Toon posts:

Huidig systeem upgraden - moeilijk kiezen

Pagina: 1
Acties:
  • 239 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Als eerst zou ik eventjes willen vertellen dat dit mijn eerste post is op tweakers.net. Ik lees al een behoorlijke tijd het nieuws op de frontpage, maar heb nog nooit daadwerkelijk iets gepost of gecomment. Nu ik mijn huidige systeem wil graan upgraden, leek het me 'n goed idee om mijn eerste draadje te openen. :) Ik hoop dat wat ik doe alles volgens de regels is, ik heb alle FAQS/regels proberen door te nemen maar ik blijf hier nieuw, excuses dus als dit niet mag of wat ik doe verkeerd is.

Ondertussen al weer 2 jaar geleden had ik een PC aangeschaft, om lekker mee te gamen en gewoon surfen. Deze computer heb ik toendertijd zelf (met behulp van mijn vader, ik was toen 13) samengesteld. Helaas weet mijn vader niet zoveel over de huidige pc-componenten als jullie die-hards, eigenlijk weet ik al veel meer dan hem, maar nog niet genoeg imo. Destijds hebben we de pc-componenten bij een groot bedrijf gekocht (die niet aan particulieren verkoopt, onderdelen waren gekocht op de naam van m'n vaders bedrijf). Hierdoor bleven de kosten (voor mij) beperkt omdat de BTW aftrekbaar was :) .

Het systeem:
  • Pentium IV 3.0ghz 1MB cache
  • ASUSTeK P4P800SE Rev 2.xx - 200mhz (tussentijds gekocht omdat de originele kapot was)
  • Club3d Ati Radeon 9600pro
  • 4x 512mb DDR geheugen (tussentijds uitgebreid met 2x512mb PC3200)
  • 2x 120 GB harddisk
  • Een best wel baggercase van een of ander merkloos ding met een (geloof ik) 300W voeding
Ik heb eerst nog overwogen om alleen een AGP-videokaart upgrade te doen, maar voor niet eens heel veel meer geld, denk ik dat er veel meer prestaties te halen zijn uit een nieuw processor-moederbord-processor combinatie. Dan kan ik namelijk gelijk een PCI videokaartje kopen. En hier heb ik jullie adviezen dus nodig. Ik heb mijn oog laten vallen op de Sapphire Radeon X1950 Pro 256 MB die te koop staat voor 148 euro (ex btw.). Goeie keuze of? Daarbij had ik als processor deze opties in gedachten (prijzen allemaal ex. btw)
  • AMD Athlon 64 X2 4200+ Manchester (S939, 2x2.2GHz, 512KB, 400MHz Bus, 89W, Boxed voor €153,50
  • AMD Athlon 64 X2 3800+ (AM2, 2x2.0GHz, 512KB, 400MHz Bus, 65W, Boxed) voor €125
  • En eventueel de AMD Athlon 64 X2 4600+ EE (AM2, 2x2.0GHz, 512KB, 400MHz Bus, 65W Boxed als deze daadwerkelijk de extra €60 waard is in vergelijking met de 3800+
Ik niet zeker of de bovenste processor van het rijtje hierboven niet teveel stroom lust voor mijn voeding (ik neem namelijk aan dat de x1950pro ook meer stroom vreet dan m'n huidige videokaart). Ik wil eigenlijk geen nieuwe kast/voeding kopen want anders blijf ik aan de gang. En is de 4600+ het geld waard? Is het niet beter om de 3800+ te kopen + een betere processorkoeler en deze te overclocken?

En nu kom ik bij het grootste probleem, het moederbord. Het moederbord moet de socket s939 zijn of AM2. En ik weet totaal niet welke de voorkeur geniet. Ik wil graag een moederbord zonder veel fratsen enzo, een crossfire aansluiting hoef ik niet want 2 videokaarten in mijn systeem zou mijn voeding toch niet volhouden en dan wordt het wel heel heet in mijn nu al warme kast. Het enige wat nodig is, is een onboard geluidskaart, 4 geheugenslots (ik heb tenslotte 4x512mb) en hij moet geen bottleneck vormen (ofzoiets) voor de CPU en de videokaart. Ik weet nieteens wat RAID precies inhoud dus ik zal het ook wel niet nodig hebben.

