient te worden uitgezeten. Zoniet kan dit gevolgen hebben.

Ik zat dus te denken om een verklaring op te stellen voor de werkgever, dat als er geen opzegtermijn in het contract staat, dat ie hij dan wel tekend dat als ik opzeg daar geen consequenties aan verbonden zullen zijn.

Overigens is het tegenwoordig ook heel gewoon dat je dus 3x een contract krijgt voor bepaalde tijd, en deze zijn dus niet tussentijds opzegbaar. De werkgever is dan natuurlijk verzekerd dat de werknemer minder snel de benen neemt. Als je voor 2.000,- werkt, en je kan een baan krijgen voor 2.600,- en je moet je maandsalaris betalen omdat je een jaarcontract opzegt, is je bruto inkomen niet 2.600,- maar 600,-

Is het idee van een seperaat document opstellen waarin ik de werkgever laat verklaren dat er indien opzegging van mijn kant geen consequenties zullen plaatsvinden?

Heb geen probleem om te werken, maar als ik naar de toekomst kijk wil ik me niet ergens aan vastnagelen voor 11 maanden bij een tent waar ik al weet dat daar mijn toekomst niet gaat liggen als zijnde een 'carriere'

Ey!! Macarena \o/

• StevenK
RaZ schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 18:54:
Een aantal feiten op een rijtje:
Opzegtermijn in een contract voor bepaalde tijd is meer uitzondering dan regel (dit terug te vinden in de link in de OP)
Nee, dat klopt niet. Bijna elk contract voor bepaalde tijd kent wel degelijk een opzegtermijn. meestal niet uit strategisch oogpunt, maar éénvoudigweg omdat veel werkgevers dezelfde contracten gebruiken voor bepaalde en onbepaalde tijd.
Contract voor bepaalde tijd dient te worden uitgezeten. Zoniet kan dit gevolgen hebben.

Ik zat dus te denken om een verklaring op te stellen voor de werkgever, dat als er geen opzegtermijn in het contract staat, dat ie hij dan wel tekend dat als ik opzeg daar geen consequenties aan verbonden zullen zijn.

Overigens is het tegenwoordig ook heel gewoon dat je dus 3x een contract krijgt voor bepaalde tijd, en deze zijn dus niet tussentijds opzegbaar. De werkgever is dan natuurlijk verzekerd dat de werknemer minder snel de benen neemt. Als je voor 2.000,- werkt, en je kan een baan krijgen voor 2.600,- en je moet je maandsalaris betalen omdat je een jaarcontract opzegt, is je bruto inkomen niet 2.600,- maar 600,-

Is het idee van een seperaat document opstellen waarin ik de werkgever laat verklaren dat er indien opzegging van mijn kant geen consequenties zullen plaatsvinden?
Nee, dat is een heel slecht idee; wacht eerst eens af wat er in het contract staat.

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Je hebt nog niets getekend, dus in principe zou je kunnen weigeren te tekenen.

Ik zit in een zelfde spagaat: ik heb leuk werk, maar ik heb het gevoel dat er altijd een betere baan is (Monsterboard :P). Ik heb na een 'proeftijd' van 6 maanden een jaarcontract gekregen, wat op 1 februari afgelopen is.
In principe kan ik dan een contract voor onbepaalde tijd krijgen, maar ik zit er sterk over te twijfelen of ik binnenkort naar mijn baas ga met de mededeling 'ik hou er mee op, ik ga niet voor een onbepaalde tijd tekenen', dat is een hele nette oplossing lijkt mij.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Topicstarter
RaZ schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 18:54:
[..]
Ik ben momenteel niet in de positie om het werk wat ik nu doe te zeggen na m'n proeftijd, het was leuk, gezellig, de koffie was ook lekker, maar hier laten we het verders bij.
Resistor schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 22:18:
Je hebt nog niets getekend, dus in principe zou je kunnen weigeren te tekenen.
[..]
:? :X
Ik zit in een zelfde spagaat: ik heb leuk werk, maar ik heb het gevoel dat er altijd een betere baan is (Monsterboard :P). Ik heb na een 'proeftijd' van 6 maanden een jaarcontract gekregen, wat op 1 februari afgelopen is.
In principe kan ik dan een contract voor onbepaalde tijd krijgen, maar ik zit er sterk over te twijfelen of ik binnenkort naar mijn baas ga met de mededeling 'ik hou er mee op, ik ga niet voor een onbepaalde tijd tekenen', dat is een hele nette oplossing lijkt mij.
Dat is nu dus het verschil. Een contract voor onbepaalde tijd heeft altijd een opzegtermijn. Als ik direct een contract voor onbepaalde tijd zou krijgen, had ik dit draadje niet geopend :P
StevenK schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 22:03:
[...]

Nee, dat klopt niet. Bijna elk contract voor bepaalde tijd kent wel degelijk een opzegtermijn. meestal niet uit strategisch oogpunt, maar éénvoudigweg omdat veel werkgevers dezelfde contracten gebruiken voor bepaalde en onbepaalde tijd.

[...]

Nee, dat is een heel slecht idee; wacht eerst eens af wat er in het contract staat.
Ik heb zo het idee dat ik er om moet gaan vragen, ze hebben niet eens al m'n gegevens. Maargoed.

Lees m'n post nog een keer, maar denk er dan de volgende regel bij: 'Ik heb m'n jaarcontract gezien, en er staat geen opzegtermijn in, en die wil de werkgever er ook niet inzetten'

[ Voor 22% gewijzigd door RaZ op 14-11-2006 23:33 ]

Ey!! Macarena \o/

• StevenK
RaZ schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 23:31:
Lees m'n post nog een keer, maar denk er dan de volgende regel bij: 'Ik heb m'n jaarcontract gezien, en er staat geen opzegtermijn in, en die wil de werkgever er ook niet inzetten'
Tja, dan wordt 't lastig. Als de werkgever dat er niet in wil zetten, zal een separate overeenkomst van dezelfde strekking hetzelfde lot treffen.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Topicstarter
StevenK schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 23:35:
[...]

