Toon posts:

van siemens - dell - lenovo - toschiba, einde bij sony?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.275 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Na vier dagen intensief surfen en waarvan twee dagen niet gedouched en inmiddels een aankomende rsi pols/hand en rechterschouder het volgende:

In december ga ik stage lopen. Bij ons op school werd verteld dat een laptop daarbij wel erg handig is; dit voorkomt veel dubbel schrijfwerk (ik moet docenten en leerlingen observeren).
Het idee kwam toen bij mij op dat ik op zoek zou gaan naar een laptop, maar dan wel eentje die ik ook kan gebruiken als desktop. Daarom viel de eerste laptop die ik via mijn school kon kopen, de Fujitsu Siemens (Amilo pa-1510) af, omdat ik al vrij gauw op het internet had begrepen dat deze niet geschikt is als desktop. Ook de kwaliteit van Fujitsu Siemens zou, volgens veel forumleden, te wensen over laten.

Toen dacht ik: laat ik een kennis bellen die verstand heeft van laptops. Hij raadde mij de Dell Inspiron 6400 aan. Dus ik ging voor Dell. Maar naderhand kwam ik erachter dat de service van Dell niet zo geweldig is. Dat je b.v. veel moet betalen voor de helpdesk en als je laptop kapot is, moet je zelf voor de verzendingskosten betalen. Nu kun je wel extra garantie kopen, maar dit kost zo'n 300 euro.

Ik heb een budget van 1000 euro. Hiervan moet ik eigenlijk ook een printer van betalen, omdat mijn huidige printer niet aansluitbaar is op een laptop. Ter nader info ook: ik ben een standaard gebruiker.
Dit betekent dat ik voornamelijk gebruik maak van windows, office (word documenten), veel surfen en muziek downloaden.
Belangrijk aan een laptop is voor mij het feit dat ik rustig 5 tot 10 schermpjes (applicaties) geopend kan hebben en dat mijn laptop hierdoor niet trager wordt. Hier heb ik echt een hekel aan.
Maar ja, ik werk nu ook op een pc met de volgende specs: 128 mb en de processor zou ik eigenlijk uit mijn hoofd niet weten hoe het daarmee zit (ik kan het zo snel niet vinden). En ik heb 40 Gig.
Veel mag je er dus anno 2006 niet van verwachten: tijd voor een nieuwe pc, die dus geen pc wordt, maar een laptop die ik als pc ga gebruiken. Voor mijn rsi klachten waarschijnlijk niet zo verstandig, maar bij Toshiba heb ik een goede standaard gezien waardoor je laptop vrijwel rechtop kan komen te staan.

De Dell ging het dus niet worden, aangezien de bijkomende kosten gigantisch zijn. En ik kan mij geen extra kosten veroorloven als er iets aan de hand is met de laptop.

Ik kwam dus terecht op de thema's: zeer stevig en langdurig (minimaal 5 jaar) te gebruiken.
Dit forum leidde mij naar IBM en dus naar Lenovo: wat een geweldige notebook!!!! Maar ook onbetaalbaar... :'( Ik werd persoonlijk helemaal warm van de Thinkpad Z61m. Op de site van Lenovo wordt hij vrij goedkoop aangeboden, maar dit is waarschijnlijk niet de offiële winkelprijs. Die liggen bij verschillende sites een stuk duurder (ongeveer 2000 euro). Misschien dan de Z60m? Ook niet te doen helaas: 1500 euro.

Op naar de Toshiba. Immers: betaalbaar, stevig en langdurig! Volgens velen op dit forum.
Ik naar de winkel om de Toshiba's te bekijken: de A110 - 225 voor een mooie prijs van 800 euro. Core duo T2050, 1,66, Windows XP, 15.4",1024 mb, 80GB.
Maarrrr.... een glanzend scherm. HEEL glanzend.
Dit is iets waar ik mij waarschijnlijk aan ga irriteren. Ik weet het niet zeker, want ik heb er geen ervaring mee, maar ik vind het bepaald niet prettig kijken. Je ziet jezelf aan alle kanter terug verschijnen in het scherm. En zo te lezen op dit forum ben ik niet de enige... Oh leve de onbetaalbare Thinkpad! _/-\o_

Wat nu? De verkoper ziet mijn wanhoop over het glanzende scherm en opteert de Sony VAIO N11S.
Sony... hmmm.... als laptop? Daar wist ik helemaal niets van. Ik wist helemaal niets van Sony en computers. Ik associeer Sony meestel met geluid en beeld, maar hardware?
Volgens de verkoper een zeer onterechte gedachte, aangezien Sony de beste beeldschermen heeft van de laptops. En jawel, glanzend, maar toch mat tegelijk! Dit zorgt voor veel kijkrust en is niet zo glanzend dat het onverdraagbaar is.
En Sony is stevig, heel stevig, maar ook erg wit... :( Wit!!! Hoe moet je al dat witte combineren met een los toetsenbord (die zijn namelijk veelal zwart). En wat te denken over verkleuring op de lange termijn? Dit zie ik namelijk ook bij mijn huidige computer (zo'n grote bak van drie jaar geleden), het ziet er echt niet uit meer: heel viezig van de stof enz. Daarom is zwart denk altijd een betere optie, omdat daar geen verkleuring optreedt en de stof kun je netjes afstoffen.

Zucht... wat moet ik doen? :?
Nog maar eens dit forum doorspitten en nog een keer, en nog een keer. En nogmaals naar de websites van Dell en Toshiba. En naar Lenovo... ;( :D
Als ik de 15.4" scherm niet zo geweldig had gevonden, dan had ik wel een andere Lenovo kunnen aanschaffen. Maar ja, waarom zou ik een 15" of 14" inch willen? :D
En neem dan de Toshiba. Prachtig ding, maar dat glanzende scherm...
Dell. Als de service maar niet zo ingewikkeld was en de behuizing niet zo kwetsbaar....

Ik ga toch maar voor de Toshiba! Ik strijk over mijn hart en neem het glanzende scherm voor lief... dacht ik. Totdat ik zag dat er geen uitbreiding naar Windows Vista mogelijk is. Wel zo verstandig om te anticiperen op Vista, want ik gebruik immers de laptop ook als desktop. Grrr... geen Toshiba dus.
Okee het wordt de Sony... dacht ik. Tot ik hier op het forum las dat er allerlei software en lak problemen zijn met de FE31H...

En dan komt nu mijn vraag aan jullie forumlezers en voor de deskundigen onder jullie:
Wat zouden jullie mij adviseren? Keuze uit de volgende mogelijkheden (en degene die jullie zelf aandragen):

1. Niet zeuren over dat glanzende scherm. En Windows Vista? Ach, zo'n vaart loopt het niet. Neem dus gewoon de Toshiba A110 - 225

2. Lakproblemen? Software problemen? Die zijn binnen het eerste jaar te ondervangen door de winkel. Gewoon doen dus die Sony VAIO N11S

3. Die service van Dell... neem gewoon het risico en dan maar geen extra garantie. Met de behuizing valt het ook wel mee. Ga voor de Dell Inspiron 6400

4. Zorg dat je ergens een heel oud laptopje leent van iemand (iemand van het forum misschien?!!), en spaar net zolang totdat je de laptop kunt aanschaffen waar je hart sneller van gaat kloppen, namelijk de Lenovo Z61m

Op het moment sta ik het dichts bij de Sony. Hier zijn de specs van de Sony:

Producteigenschappen van Sony Vaio N11S
Processor Intel® Core™ Duo T2050 2x 1,66 GHz
Besturingssoftware Legitieme Windows® XP Media Center
Beeldscherm 15,4inch X-black Breedbeeld (1280 x 800)
Geheugen 1 GB DDR2
Harde schijf 100 GB
CD / DVD - Speler DVD±ReWriter, dual layer
Draadloos 54 Mbps (802.11a/b/g)
Bijzonderheden Kaartlezer, FireWire
Videokaart Intell® GMA 950 tot 128 MB
Gebruiksduur Batterij tot 2,5 uur
Gewicht 3.1 Kg
Garantie 1 jaar pickup & return
Merk Sony
Type VAIO N11S

Goed, dit was mijn verhaal. Ik hoop dat een van jullie mij kan adviseren!