Mijn budget ligt rond de +/- €400 (excl btw.) voor de gehele upgrade. Dus dat is in het gunstigste geval maximaal €127 euro voor het moederbord, maar het geld hoeft natuurlijk niet op. In het meest ongunstige geval mag het moederbord maximaal +/- €67

*met gunstigste/ongunstigste bedoel ik natuurlijk de goedkoopste/duurste CPU-videokaart combinatie van de opties uit dit bericht.

Graag zou ik dus van jullie wat tips/aanraders/adviezen willen horen :) Dingen waar ik op moet letten, wat belangrijk is en wat niet. Het enige wat ik met de upgrade wil bereiken is dat ik qua gamen weer een tijdje door kan. Overclocken hoef ik niet, tenzij het natuurlijk kan zonder extra koeling ofzo. En is deze upgrade sowieso wel haalbaar met mijn voeding?

Alvast heel erg bedankt en ik wacht met smart op jullie (hopelijke) reacties!

Rick

P.S. Ik geloof dat mijn geheugen allemaal DDR1 is, is dat nog wel voldoende voor de aankomende games? Het is wel 2048mb. Ik weet dat het geheugen wat ik tussentijds heb gekocht '1024mb PC3200' was. Maar ik weet niet of dat DDR2 was, ik denk het niet, aangezien het vrij goedkoop was. Is 'r een manier om dit te checken zonder m'n hele systeem helemaal open hoeven te schroeven?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2006 15:46 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

PC3200 is nog gewoon DDR (400 MHz), dus geen DDR2.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, maar kan ik daar nog voorlopig mee door?

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:21
Verwijderd schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 16:35:
Die kun je niet meenemen, want Socket AM2 heeft wel DDR2 geheugen nodig :).

Het geheugen wat je nu hebt is DDR SDRAM (PC3200). DDR en DDR2 zijn niet onderling uitwisselbaar, want het zijn gewoon andere geheugensoorten met elk hun eigen pin- layout. :)

[ Voor 28% gewijzigd door Jaap-Jan op 11-11-2006 16:43 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• Valar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:56
Verwijderd schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 16:35:
Als je voor socket 939 kiest dan kun je dat geheugen gewoon blijven gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Ok dan valt de AM2 socket af, ik heb nog wat nagedacht en nu twijfel ik tussen de:Beiden voor ongeveer evenveel geld, maar nu twijfel ik tussen Toledo of Manchester, welke zouden jullie kiezen? Ga ik nu sowieso de goeie kant op qua keuzes of zit ik op de verkeerde weg? En kan DDR1 nog eventjes mee?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Gezien je budget zit je (in mijn ogen) wel goed :) Zelf ben ik eigenlijk ook wel benieuwd welke van die 2 CPU's beter is, de één heeft meer cache, de ander heeft 200 Mhz meer. Misschien dat er wat benchmarks over te vinden zijn die beide CPU's behandelen.

The devil is in the details.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:48
Ik zou denk ik voor de Toledo gaan. Dit omdat dit een nieuwere processor is (zo te zien) verder verbruikt ie ook minder strom - staat op Wikipedia. Daarnaast heb je ook een lagere multiplier en voltage, dit laatste is misschien handig om over te clocken.

Moet wel eerlijk toegeven dat ik dat niet weet van het overclocken, maar lijkt mij tenminste zo :P

Veel succes ermee !

• Hahn
  • Nu online
Alex3305 schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 18:41:
Ik zou denk ik voor de Toledo gaan. Dit omdat dit een nieuwere processor is (zo te zien) verder verbruikt ie ook minder strom - staat op Wikipedia. Daarnaast heb je ook een lagere multiplier en voltage, dit laatste is misschien handig om over te clocken.

Moet wel eerlijk toegeven dat ik dat niet weet van het overclocken, maar lijkt mij tenminste zo :P

Veel succes ermee !
Zowel de 4400+ Toledo als de 4600+ Manchester verbruiken 110W, dus hoe zou de 4400+ zuiniger kunnen zijn? ;)

The devil is in the details.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 'r naar gezocht, maar niks specifieks kunnen vinden. Na wat lezen op allerlei fora lijkt de beste oplossing mij de 4400+ Toledo, omdat ik hoor dat deze goed te overclocken is, zelfs zonder grote moeite naar 'een 4800+', terwijl je wel het cachevoordeel houdt.

