Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Backlight inverter ( Medion )

Pagina: 1
Acties:
  • 2.641 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, Ik heb hier een LCD monitor (Medion 17") waarvan de backlight het niet meer doet. Ik vermoed dat het de inverter is. Nou heb ik die eruit geschroeft en het is een Delta ( DAC-19C025 ). Ik heb gegoogled naar dit typenummer maar heb niks kunnen vinden. Wel heb ik op de site van Delta zelf een vergelijkbare (denk ik) gevonden (DAC-10B013)
Nou vroeg ik me af of ik je die dingen ook los kunt kopen ergens hier in nederland.

bij voorbaat dank

• Cablekevin
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-11 09:34

Cablekevin

CCCP Baby!

Kan je het beeld nog wel heel vaag zien als het scherm aanstaat, net alsof het licht uitgedaan is?
Als dat het geval is doet je inverter het nog gewoon dan moet je enkel nieuwe CCFL(s).

Verwijderd

Topicstarter
ja heel vaag kan je nog het beeld zien ja. Maar ik heb gezocht over het onderwerp en dan was het juist dat de invertor er geen zin meer inhad dus ik dacht nieuwe invertor erin en knallen maar. Maar jij denkt dus dat het de CCFL's zijn? Maar die lijken mij wat moeilijker te vervangen dan alleen de invertor

• Devion
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-10 10:25

Devion

Space for rent ;-)

Tijd voor een mooie overhead projector dan? :-)

• Cablekevin
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-11 09:34

Cablekevin

CCCP Baby!

Verwijderd schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 16:51:
ja heel vaag kan je nog het beeld zien ja. Maar ik heb gezocht over het onderwerp en dan was het juist dat de invertor er geen zin meer inhad dus ik dacht nieuwe invertor erin en knallen maar. Maar jij denkt dus dat het de CCFL's zijn? Maar die lijken mij wat moeilijker te vervangen dan alleen de invertor
Tja, mijn ervaring is als het scherm "slecht" zichtbaar is dat het niet de inverter is maar de CCFL, en dat hoor ik ook altijd.
Ja klopt, CCFL(S) moet je zelf gaan solderen en dat is nog al pittig.
Als je geen zin hebt om dat te doen kan je het beter laten voor wat het is en een mooie DIY Beamer maken ;)

• Thas
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-09 23:51
De invertor hoort bij de ccfl's. Wanneer het scherm heel vaag zichtbaar is, zoals bij jou doen de ccfl's het niet, dit kan komen doordat de buisjes (zie het als een soort mini TL buisjes) het zelf niet meer doen, of doordat de invertor het niet meer doet, de laatste is nodig om het voltage zo aan te passen dat de ccfl licht gaat geven. Het kan dus aan beide liggen.

Een beamer maken met dit scherm is niet handig, omdat je een 17" scherm hebt, dan moet je op zoek gaan naar grotere fresnellenzen, en die zijn weer duurder.

Probeer anders bij een elektronica winkel of ze je kunnen helpen, radio rotor ofzo (das in Amsterdam).

EDIT: Als je dit allemaal te veel moeite vindt, kun je ook je scherm te koop aanbieden, en met wat bijleggen een nieuwe kopen.

[ Voor 9% gewijzigd door Thas op 11-11-2006 17:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
ja bedankt voor de informatie. Ik zou kunnen proberen er een andere invertor op te zetten doet het scherm het dan nog niet dan ligt het dus aan de CCFL's. Zou ik gewone simpele invertors erop kunnen zetten die ook bij casemodders worden gebruikt voor die CCFL's? En als het dan aan de CCFL's ligt wat voor lengte van CCFL zou je dan moeten hebben voor een scherm van 17"?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Verwijderd schreef op zondag 12 november 2006 @ 09:53:
ja bedankt voor de informatie. Ik zou kunnen proberen er een andere inverter op te zetten doet het scherm het dan nog niet dan ligt het dus aan de CCFL's. Zou ik gewone simpele inverters erop kunnen zetten die ook bij casemodders worden gebruikt voor die CCFL's? En als het dan aan de CCFL's ligt wat voor lengte van CCFL zou je dan moeten hebben voor een scherm van 17"?
Het zou moeten werken met zo'n standaard inverters, maar hou er wel rekening mee dat ze dan misschien te fel aangestuurd worden (en dat je geen helderheid meer kan instellen), best kan je er (als het na eens testen blijkt idd te werken, een minuutje te fel branden zal geen enkel probleem zijn) een regeling aan toevoegen, een PWM schakelingetje is ideaal daarvoor (zie eventueel de RGB topics, daar vind je veel uitleg over dimmen van CCFL's).

Van lengte vind je courant alleen maar de 10cm en 30cm modellen, daar ben je eigenlijk niets mee, elk scherm heeft zijn eigen specifieke CCFL's zitten, je kan alleen maar hopen dat het aan de inverter lag.

[ Voor 10% gewijzigd door naftebakje op 12-11-2006 11:05 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zon inverter voor een 30cm CCFL besteld eens kijken van de week of het gaat werken. :)
bedankt de info ;)

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Verwijderd schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 14:34:
...het is een Delta ( DAC-19C025 )....Wel heb ik op de site van Delta zelf een vergelijkbare (denk ik) gevonden (DAC-10B013)
Als ik die site bekijk, dan lijken de eerste twee cijfers voor het ingangsvoltage te staan... die je eruit haalt is dus gemaakt voor 19 volt, terwijl die 10B013 maar 10 Volt mag hebben.

U vraagt, wij antwoorden.

Verwijderd

Topicstarter
Dan moet je even bij de specificaties kijken ;)

http://www.delta.com.tw/p...verter_lcd.asp#DAC-10B013

min 10 typical 15 en max 20....

Maar ik heb een simpele invertor besteld omdat ik die originele dingen niet voor een normale prijs te koop heb zien staan en ook niet hier in NL.

Verwijderd

Topicstarter
Hij werk weer :D

door een paar simpele inverters aan te sluiten is het me gelukt. Elke inverter bestuurd 2 CCFL's en de inverters worden gevoed door de 12V lijn van mijn pc omdat de voeding voor de tft 19 volt afgeeft en dat leek me iets te veel voor 12V inverters ;) Maar hij werkt iig weer prima :)

• naftebakje
Mooi, eventueel nog een helderheidsregeling in steken en tis helemaal weer als voordien.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Topicstarter
ja ik heb al een schakeling ertussen zitten die schakeld tussen 2 en 4 CCFL's maar werkt nog niet echt fijn...

• naftebakje
Verwijderd schreef op zondag 19 november 2006 @ 22:07:
ja ik heb al een schakeling ertussen zitten die schakeld tussen 2 en 4 CCFL's maar werkt nog niet echt fijn...
Je moet ff kijken hoeveel stroom je invertor(en) trek(t/en), neem een transitor of fet die die stroom kan schakelen. Dan gewoon een PWM sturing doen met een NE555 (bijvoorbeeld dit schakelingetje (die fet daar kan 10A aan, mag gerust een kleiner model worden, ipv de motor kom(t/en) je invertor(s)). Zo kan je de helderheid van 0 tot 100% regelen.

[ Voor 3% gewijzigd door naftebakje op 19-11-2006 23:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de informatie :) met wat hulp kom ik er denk ik wel uit....
Pagina: 1