• Maxster4th
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-12-2023

Maxster4th

.....are YOU kiddin' me..

Verwijderd schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 16:07:

Ik ga toch maar voor de Toshiba! Ik strijk over mijn hart en neem het glanzende scherm voor lief... dacht ik. Totdat ik zag dat er geen uitbreiding naar Windows Vista mogelijk is. Wel zo verstandig om te anticiperen op Vista, want ik gebruik immers de laptop ook als desktop. Grrr... geen Toshiba dus.
O
Waar komt deze bewering vandaan? Ik heb deze laptop en er zit een stickertje op "windows vista capable" (niet dat dat perse veel zegt). Maar waarom zou deze laptop niet Vista upgradable zijn?
Ik heb hem voor 900e gekocht in de zomer en er 512mb aan geheugen bij geprikt en het is voor mij een prima laptop. Gaat mee naar de uni, wordt thuis intensief gebruikt voor office, internet en wat downloaden. En dat glanzende scherm... heb je geen last van. Het is even wennen, maar er is goed mee te werken.

Welk advies ik je toch eigenlijk wil geven: dell inspiron 640m. Een lekkere compacte laptop (mijn vriendin kocht deze een maand nadat ik de mijne had gekocht) en ik had deze graag willen hebben: klein, lange accu werktijd en een erg mooi (high res.) scherm. En de service van dell. Wij hebben meerdere dell's hier inhuis (desktop als laptop) en nog nooit problemen gehad (en dus nooit de helpdesk nodig gehad).

Succes is een keuze

• Co_2J
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-07-2025
Hier een Core 2 Duo voor 929,- in de aanbieding bij een leverancier in Bergschenhoek...
kun je later als je weer wat gespaard hebt alsnog extra geheugen bij plaatsen......of in zijn geheel vervangen

Toshiba Satellite A110-352 C2Duo-T5500
Processor Familie Core 2 Duo

Snelheid 1.66 GHz
Geheugen 512 Mb
Harddisk grootte 80 Gb
Scherm grootte 15.4 inch
Resolutie 1280x800 px
CD-Rom snelheid 24 speed
DVD leessnelheid 8 speed
CD Brander snelheden 24 speed
DVD Brander snelheden 8 speed
Besturingssysteem Windows XP Home
Gewicht 2.7 Kg
Totdat ik zag dat er geen uitbreiding naar Windows Vista mogelijk is.
Je bedoelt volgens mij dat Win XP Home niet met een Vista upgrade geleverd wordt en niet
"windows vista capable" of "Vista upgradable"
Die upgrade voucher komt alleen bij een MCE of Pro versie.
zie hier voor uitleg

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:30

Verwijderd

Over die Lenovo laptops...

Zo een Lenovo laptop moet je niet vergelijken met een IBM Thinkpad daar zit wel degelijk kwaliteits verschil tussen. Een standaard Lenovo laptop is gewoon gemaakt voor de massa. Een thinkpad is gemaakt voor professionals etc. En dit zijn de T, R en X series. Dit zijn zeer degelijke en professionele apparaten en daar betaal je ook meer voor.

Betekend niet dat de andere Lenovo´s crap zijn alleen de Ibm/Lenovo laptops waar men goede woorden over spreekt zijn voornamelijk de T en X series.

• Evolutionz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-01 20:57
Heb je misschien naar de laptops van asus gekeken?
Wellicht is dat een 5de optie :)

Verwijderd

Topicstarter
@maxster: hm... een hoge resolutie is wel zo prettig... maar een 15" scherm in plaats van 15.4? Dat weet ik niet moet ik nog even over nadenken. Ik merk dat ik op mijn 17" al ruimte tekort kom, vandaar dat ik graag voor een 15.4" wil gaan.

@co en giant: bedankt voor de info! Ik heb inderdaad niet goed begrepen hoe het nou zat met het upgraden naar Vista.

@onno: ondanks de 15" (valt ie groot of klein uit?) heb ik de series die jij hebt aangegeven toch weer bestudeerd. Ik vind de Lenovo's helemaal te gek: ik kwijl gewoon bij de website! Wat vind je trouwens van de Z series? Misschien bezwijk ik toch uiteindelijk voor een 15", voor Lenovo heb ik alles over. Raar eigenlijk, want ik heb het apparaat nog nooit in het echt gezien...

@evolutionz: de vijfde optie wordt geen asus maar een: NEC Versa M360 :) Vanavond ontdekt...

• Nimrod
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-01 16:50

Nimrod

King in the land of Shinar

Moest je in België wonen bracht dit de verlossing:

http://www.academicshop.be/defaultshop/

Maar mss bestaan er in Nederland gelijkaardige zaken

The kingdom has many problems, but boredom is the least of them.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:30
Asus heeft ook leuke laptops. Asus vind ik zelf delaatste tijd geweldig in prijs/kwaliteit. Ze leveren gewoon goede spullen (geen budget crap (trager geheugen oid (behalve de A6M zo te zien..))) en standaard 2 jaar garantie wat ook niet verkeerd is:

Asus F3F
€920, 2 jaar garantie, Core 2 Duo T5500 1.66GHz, 1x 1GB DDR-667 (uit te breiden)

Asus F3Jc
€915, 2 jaar garantie, Core Duo T2300E, 1x1GB DDR2-667, GeForce Go 7300 128MB

Asus A6M
€800, 2 jaar garantie, 1x1GB DDR2-533, Turion 62 X2 TL-50

Verwijderd

Topicstarter
@tricky dick: Wauw!!! Helemaal te gek... zou ik jou hierover mogen mailen?

Verwijderd

Topicstarter
@gremlin: hm... ik hoor steeds meer goede dingen over Asus. Ik zal mij gaan verdiepen, bedankt!

• Nimrod

Nimrod

@fergus: geen probleem, je mag het ook hier plakken (of wat was je zinnens 8) )

Verwijderd

Topicstarter
@tricky dick: nou, ik heb de site bekeken en kwam erachter dat het uitsluitend is bestemd voor studenten. Nu ben ik ook student, maar niet in België. Mijn school biedt geen laptop van Lenovo aan. Dus ik vroeg mij af of jij student bent en zo ja, of ik dan via jou de laptop zou kunnen aanschaffen?

Verwijderd

En waarom is je huidige printer niet aansluitbaar op een nieuwe laptop, omdat deze is voor zien van een ouderwetse printerpoort?
Er bestaan mooie verloopkabels van USB>Printerpoort http://www.perfect-system...ter-Male-25-pin---1,8-mtr
Dus je hoeft geen nieuwe printer te kopen, tenzij deze niet meer goed is.

Verwijderd

Topicstarter
Yes! Goh, in de winkel hebben zij mij hierover niet ingelicht. Ik heb er overigens wel naar gevraagd. Thanx Ali bahbah :)!

