Toon posts:

Vast telefoonnummer voor SIP / Voip

Pagina: 1
Acties:
  • 230 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik heb laatst een draadloos modem (d-link DVG-1402S) met 2 SIP aansluitingen gekocht en vandaag voipbuster werkende gekregen; dat wil zeggen, ik kan nu 300 minuten uitbellen zonder pc...
Nu lijkt het me handig om ook een voip-in nummer (vast telefoonummer dat ook door traditionele bellers kan worden gebeld) te bemachtigen. Ik begrijp dat de OPTA de laatste tijd de voip aanbieders en consumenten nogal tegen werkt en verbiedt om nummers buiten je netnummer te verkrijgen. Zijn er behalve de (prijzige) Skype-in nog goedkopere alternatieven om een vast telefoonummer te kunnen koppelen aan een IP / SIP account?

• Icheb
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:25
Ik zou zeggen, kijk eens op de site van een bedrijf als budgetphone. 10 euro per jaar voor een prepaid telefoonnummer in je eigen regio.

Officieel mag het, zolang de aangeboden nummers gebruikt worden binnen de eigen regio. Is dat niet zo, moet officieel een 088 nummer gebruikt worden, welke op dit moment door de opta per honderdblok verkocht worden. Echter moet je die ook nog ergens laten termineren (het moet ergens uitkomen), dus dat soort dingen kan je het beste enkel doen als het voor grotere bedrijven is.

Skype kan trouwens nog steeds geen SIP, dus uitbellen via skype-out, zonder een SIP2Skype bridge in de vorm van een 'beta' module voor bijvoorbeeld Asterisk, kan je vergeten.

sebsoft.nl

Verwijderd

Topicstarter
Thanks! Ik zie dat je zelfs nummerbehoud kan doen! (tegen meerkosten weliswaar)

Ik vraag me echter af of je naast een SIP/prepaid budgetphone op de zelfde telefoonpoort van de router ook nog een andere (goedkopere) aanbieder als voipbuster kan gebruiken om uit te bellen, of dat hiervoor de tweede poort op de router moet worden geconfigureerd, inclusief de aanschaf van een tweede analoge toestel...

Verder kan ik niks vinden over de tarieven die gelden voor zo'n telefoonnummer. Het lijkt me echter dat dit de (wettelijke?) normale tarieven zijn. (lokaal / interlokaal)

• Icheb
Verwijderd schreef op maandag 13 november 2006 @ 14:00:
Thanks! Ik zie dat je zelfs nummerbehoud kan doen! (tegen meerkosten weliswaar)

Ik vraag me echter af of je naast een SIP/prepaid budgetphone op de zelfde telefoonpoort van de router ook nog een andere (goedkopere) aanbieder als voipbuster kan gebruiken om uit te bellen, of dat hiervoor de tweede poort op de router moet worden geconfigureerd, inclusief de aanschaf van een tweede analoge toestel...
Dit hangt af van de apparatuur die je gebruikt. Ik heb hier een Sipura 3000 ATA liggen met 4 SIP accounts erin ofzo. Ik weet niet of die D-Link dat aan kan. Anders zou je eens kunnen kijken of je dat misschien kunt oplossen met een Asterisk server (of natuurlijk iets simpelers), dan kan je modem daarop aanmelden, waarbij de server bepaald waarheen het voice verkeer gerouteerd moet worden.
Verder kan ik niks vinden over de tarieven die gelden voor zo'n telefoonnummer. Het lijkt me echter dat dit de (wettelijke?) normale tarieven zijn. (lokaal / interlokaal)
Hoe bedoel je precies?
De tarieven per jaar voor zo'n nummer, de opta kosten dus, of de normale gesprekskosten?

sebsoft.nl

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan volgens mij per poort één provider kiezen. Ik zal komend jaar mijn wanadoo / casema / orange account nog uit moeten zingen en dan stap ik over op budgetphone. Uitbellen gaat dan via voipbuster. Al met al voor een paar tientjes per jaar ben ik dan klaar!

Van die tarieven bedoel ik: Als iemand naar mijn telefoonlijn belt, dan lijkt het mij niet dat er extra tarieven geheven worden. Ik verwacht dan de tarieven als zou het een vaste KPN lijn zijn..

• Icheb
Verwijderd schreef op woensdag 15 november 2006 @ 19:03:
Van die tarieven bedoel ik: Als iemand naar mijn telefoonlijn belt, dan lijkt het mij niet dat er extra tarieven geheven worden. Ik verwacht dan de tarieven als zou het een vaste KPN lijn zijn..
Niemand hoeft extra te betalen. Het is niet zoals bij die 088 of 084 nummers, maar het zijn eigenlijk gewone nummers, die nu per toeval op SIP uitkomen ;).

sebsoft.nl

• Caesu
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Icheb schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 13:05:
[...]

Niemand hoeft extra te betalen. Het is niet zoals bij die 088 of 084 nummers, maar het zijn eigenlijk gewone nummers, die nu per toeval op SIP uitkomen ;).
084-nummers zijn inderdaad geen vaste nummers.
let daar goed op. je krijgt geen tariefsmelding zoals bij 0900/0906-nummers.
de nummers die http://www.freenumber.nl/ uitgeeft kosten 35ct/m.

zou een oplossing kunnen zijn, je kan VoIP namelijk koppelen aan dat nummer.
maar je wilt je familie/vrienden niet opzadelen met die hoge belkosten.

[ Voor 6% gewijzigd door Caesu op 18-11-2006 21:14 ]

Pagina: 1