Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Afstandsbediening-ledje

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-11 22:15
De IR-led van mijn afstandsbediening is afgebroken, en nu zoek ik een IR-led zodat ik die zelf weer erop kan solderen. Kan ik dan gewoon een standaard IR-led gebruiken, bijv deze

of deze

Of moet ik ergens om denken/een speciale hebben?

Dit is em:
Afbeeldingslocatie: http://www.elektrosat.cz/novy/foto/velke/foto-442ad54b10043.jpg
(moeilijk te zien, maar tis gewoon een standaard-satellietontvanger-afstandsbedieninkje)

[i know, korte post, maar er valt niet meer te vertellen]

[ Voor 15% gewijzigd door maarud op 11-11-2006 20:39 ]

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

In theorie kunnen IR-leds verschillen van lichtfrequentie enzo, maar in de praktijk werken idd de meeste IR-ledjes die je bij de elektronicaboer op de hoek kan aanschaffen prrrrima. Kan zijn dat je range wat achteruitgaat, maar in de praktijk is dat niet te merken naar mijn ervaring.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• maarud
bedankt, maar nou zit ik met het probleem of het voltage goed is.
Ik ga waarschijnlijk deze kopen, maar zou het ledje wat in de ab zat ook 1,5 volt zijn?

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Dat loopt wel los :) Er zit meestal een weerstand in die de stroom begrenst waardoor netto het voltage van het ledje niet zoveel boeit.

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-11 13:36
de spanning kun je wel nameten, met een multimeter... gewoon willekeurig knopje indrukken terwijl je de 2 led contacten op de print doormeet...

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

• maarud
Zal ik eerst ff mijn multimeter moeten zien te vinden :P
Als dat 1,5 volt is dan kan ik die nieuwe er toch gewoon op zetten?

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-11 13:36
Jup... alleen wel ff op de + en - letten...

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

• maarud
Er staat zo'n | <| op de printplaat, dan moet de plus toch op dat driehoekje en de min op het streepje?

edit: ja, dat driehoekje is direct met de + van de batterij verbonden zie ik net...

[ Voor 29% gewijzigd door maarud op 12-11-2006 00:36 ]

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Dan kun je een willekeurige IR led nemen en die erop zetten.
Meten is zinloos, de led wordt met pulsen aangestuurd en de meter zal een gemiddelde waarde aangeven.
De led zou echter kapot kunnen gaan op de pieken en die kun je (als het goed is) met een oscilloscoop zien, maar zeker niet met een universeelmeter.
In serie met de led zit een weerstand en daarna een transistor of de uitgang van een IC.
Hier kan een led zo aan.

Een led gaat in twee situaties kapot.
1) Te grote spanning in sperrichting. Meestal >4V.
2) Te grote stroom door de led. Hierdoor wordt 'ie warm.

Guus Assmann

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik vrees dat een multimeter niet veel zal uithalen. De led is er al uit (hij is afgebroken) En als dit niet zo was is de spanning die op het ledje komt te staan niet zomaar een vaste spanning, die ledjes geven een signaal door met een x aantal Hz, dus geen AC of DC. Om het te meten moet je al een scoop of meer hebben.

Wat je wel kan doen is als je multimeter een diode meet stand heeft de led aan je multimeter hangen en dan vertelt de meter hoeveel volt er over mag staan. Ook dit is weer niet juist aangezien je in de remote met pulsen werkt en dus de stroom dan hoger mag liggen.

(wat guus.assmann zei dus.)

• maarud
Dus ik kan het beste maar gewoon die 1,5 volt led erop zetten en kijken wat er gebeurt :P ?

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
De spanning is eigenlijk van minder belang bij een led, belangrijker is de stroom. Je zou eigenlijk de specs van het oude ledje moeten proberen te vinden. Al vrees ik dat dat een onmogelijke opgave is.

Maar ik denk dat een ledje van 1,5V wel gaat lukken.

Kun je het oude ledje niet terug maken door er pootjes aan te solderen of zo?

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Mmm, je loopt nu wel moeilijk te doen, maar je kan ook gewoon op goed geluk het ledje halen en jezelf hoofdbrekens besparen. Kans dat het werkt is >95%, en als het niet werkt ben je maar een paar euro kwijt :)

• maarud
pootjes zijn heel ver afgebroken, bijna tot aan de led zelf. Een universele AB kost maar 10 euro, maar ik wil toch proberen om hem te repareren voor 1,95 euro incl verzendkosten (weet geen winkel hier in de buurt :P )

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021

• maarud
welke moet ik hebben, en wat is het verschil bij ledsbuy? Er zit verschil in kleur (blauw en wit) en in nm...

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Doe es gek: neem van elke golflengte 1 >:)

Wat het verschil is tussen de blauwe en heldere weet ik niet.

/edit
Afbeeldingslocatie: http://www.micro.magnet.fsu.edu/primer/lightandcolor/images/ledintrofigure5.jpg
Zal wel gewoon dit principe zijn, zelfde als bij normale LEDs denk ik.
Neem je een heldere, dan kom je verder maar moet je precieser op het oogje van de tv mikken. Neem je de blauwe dan komt hij minder ver maar is de hoek groter.

[ Voor 66% gewijzigd door JuuL20 op 12-11-2006 16:33 ]

• maarud
ah...
Ik koop dr gewoon 2... van elke golflengte 1 en dan die clear lens (nu zit er ook clear in, tenminste, hij is zo helder als wat)
Pagina: 1