Verwijderd

Topicstarter
STAND VAN ZAKEN

Ik heb nog veel gelezen op dit forum en mijn gedachten laten vloeien. Hier is mijn top 5:

Met stipt op nummer 1 omdat het gewoonweg de stevigste laptop is die er bestaat en ook omdat ik de design zo prachtig vind de:

Hi sdfhlakjldf
Okee, na alle reacties en na nog heel veel gelezen te hebben kom ik tot de volgende serieuze kanshebbers:

Met stipt op nummer 1 vanwege de alom uitmuntende degelijkheid en robuuskheid de:

Lenovo ThinkPad Z61m 9450

Core Duo T2300E / 1.66 GHz - Centrino Duo - RAM : 512 MB - HD : 80 GB - DVD-brander - Gigabit Ethernet - Bluetooth, 802.11a/b/g - TPM - vingerafdruklezer - Win XP Pro - 15.4" breedbeeld TFT 1280 x 800 ( WXGA ) - Express Selection

Video
Max. resolutie (extern) 2048 x 1536 / 24-bit (16,7 miljoen kleuren)
Videogeheugen Dynamic Video Memory Technology 3.0
Grafische processor/leverancier Intel GMA 950

Helaas kan ik de zwart uitvoering niet betalen. Deze zilvere variant moet dan misschien maar. Wat ik ervan begreep, is dat het geheugen is uit te breiden naar maximaal 2 MB, klopt dit?

Dan op nummer 2 komt de Toshiba A8 - 154.

Dit, vanwege de zeer goede stevigheid en omdat de Toshiba’s zeer gemakkelijker up graden zijn naar Windows Vista. Dit is overigens de enige betaalbare Toshiba met een matte scherm!!!

Dan op nummer 3 de NEC Versa M360. Dit, omdat deze laptop voor een hele goede prijs erg veel bied. Ik heb enkele angstaanwekkende verhalen gelezen over een NEC op dit forum, maar toch deze laptop op de derde plaats:

De nieuwe Versa M360 is een krachtig notebook uitgerust met Intel® Centrino® Duo mobiele technologie met Intel® Core™ Duo processor, een technologie die specifiek voor notebooks is ontworpen om u krachtigere prestaties, minder gewicht en betere batterij-performance (meer dan 5 uur met de NEC Eco-knop) te bieden en bovendien overal en altijd toegang mogelijk maakt voor (draadloos) netwerken.

Dit notebook is uitgerust met de Intel® Core™ Duo T2300e (1.66 GHz met 2 MB Smart Cache geheugen voor Intel® Core™ Duo) maar kan ook voorzien worden van de Intel® Celeron® M processor. De Versa M360 is daarnaast ergonomisch en praktisch door zijn 15,4-inch breedbeeld TFT-beeldscherm, uitgebreid toetsenbord met apart numeriek keypad-gedeelte, ideaal als u vaak met cijfers werkt.

Op nummer 4 de Sony VAIO N11S. Deze notebook heeft een prachtig scherm (alom bekend) en de behuizing is ook behoorlijk stevig. Voor specs zie de opening van dit blog.

En last but not least: de DELL Inspiron 6400. Van wat ik heb begrepen een zeer mooie resolutie en fijn in de bediening:

Voordelen en nadelen op een rijtje:

Lenovo:
Positief: onbreekbaar
Negatief: 512 mb, onbetaalbaar

Toshiba:
Positief: zeer stevig, geen mooi design
Negatief: 512 mb

Sony:
Positief: heel stevig, 1 GB, prachtig en rustgevende beeldscherm
Negatief: witte behuizing

Nec:
Positief: stevig, erg veel voor weinig geld
Negatief: staat niet op de lijst van de website van Windows Vista. Is waarschijnlijk wel up te graden, maar wat moeizamer

Dell:
Positief: degelijk, veel voor weinig geld
Negatief: helpdesk en service veel negatieve verhalen gehoord

Als het lukt moet ik eind deze week een beslissing maken, zodat ik voor mijn stage nog enkele weken kan bestellen en testen (en hopelijk niet terug hoeven te sturen)
Alle hulp en advies is welkom!! Veel dank…

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2006 20:51 ]

• Nimrod

Nimrod

ik zou de thinkpad nu ook niet gaan ophemelen als onbreekbaar, ik was ook die mening toegedaan, maar
hoewel de klassieke t-serie thinkpad een bijzondere behuizing heeft, bestaande uit een soort van rubber met hieronder een soort van metalen chassis, lijkt de z61 enkel een hard-plastic behuizing te hebben (tot mijn enorme ontgoocheling maar soit dan kan ik de volgende keer toch nog naar iets uitkijken :)). ik betwijfel ook of het toetsenbord op de z-serie spatdicht is, twee afvoerkanaaltjes zie ik niet meteen zitten. en met een beetje moeite druk je de schermrug óók in, al zij het veel minder dan bij de andere merken (en ik ben er beetje expert in gezien ik in elke winkel waar het kon dit telkens testte).
tis wel zo dat
het toetsenbord zijn reputatie waarmaakt, zélf al zou lenovo tegenwoordig een mindere variant gebruiken (zelfde layout, andere fabrikant, niet geheel hetzelfde, aldus de die-hards die nog een toetsenbord van de vorige stock eisen - en ze krijgen het nog ook :))
het hele ding wel degelijkheid uitstraalt en je merkt dat er behoorlijk wat over nagedacht is
dat de service uitstekend lijkt. ik heb die wel nog niet aan den lijve ervaren.

wat dat aankopen via mezelf betreft: liever niet, signpost heeft een behoorlijk kwalijke reputatie wat verkoop en dienst-na-verkoop betreft, en ik heb er ook heel wat van mogen ervaren. ook al een reden om mijn z61m niet om te ruilen voor een t61p (de administratie zou er aan ten onder gaan). even opsommen: één telefoonnummer op site klopt niet, ander wel/ na bestelling word je binnen 8 werkuren gebeld: niet gebeurd, heb dan maar zelf gebeld/ ik koos om het te gaan halen bij hen, zij bellen vervolgens wanneer ze het kunnen komen brengen/ de dag van levering komen ze niet, ik bel, blijkt de dispatch van niets te weten/ uiteindelijk ontdekken ze dat ze het met taxipost verzonden hadden, "bijzonder ongebruikelijk" ( 8)7 ) / en zo voort. maar hey, ik heb een goedkope ibm met 3 jaar lenovo (niet signpost, gelukkig maar) garantie

en nog iets: ik zou sony links laten liggen, het ziet er e-norm gelikt uit maar wee u gebeente als er iets stuk is, zelfs binnen de garantie (scherm stuk? ach nee dat valt niet binnen onze strikte garantievoorwaarden maar geen probleem voor slechts 700 euro vervangen we uw scherm meteen |:( - dixit mijn vriendin)

[ Voor 7% gewijzigd door Nimrod op 12-11-2006 23:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, het is duidelijk: de sony ligt eruit. Ik heb gewoon echt de financiële middelen niet, om maar enig reparatie te betalen. Dat gaat niet lukken.
Financieel gezien is DELL eigenlijk de beste optie, want dan heb ik een goede computer én ik kan dan ook nog de extra garantie á 285 euro betalen. Als ik een van de andere laptops wil kopen, dan kan ik er geen garantie bij kopen.

Voor die DELL moet ik overigens wel snel zijn, want de aanbieding met extra 512 mb loopt tot dinsdag.

De Lenovo... die is dus toch niet zo stevig. En ik kan geen extra garantie veroorloven... Sterker nog: ik weet niet de exacte prijs. Op de website staat 1099 euro voor een z61m met 512 mb.
Ik kan heb later altijd nog wel upgraden naar 1024... of dat echter verstandig is...: laptops zijn kwetsbaar, daar wil ik liever vanaf blijven. Dus ik koop eigenlijk toch liever een laptop die al de 1024 mb in zich heeft.

Dus er vallen er weer twee af (alhoewel ik het "nachtlampje" van de z61m helemaal te gek blijf vinden ;)

1. Toshiba A8-154

2. NEC Versa M360

3. DELL Inspiron 6400

Wie o wie? Eenmaal, andermaal... :D

• BoyzNDaHood
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-12-2022
Tjah, ik zou bij de dell laptop echt geen garantie á 260+ euri kopen. Gewoon om het feit dat het uber duur is. Andere laptops hebben standaard 2 Jaar garantie (Asus bvb) en anders kan je bij een 'normale' winkel een verzekering kopen voor 3 jaar voor je lappie voor zo'n 140 euri. 260+ is echt gewoon veels teveel en ik vind het zelf niet waard (gewoon voorzichtig zijn.). Ook vind ik 1 jaar garantie zowiezo crap en heb ik dus een Asus laptop vanwege standaard 2 jaar Pick Up & Return.

