Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

PIC RS232 beginner vraagje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wanneer je met een terminal program een char van een keyboard doorstuurt via RS232 naar de pic, wat komt er dan uiteindelijk terecht in de RCREG ? Is dit de ascii code of een scan code van het keyboard of nog iets anders ?

Ik zou het ingevoerde char moeten kunnen identificeren, dus mijn idee was om gewoon de input vanuit RCREG naar het werkregister te kopieren en dan de ascii codes van de verschillende mogelijke karakters er een voor een van af te trekken tot er een match is (wanneer zero bit geset wordt dus). Daarvoor moet ik natuurlijk eerst weten wat er in RCREG terechtkomt en een uur googlen heeft mij nog steeds geen eenduidig resultaat opgeleverd, hoewel de vraag mij nogal basic lijkt. :|

Als de ascii code inderdaad is wat er in RCREG en later in het werkregister terechtkomt is dit waarschijnlijk in hexvorm, niet? Kan ik dan nog steeds gewoon de binaire asciicode bvb de waarde B'01000001' ervan aftrekken om 0 te bekomen? Voor de microcontroller is dat toch allemaal één pot nat juist?

Bedankt! :)

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Da's allemaal ascii wat er over het serieele lijntje gaat, en wat in je RCREG terecht komt zal dat hoogstwaarschijnlijk ook zijn. Je tweede idee van telkens 1 ervanaftrekken kan inderdaad ook prima, en ook je derde aanname is helemaal goed; de uC slaat het allemaal intern op als binair; hex word daar door de compiler/assembler naar omgezet.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Alleen maar even voor de juistheid.... O-)
Binair en hex zijn bijna hetzelfde.
Je kunt eenvoudig de ene notatiewijze omzetten naar de andere.
Ter illustratie: 1100 0011 Bin = C3 Hex.
Het laatste is alleen compacter en makkelijker te lezen.
(Je kunt het ook in Octal schrijven en dan wordt het 303. Doe dit maar eens met de instructieset van de 8080 of 8085)
Tegenwoordig gebruiken we hoofdzakelijk hex, dit is bij een 8 of 16 bit controller handig.

Guus Assmann