Poging 2:)
[EXCEL] values fixed position graphs
Zal proberen wat duidelijker te zijn. Heb trouwens overal al gekeken om onderstaand probleempje te fixen.
Bij de standaard grafieken van Excel is de afstand tussen de gegevenslabel en de bovenkant van je kolombar altijd hetzelfde. Zodra de kolom dus veranderd en dus hoger komt te staan, komt deze gegevenslabel ook netjes een stuk hoger te staan. De afstand tussen label en bar is altijd constant.
Nu gebruik ik echter niet een standaard grafiek maar een zelf gedefinieerde "waslijn" grafiek (werkt met 4 reeksen).
- reeks 1: begin en eind stand van de grafiek (2 balken zichtbaar)
- reeks 2: reeks met alle + items (balk zichtbaar indien waarde positief is)
- reeks 3: reeks met alle - items (balk zichtbaar indien waarde negatief is)
- reeks 4: tussentijdse berekening van tussentotaal (wordt alleen gebruikt voor bepaling van beginpunt van volgende balkje)
Werkt allemaal prima, met uitzondering van het volgende:
- meeverschuiven van gegevenslabels werkt niet (genoemde afstand tussen label en bar niet constant)
- indien waarde veranderd van teken (dus maand 1 negatief en maand 2 positief) dan niet zichtbaar
- veel weergave van labels met nullen. Mogelijk met bijv VBA; =0 dan hide?
Okay hopen dat dit wat duidelijker is! Kan trouwens wel even een voorbeeld sturen voor de geinteresseerden als dat duidelijker is. Anyone?
Als ik het handmatig verschuiven van de gegevenslabel opneem in een macro krijg ik het volgende te zien:
ActiveChart.SeriesCollection(3).Points(6).DataLabel.Select
Selection.Top = 40
ActiveChart.SeriesCollection(3).Points(5).DataLabel.Select
Selection.Top = 50
ActiveChart.SeriesCollection(3).Points(4).DataLabel.Select
Selection.Top = 87
ActiveChart.SeriesCollection(3).Points(3).DataLabel.Select
Selection.Top = 102
ActiveChart.SeriesCollection(3).Points(2).DataLabel.Select
Selection.Top = 113
Beetje irritant hiermee is alleen dat de afstand per item verschilt (afhankelijk van de bar). Misschien mogelijk ipv daar alleen getal neer te zette daar = maxwaarde bar +100?
Probleem met de nulwaarden heb ik inmiddels opgelost door een extra reeks toe te voegen. Deze plot de absolute waarden. Op die manier kan ik 1 reeks gebruiken voor de labels ipv twee reeksen (1 voor + items en 1 voor - items)
[EXCEL] values fixed position graphs
Zal proberen wat duidelijker te zijn. Heb trouwens overal al gekeken om onderstaand probleempje te fixen.
Bij de standaard grafieken van Excel is de afstand tussen de gegevenslabel en de bovenkant van je kolombar altijd hetzelfde. Zodra de kolom dus veranderd en dus hoger komt te staan, komt deze gegevenslabel ook netjes een stuk hoger te staan. De afstand tussen label en bar is altijd constant.
Nu gebruik ik echter niet een standaard grafiek maar een zelf gedefinieerde "waslijn" grafiek (werkt met 4 reeksen).
- reeks 1: begin en eind stand van de grafiek (2 balken zichtbaar)
- reeks 2: reeks met alle + items (balk zichtbaar indien waarde positief is)
- reeks 3: reeks met alle - items (balk zichtbaar indien waarde negatief is)
- reeks 4: tussentijdse berekening van tussentotaal (wordt alleen gebruikt voor bepaling van beginpunt van volgende balkje)
Werkt allemaal prima, met uitzondering van het volgende:
- meeverschuiven van gegevenslabels werkt niet (genoemde afstand tussen label en bar niet constant)
- indien waarde veranderd van teken (dus maand 1 negatief en maand 2 positief) dan niet zichtbaar
- veel weergave van labels met nullen. Mogelijk met bijv VBA; =0 dan hide?
Okay hopen dat dit wat duidelijker is! Kan trouwens wel even een voorbeeld sturen voor de geinteresseerden als dat duidelijker is. Anyone?
Als ik het handmatig verschuiven van de gegevenslabel opneem in een macro krijg ik het volgende te zien:
ActiveChart.SeriesCollection(3).Points(6).DataLabel.Select
Selection.Top = 40
ActiveChart.SeriesCollection(3).Points(5).DataLabel.Select
Selection.Top = 50
ActiveChart.SeriesCollection(3).Points(4).DataLabel.Select
Selection.Top = 87
ActiveChart.SeriesCollection(3).Points(3).DataLabel.Select
Selection.Top = 102
ActiveChart.SeriesCollection(3).Points(2).DataLabel.Select
Selection.Top = 113
Beetje irritant hiermee is alleen dat de afstand per item verschilt (afhankelijk van de bar). Misschien mogelijk ipv daar alleen getal neer te zette daar = maxwaarde bar +100?
Probleem met de nulwaarden heb ik inmiddels opgelost door een extra reeks toe te voegen. Deze plot de absolute waarden. Op die manier kan ik 1 reeks gebruiken voor de labels ipv twee reeksen (1 voor + items en 1 voor - items)
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2006 20:40 ]