Geheugen uitbreiden... Laptop kwetsbaar en daarom blijf ik er vanaf... Ik vind dat zelf een beetje crappy reden om het niet uittebreiden. Zowiezo is het amper werk (1/2 schroefje?) en je kan amper wat kapot maken als je normaal openschroef. En daarnaast kun je altijd het nog laten doen bij de winkel waar je het aanschaft. En om een laptop te kopen met gelijk 1GB zal ik als ik jou was opletten of de laptop wel 1 latje inneemt of 2. Met 2x512 word het een duurdere grapje (1 x 512 mb kan je dan ergens laten rotten). Zowiezo zou ik niet een laptop kopen met 1 GB (tjah, werkt relaxter) maar jou motivatie slaat serieus nergens op.

En die NEC is echt wel upgradebaar naar Vista, ik vraag me af waar jij je opbaseerd om te zeggen dat het moeilijker is bij een NEC danbij een toshiba.

En waarom vermeld je er geen PRIJZEN bij de laptops :S. Of lees ik hier overheen? Die laptops die je geeft verschillen waarschijnlijk heel veel van elkaar. Dan is het handig om te weten hoeveel ze kosten.

En bvb die Dell... Jij geeft de specs van de standaard nieuws ofzo. Want er staat bvb 'cpu tot t7200'. Geef de specs van de laptop die jij heb samen gesteld, want je kan er een t2050 in doen, maar ook een t7200. Dan is het verschil uber groot. Ook accu etc. moet je ff erbijvermelden welke je neemt. Als je die dell nam die jij omschreef dan is het cker duurder dan je budget (omschreven in 1e posts, wat onderhand al is veranderd neem ik aan aangezien je ook sony's en ibm's wil enzo).

En ik neem aan dat je alleen maar office dingen gaat doen tog? En dan nog, geef de prijzen ff van de laptops.

[ Voor 3% gewijzigd door BoyzNDaHood op 13-11-2006 00:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
8)7 Ok. Het is nu bijna bedtijd. Ik heb even het linkje gelezen over de Inspiron 6400. En guess what? Deze laptop heeft ook een glanzend scherm. De DELL valt dus af.

En ik heb nog een nieuwe optie ontdekt van Lenovo! Ik wilde eerst niet denken aan de R, T of X series omdat ik dacht dat die alleen bestonden in 15" schermen.
Nu heb ik van de R serie (en tevens de meest betaalbare serie) een 15.4" gevonden! Maar hij is nog niet op de markt. Het is de: Lenovo ThinkPad R60 T5500 (1.66GHz) 1GB 80GB 15.4

Mijn lijstje ziet er nu als volgt uit:

1. Toshiba A8-154

2. NEC Versa M360

3. Lenovo ThinkPad R60

En nu echt naar bed :O , want ik lijk wel een pc verslaafde! 8)7

• punica
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

punica

Longtime Member

Ja, en wat kost zo'n upgrade dan?? En wat moet je er voor doen om de upgrade te krijgen? Kun je met xp-home gratis upgraden naar vista premium of basic???

Veel vragen en weinig antwoorden op de toshiba site...
De dell lijkt me zo slecht nog niet. Daar is een mat scherm gewwon verkrijgbaar een 2 jaar on-site is meer als voldoende voor een sub €1000 laptop. Scheelt ook weer €100.

• BoyzNDaHood
Volgens is het zolang je geen Truelife bijkoopt een matte scherm. Bij ons wasde inspiron 6000 (bijna zelfde) wel mat.

• BoyzNDaHood
Verwijderd schreef op zondag 12 november 2006 @ 20:20:

Wat ik ervan begreep, is dat het geheugen is uit te breiden naar maximaal 2 MB, klopt dit?
Wtf.... Wat bedoel je hiernou mee? Baseer je dit op de Mb cache, of bedoel je 2GB?....

En dat van Sony, kheb geen sony' notebook gehad ofzo. Maar zou je nou echt op 1 commentaar het gelijk afschrijven? Wie zegt niet dat die vriendin van de tweaker gewoon door eigen schuld de scherm heb gemolt en nu kwaad is dat Sony geen garantie erop wou geven? Ik beschuldig niemand wat (niet kwaadworden) maar ik zou echt niet gebaseerd op 1 commentaar gelijk een laptop afschrijven... beetje dom.

Verwijderd

Mag ik vragen, uit nieuwsgierigheid, hoe lang je stage gaat lopen ? Want je budget en wensen komen niet met elkaar overeen,

Vista capable (lange termijn), houd niet van een trage computer en binnen de 1000 euro moet je ook nog een printen aanschaffen. Leuk dat school je adviseert dat een laptop handig zou zijn, maar als jij leerlingen en leraren, voor een korte periode,moet observeren, dan houd ik dat geld nog even lekker in de pocket en ging er heel goedkoop een notitie boek en een Big pen in de tas ;)

Imo is er niks mee om notitie's op te schrijven en dat gewoon thuis uit te werken, zolang gaat je korte termijn geheugen wel mee. En notitie's maken zijn geheugen steuntjes, zodat je geen dingen over het hoofd ziet, de rest komt vanzelf wel boven drijven uit die grijze brei :)

Verwijderd

Toen dacht ik: laat ik een kennis bellen die verstand heeft van laptops. Hij raadde mij de Dell Inspiron 6400 aan. Dus ik ging voor Dell. Maar naderhand kwam ik erachter dat de service van Dell niet zo geweldig is. Dat je b.v. veel moet betalen voor de helpdesk en als je laptop kapot is, moet je zelf voor de verzendingskosten betalen. Nu kun je wel extra garantie kopen, maar dit kost zo'n 300 euro.
klopt niet
dell heeft een lokaal tarief nummer> 0206744500
en ik weet dat je standaard 3 jr wettelijke garantie hebt en dat ze niets laten opsturen meer, dus ook geen kosten voor bezorging, ze komen zelfs binnen 5 dagen langs. Als je de 1 jr garantie neemt dan worje als binnen de garantie behandeld binnen 3 jr na aankoopdatum...

Maar naderhand kwam ik erachter dat de service van Dell niet zo geweldig is

sorry maar dat kopt ook totaal niet. ik weet dat dell juist echt heel erg makkelijke service heeft, is het probleem niet opgelost? ze bellen je altijd terug ter evaluatie.

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:00
Ik lees nergens nog een HP ? de Nx serie is zeer degelijk en stevig. Kan voor 1000 euro wel gevonden worden.

Vind zelf de nx 8220 steviger dan de nx 7400.

Verwijderd

ik zoek ook een laptop met minimaal de volgende specs:

core 2 duo t5500
1024 mb ram
Ati Mobility X1600/Nvidia Go 7600
maximaal 1000 euro

weet niet of dit mogelijk is voor dit geld :P als iemand iets gevonden heeft dan stel ik dat erg op prijs

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik zou ook voor de Dell gaan. Van iedere fabrikant kun je wel verhalen vinden van mensen die totaal niet te vreden zijn over de service afhandeling. Ik zelf ben zeer te spreken over Dell NB, ben nu al weer 2 jaar in het bezit van mn 2de Dell, de derde komt er dit jaar waarschijnlijk nog aan (even wachten op een goede aanbieding op de M1210) en 'guess what' ik heb nog nooit enig probleem gehad met beide NB's in 4.5jaar tijd.