Tja, dan wordt 't lastig. Als de werkgever dat er niet in wil zetten, zal een separate overeenkomst van dezelfde strekking hetzelfde lot treffen.
Niet als er overeegekomen wordt dat als ik opzeg er geen consequenties aan vast zitten. Soort van verklaring oid.

Ik trek de quote van de link in de OP er even deels bij:
Als je jaarcontract afloopt
Tegen het aflopen van een contract is juridisch niet veel te doen, behalve als de werkgever in het tijdelijke arbeidscontract (per ongeluk) iets heeft gemeld over een opzegtermijn, bijvoorbeeld dat de werknemer een maand opzegtermijn heeft. De werkgever moet dan zelf eveneens de wettelijke opzegtermijn van een maand in acht nemen en toestemming vragen aan het CWI voor beëindiging van het contract.
Als er dus een opzegtermijn in een contract voor bepaalde tijd staat, is de werkgever dus verplicht om binnen de opzegtermijn kenbaar te maken door te gaan of niet. Als ik me 11 maanden heb staan ploeteren en zweten, en ik krijg 1 maand voordat het contract afloopt te horen dat er geen verlenging komt, zal ik natuurlijk bar weinig inzet meer tonen, en ik denk meerdere met mij.

Tevens lees ik ook dat als er een opzegtermijn in je contract staat het CWI dus akkoord moet geven. Nu ben ik dus geen werkgever, en weet ook niet of dit een kwestie is van een simpel faxje/briefje de deur uit, en binnen 2 dagen antwoord. Maar het lijkt me wel dat als er een opzegtermijn vermeld is, en dus toestemming van het CWI nodig is, dat dit dus optijd bij de werknemer ook gemeld moet zijn.

Voor het oog van de werkgever zitten er dus aardig wat haken en ogen aan om een opzegtermijn in een contract voor bepaalde tijd op te nemen.

Ik wil gewoon weten waar ik aan toe ben als ik eventueel ga tekenen, en er staat geen opzegtermijn in. Zowel voor de baan die ik nu heb, alsmede voor de baan waarop ik einde deze week of begin volgende week bericht over krijg.

Ey!! Macarena \o/

• StevenK
RaZ schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 23:50:
[...]

Niet als er overeegekomen wordt dat als ik opzeg er geen consequenties aan vast zitten. Soort van verklaring oid.

Ik trek de quote van de link in de OP er even deels bij:

[...]

Als er dus een opzegtermijn in een contract voor bepaalde tijd staat, is de werkgever dus verplicht om binnen de opzegtermijn kenbaar te maken door te gaan of niet. Als ik me 11 maanden heb staan ploeteren en zweten, en ik krijg 1 maand voordat het contract afloopt te horen dat er geen verlenging komt, zal ik natuurlijk bar weinig inzet meer tonen, en ik denk meerdere met mij.

Tevens lees ik ook dat als er een opzegtermijn in je contract staat het CWI dus akkoord moet geven. Nu ben ik dus geen werkgever, en weet ook niet of dit een kwestie is van een simpel faxje/briefje de deur uit, en binnen 2 dagen antwoord. Maar het lijkt me wel dat als er een opzegtermijn vermeld is, en dus toestemming van het CWI nodig is, dat dit dus optijd bij de werknemer ook gemeld moet zijn.

Voor het oog van de werkgever zitten er dus aardig wat haken en ogen aan om een opzegtermijn in een contract voor bepaalde tijd op te nemen.

Ik wil gewoon weten waar ik aan toe ben als ik eventueel ga tekenen, en er staat geen opzegtermijn in. Zowel voor de baan die ik nu heb, alsmede voor de baan waarop ik einde deze week of begin volgende week bericht over krijg.
Dat stuk over die opzegtermijn wat je aanhaalt is onvolledig en daarmee onjuist. Er worden namelijk twee soorten opzegtermijn door elkaar gehaald: de opzegtermijn op tussentijds op te zeggen en de opzegtermijn bij einde contract.

Een opzegtermijn om tussentijds op te zeggen creëert voor de werkgever *geen* verplichtingen ten aanzien van wat er bij het einde van de overeenkomst gebeurt.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Topicstarter
StevenK schreef op woensdag 15 november 2006 @ 00:15:
[...]

Dat stuk over die opzegtermijn wat je aanhaalt is onvolledig en daarmee onjuist.
Ohh... op basis van dat stukje heb ik dit draadje gestart namelijk.
Er worden namelijk twee soorten opzegtermijn door elkaar gehaald: de opzegtermijn op tussentijds op te zeggen en de opzegtermijn bij einde contract.

Een opzegtermijn om tussentijds op te zeggen creëert voor de werkgever *geen* verplichtingen ten aanzien van wat er bij het einde van de overeenkomst gebeurt.
Op die fiets. Ik dacht dus dat die opzegtermijn dus ook gelde voor einde contractsduur. En op basis daarvan leek het me dus vrij logisch dat er geen opzegtermijn in een contract komt bij een contract voor bepaalde tijd.

Om een opzegtermijn in het contract te krijgen, als het er niet in staat, lijkt me dan niet zo moeilijk voorelkaar te krijgen. Lijkt me niet dat een werkgever wil dat als ie z'n personeel vast wil blijven houden ze fouten gaan maken, de sfeer naar beneden trekken, of zelf ziekmelden.

Ey!! Macarena \o/

Pagina: 1