Toon posts:

Vervangende methode koelpasta

Pagina: 1
Acties:
  • 360 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik zit hier met een 2e hands moederbordje, even kijken of hij het nog doet. Maar ik heb toevallig geen koelpasta meer liggen.

Weet iemand een vervangend middel (al is het maar tijdelijk) voor koelpasta?

bvd :)

edit:
Las net ergens dat je ook zilver folie kunt gebruiken. Waar of niet waar?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2006 15:14 ]

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Tandpasta werkt vaak ook. Ik zou zeggen: Google even verder. :)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Verwijderd

Topicstarter
r00n schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 15:14:
Is dat een grapje of werkt dat echt?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

r00n schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 15:14:
Het nadeel van tandpasta is alleen dat het schuurmiddel bevat en daardoor niet echt heel gezond is voor je cpu core.

Om wat voor cpu gaat het eigenlijk? Ik zou persoonlijk liever zonder koelpasta werken dan met dingen als tandpasta, pindakaas of hot sauce (een aantal dingen die iemand ooit heeft getest).

Ik heb zelf anderhalf jaar 2 Athlon MPs 2600+ draaiend gehad zonder koelpasta... en dat liep prima.
Maar let op, niet teveel google op je cpu doen, dan wordt hij te heet en gaat hij dood :)

[ Voor 16% gewijzigd door TERW_DAN op 11-11-2006 15:18 ]

• Bollebout
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-01 07:28
Al gegoogled? werkt echt.

Verwijderd

gewoon cooler zonder pasta erop doen en een btje temps in de gaten houden

Verwijderd

Topicstarter
Echt waar? Gossie...

Ik ben niet zo goed in googlen om eerlijk te zijn. Ik heb gezocht op "vervangende methode koelpasta", "koelpasta vervangen", "vervanging koelpasta", noem maar op. :+

Het is een AMD 2400+ met een A8V600 moederbord. En 1 of ander standaard coolertje.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2006 15:21 ]

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 15:20:
[...]
Het is een AMD 2400+ met een A8V600 moederbord. En 1 of ander standaard coolertje.
In dat geval kan het ook wel zonder koelpasta. Zoals gezegd, koeler erop en de temperatuur in de gaten houden. :)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Een 2400+je kan idd prima zonder koelpasta. Zorg wel dat de core en het blok schoon zijn en er dus geen resten van oude pasta opzitten (die zullen de temps alleen negatief beïnvloeden).

Verwijderd

Ik had anders mijn 1800+ losgehad. Teruggezet zonder koelpasta (dacht dat het moest kunnen) en binnen 2 minuten spontane shutdown omdat de cpu te heet werd. (alluminium koeler met 80mm fan erboven)
Ik wist dat ik nog wat arctic silver2 moest hebben. Na lang zoeken het tubetje gevonden en met 1 druppeltje van dat spul weer een rockstable pc.... Persoonlijk zeg ik dus (inmiddels uit ervaring) zorg gewoon voor een goede pasta en doe er wat van dat spul tussen....

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 15:29:
Ik had anders mijn 1800+ losgehad. Teruggezet zonder koelpasta (dacht dat het moest kunnen) en binnen 2 minuten spontane shutdown omdat de cpu te heet werd. (alluminium koeler met 80mm fan erboven)
Ik wist dat ik nog wat arctic silver2 moest hebben. Na lang zoeken het tubetje gevonden en met 1 druppeltje van dat spul weer een rockstable pc.... Persoonlijk zeg ik dus (inmiddels uit ervaring) zorg gewoon voor een goede pasta en doe er wat van dat spul tussen....
Als dat een 1800+ Palomino core was dan kan ik me dat nog wel voorstellen, die dingen werden bijzonder warm namelijk. De 2400+ is wat dat betreft een stuk koeler.

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

Altijd koelpasta gebruiken ,als je geen pasta gebruikt heb je alsnog kans op over verhitting van de CPU.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Speedy-J schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 17:14:
Altijd koelpasta gebruiken ,als je geen pasta gebruikt heb je alsnog kans op over verhitting van de CPU.
Als je de temps in de gaten houd kan het imho prima. Zoals gezegd, ik heb tijden lang zonder koelpasta gewerkt op mijn athlon MPs (2x 2600+) en dat ging zonder probs of absurd hoge temps.
Zeker met een beetje fatsoenlijke koeler is dat geen enkel probleem.

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Speedy-J schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 17:14:
Koelpasta heeft als doel om eventuele oneffenheden in het oppervlak van zowel de core als de gebruikte heatsink op te vullen om zodoende een optimale hitteoverdracht te realiseren. Afhankelijk van de vlakheid van beide kan een processor prima zonder koelpasta draaien.

Als je het niet helemaal vertrouwt ga je bij de eerste boot het BIOS in en controleer je aldaar de temperaturen. Op die manier heb je genoeg tijd om het systeem indien nodig uit te schakelen (wat vanuit het BIOS mogelijk is met één druk op de powerbutton) waardoor de processor onbeschadigd blijft.

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-01 14:46
Toevallig heb ik hier gisteren iets over gelezen. Ik zal het even voor je opzoeken.
Tandpasta met vaseline (tegen uitdroging) werkt goed, alleen is tandpasta licht corrosief en dus niet de beste methode. Zeker niet op een core zonder ihs.

[edit]
Zoek eens op homemade thermal grease of homemade thermal compound.
Dit is het artikel dat ik bedoelde.
http://www.overclockers.com/tips1214/

[ Voor 24% gewijzigd door Ernie op 11-11-2006 19:39 ]

Pagina: 1