computersysteem voor onderwijs bus

Pagina: 1
Acties:

• m038
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-03-2022
Hallo mensen,

Voor school zijn we bezig met het 'managen' van een project. En nu hebben ze mij verantwoordelijk gemaakt voor het technische gedeeltde.

Ons idee is om een bus in te richten met bepaalde apparatuur, zodat kinderen hiervan gebruik kunnen maken.

We hebben de bus ingedeelt in twee ruimtes. In iedere ruimte staan 2 pc's en zijn een stuk of vier lcd schermen (met geluid of boxen) aanwezig, die continu filmpjes/animaties afspelen.

We hebben 4 computers nodig (scherm, rollbal in tafel of muis, boxen en de kast met inhoud).

Daarnaast hebben we dus 8 schermen nodig (ongeveer 10 inch) en deze moeten in een muur gemonteerd worden. Nu is het probleem waar ik een beetje tegenaanloop dat op alle 8 schermen verschillende filmpjes lopen met apart geluid (dus je hebt ook 8 speakersets nodig).

Mij leek het een beetje overbodig om nou ook 8 pc's te gebruiken, ik zat eerder te denken aan 2 PC's met een of andere simpele sli videokaart. Maar het probleem is nu, hoe regel ik het geluid? Moet ik 8 geluidskaarten hebben? Hoe kan ik die aansluiten op een pc?

Ik heb wel pc's gevonden met 10 pci sloten, daar zou je evt 4 videokaarten en 4 geluidskaarten in kunnen stoppen, maar iets zegt me dat hier toch ook wel een handigere manier voor is?

Aangezien mijn kennis van computers niet echt uitgebreid is hoop ik hier wat antwoorden te vinden van mensen die bijvoorbeeld professionele ervaring hebben met dit soort oplossingen.

Groeten,

m038

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:54
m038 schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 14:19:
die continu filmpjes/animaties afspelen....
Kan je geen DVD spelers gebruiken? Ik zag laatst een DivX/DVD speler bij Blokker o.i.d voor €40. Dat is heel wat goedkoper, en makkelijker als een PC

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Je zal inderdaad meerdere geluidskaarten moeten inbouwen. Maar zoek een beetje uit welke, want niet elke geluidskaart heeft even goede irq-sharing drivers. Je zal trouwens vrij snel merken hoeveel je er maximum kan inbouwen (mijn gok is dat meer dan 3 in 1 pc wel ens problematisch zou kunnen worden; mits wat gespeel moet jer toch 4 of 5 werkende krijgen.
Overigens zijn er wel speciale audiokaarten met meerdere outputs, maar daarvan zal de kostprijs vast tegenvallen ;)
Qua video kom je wss toe met 2 videokaarten met 2 uitgangen en een beetje prutsen met je vensters

Edit: die multi-outputkaartjes vallen wel mee van prijs blijkbaar; kijk daar 'ns naar :) http://www.m-audio.com/products/en_us/Delta44-main.html

[ Voor 11% gewijzigd door the_stickie op 11-11-2006 14:28 ]

• MrDirk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-07-2023
Je kan toch ook gewoon de draad splitten? En dan de gesplitte draad weer splitten,.. geluidskwaliteit wordt wel steeds minder, maar och jah.. voor 0,15 cent per splitter ben je dan wel lekker goedkoop uit :P

"We do not first see, then define, we define first and then see" (Lippmann)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

MrDirk schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 15:11:
Je kan toch ook gewoon de draad splitten? En dan de gesplitte draad weer splitten,.. geluidskwaliteit wordt wel steeds minder, maar och jah.. voor 0,15 cent per splitter ben je dan wel lekker goedkoop uit :P
Maar dan heb je overal hetzelfde geluid en dat lijkt me niet de bedoeling.

Verwijderd

Kan je niet gebruiken maken van USB geluidskaarten?

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-02 18:55

Theo

moederbord

Kun je niet bij ieder scherm één speaker zetten, en twee speakers (dus twee schermen) zitten weer op één 3.5" plug. Scherm één heeft de linker speaker en scherm twee de rechter...

Nu met WP, PV, EV en PC

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-02 22:46

SA007

Moderator Tweaking
@theodouma: het is een ramp om 2 kanalen van een geluidskaart los te gebruiken om 2 muziekjes af te spelen.
Maak als je dat werkend zou krijgen zou je ook sweex 5.1 geluidskaarten kunnen pakken, dan heb je direct 6 kanalen, samen met een omboard geluidskaart ben je er dan al.

Usb geluidskaarten zijn wel een idee, kosten niet veel meer tegenwoordig en kan je zo een stuk of 16 op een usb 2 poort hangen zonder dat ze gaan kloten met elkaar.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 17:16:
Kan je niet gebruiken maken van USB geluidskaarten?
Is het dan niet makkelijker gelijk USB speakers te pakken? dan heb je alles in 1 :)

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Waarom wil je die grafische kaarten in SLI :? Als je 2 kaarten inbouwt met dubbele ramdac kan je per PC al 4 schermen onafhankelijk aansturen. SLI lijkt me een beetje overkill voor wat animaties en filmpjes en een verspilling van de hoeveelheid monitoraansluitingen per PC.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:17

SeatRider

Hips don't lie

ThinkPadd schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 14:23:
[...]

Kan je geen DVD spelers gebruiken? Ik zag laatst een DivX/DVD speler bij Blokker o.i.d voor €40. Dat is heel wat goedkoper, en makkelijker als een PC
Ja dit lijkt mij wel een briljant idee. Goedkoop LCD tvtje van het Kruidvat eraan en klaar.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• m038
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-03-2022
He Mensen

AL bedankt voor de reacties. Er zitten echt een paar mooie ideeën tussen.

Ik maak nu twee scenarios een met idd DVDspelers en een met computer en geluidskaarten. Dan kijken we straks wel hoeveel we nog over hebben.
Waarom wil je die grafische kaarten in SLI :? Als je 2 kaarten inbouwt met dubbele ramdac kan je per PC al 4 schermen onafhankelijk aansturen. SLI lijkt me een beetje overkill voor wat animaties en filmpjes en een verspilling van de hoeveelheid monitoraansluitingen per PC.
Tja ik zei maar wat. Maar twee normale videokaarten lijken me idd wel een stuk beter dan een vrij dure sli opstelling.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-02 18:55

Theo

moederbord

m038 schreef op zondag 12 november 2006 @ 14:11:
He Mensen

AL bedankt voor de reacties. Er zitten echt een paar mooie ideeën tussen.

Ik maak nu twee scenarios een met idd DVDspelers en een met computer en geluidskaarten. Dan kijken we straks wel hoeveel we nog over hebben.

[...]

Tja ik zei maar wat. Maar twee normale videokaarten lijken me idd wel een stuk beter dan een vrij dure sli opstelling.
één videokaart is zelfs al voldoende om twee schermen aan te sturen als er twee vga (of dvi) aansluitingen opzitten. Zo ongeveer alle kaarten hebben dat. Verder is het weergeven van video iets wat echt iedere videokaart kan, dus als je een videokaart heb met twee vga aansluitingen dan is hij goed voor video op twee schermen (zelfs een oude GeForce 2 mx400 is krachtig genoeg). Twee videokaarten of zelfs een SLI opstelling is echt dood en doodzonde van het geld...

Nu met WP, PV, EV en PC

Pagina: 1