Toon posts:

Edimax broadband & ADSL

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn ADSL aansluiting (ethernet) zit eraan te komen. Nu wil ik het volgende doen:

Sitrep=

2x W9x PCs met 10/100 NICs (3Com)
1x PC met Windows 2000 Server, hierin 2 PCI NICs (3COM 905C-TXM & 980C).

Verder denk ik aan de aanschaf van een Edimax broadband router met 4 switched ports (zie [url="http://www.edimax.com)."]www.edimax.com).[/url]

Vraag:

Als ik de ADSL aansluiting via de uplink poort met de router verbind en NIC#1 van de server met 1 van de switch poorten.

Dan de 2 andere PCs in het LAN op de resterende switch-poorten. En dan NIC#2 van de server op de laatste switchpoort.

Kan ik dan een segment LAN en een segment ADSL via de NIC#1<-->NIC#2 IP routing opties van de server verbinden en dan de broadband router zo instellen dat hij alleen uitgaande connecties accepteert als ze vanuit het LAN segment via de server lopen?

Of ben ik dan dubbel bezig?

Alle suggesties welkom.

En ja, ik heb mijn usericon nog niet ingesteld :+

Verwijderd

Je krijgt wel lekker antwoord op je overbodige vraag. Zal wel komen omdat niemand ziet waar je naar toe wil :P

Verwijderd

Volgens mij ben je dubbel bezig. Die kabel/ADSL-Internet routertjes hebben meestal een WAN-poort. Daar gaat je ADSL-kabel in. Die andere poortjes zijn in jouw geval van de switch en dus voor het locale segment. Volgens mij hebben je computers dan ook maar één netwerkkaart nodig, met locale IP-adressen. De router krijgt het IP-adres dat je van je provider hebt gekregen, verder zit er meestal NAT ingebakken, hoewel ik dat geval van Edimax niet ken, is dat iig zo bij vergelijkbare producten van SMC en Netgear.

Verwijderd

Topicstarter
Ach, freggelaar *D

Het komt langzaam los. Tis ook nie zo'n heel makkelijk vraagstukje...

Straatje: Bedankt voor je input. Die WAN poort zit er inderdaad op. Die wil ik ook koppelen aan de ADSL verbinding.

Maar voor het LAN zit ik zoals gezegd aan twee NICs in 1 server te denken, beide aan de switch poorten verbonden evenals 2 andere 9x PCs in het LAN.

Volgens mij kan die router namelijk geen aparte LAN-segmenten instellen en dat wil ik dan met de server routing opties regelen.

(Ik wou dat ik het gisteren zo simpel had weten te omschrijven...)

Verwijderd

Nou zoals je ziet is er niemand die het nut ervan inziet. Eigenlijk is dat ook een antwoord:)
Maar evengoed je kan 450,- overmaken op mijn girorekening. Dan ben je dat in ieder geval kwijt.8-)

Verwijderd

Topicstarter
Als je ECHT slim bent zet je ook een rekeningnummer neer >:)
Pagina: 1