Ik zou ook niet direct weten waar je het vandaan haalt dat je een Dell zelf op moet sturen, al zal je kiezen voor 1jaar garantie is dat nog steeds pickup & return. De extra garantie bij kopen... ta... ikzelf ga wel altijd voor de 3jaar (in mijn geval is dat zelfs nog Next Business Day on-site)

Ik ben het wel met Parabellum eens; ik persoonlijk zou gewoon in de klas gaan zitten met een schrijfblok en pen, imho ben je dan toch nog flexibeler dan met een NB. Je kunt sneller toch nog snel even iets opschrijven of ergens naast krabbelen dat leerling A iets raars deed.

Wil je toch extra middelen neem je toch een videocamera mee ;)

Beter dan doorsparen voor de, door jouw zo gewilde Lenovo (en dan maar hopen dat je verwachtingen niet te hoog zijn)

If you didn't win today, you can always win tomorrow

• BoyzNDaHood
Verwijderd schreef op maandag 13 november 2006 @ 12:41:
ik zoek ook een laptop met minimaal de volgende specs:

core 2 duo t5500
1024 mb ram
maximaal 1000 euro

weet niet of dit mogelijk is voor dit geld :P als iemand iets gevonden heeft dan stel ik dat erg op prijs
Denk niet dat het mogelijk is. De videokaart en geheugen wel, maar denk geen C2D. Met die prijs kan je nog wel een CD of X2 vinden maar geen C2D.

En voor TS, geef je prijzen es weer van de laptops. Mensen zeggen nu wel tegen je koop Dell enzo, maar vaak is er voor hetzelfde prijs een betere laptop te vinden.

• dizzytal
  • Niet online
BoyzNDaHood schreef op maandag 13 november 2006 @ 13:02:
maar vaak is er voor hetzelfde prijs een betere laptop te vinden.
Waarmee je de keuze voor TS nog weer moeilijker maakt. Tuurlijk zijn er Acer en ASUS NB's genoeg in eenzelfde prijs categorie (tot/rond 1000 euro) en dan...? i.p.v. dat er modellen afvallen komen er weer meer bij....

(en definieer 'beter' even... betere spec's? beter scherm? lichter? kleiner? meer accessoires?)

• Compusmurf
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-08-2024
Heb je misschien ook aan HP gedacht, vooral de nx7400. Dit zijn zakelijke notebooks en dus degelijk (vergelijkbaar met IBM/lenovo). Hebben geen spiegel als beeldscherm dus wat houdt je tegen. Ik heb zelf een voorloper hiervan en ben nu al een jaar een tevreden gebruiker. Kost ongeveer 900 euro dus heb je ook nog geld over voor een printer.

Meer info op: http://h20195.www2.hp.com/V2/pdf/4AA0-4793EEE.pdf

http://Compusmurf.xs4all.nl

Verwijderd

Topicstarter
BoyzNDaHood schreef op maandag 13 november 2006 @ 00:35:
Tjah, ik zou bij de dell laptop echt geen garantie á 260+ euri kopen. Gewoon om het feit dat het uber duur is. Andere laptops hebben standaard 2 Jaar garantie (Asus bvb) en anders kan je bij een 'normale' winkel een verzekering kopen voor 3 jaar voor je lappie voor zo'n 140 euri. 260+ is echt gewoon veels teveel en ik vind het zelf niet waard (gewoon voorzichtig zijn.). Ook vind ik 1 jaar garantie zowiezo crap en heb ik dus een Asus laptop vanwege standaard 2 jaar Pick Up & Return.

Geheugen uitbreiden... Laptop kwetsbaar en daarom blijf ik er vanaf... Ik vind dat zelf een beetje crappy reden om het niet uittebreiden. Zowiezo is het amper werk (1/2 schroefje?) en je kan amper wat kapot maken als je normaal openschroef. En daarnaast kun je altijd het nog laten doen bij de winkel waar je het aanschaft. En om een laptop te kopen met gelijk 1GB zal ik als ik jou was opletten of de laptop wel 1 latje inneemt of 2. Met 2x512 word het een duurdere grapje (1 x 512 mb kan je dan ergens laten rotten). Zowiezo zou ik niet een laptop kopen met 1 GB (tjah, werkt relaxter) maar jou motivatie slaat serieus nergens op.

En die NEC is echt wel upgradebaar naar Vista, ik vraag me af waar jij je opbaseerd om te zeggen dat het moeilijker is bij een NEC danbij een toshiba.

En waarom vermeld je er geen PRIJZEN bij de laptops :S. Of lees ik hier overheen? Die laptops die je geeft verschillen waarschijnlijk heel veel van elkaar. Dan is het handig om te weten hoeveel ze kosten.

En bvb die Dell... Jij geeft de specs van de standaard nieuws ofzo. Want er staat bvb 'cpu tot t7200'. Geef de specs van de laptop die jij heb samen gesteld, want je kan er een t2050 in doen, maar ook een t7200. Dan is het verschil uber groot. Ook accu etc. moet je ff erbijvermelden welke je neemt. Als je die dell nam die jij omschreef dan is het cker duurder dan je budget (omschreven in 1e posts, wat onderhand al is veranderd neem ik aan aangezien je ook sony's en ibm's wil enzo).

En ik neem aan dat je alleen maar office dingen gaat doen tog? En dan nog, geef de prijzen ff van de laptops.
@ BoyzNDaHood je hebt helemaal gelijk! Wat weet ik inderdaad van het openschroeven van laptops... Het is inderdaad een kwestie van openschroeven en voorzichtig het geheugen verwisselen. Het schijnt kinderwerk te zijn. Dus 2x5212 is dus niet aan te raden. Okee, dan koop ik 1x512 (is voor mij ruim voldoende) die ik up kan graden naar 1024, mocht het ooit nodig zijn.

Trouwens de NEC gaat uit mijn lijstje, want NEC stopt binnenkort met laptops maken. Dus daar begin ik niet aan.

En speciaal voor jou de prijzen. Dit is inderdaad wel zo handig om te vergelijken. Ik ben nu na alle reacties positiever over DELL, het is absoluut de goedkoopste, maar het heeft wel 2x512. Zonder extra garantie kom ik uit op EURO 886. Inclusief 15.4", 60GB, T2050.

Aangezien mijn laptop minimaal 5 jaar moet kunnen meegaan en het voornamelijk zal worden gebruikt als desktop heb ik nu de voorkeur uit 2 laptops. Namelijk de Lenovo Z61m en de Toshiba A8 - 154. De DELL is nu een hele goede derde optie en mochten jullie de eerste 2 enorm afkraken, dan wordt het vooralsnog de DELL.

@ Parabellum: geloof mij, vorig jaar heb ik maar twee weken stage gelopen en pen en papier werkten inderdaad prima, maar het naderhand uitwerken kost onvoorstelbaar veel tijd. Nu ga ik 4 maanden stage lopen en volgend jaar een half jaar. Ik denk dat een laptopje toch verstandig is... ;)

Hier zijn de prijzen en mogelijkheden van mijn 2 keuzes (@ punica: ik weet nog niet wat het upgraden van de Toshiba kost, moet ik nog uitzoeken. Het geheugen uitbreiden van de Lenovo kost EURO 100).

De vergelijking is als volgt ingedeeld: Links de Lenovo en gelijk erachter de Toshiba.

Belangrijkste verschil die ik heb ontdekt is dat de Toshiba een DVD brander (rewritable) heeft en de Lenovo niet. Nu weet ik niet of dit betekent dat de Lenovo geen backups kan maken op DVD's? Kan iemand mij hierover iets vertellen (ok, misschien een domme vraag, maar ik weet nu eenmaal niet veel van backups maken, heb het nooit gedaan, alleen op een usb-stick).

