Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Afgewezen, maar ik heb helemaal niet gesolliciteerd!

Pagina: 1
Acties:
  • 195 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hi,
enkele weken geleden op Jobnet geweest in de RAI. Daar heb ik met meerdere IT dienstverleners gesproken. Onder andere met een die ik hoog op mijn shortlist had staan. Gesprek was aardig, blah blah en formuliertje ingevuld met de mededeling dat zij wel eens contact met me op zullen nemen.
Nu ontvang ik een brief met de mededeling dat mijn ervaring en kennis onvoldoende aansluit bij 'deze' functie. Maar ik had helemaal nergens op gesolliciteerd!? En dat was ik eigenlijk wel van plan.
Nu vraag ik mij dus af of het ueberhaupt noch zin heeft om dat te doen. Of verspil ik dan tijd?
Ik weet dat bv als je bij Shell een maal bent afgewezen je d'r nooit meer in komt. Wat denken jullie? Toch solliciteren? Of moeite sparen en lekker energie in andere bedrijven steken? Ik heb trouwens bij dit bedrijf wel een ingang via een vriend.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-11 15:13

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Onderaan je "afwijzingsbrief" zal wel een naam of afdeling staan. Bel ze eens op zou ik zeggen.

Geef aan dat je op Jobnet een orienterend gesprek gehad heb, welke puur informatief bedoeld was, en niet als sollicitatiegesprek bedoeld was. Vertel verder dat je nog wel intresse hebt in functie X. Dan hoor je gauw genoeg of verder solliciteren nog zin heeft, en wat de evt. vervolgprocedure is.

En bel even inplaats van communiceren via mail oid. Gaat veel sneller en komt veel persoonlijker over. Ook kun je in een evt. sollicitatiebrief dan refereren naar dat telefoongesprek, waardoor je misschien een klein streepje voor hebt op andere sollicitanten.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:16

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Tja, ben toch bang dat het dan weinig zin meer heeft om te solliciteren. Het bedrijf heeft tijdens het orienterend gesprek een beeld van jou gekregen en blijkbaar was dat niet wat ze zochten. Dat hebben ze je netjes laten weten, ondanks dat je geen officiele sollicitatie doet. Maar hou er rekening mee dat een orienterend gesprek eigenlijk een voorloper van een sollicitatie is. Tijdens zo'n gesprek tasten beide partijen elkaar af om te zien of ze wat in elkaar zien. In dit geval ziet het bedrijf jouw dus niet zitten, helaas.
Ik zou er geen moeite meer in steken.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11 22:20
Microkid schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 16:49:
Tja, ben toch bang dat het dan weinig zin meer heeft om te solliciteren. Het bedrijf heeft tijdens het orienterend gesprek een beeld van jou gekregen en blijkbaar was dat niet wat ze zochten. Dat hebben ze je netjes laten weten, ondanks dat je geen officiele sollicitatie doet. Maar hou er rekening mee dat een orienterend gesprek eigenlijk een voorloper van een sollicitatie is. Tijdens zo'n gesprek tasten beide partijen elkaar af om te zien of ze wat in elkaar zien. In dit geval ziet het bedrijf jouw dus niet zitten, helaas.
Ik zou er geen moeite meer in steken.
Waarschijnlijk sta je al in het systeem met de opmerking afgewezen. De ingang via een vriend komt aan het eind toch weer bij dezelfde mensen uit ;)

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
descon schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 18:58:
[...]

Waarschijnlijk sta je al in het systeem met de opmerking afgewezen. De ingang via een vriend komt aan het eind toch weer bij dezelfde mensen uit ;)
Dat hoeft niet perse. Ik ken iemand die eerst bij een bedrijf een gesprek had gehad en daar vonden ze dat hij nog te wijnig ervaring had. Een andere oud collega werkte daar ook en die collega heeft het bedrijf toch weten te overtuigen dat hij genoeg potentieel had om het te proberen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Verwijderd

Wat is zo'n gesprek nou waard. Als ik vind dat een bekende van mij geschikt is voor de job ondanks dat zijn papieren niet helemaal ok zijn en het gesprek niet klopte, weet ik vrijwel zeker dat hij wel degelijk wordt aangenomen. Het hangt een beetje van de status van die vriend af binnen het bedruijf.

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-11 16:26

ralpje

Deugpopje

Verwijderd schreef op zondag 12 november 2006 @ 11:00:
Wat is zo'n gesprek nou waard. Als ik vind dat een bekende van mij geschikt is voor de job ondanks dat zijn papieren niet helemaal ok zijn en het gesprek niet klopte, weet ik vrijwel zeker dat hij wel degelijk wordt aangenomen. Het hangt een beetje van de status van die vriend af binnen het bedruijf.
En natuurlijk van de grootte van het bedrijf en de positie die de 'bekende' in dat bedrijf in neemt. Iets zegt me dat een IT-dienstverlener (detacheerder?) die op Jobnet mensen aan het werven is, niet snel afgaat op enkel de postieve ervaring die 'iemand anders' binnen het bedrijf heeft met de sollicitant, terwijl P&O (of HR, of whatever) het niet ziet zitten met die sollicitant.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor jullie meningen. Ik heb besloten om het bedrijf voorlopig van mijn lijst te schrappen.
Maakt verder niet uit, er zijn zat andere bedrijven. Maar goed voor m'n ego was het niet...