Edit:

Na nog meer lezen kwam ik de AMD Opteron 170/175 tegen, is dat nog een goede optie? Als ik het zo lees is het beter te klokken.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2006 18:53 ]

• Jazekerrrrr
  • Laatst online: 14-01 16:33
ik zou eerst nog ff doorsparen want je voeding gaat dat zoiezo niet trekken aangezien het een merkloose voeding is. En waarom is alles ex btw?

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik het via de zaak van mijn vader kan kopen, dan is het btw aftrekbaar. En hoeveel watt heb ik nodig dan? 400?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2006 19:07 ]

• Jazekerrrrr
ja 400 watt toch wel minimaal ja en ik zou ook meteen kijken naar A merk voeding.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 17:46:
Ok dan valt de AM2 socket af, ik heb nog wat nagedacht en nu twijfel ik tussen de:Beiden voor ongeveer evenveel geld, maar nu twijfel ik tussen Toledo of Manchester, welke zouden jullie kiezen? Ga ik nu sowieso de goeie kant op qua keuzes of zit ik op de verkeerde weg? En kan DDR1 nog eventjes mee?
intel is wel sneller dan Arhlon 8)
Jazekerrrrr schreef op zondag 12 november 2006 @ 03:30:
ja 400 watt toch wel minimaal ja en ik zou ook meteen kijken naar A merk voeding.
Be Quiet is een heel goed merk..... hoor ik veel goede comentaar op het net van ( er zijn nog goede merken)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2006 10:05 ]

Verwijderd

srr voor dit bericht :D men pc posten het 2x (f*ckign pc |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( )

[ Voor 150% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2006 10:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag mijn DDR1 geheugen houden, en volgens mij kan dat niet op de socket van de Intel Core duo..

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Dat kan wel met Asrock moederborden die DDR1 en DDR2 ondersteunen.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Verwijderd schreef op zondag 12 november 2006 @ 10:03:
[...]

intel is wel sneller dan Arhlon 8)
Intel is niet snel, Intel maakt processoren. En Arhlon heb ik nog nooit van gehoord.
Als je bedoeld dat Intel snellere processors heeft (C2D) dan klopt dat, maar zo staat er onzin.
Dutch_Razor schreef op zondag 12 november 2006 @ 13:10:
Dat kan wel met Asrock moederborden die DDR1 en DDR2 ondersteunen.
Maar dan krijg je wel een geheugenbandbreedtebottleneck (wat een woord 8)7 ). Al weet ik niet precies hoeveel het scheelt. Ik meende dat de C2D's er minder last van hadden dan de vorige Pentium serie, maar de exacte cijfertjes weet ik niet.
Je kunt natuurlijk wel makkelijker upgraden als je voor S775 gaat en een bordje wat ook DDR2 ondersteund, maar ik weet niet wat je opties voor de toekomst zijn.

Oh, en alsnog welkom op GoT .Rick :w Prima post voor iemand die net nieuw is. Eindelijk eens iemand die wél de FAQ's leest d:)b

• Ikke_Niels
  • Laatst online: 17-01 12:26
Als ik jou situatie zou zitten zou ik 2 dingen overwegen:

Optie 1 huidige systeem maximaliseren:

GeForce 7800 GS 256 MB +- 270 euro incl btw (bv van Club 3d)
En eventueel een nieuwe voeding nemen
Bv Seasonic S12-380, 380W (ATX12V 2.0) 56 euro incl btw PW

Dan kom je rond de 280 euro excl BTW en heb je toch weer een redelijk systeem waarmee te gamen is. Sommige mensen zeggen dat dit zonde (door de AGP) is maar het ligt er totaal aan hoe je hecht aan grafisch geweld en hoeveel geld je later nog wilt spendere.

Optie 2: Doorsparen voor een nieuw systeem
Ik zou geen halve upgrade doen, zoals mobo+proc+video, aangezien je dan EOL apparatuur gaat aanschaffen. In mijn ogen is het zonde om nu bv een socket 939 aan te schaffen, liggend aan hoe snel je hierna natuurlijk weer wilt upgraden.

User Error -- Please Replace User

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik zou in ieder geval niet meer aan S939 beginnen, dan kan je over een jaar weer een nieuw mobo kopen.

De geheugensnelheid schijnt bij C2D niet zo belangrijk te zijn, alhoewel ik niet weet hoe groot het verschil tussen DDR1 en DDR2 is.