Prijs euro 1.123,90 Prijsvergelijking euro 965,09

Technische details
Kenmerken
Productbeschrijving Lenovo ThinkPad Z61m 9450 - Core Duo T2300E 1.66 GHz - 15.4"

TFT Toshiba Tecra A8-154 - Core Duo T2300E 1.66 GHz - 15.4" TFT

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2006 20:54 ]

Verwijderd

Jah, duidelijk, langere stage tijden maken het dan handiger om een laptop te gebruiken :)

Heb even de 2 nieuwste modellen voor je opgezocht van ASUS, en voor redelijk dezelfde prijs heb je daar meer optie's, oa een Dual core T5500, nieuwere CPU met betere prestatie's, een Go7300 met turbocache. Misschien en leuke bijkomstigheid, een geintregeerde 1.3 webcam.

Heb ze even van 2 verschillende website's geplukt maar zag dat bij 1 wel hele leuke dingen zitten, waaronder een draagtas, optische muis en een gratis upgrade naar Vista en 2 jaar pick up en return garantie :) Maar je moet maar kijken of het wat voor je is, heb zelf geen slechte ervaringen met ASUS laptops :

http://www.laptops4u.nl/info/a6jc-q163m-1145.html

http://www.pcmegastore.nl....php?products_id=10464508

Verwijderd

Topicstarter
@Parabellum: thanx! Maar een Asus... nou nee, toch maar niet |:(

Verwijderd

BoyzNDaHood zijn ze er wel met een core duo dan?

core duo
1024 mb ram
maximaal 1000 euro

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:30
Ja de Toshiba A100-683 maar die gaat niet lang op zn accu. Beter koop je een A6T of Z92J??

Die Z92J is 1000 euro bij de mycom geloof ik:
8cell accu
Core duo T2250 (533MHz FSB)
1GB DDR2-533
ATI X1600
100GB HDD 4200rpm
2 jaar garantie

A6T
AMD Turion 64 X2 TL-52 (dualcore, 64-bit, VT, 667MHz FSB, Optie tot dualchannel geheugen)
1GB DDR2-667 (1 dimm)
nVidia GeForce Go 7600 256MB (geen TC!)
100GB HDD 5400rpm!
2 jaar garantie
draagtas en muis

1070 euro

De A6T werkt zo'n 3 uur op (bijna) hoogste brightness, WLAN aan. De Turion is ook vrij zuinig, de Core Duo net iets beter misschien. De A6T heeft de op 1 na hoogste score in 3Dmark06 in vergelijking met de andere Geforce Go 7600 laptops. Zeker een aanrader!

De A6T heb je met tragere 4200rpm HDD voor 1000 bij de mycom.

[ Voor 19% gewijzigd door GENETX op 13-11-2006 20:49 ]

• dizzytal
  • Niet online
Als ik echt moest kiezen: de Dell, ;) (sorry kon het niet laten)

Nu even serieus, on-topic zonder met meer nieuwe modellen te komen, dat schiet niet op (vooral niet om ASUS modellen op te noemen, als TS al zegt: laat maar... ;) )

Tussen de modellen die overgebleven zijn; de Toshiba A8-154.

Specs zijn vergelijkbaar als ik dat zo zie ik de internetsites van de fabrikant. Voor mij is de 1 jaar garantie Next Business On-Site wel een groot pluspunt.

Dus.... de Dell ehh... Toshiba.

Verwijderd

Topicstarter
@dizzytal: de toshiba dus vanwege de garantie. Ik moet stiekem zeggen dat ik ook nog aan de DELL denk. Ken je de Lenovo? Wat vind je ervan>

• dizzytal
  • Niet online
Nee, ik heb geen ervaring met Lenovo NB's, helaas. IBM was altijd goede kwaliteit maar na een overname/verkoop kan dat snel veranderen. (kijk bijv. naar de 'verkoop' van Mitsui CD's van jaren geleden, dat is nu ook echte chineese bagger kwaliteit)

Ik heb wel ervaring met Toshiba NB, zowel privé als zakelijk. De keuze voor de Toshiba is gewoon gebaseerd op de positeive ervaringen met het merk, maar zeker ook de garantie. Als ik je verhaal zo lees is dat niet geheel onbelangrijk voor je.

Maar... jaja, ik lees dat je de Dell nog niet uit je hoofd hebt gezet, dat is natuurlijk een goede zaak. Daarom geen nieuw model, aangezien je de 6400 zelf aangedragen hebt ;) (dan mag het natuurlijk wel) maar mijn keus. Ik ben om eerlijk te zijn uit gegaan van prijs van de Lenovo, dat komt mij wat beter uit ;)

Basissysteem: N11646 het systeem met als uitgangs prijs 849

Intel® Core2 Duo Processor T5500
Windows® XP Home Edition
1.024 MB 533 MHz Dual Channel DDR2 SDRAM (2 x 512)
ATI® MOBILITY; RADEON® X1300 graphics card
60 GB (5.400 rpm)
Optical Drives 8X DVD+/-ReWriter
Support Services Basic-pakket, 3 jaar At Home-service
Batterij 9-cel lithium-ion hoofdbatterij (80 W/h)
Korting Korting van 50 euro incl. BTW
LCD Scherm 15.4" W Screen XGA TFT Display resolution: 1280x800

TOTAAL Incl. BTW:€ 1.170,29

--------------------------------------------------------------------------------

Ik geef toe, 170 euro boven je budget, maar je koopt dan een systeem met:
-- een snellere CPU (dat merk je niet direct, maar moet natuurlijk wel gezegt worden),
-- 1024MB (tja, 'hoe meer, hoe beter')
-- een X1300 vga kaart, (kun je in de pauze's een spelletje spelen)
-- 3jaar garantie, (je geeft aan dat je 5jaar met het ding wil doen, dan is 1jaar garantie natuurlijk krap. Ja ik weet dat europeese richtlijn 2jaar is op consumenten goederen, maar recht hebben en krijgen is een verschil)
-- 9 cell accu, i.p.v. 6 cell (weegt iets meer, komt de gebruiksduur ten goede)
-- dan heeft de 6400 een cardreader waar ook XD ingaat ;) (Dizzy = Olympus minded)

Hoop dat je hier iets aan hebt :) Vragen? Dan lees ik het wel... ;)

Verwijderd

Financieel gezien is DELL eigenlijk de beste optie, want dan heb ik een goede computer én ik kan dan ook nog de extra garantie á 285 euro betalen. Als ik een van de andere laptops wil kopen, dan kan ik er geen garantie bij kopen.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------
DIE 285 nooit BESTEDEN AAN GARTANTIE> die 3JR GARANTIE heb je standaard!!!!!
ZE HELPEN JE KOSTELOOS, IK MEEN HET! zelfs na je 1ste jaar zonder servicecontract helpen ze je, en ze doen niet meer aan Collect And Return meer, dat kost ze veel teveel. Ze hebben er trouwens ook een beleid dat je binnen een kwartier een diagnose gesteld moet zijn om te concluderen wat het probleem inhoud en of er een monteur moet komen.dan worje de volgende dag gebeld voor een afspraak.

dat geld moet je besteden aan een 7200rpm hdd+meer werkegeheugen en een 9 cell batterij. ;)

• dizzytal
  • Niet online
DIE 285 nooit BESTEDEN AAN GARTANTIE> die 3JR GARANTIE heb je standaard!!!!!
ZE HELPEN JE KOSTELOOS, IK MEEN HET!
Dus TS kan bij jouw de factuur in dienen als hij na 2.5j toch een factuur voor geschoteld krijgt voor een reparatie die anders in de garantie was gevallen. Ook als Dell deze, alleen bij jouw bekende(?), regeling intrekt/wijzigt?
dat geld moet je besteden aan een 7200rpm hdd+meer werkegeheugen en een 9 cell batterij. ;)
9cell batterij zit al bij 'mijn' config in. 7200rpm hdd, tja... geheugen OK, persoonlijk zal ik dan kiezen voor een upgrade van het scherm naar een high-res scherm (omdat TS aangeeft dat hij meerdere vensters open wil hebben)

Verwijderd

Topicstarter
Ha dizzytal: weet je wat het allerergste is? Als ik niet zo lang had getwijfeld, dan was ik vorige week voor 1000 euro klaar geweest... ínclusief printer én garantie (die ik ook nog moet aanschaffen) ;(

Zucht... Maar dan nu mijn vragen:

1. Ik heb de term CPU erg vaak op dit forum gezien. Ik heb het niet durven vragen, maar wat is cpu precies?
2. Zou ik echt een 9 cel nodig hebben? Ik ga hem ook vaak thuis gebruiken en in de klassen heb je tegenwoordig ook veel stopcontacten...
3. Constatering: ik ga het niet redden met windows XP, want die is niet up te graden naar windows vista. Ik moet dus investeren in windows media center
4. De garantie laat ik maar voor wat het is. Als ik 1000 euro stop in een laptop, dan moet ie maar 3 jaar mee gaan en anders is het pech gehad...