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:44

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Verstandig om te doen, want bij mij valt zo'n bedrijf, nadat m'n kaak van verbazing op de grond is gevallen van zoveel onbenulligheid, al snel af: Een dergelijke mate van slordig HR bedrijven lijkt me al snel op een werkwijze duiden die niet bij HR blijft. M.i. een stel prutsers, als de situatie is zoals je hem schetst.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:52
Ik ben het niet eens met bovenstaande reacties. Ten eerste is HR iets waar je over het algemeen zelden mee van doen hebt en dus nauwelijks een reden om een bedrijf compleet om af te wijzen (het moet je wel argwanend maken). Ten tweede weet TS niet eens waarvoor hij is afgewezen, en wellicht dat er functies en afdelingen zijn waar hij wel perfect past.

Indien mogelijk moet je corporate HR afdelingen pas bij een sollicitatieprocedure betrekken wanneer je bij de betreffende afdeling/manager al met een halve voet binnenstaat.

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:44

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Nee, maar zo'n HR-figuur heeft blijkbaar gesprekken gehad met de betreffende managers of project/groepsleiders om jou als kandidaat te beoordelen. Dan is daar iets behoorlijk stompzinnigs gebeurd, of de HR-figuur heeft het geheel zonder overleg afgerond met een afwijzing. Hopelijk is het het laatste geval, zodat de stupiditeit tot HR beperkt is gebleven, maar zelfs dat doet mij al sterk twijfelen aan zo'n club.

Maar misschien ben ik wel een eeuwig zwartkijkende cynist. ;)

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Verwijderd

Hillie schreef op maandag 13 november 2006 @ 12:24:
Nee, maar zo'n HR-figuur heeft blijkbaar gesprekken gehad met de betreffende managers of project/groepsleiders om jou als kandidaat te beoordelen. Dan is daar iets behoorlijk stompzinnigs gebeurd, of de HR-figuur heeft het geheel zonder overleg afgerond met een afwijzing. Hopelijk is het het laatste geval, zodat de stupiditeit tot HR beperkt is gebleven, maar zelfs dat doet mij al sterk twijfelen aan zo'n club.

Maar misschien ben ik wel een eeuwig zwartkijkende cynist. ;)
Ik ben het wel met je eens. Ik hoef niet met champagne onthaald te worden, maar ik verwacht wel een zorgvuldige beoordeling. Als ik echter al niet eens gesolliciteerd heb maar enkel interesse getoond heb op een beurs en dan alsnog een afwijzingsbrief krijg vind ik het "their loss, and not mine".

Dat doet me denken aan een afwijzingsbrief voor een business course waar ik me voor in had geschreven. De recruitster wist eigenlijk niet waarom ik was afgewezen: misschien mijn datum van afstuderen? En dat in een bedrijfstak waarin het tekort jaarlijks met 400 stijgt. :X

Verwijderd

Ik zou wel contact opnemen (telefonisch): het voordeel is dat je het gesprek in een bepaalde richting kan sturen (als je bijv. dezelfde HR-medewerker treft), zolang je maar beleefd en duidelijk blijft. Afhankelijk van wie je treft, kun je dan aangeven dat je het bedrijf hoog heb zitten, en dat je teleurgesteld bent in je eerste contact met dat bedrijf.

Je kan daarmee ook vraagtekens stellen bij de HR-functionaris, dat deze bij jouw gesprek onvoldoende informatief was. Je kan dan aangeven dat je zelf aan het orienteren was, en dat, als er dus een functie was, je toch wel zou willen weten om welke het ging, zodat je deze informatie kan gebruiken in je sollicitatie-activiteiten.

Assertiviteit kan voor je of tegen je werken : dit hangt weer af van de functie.

• Mirreke
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-12-2021

Mirreke

Winter Time

Ik zou sowieso even contact opnemen met het bedrijf en aangeven dat je naar jouw mening niet hebt gesolliciteerd op een functie binnen het bedrijf maar dat je wel hebt gesproken met een medewerker van het bedrijf op een beurs en daar wat informatie over het bedrijf hebt opgevraagd. In dit gesprekje kan je ook aangeven dat je het raar vind dat je een afwijzing hebt gekregen en vragen naar de reden waarom, onder het mom van: "altijd handig om te weten bij een eventuele volgende sollicitatie" bij dit of een ander bedrijf.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er idd over nagedacht om contact met de HR afdeling op te nemen. Maar vindt -zoals DaJan hierboven overigens al zei: their loss, not mine. Daarnaast zit ik niet echt slecht waar ik nu zit (maar omdat ik ook maar mens ben wil ik altijd meer!).
Ik was tijdens de Jobnet ook niet concreet op zoek naar werk voor de korte termijn, was alleen benieuwd wat mijn mogelijkheden zijn na de 3 jaar werkervaring die ik nu heb. En Jobnet zag ik als goede gelegenheid om in een dag kennis te maken met meerder bedrijven.
Dus fuk dat bedrijf... als ik concereet werk ga zoeken probeer ik het wel bij de 'anderen'.
Pagina: 1