Een optie zou zijn om gewoon een C2D te nemen en dan 512MB of 1 Gig DDR2 te kopen, en dan door te sparen voor meer geheugen.

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
Alex3305 schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 18:41:
Daarnaast heb je ook een lagere multiplier en voltage, dit laatste is misschien handig om over te clocken.
En lagere MP is eigenlijk juist niet gunstig.
MP's zijn gelockt zodat je ze niet hoger kunt zetten, maar wel lager ( denk aan CnC ).
Dus een hogere MP kun je zelf altijd lager instellen, een lagere niet hoger.
Verder heb je bij een lage MP meer bussnelheid nodig om je doel te bereiken.

Verwijderd

Topicstarter
[b]RoD schreef op zondag 12 november 2006 @ 16:06

Oh, en alsnog welkom op GoT .Rick :w Prima post voor iemand die net nieuw is. Eindelijk eens iemand die wél de FAQ's leest d:)b
Thnx, bedankt voor je adviezen ook!
Ikke_Niels schreef op zondag 12 november 2006 @ 16:35:
Optie 1 huidige systeem maximaliseren:

GeForce 7800 GS 256 MB +- 270 euro incl btw (bv van Club 3d)
En eventueel een nieuwe voeding nemen
Bv Seasonic S12-380, 380W (ATX12V 2.0) 56 euro incl btw PW
Hmm, maar krijg ik dan wel een significante snelheidsboost? Ik betaal dan wel een stuk meer voor een AGP kaart dan dat dezelfde kaart voor PCI-E zou kosten. En jij zegt de GeForce 7800 GS, is de Radeon X1950 Pro AGP niks dan? Ik geloof dat twee fabrikanten de kaart maken. Powercolor en Gecube. Je hebt ook nog Diamond Viper ofzo, maar die wordt niet in Nederland geleverd. En over die voeding, is die door mij eerdergenoemde voeding niet goed genoeg?

Is 1 van deze fabrikanten nog beter of? De Gecube kost ongeveer 235 euro (in Duitsland incl. verzending) en de powercolor volgens het nieuwsbericht 250 euro (excl. porto). Ik begrijp alleen niet welke beter is, als ik het zo bekijk:
Gecube = 575mhz core, 1380mhz geheugen (das wel heel veel, moet je niet 1380/2=690mhz doen?)
Powercolor = 600mhz core, 700mhz geheugen

Dan is de Powercolor toch beter? Jammer dat er niks te vinden is over de koeler die op de Gecube zit, zou dit dezelfde zijn als op de PCI-E? De koeling op de Powercolor is in iggv heel goed heb ik al gelezen.

Ik heb hier btw een uitgebreide review/benchmarks gevonden van de Powercolor kaart. Leuk om te lezen, en als ik de reviewer mag geloven een stuk beter dan de 7800GS.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2006 14:18 ]

• Jazekerrrrr
wat betreft je voeding die van coolermaster is ook wel goed. Maar de seasonic kwam namelijk heelgoed uit een test.

Daarom gaf hij de seasonic als voorbeeld denk ik? ze zijn trouwens ook heel still tenminste dat stond in de review.

Verwijderd

Ik heb gisteren toevallig eens gekeken naar die nieuwe seasonic's, en eigenlijk vallen ze me toch wel wat tegen; ze leveren namelijk superweinig vermogen voor hun geclaimde wattage.

Als je vb de Seasonic S12 600 neemt, dan heb je op je 12v lijn 2 keer 18A ter beschikking (en die voeding kost een 160€). Verder maakt ze al 22dBA lawaai aan 35% belasting.
Neem je daartegenover vb een Thermaltake Toughpower 600, dan heb je 4*18A ter beschikking maximaal gecombineerd 48A. Bij een belasting van 60% heb je nog maar 16dBA, en die voeding kost maar 110€.

Lijkt vreemd, maar als je de rendementen naasteen legt is het wel logisch, Seasonic haalt "maar" 80%, thermaltake gaat naar de 85%. Je hebt dus gewoonweg 1/4 minder energie die in hitte verstookt wordt... Koppel daaraan dat de voeding goedkoper en krachtiger is, en de seasonic vind ik ietswat overroepen dan.

edit; de seasonic 380w zit blijkbaar wel weer goed tov andere voedingen. Die is wel het nemen waard, de 500 en de 600watts niet meer.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2006 17:25 ]

Pagina: 1