Okee, ik heb even op de site twee versies gemaakt van de 6400. De eerste is de N11645:

Inspiron 6400 (N11645)
€ 981
Processor:
Intel® Core™ Duo Processor T2250 (1.73 GHz, 2 MB L2 cache, 533 MHz FSB) 65933 [210-16213] 1

En dit is de N11646 (jouw keuze ietsjes aangepast):
EURO 1.022
Onderdelen
PROCESSOR Intel® Core™ 2 Duo Processor T5500 (1.66 GHz, 2 MB L2 cache, 667 MHz FSB) bewerken

Nou, wat zeg je ervan? :D

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2006 20:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
9cell batterij zit al bij 'mijn' config in. 7200rpm hdd, tja... geheugen OK, persoonlijk zal ik dan kiezen voor een upgrade van het scherm naar een high-res scherm (omdat TS aangeeft dat hij meerdere vensters open wil hebben)
[/quote]

High-res scherm is zeker glanzend? Niet voor mij hoor! ;)

@achiedeman: de garantie heb ik er dus uitgegooid. Ik neem het risico maar: een notebook van 1000 euro moet het maar gewoon drie jaar doen!!! :D

• dizzytal
  • Niet online
CPU is de processor (ik neem maar aan dat je iets in het onderwijs gaat doen, dan zou je moeten weten dat er geen domme vragen bestaan ;) gewoon stellen dus...)

High-res scherm heb je meer pixels op je scherm, bij Dell kan dat voor de 6400 oplopen tot 1680x1050. Kan dan dus wat meer op je scherm, alles wordt wel wat kleiner, maar lijkt daardoor ook scherper. Maar het nadeel is dat je dan ook direct zo'n <piep> spiegelscherm hebt.

Ik zou voor de tweede kiezen, voor die 40 euro krijg je een sneller systeem. Snellere CPU, al zul je dat verschil nu nog niet merken, maar de X1300 videochip is wel leuk, kun je wat simpele games spelen.

De 9cell accu kan ik zeker aanraden. Gewicht verschilt nauwelijks en ik vind niets zo vervelend om 'halverwege' een adapter aan te slepen en via netstroom te gaan werken. Zeker doen!

Ik zag aan de click-on cover dat je het ding toch nog een beetje wil stylen :) zou voor mij een kwestie zijn van prioriteit (voor 31,61 heb je ook een printer) maar dat is natuurlijk helemaal aan jou.

[ Voor 9% gewijzigd door dizzytal op 13-11-2006 23:45 ]

• BoyzNDaHood
9 Cel accu is natuurlijk wel lekker (langere accu tijd, ook als je vaak stop contact heb) maar let op dat deze accu's wel een stukje uitsteken. Dit kan bvb tenlaste komen met je laptop tas of misschien dat je de design dan niet meer mooi vind :p. Ik heb zelf 8 cel (asus, maarja die wil je niet), wel relaxed dat langere accu tijd, maar dell is alleen 6 of 9. Ik zou zelf toch dan maar voor de 6cel gaan om het feit dat het uitsteekt bij de 9 cel uitvoering.

Printer zou ik gewoon een overloopje kopen, hebben wij nu thuis ook. Bespaard een heleboel geld.

Zelf zou ik de 2e nemen als je kijkt naar alleen de specs. De snellere cpu (en 64 bits dus beter voor Vista en meer future proof) en de videokaart idd. Maar dat komt omdat ik wel videogames speel. Voor TS is het echter minder belangrijk. Maar zeker voor de CPU is die 40 pleuri wel waard.

[ Voor 29% gewijzigd door BoyzNDaHood op 14-11-2006 00:38 ]

• dizzytal
  • Niet online
BoyzNDaHood schreef op maandag 13 november 2006 @ 23:48:
9 Cel accu is natuurlijk wel lekker (langere accu tijd, ook als je vaak stop contact heb) maar let op dat deze accu's wel een stukje uitsteken. Dit kan bvb tenlaste komen met je laptop tas of misschien dat je de design dan niet meer mooi vind :p. Ik heb zelf 8 cel (asus, maarja die wil je niet), wel relaxed dat langere accu tijd, maar dell is alleen 6 of 9. Ik zou zelf toch dan maar voor de 6cel gaan om het feit dat het uitsteekt bij de 9 cel uitvoering.
Neeh, niet bij de 6400, daar steekt de 9 cell _niet_ uit, de accu zit niet zoals bij de ASUS aan de achterkant... (niet alle merken 1 op 1 vergelijk Boyz)

• BoyzNDaHood
Okay, mijn fout ik d8 dat ik het gelezen had op tweakers dat de 9 cel dus wel uitstak... mijn fout.. (en ja deels ook vergeleken met andere merken =P) ff me vorige post editen.

Verwijderd

Topicstarter
okee boys (of dames?) bedankt voor de adviezen. Als het de Dell wordt, dan wordt het de N1146. Gelukkig... dan kan ik het hoofdstukje Dell afsluiten :)

De kenners over de Toshiba heb ik ook al gehoord. Maar waar blijven (behalve dizzytal) de kenners van Lenovo? Come on... speak to me :D Ik ben aan het twijfelen tussen de z61m en de R60

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 13 november 2006 @ 23:18:
Ha dizzytal: weet je wat het allerergste is? Als ik niet zo lang had getwijfeld, dan was ik vorige week voor 1000 euro klaar geweest... ínclusief printer én garantie (die ik ook nog moet aanschaffen) ;(

Zucht... Maar dan nu mijn vragen:

1. Ik heb de term CPU erg vaak op dit forum gezien. Ik heb het niet durven vragen, maar wat is cpu precies?
C.P.U. = Central Processing Unit

En succes met je keuze :)

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:05

Thandor

SilverStreak

fersugf, zou je liever niet van die lange posts willen maken met een overload aan specificaties welke lang niet allemaal relevant zijn? Op deze manier leest het erg irritant omdat de posts onnodig lang worden. Haal dus óf de nutteloze specs (en de overbodige witregels) eruit of plaats een linkje naar een productpagina :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Thandor, ik ga er onmiddelijk mee aan de slag. Ik ben niet zo handig met forums, excuus!

Verwijderd

Topicstarter
Okee mensen! Vandaag heb ik weer wat ontdekt! :)

Als je een laptopje koopt, dan is het of / of. Namelijk: of je koopt een Intel Core 2 Duo en daarbij 1024MB, T5500 / T7200, 4MB of je koopt een Intel Core Duo met daarbij (2x) 512MB, 2MB.

Heb ik het zo goed begrepen?

Voorts heb ik een besluit genomen... eindelijk! ;)
Het wordt de... jawel, de Lenovo! En dit, vooral vanwege de combinatie stevigheid en design. Ik heb de Toshiba van dichtbij bekeken en het is werkelijk een mooi en stevig werkje, maar ik ga toch voor de Lenovo vanwege de Thinkvantage, je weet het maar nooit tenslotte :D.
Ik heb de keuze uit drie toestellen. Wonder boven wonder adviseert IBM mij de R60 boven de Z61m. Maar na aandachtig naar de man te hebben geluisterd begrijp ik wel waarom. De R60 zijn gewoon wat steviger. Maar kwa media spreekt de Z61m mij wat meer aan. Ik twijfel dus nog een beetje maar de weg wordt steeds helderder.

