[PC/TV] svideo versus magnum tvsetje

Pagina: 1
Acties:

• Netsensei
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-12-2025
Hallo,

Ik zou graag mijn pc willen aansluiten op mijn tv. De idee is om er - uiteraard - een HTPC'tje van te maken. :Y)

Nu zit ik met het volgende probleem: mijn tv is zo'n gevalletje van het merk 'Magnum' dat ik vorig jaar in de Lidl/Aldi heb aangeschafd voor 100 euri of zo. Er zit enkel een SCART aansluiting op. Mijn DVD speler kon ik via zo'n Hama convertertje ({cinch,svideo}/SCART) aansluiten op mijn tvsetje.

De PC in kwestie is een oude HP Vectra VE die ik van een goedkope ati radeon met 64Mb heb voorzien. Ik heb er vlug even geexbox op gegooid om te testen hoe ver ik ermee kon gaan. De videokaart beschikt echter enkel over een s-video uitgang. Met een svideo/svideo kabeltje kon ik tv en pc met elkaar aansluiten.

Bij het booten kreeg ik mooi het blauwe HP Vectra boot scherm te zien. Maar zodra ie verder ging - overschakelen op GRUB - werd het beeld volledig zwart. Niet goed dus. :X

Dan heb ik maar eens mijn desktop pc - een amd xp1800 met ati radeon 9000 kaartje en ubuntu dapper - aangesloten op svideo. Ook nu kreeg ik bij het opstarten mooi het bios - ik had de indruk in zwart/wit - te zien maar zodra ie verder bootte en overschakelde op framebuffer werd het beeld helemaal verstoord in allerei strepen. In de verte kon je wel vermoedden wat ie deed, maar daar hield het dan ook bij op.

Nu vraag ik mij af of er mensen zijn die gelijkaardige ervaringen hebben en beschikken over een tv met énkel een SCART aansluiting. Ik veronderstel dat ik de juiste drivers nog moet installeren in ubuntu en zo, maar ik vraag mij überhaupt af of het wel de moeite is om hieraan te beginnen als de tv in kwestie bijvoorbeeld geen svideo over SCART ondersteunt. 8)7