Goed, dus nu is mijn vraag aan jullie: welke zou jij kiezen en waarom? Zou je voor de Z61m gaan of de R60?

Lenovo ThinkPad R60
Merk: Lenovo
Bestelcode: UE16FNH
Categorie: notebooks/laptops
ThinkPad R60, Intel Core Duo T2300E(1.66GHz), 512MB RAM, 80GB 5400rpm HD, 15in 1024x768 LCD 15", Intel 950, CDRW/DVDRW, Intel 802.11abg wireless, Bluetooth/Modem, 1Gb Ethernet, UltraNav, Secure chip, IEEE 1394, 6c Li-Ion batt, WinXP Pro NL & US international keyboard

Lenovo Z61m
Intel® Core 2 Duo T5500 1.66GHz 2MB
Genuine Windows XP Professional
1GB/ 4GB/PC2-5300 DDR2 SDRAM
80GB (Serial ATA) 15.4''
1280x800TFT
Intel Graphics Media Accelerator 950
2.9Kg

Ik ben benieuwd!

• dizzytal
  • Niet online
Zou 't niet zijn omdat de R60 'nog' een Core Duo en geen C2D?

Als je dit gaat vergelijken zul je toch (weer) even de prijzen er bij moeten zetten. De Z61m heeft toch wat betere specs en zal waarschijnlijk wat duurder zijn.... (scherm afmeting 15" tegen 15.4" kan ook doorslag geven)

Dan is het maar net of jij de (eventuele) meerprijs wilt betalen, voor de Z61m ondanks je zelf de R60 wat steviger vindt.

Gewoon nu je eigen keus maken en kijken wat voor jouw belangrijker is. Specs of degelijkheid.

Van dat eerste snap ik niet helemaal wat je daarmee bedoelt...

• BoyzNDaHood
Idd, wat bedoel je met dat of/of. En die 4/2 mb? Dat zei je al eerder in een andere posts. Leg ff uit.

Verwijderd

Topicstarter
Oeps, weer niet erg handig van mij! Sorry mates...

Thinkpad R60: € 995,35 Z61m € 1.123,90 (http://www.bestelibm.nl/)

Nu de kwestie core en MB. Ik zet even een linkje naar van ergens op dit forum
[Ervaringen] 12" Laptops Deel 2

En nu een citaat van deze link:

Het grootste verschil is het beeldscherm WXGA 1280x800 (glare) / XGA 1024x768 (non-glare)
Wat ik als voordeel zie van die glare schermen is dat de inkijkhoek veel beter is
Zelf heb ik het niet zo op dat glare gebeuren maar die extra resolutie is natuurlijk wel weer handig of niet? Denk dat het ook veel te maken heeft met de apps die je gebruikt, in mijn geval: Word, Viso, VMWare.
Processor beide 1,66Ghz alleen heeft de Asus een Core2 Duo ipv een Core Duo. Wat precies het verschil is zou ik niet weten, beide hebben 2MB cache.
Volgens mij is het verschil te verwaarlozen en als ik dan toch een Core2Duo zou nemen dan ook gelijk maar een T7200 met 4mb cache!

Hier vandaan komen dus mijn inzichten over het feit dat het geen zin heeft om een Core Duo met 7200rpm te kopen, want T2300 zou waarschijnlijk al voldoende zijn.
7200 rpm heeft alleen zin als je een laptop koopt met Core 2 Duo.

En ik heb ook begrepen dat Core Duo of Core 2 Duo niet zoveel uit maakt als je geen gamer bent (ik ben geen gamer). Vandaar dat ik dus denk dat ik geen C2D nodig heb. Zo klopt mijn redenering toch wel?

En over de 2MB... Dit heeft te maken met het feit dat men bij specs vaak neerzet: L2 cache 2MB. Ik weet niet precies wat dit is. Soms staat er ook L2 cache 4MB. Ik weet dat het in ieder geval niet het maximale interne geheugen is, want die staat er meestal apart bij vermeld. Ik moet gelijk eerlijk bekennen dat ik nog niet heb gegoogled naar de term "cache". Ik ga er eigenlijk vanuit dat het met opslag te maken heeft. Waarschijnlijk de opslag van de gegevens van de processor. Maar goed, ik ga er achter aan en dan laat ik mijn bevindingen weten (voor degenen die er behoefte aan hebben :)

Verwijderd

Volgens mij haal jij verschikkelijk veel termen door elkaar en heb je geen idee wat ze allemaal betekenen. Je haalt een processor naam en een toerental van een hardeschijf bijvoorbeeld door elkaar.

Als ik jou was zou ik voor je over gaat tot de aanschaf van een laptop je eens gaan vrediepen in al die termen. Hier op tweakers kan je daar wel wat meer over vinden en anders wikipedia.

Voorbeelden van termen die je beter nog ff na kan zoeken: Core Duo, Core 2 Duo, Cache geheugen, hardeschijf toerental, XGA, WXGA, etc etc..

Verwijderd

Topicstarter
Ja maar over de Core Duo en de Core 2 Duo heb ik dus wel opgezocht hoor! :) En ik begreep echt dat voor een niet gamer de C2D niet aan te raden is, omdat, als je niet gamed, het je laptop juist trager maakt, omdat je de laptop niet in zijn volle potentie gebruikt. Dat heb ik serieus ergens gelezen, maar ik weet niet meer waar.

En voor de andere begrippen: ja, daar moet ik mij inderdaad nog meer in verdiepen. :D

• BoyzNDaHood
Ehm... juist als gamer heb je er nu niet heel veel aan dual core processoren. Als je juist bijvoorbeeld wilt multitasken (zoals jij 10+ vensters wil openen van verschillende programma's) dan is het juist handiger met dual core. Games ondersteunen het nu nog niet (of amper).

Een T2300 of T7200 is zowiezo volgens mij te snel voor jou (ik weet niet precies welke programma's je draaid maar goed je gebruikt nu ook een pctje met processor x met 128mb ram geheugen). Als je alleen wat office gebruik (voor in de klas) dan zijn ze idd wel te snel. Maar je wou voor de komende 5 jaar zeker goed zitten, dus ook Vista Ready. Dan lijkt me het beter dat je C2D koopt vanwege 64-bits. Misschien ga je er helemaal geen gebruik van maken, maar dan loop je tenminste over een tijdje niet heel erg achter.

En een 7200 rpm kan ook met een Pentium M of CD worden gebruikt. Dat is gewoon de snelheid van je hardeschijf. Maarja dat bedoel je niet. Jij heb het over een T7200 dat is een Core 2 Duo processor (een hele snelle) en 7200 rpm is hoeveel toeren een hardeschijf heeft.

Je moet je zeker ff verdiepen want je gooid allemaal termen door elkaar heen wat nergens op slaat.

Maar zowiezo, je hebt gelijk dat je geen C2D of CD nodig heb. Met office en muziek luisteren kan je makkelijk ook een Celeron/Sempron/Turion/Pentium M gebruiken.

[ Voor 6% gewijzigd door BoyzNDaHood op 15-11-2006 14:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heel helder BoyzNDaHood! Bedankt voor de adviezen. Met het oog op de toekomst zal ik voor de R60 gaan en wel met Core 2 Duo. Dan weet ik zeker dat ik goed zit.
En ja, ik haal een aantal termen door elkaar. Ik heb hier wel een PC's voor dummies in de kast liggen, maar die stamt ook weer uit het jaar 0, dus tijd voor een nieuwe ;)
Pagina: 1